مرور رده

تاریخ تمدن ایران باستان

 

 

از زمان تشکیل دولت ماد تا زمانی که حکومت ساسانیان سرنگون شد را دوران ایران باستان می‌نامنند  که در آن زمان عرب ها به ایران حمله کردند . در ایران گروههایی با تمدن و فرهنگ های مختلفی قبل از مهاجرت آریایی ها به ایران ، زندگی می‌کردند .  مردمانی که در این سرزمین ها می‌زیستند  با خلاقیت و استعدادهاو ارتباط با شرایط جغرافیایی محل سکونتشان تاریخ فرهنگ و تمدن خود را به وجود آوردند .

پوران دخت، اولین پادشاه زن ایرانی

بوران دخت یا پوران دخت ملکه ایران و دختر خسرو پرویز بود. پوران دخت اولین پادشاه زن جهان نیز به شمار می رود که در سال ۶۲۹ میلادی بر تخت سلطنت ساسانیان جلوس کرد. جالب این که از دوران سلطنت وی سکه‌های طلا و نقره باقی مانده است.

ریتون های اشکانی

ریتون های اشکانی   ریتونها را می توان یکی از شاخصهای هنر اشکانی دانست. ریتون یا تکوک، ظرفی است که قسمتی از آن به شکل حیوان طراحی شده باشد. ریتونها از اجناس مختلف مانند فلز، عاج فیل، چوب، سفال و غیره ساخته می شدند و روی آنها دارای طرحهای

شیشه گری اشکانیان

شیشه گری اشکانیان   شیشه گری در دوره اشکانی رونق داشته است. در این دوره از دو شیوه دمیدن درون قالب برای تولید شیشه ضخیم و دمیدن آزاد برای تولید شیشه نازک استفاده می کردند. نقوش روی شیشه به سه روش تراش، استامپ یا افزوده پدید می آمدند. یکی

نقش رستم شیراز

یکی از مهمترین مناطق باستانی ایران به شمار می‌رود که آثار به جای مانده با ارزشی از دوره هخامنشیان، ساسانیان و ایلامیان در آن وجود دارد. حاصل کاوش‌های باستان شناسان در این محوطه تاریخی اطلاعات بسیار ارزشمندی از این سه دوره تاریخی ایران

گورستان ساسانیان در اردبیل

با کاوش در گورستان «اولتان قالاسی» اردبیل به نشانه‌هایی از ساسانیان دست یافتند. این کاوش‌ها همچنین مشخص کرد "تدفین تابوتی" سنتی رایج در این گورستان بوده است. نظر باستان‌شناسان نخستین یافته‌ها از این گورستان، از جمله سفال‌ها، ابزارآلات

معماری اشکانیان

معماری اشکانیان معماری اشكانی نخست برگرفته از اردوگاههای اشكانی بود که بر گرد دایره ای ساختمانها را بنا می كردند و در تزیینات از هنر یونانی استفاده میكردند ولی در همان آغاز، هنر سنتی ایرانی را جایگزین هنر یونانی كردند. بناهایی با حیاطهای

ویژگی های بارز هنر اشکانیان

ویژگی های بارز هنر اشکانیان   ویژگی های بازر هنر اشکانی عبارتند از : روبرو نگری بار روحی مذهبی استفاده از خطوط مستقیم موازی صراحت در نقاشی در اغلب آثار هنری این دوره، هدف انتقال یک گزارش یا خبر به بیننده است. در این دوره، هنر به جای توجه