زبان سکایی ساکاهای باستان

سکاها از هزاره اول پیش از میلاد مسیح تا هزاره اول میلادی،منطقه وسیعی را از کناره‌های دریای سیاه تا مرزهای چین در تصرف داشتند.از زبان قدیم آنها نوشته‌ای بر جای نمانده ‌است، اما از زبان سکاهای مغرب که در کناره دریای سیاه و جنوب روسیه زندگی می‌کرده‌اند تعدادی واژه در کتاب‌های یونانی و لاتین باقی مانده‌است. چند نمونه از واژه‌های سکایی غربی عبارت‌اند از:
· arvant:تند و سریع
· aspa:اسب
· atar:آذر
· carma:چرم
· gausa:گوش
· hapta:هفت.
عضویت
اطلاع از
guest

121 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حق گپ

و در مورد سکاها پارتی بگم اشکانیان اجداد بلوچ ها خود را از نسل سکاها میدانستند و چرا بازماندگان اشکانیان بعد ها بلوچ خوانده شدند بلوچ ها بازمانده اجدادشون اشکانیان هستند دلیل اول اینکه اشکانیان از سیستان بلوچستان کنونی شروع کردند و به ترتیب کل فلات ایران رو کرفتند دلیل دوم لقب پنج تن از شاهان اشکانی بلاچ بوده که معربش میشه بلوچ و به عربی میشه بلاش دلیل سوم زبان اشکانیان همین زبان بلوچی بوده که میشه پهلوی باستان که بلوچ ها تنها قومی هستند که تا کنون بدین زبان سخن میگویند دلیل چهارم لباس زن و مرد بلوچ… مطالعه بیشتر »

محجوب

از همین چند واژه هم به خوبی نمایان است که سکاها کاملا یک قوم ایرانی هستند

كوروش

عزیزان نژاد و رنگ و زبان مهم نیست تمام انسان ها در زیر پوستشان یکسانند ،اینکه ما ثابت کنیم سکاها ترک بوده و یا آریایی هستند مشکلی از جامعه مارا حل نمیکند اسلام تمام انسان ها را برابر دانسته و ارزش و برتری بر تقوی است. همه ما ایرانی هستیم فارس و ترک و لر و … تنها نام گروهی از ماست ماهمه برابر و برادریم دشمنان این مرز و بوم در پی ایجاد اختلاف قومی و دینی هستند. یادمان باشد همه ما انسان هستیم و خدا انسان ها را آزاد آفریده که به هر زبانی خواستند صحبت کنند.لذا زبان… مطالعه بیشتر »

الیار

کوروش خان حرف شما رو قبول دارم ولی عملکردتونو نه متاسفانه!!
متاسفانه برابر نیستیم و بچه های ما از حق تحصیل به زبان مادری خودشون محروم هستن!!
متاسفانه با وجود اینکه در آغاز تشکیل نظام جدید این کشور در قانون اساسی قید شد که همه باید بتونم در مدارس به زبان مادری خودشون بخونن و بنویسن عده ای خودشونو با بقیه برابر ندونستن و این حق رو از دیگران گرفتند.
زبانی که نوشته و خونده نشه محکوم به نابودیه. اینو خوب می‌دونن و کمر به نابودیه همه بستن!!
این از برابر دونستنشونه به نظرت؟؟

کامبیز

شما پانترک ها خطی نداشتید که زبانتان را با آن به نوشتار تبدیل کنید،حتی قدیمی ترین خطی که مور استفاده ترکان مورد استفاده قرار گرفت خط سغدی بود که سغدیان قومی ایرانی و از زبان آنها از زبان های شرقی ایران می باشد .

بیلسای قاراقویونلو

آره همه ما انسانیم ولی باید زبان فارس ها زبان رسمی باشه و بقیه زبان ها ممنوع. باید اقوام غیرفارس مرتب در رسانه های رسمی و غیررسمی مورد تحقیر سیستماتیک قرار بگیرن. باید ثروتهای اقوام غیر فارس غارت بشه و بریزه توی حلق کویرنشینها. باید تاریخ اقوام غیرفارس تحریف بشه و به اسم فارسها مصادره بشه. باید کشور کثیر المله‌ی ایران به اسم فارس به دنیا شناخته بشه. باید گربه مغان بشه پرشین کت باید کوفته تبریزی بشه پرشین میتبال و…. . بازم بعد همه اینا انسانیت مهمترین اصله؛ اما یه مسئله‌یی وجود داره اونم اینه که گویا در جغرافیای… مطالعه بیشتر »

mmj

فردوسی بزرگ ”
از ایرانیان وز ترک وز تازیان *** نژادی اید اندر میان
نه دهقان و نه ترک و نه تازی بود*** سخنها بکردار بازی بود

mmj

فردوسی بزرگ
از ایرانیان وز ترک وز تازیان *** نژادی اید اندر میان
نه دهقان و نه ترک و نه تازی بود*** سخنها بکردار بازی بود

شهریار

در ضمن اسامی مادها مشخصه که تماما کردی هستن مثل دیاکو یا ماندانا یا هارپاگ

محمدرضا

به نام خدا اگر از دیدگاه نژادی به اساطیر در فرهنگ های توران و ایران بنگریم در می یابیم که آغاز آفرینش در این دو فرهنگ یکی است حال چه سکا ها را ایرانی یاتورانی بدانیم چندان مهم نیست زیرا ترکان و مغولان با ایرانیان و هندیان ازیک ریشه اند وبنا به گفته شاهنامه سلم و تور و ایرج از یک خون وپدرشان فریدون است و بنابه نوشته های سامی ،نژاد ترک و آریاو هندو واسلاو ازنسل یافت پسر پیامبر نوح هستند به گفته دبیر تاریخ من دبیر عمادی در تاریخ سخنی که چند بار در فرهنگ های گوناگون بیان… مطالعه بیشتر »

سهیل

یادم رفت اینم بگم اسلاو ها شاخه های متاخر سکاها هستند و اوتماش مانند بزکوهی و مار یکیس و زبان و چهره و فرهنگشان یکیست. روسها بازمانده سکاهای اروپا هستند که در باستان به سکاهای لهستان تخم اروپه هم میگفتند و به منطقه تراسیا در بلغارستان و مجارستان امروزی هم سکاها میزیستند.رفته رفته به کل قاره اروپا از نام سکاها بکارگیری کردند و نام ان قاره رو اروپا نامیدند.هر دو قاره یعنی اروپا و اسیا به نام قبایل ایرانی تبار سکاییست.دوستان چهار بخش سکایی در ایرانو نام بردند سیستان مهدی شهر مازندران سغز و شهرهای دیگر مانند اسکولک در صد… مطالعه بیشتر »

امیر

سلام جابه بحث تعیین هویت.در مورد سومربان هیچ نظریه ای در مورد منشا اونا تایید نشده.یکی از دلایلی که شاید منشا سومریان رو به ترکها نسبت بده سفالهای مشابه پیدا شده در دو منطقه است که جالبه که مشابه همین سفالها در اسیای شرقی هم پیدا شده که حدودا مربوط به همون دوره می شه. واقعیت اینه که در مورد تاریخ باستان بسیاری از نظریه ها بر حدس و گمان واستوارند و ضابه و اساس استنتاجی دارند.از سویی در امیختگی نژادهای همسایه امری اجتناب ناپذیره.کدوم ایرانی می تونه قطعا بگه که در میان اجداد هخامنشی خود یک یونانی نداشته و… مطالعه بیشتر »

تبریزی

وجود لغات مشترک بین ترکی و سومری تایید شده است این حداقل دو علت می تواند داشته باشد
۱-ترک ها و سومری ها یکی بوده اند
۲-ترکها و سومری در یک جا و همزمان می زیسته اند بطوریکه تبادل کلمات بینشان اتفاق افتاده است

یک ایرانی

چون زبان ترکی زبانی فقیر و دربدری بوده بیشتر واژگانش رو از زبان های دیگر گرفته پس دلیل نمیشه چون واژه ای از زبانی به زبان دیگر وام داده شده آن ملت و قوم هم ترک باشند

یاشار

من می خواستم توجه دوستان رو به چند نکته جلب کنم اولا ما تو ایران ترک نداریم آذری داریم (ترکها از نژاد زرد یعنی چشم بادومی هستند) دوم اینکه سالهاست لغت پارس یا فارس یا همون persiaبا کاربرد اسم سرزمین ما ایران استفاده مشه ومویدش هم اینه که برای مثال الان یه اصفهانی یا تهرانی خودشو فارس میدونه در حالی که اصفهان یا تهران یا همون ری جز سرزمین ماد بوده همون طور که آذربایجان بوذه و قوم پارس در جنوب ایران زندگی می کرده سوم اینکه چند سالیه یک سری از گروههای پان ترک ترکیه ای بطور سازمان یافته… مطالعه بیشتر »

تبریزی

ایران سرزمین اصلی ترکهاست نژاد انسانهارا امروزه با ظاهر آنها تعیین نمی کنند این روش مربوط به نازیها و منسوخ هست علم ژنتیک ثابت می کند یک سیاه پوست و یک سفید پوست می توانند فرزندان یک پدر باشند
همچنین علم ژنتیک وجود قرابت ژنتیکی بین ترکهای غرب (آذربایجان و … ) با ترکهای شرق را ثابت می کند
آمیزش ترکها با انسانهای نئاندرتال در غرب باعث بروز ظاهر متفاوت در ترکهای غرب شده است چرا که نئاندرتالها تنها در غرب اوراسیا زندگی می کردند

آذری دوست

بعد از چندین سال چرت گفت

شاهین

راست میگن به مستاجر رو بدی صاحب خانه میشه

آرش

خدا را شکر نئاندرتال هم از اجداد اشرار پان‌ترکیسم ها شدند پس مبارکه نئاندرتال ها هم به قوم های باستانی ترک ها پیوستند

لر کاسی تبار

اون سایتی که ژنتیک ترک ها با مردم آذری یکی هست را اعلام کن!

فریبا

من رشته م فرهنگ و زبان های ایران باستانه. عرض به حضورتون که: ۱) سکاها و مادها جزو اقوام ایرانی اند. زبان هاشون هم جزو زبان های ایرانی باستان است، که در دسته بندی زبانها، ایرانی باستان به چهار دسته تقسیم میشن: – اوستایی – سکایی – مادی – فارسی باستان ۲) لطفا توجه بفرمایید، ایرانی بودن و فارس بودن، با هم نسبت کل به جزء دارن. آذری بودن و ایرانی بودن هم با هم منافاتی ندارن. ۳) بحث خط و زبان به همت تاریخ به قومیت ختم نشده. مثلا خوارزمی ها (تاجیکستان، ترکمنستان و ترکستان کنونی) زبان شون جزو… مطالعه بیشتر »

mmj

سکاها به دو گروه گفته میشدند یکی سکاهای پادشاهی و دیگری قدیمی اولی همان ترکان و زردان بودند و دیگری اریایی این ترکان یا سکاها همان یاجوج و ماجوج قران وتورات هستند گه به پیش بینی قران در سراسر جهان پراکنده خواهند شد و چنین شد دردوره ی مادهاوهخامنشیان انها بانام سکاهای پادشاهی جاهای مختلف را غارت میکردند و بدیهی است به درون فلات ایران هم امدند اما در یورش بزرگ سه گانه ی قو م مغول از چین تا نیل مصر از بغداد تا مسکو مورد هجوم ترکان مغول واقع شد و بدیهی است که دسته های مغول در… مطالعه بیشتر »

آتیلا بای

… یاجوج و ماجوج باباته بیسواد بنده یک قزاق سنی ام و در هیچ یک از کتب احادیث اهل سنت که مهمترین آنها صحاح سته می باشد۱_صحیح بخاری۲_صحیح مسلم۳_سنن ترمذی۴_سنن ابن ماجه۵_سنن نسایی۶_سنن ابی داوود در این کتب هیچ اشارها ای به نژاد قوم یاجوج و ماجوج نکرده اند.این برداشت توی … می باشد ترکان در طول این ۱۲۰۰ سال خدمات شایانی به اسلام کرده اند اگر سلطان بیبرس نبود و مغولان را در عین جالوت شکست نمی داد الان چیزی از اسلام باقی نمی ماند سلطان بیبرس در شمال دریای خزر در قزاقستان امروزی متولد شد.سلطان آلب ارسلان که… مطالعه بیشتر »

تبریزی

خانم فریبا تمام مطالبی که ادعا می کنندذ سکاها ایرانی تبارند را مطالعه کردم هیچ سند درست حسابی جز چند کلمه و ادعای هرودوت وجود ندارد در زبان سکایی کلمات متفاوتی وجود دارد که هیچ ارتباطی با فاررسی ندارند همچنین هرودوت دچار اشتباه شده است همانطور که امروزه بیشتر مردم جهان فکر می کنند مردم آذرباین (جنوبی ) فارس هستند ولی نیستند بله آذری یعنی ترک بودن منافاتی در ایرانی بودن ندارد چه بسا اقوامی غیر ایرانی زبان که قدمت بیشتری از اقوام ایرانی زبان در ایران دارند اصطلاح زبان ایرانی فقط یک اصطلاح هست جنبه علمی حقوقی ندارد صرفا… مطالعه بیشتر »

حسین تنها

خداییش خودتون قضاوت کنید هر جا که حرف از تمدن باستان شرق به میان میاد کل دنیا به یاد امپراطوری هخامنشیان و تخت جمشید می افتند و اون پادشاه جهانگشا کوروش بزرگ . … اون وقت این آقا از ادم کشی ترکان و مغولها سینه سپر میکنه

شاهین

حسین جان تمام اشرار و دزدان چنین خصوصیاتی دارند به ویژه اشرار پان‌ترکیسم

Armin

من یک ترک هستم و اصالتم از قفقاز هست ولی قبل از اون یک انسان هستم و فرزند آدم و تعصب نژادی ندارم .به همه ی اقوام احترام میزارم و از فاشیسم متنفرم. این یک واقعیته که در دنیای امروز یک نژاد واحد وجود نداره و اساسا صحبت از نژاد واحد کردن بی خردانه هست چون اقوام باهم مخلوط میشوند. در مسائل علمی نباید تعصب داشت ولی متاسفانه عده ای از دوستان به علل سیاسی واقعیت رو تغییر میدن . اول اینکه نژادهای زرد و سفید و سیاه هیچکدوم بر دیگری برتری ندارن و من هم با اینکه سفیدپوست هستم… مطالعه بیشتر »

سهیل

سکاها هنوزم زنده هستند و گویشوران زیادی دارند.در ژاپن زبان سکایی در چند روستا گویشوران زیادی داره و چهره انها تقریبا شبیه ایرانیان در زمان ساسانی هستند که تاجیکان ژاپن به شمار میروند.تاجیکان چین زبان سکایی درند که در کاشغر (نام سکایی ایرانی)تمدن بزرگی داشتند و کماکان پانصد هزار نفر گویشور داردو تاجیکان اسیای میانه بازمانده سکاهای داهه ماساژتها سرمتی هستند.مردم اوستی یا اوستیا یا اسی که قاره اسیا را به نام این دودمان به دلیل گسترده بودن در زمان باستان به کل قاره کهن اسی میگفتند که پیش از اسلام الان ها میگقفتند و پیش از ان سرمتی سکا… مطالعه بیشتر »

داود

عالی بود سهیل عزیز و اما مناطق سکاها هر جا ساسانی ست سکاها هستن لازم به توجه است امیانوس مارسیلینیوس و تانگ شو میگن ساسانیان از سکاها هستن

میلاد

سلام من عقیده دارم در مورد تاریخ آدم باید حرف راست . واقعی رو بزنه به دور از هر گونه قصد و غرضی چون ما هیچ وقت نمیتونیم وقایع گذشته رو تغییر بدیم پس باید واقع بین بود … من خودم پدرم اهل ارومیه است و مادرم هم تهرانی پس تعصب خاصی به نژادی ندارم : براساس چیزهایی که در سیر تاریخ خوندم به این نتیجه رسیدم که اقوام ترک در اواسط دوره ساسانی تدریجا به داخل فلات ایران سرازیر شدند هر چند ساسانیان در ابتدا و تا حدودی موفق به جلوگیری از این مهاجرتها شدند اما از زمان بعد… مطالعه بیشتر »

saeed

با سلام
دکتر جهانشاه درخشانی در کتاب ارزشمند خود که در بزرگترین دانشگاه های جهان تایید شده است ثابت کرده اند که سکاها آریایی هستند و این گفته پانترکها پشیزی ارزش علمی ندارد.

علی شیرازی

۱_اشتباه مسلم تو اینه که قوم پارس ربطی به ایران نداره هم ایرانیان و هم تورانیان ترک بودند مثل الان که مکانهای سرسبز در دست ترکاست و قسمت کویر که به هیچ درد نمیخوره در دست قوم پارس ضعیف ۲-فارسها یک سیاست جالب دارند که عوض جواب دادن به یک سوال ده سوال می پرسند ۳-هر حرفی که دلشان خواست می زنند بدون هیچ سندی و در مقابل حرف دیگران سند می خواهند و تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارن مثل بچگی های ما به طرف فحش می دادیم و تا طرف میخواست جواب بده می گفتم همه ساکت بودند… مطالعه بیشتر »

شهریار

یک مطلب مهم بگم خدمتتون که کسی بهش توجه نکرده یکی به من بگه خط ترکا چیه!!!!!!!ترکا اصلا از اول تاریخ خط نداشتن.الان خط ترکیه که یک کشور جعلی است و این سرزمین مال کردا و یونانیا و ایرانیاست لاتین مینویسن یعنی خط هندو اروپایی قبلا هم استفراغات ترکی رو به فارسی مینوشتن که خداروشکر دیگه این خط ارییایی رو نجس نمی کنن.در ضمن قدیمیترین نوشته ترکی خط کتیبه اورخون در مغولستان است که مال هشتصد سال پیشه و ترکیبی از خط ارامی هندو اروپایی و چینی هستش

محمد

چند نمونه از واژه‌های سکایی عبارت‌اند از:
(ترکی) arima = yarım
(ترکی) Arpok = Arpağ ; Arpalyk
(ترکی) daldu = doldur
(ترکی) gik = gök
(ترکی) kutta = Kat ; Katmak
(kyrbasia = kur/koy; baş/başa (kur başa
(ترکی)
(ترکی) pata = patak, pataklamak
(ترکی) vurun = vuruş

سهیل

سکایی فارسی نو سکایی فارسی نو سکایی فارسی نو
abra آسمان ap آب arma دست
arya آریایی aspa اسب baga بغ، پروردگار
danu رود gausa گوش hazahra هزار
kuti سگ madu عسل matuka ملخ
mrga مرغ، پرنده raupasa روباه sauka آتش
syava سیاه varka گرگ varaza گراز
xsas شش xvar خوردن zantu قبیله
zaranya زر، زرین _ _ _ _

آرش

شما چرا اسرار دارید مانند مغرضانی در آن طرف مرزها که ریشه در جعلیات کمونیست های شوروی دارند برای قوم های ایرانی شناسنامه جعلی درست کنید. کتیبه های داریوش و بسیاری اسناد تاریخی مانند نبشته های هرودوت سکاها، مادها و پارس ها را آریایی می دانند. حتی بر اساس تاریخ ابن بلخی ترک های ایرانی نیز ارایی هستند و ربطی اغوزها و باباغور غور و ایچ اغوزها ندارند و همه این ها از اطراف دریای کاسپین وارد فلات ایران زمین شده اند. فارس و تر ک چنان برهم تنیده و دوست و برادر در کنارهم هستند که با این نظریه… مطالعه بیشتر »

اردشیر بختیاری

اینجا هم حدس میزدم از این جنگ های بیهوده باشد.ای ننگ بر گرگ پرستان مزدور بیگانه که هنوز با دروغ و یاوه سرشان گرم است و هنوز ایران ستیزی میکنند. فارسی در ایران وجود ندارد و همه ما ایرانی و از تبار آریا و تنها زبان پیوند و فرهنگ ما پارسی است،مانن یونانی ها که فرهنگ خویش را هلنی مینامند… پس بدانید ترکان اگر به فارس میپرند تنها فارس را یک دشمن فرضی ساخته اند برای تاختن به ایران.زیرا هنگامی که دم از جدایی زدند دهانشان در اینترنت با اسناد محکم بسته شد و حال تنها از دشمنی با فارس… مطالعه بیشتر »

آرسلان ته‌گین غازی

خیلی جالب است !! آیا سوال پرسیدن از یک فارس به منزله زیر سوال بردن او است ؟ چرا شما از بحث منطقی می ترسید ؟ چرا دانستن اینکه ساکاها متعلق به کدام گروه قومی هستند ، کل وجودیت ایران را زیر سوال می برد که شما به ما لقب ایران ستیز بدهید ؟ آیا در حرف های کسی در اینجا دشمنی با فارس آمده است ؟ اگر کسی بخواهد مثلا در مورد کوروش بحث کند دشمن فارس است ؟ این دیدگاه های شما نشانه تنگ نظری شماست و اگر همه مثل شما فکر می کردند کلا علم پیشرفت نمی… مطالعه بیشتر »

mr gaga

متاسفم که بجایی که بخودت بگی آذری اسم خودتو گذاشتی تؤؤرک… من با چه زبونی بگم که فقط قزاق و قرقیز و ازبک و ترکمن و تاتار و اویغور ترکن. اونایی که اسم کشورشون رو گذاشتن ترکیه و تو کتاب تاریخشون بجای بیزانس و لیدیه راجع به آلتایی ها و هونهای باستان مینویسن خیلی بدبختن چون که حتی یک ذره هم از ژن ترکی ندارن و فقط بخاطر زبون ترکی شون بخودشون میگن ترک و دارن میراث اجدادی شون رو آتش میزنن. آیا درسته که سرخپوستهای آمریکای جنوبی که اکثریت جمعیت کشورهای پرو و بولیوی و اکوادور رو تشکیل میدن… مطالعه بیشتر »

آدسای

معلومه که اهداف رضاخان نژاد پرست و جفنگیات احمد کسرویه مزدور بدجوری مغزت رو خراب کرده دوست عزیز . آذری فقط به درد رضاخان و کسروی میخوره ، ما تورکیم و تورک خوهیم ماند

شاهرخ

پس بفرما گورت رو از ایران ما گم کن و گمشو به همان مغولستانی که مثل خر سرت رو انداختی پایی و آمدی اینجا

مهدی

خیلی موافقم نشون میده که اهل مطالعه هستی

یاشار

تو چرا حالا هموطن ستیزی می کنی و فقط خودتو آدمین می دونی و دیگران رو مزدور .با این نوع بیان فکر کنم خودت هم مزدور یکی دیگه ای.

آتیلا بای

اولا باید بگویم که سرخپوستان آمریکای جنوبی زبانشان که سرخپوستی آیماراو کچوا و…را نگه داشته اند و مانند سرخپوستان آمریکای شمالی نابود . منقرض نشده اند.اقوام ساکن آناتولی مانند یونانیها و ارامنه و..بعد از شکستهای پی در پی از ترکان اغوز فرار کرده و در بین ترکان حل شدند پس می بینیم که قومهای قدیمی آناتولی یا فرار کرده(کوچ) و یا در بین قوم ترک حل شدند و این با سرخپوستان و سیاهان آفریقا که زبان(بانتویی سواحلی و هوتویی توتسیایی و..) خود را حفظ کرده اند فرق میکند .پس اگر این مثال صدق کند برای ایران نیز صدق میکند زیرا… مطالعه بیشتر »

آرش

دکتر بناب که اتفاقا آذری هم هست ثابت کرده کوچ آریایی ها دروغ هست و ایرانیان ریشه ی نژادی مشترک دارند،احمق جان باز خودت هم ثابت کردی ترکان آدم کش و جنایتکاران که سرزمین بومی ارمنی ها را با کشتار آنان اشغال کردند و اقوام دیگر را نابود کردند در ضمن خوزی ها و لولوبی ها گوتی ها و مانایی ها میتانی ها و ایلامی ها همین نیاکان امروزی ایرانی ها هستند و ریشه اجدادی مردم لر و کرد هستند

[جکسون

lمسئله قومیت و زبان مسئله ساده ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. این مساله بالاخره روزی به تکامل خویش می رسد چرا که در این دنیا همه چیز در حال تکامل است.چنانکه در تاریخ غرب عملا نشان داده شده که تحولات قومیتی و زبانی بالاخره روزی سرباز خواهد کرد.من در اینجا به عنوان ناظر خارجی این تحولات نه چندان دوردست را در آینده ای نزدیک می بینم.دنیا الان دنیای لیبرال و دنیای آزادی است و احساسات در آن جایی ندارد.ما باید همه تلاش کنیم برای راحت تر زیستن همنوعان خویش.

لولو

سکاها بدون هیچ تردیدی همان اقوام هند و اروپایی بودند. همین الان هم در رومانی اسم کارخانه‌های خودروسازیشون اشکودا و داچیا هست.
انگلوساکسون‌ها، مردم ساکسونی آلمان، دانمارکی‌ها و مردم سیستان همگی ریشه در سکاهای باستانی داشتند.
منتهی سرزمینشان به اشغال مردم ترک درآمد و بعد از مدتی زبانشان را از دست دادند و داخل ترکان حل شدند.

ز

من با حرف لولو موافقم سکا هایی که ما امروز سکا می گویم قومی به نام سگ بودند که عرب ها سج می گویند. زبان این قوم هم سگزی بوده و سرزمین شان وقتی به اشغال درآمد پراکنده شدند. و گروهی هم به سیستان که ناحیه ایی از بلوچستان است. آمدند. و در حال حاضر هم بدون اینکه تاریخ را بدانند. سعی دارند خونه صاحب خونه رو به نام خودشان کنند. و به خودشان سیستانی می گویند. در حالی که سیستان و سرحد و سراوان و سرباز و مکران ناحیه یا مناطق بلوچستان هستند. که لهجه هر کدام از همدیگر… مطالعه بیشتر »

زابلی (یک سکا)

چرا حرف الکی خورد مردم میدی تاریخ رو چرا دستکاری می کنین . وارد سایت ویکیپدیا بشیدو بزنید سکاها (سیستان) و بزنید بلوچ ها ببینید چی بهتون می ده . سیستان جز بلوچستان هست خخخخخخ . اطلاعات در حد کلاس اول دبستان یادت رفته سیستان و بلوچستان. بلوچ ها یک نژاد کلا متفاوت هستند زبان بلوچی دارند . قیافه ها فرق می کنه و کل سیستم زندگی و بدنی با زابلی ها که سیستانی ها هستند فرق می کنه . سیستانی ها گویش تغییر یافته سیستانی و یا هما سکا رو دارند و همه می دونن که رستم سکا بوده… مطالعه بیشتر »

حسین تنها

با سلام دوستان جالب اینجاست که ترکان هر چه استناد می کنند از به اصطلاح دانشمندان ترک زبان دلیل می آورند زهتابی زکی اوغلوم مش ممد و فلان .سکاها هیچ ارتباطی با ترکان ندارند هیچ سندی هم وجود ندارد که اونها ترک باشند زبانشان که به پارسی شبیه ولی نمیشه مدعی شد که پارسی باشند ولی از اقوام ایرانی تبار بودند . همین و بس

حسین تنها

دوست عزیز قوم ماد هم ساکنان اصیل ایران نبودند ولی جهان ایران را با قوم پارس می شناسند با کوروش بزرگ و داریوش هخامنشیان که در ایران حکومت می کردند.
اسم دریای مازندران هر چی باشه به شما ترکها ربطی نداره در طول تاریخ اسمهای مختلفی داشته الان هم خزره و ریشه داره برو مطالعه کن.

شهریار

سلام.ترکا در زمان سامانیان افتخار غلامی ایرانیارو پیدا کردن برین قسمت غلامای ترک رو بخونین در تاریخ سامانیان بعد از اسلام اوردنشان و غلامی چند ساله برای خانواده های ایرانی اجازه پیدا کردن ملیت ایرانی پیدا کنن و با قبیلشون به ایران بیان و شهروند این کشور بشن.

شهریار

در ضمن هر جا از جمله حدیث پیامبر هست که میگه وقتی پیامبر از تمدن حرف میزد یا فرس میگفت یا روم که نشان میده ما چیزی به نام تمدن ترکی!!!!! نداریم.

پ م

خیلی باحالی دوست عزیز..تعجب من در اینه ک به جد به حرفات اعتقاد داری..تموووم کتابها و منابعی ک اسم بردی قدمتشون به پنجاه سال هم نمیرسه ک بعد از استارت پروژه پانترکیسم نوشته شده توسط کسانی ک عمدتا اعضای حزب توده بودن..جالبتر اینک گفتی فلان کلمات مربوط به قوم ماننا ک قبل از ماد ها بودن الان در زبان ترکی موجوده پس در نتیجه اونا ترکن و ما ترکیم و همه ترکن.. اصلا کلا ترکیم…اما نمیگی این کلمات به مرور زمان به زبان ترکی نفوذ کرده…

حسین تنها

دوست عزیز بجای این حرفهای خنده دار و مضحک لینک سایت معتبری که میگی بزار تا ما به اصل مطلب رجوع کنیم رفتی از سایتهای پانترکها کپی پیس کردی فکر کردی بقیه هم مثل خودت ترکن. ترکی جزء ۱۰ زبان دنیا هم نیست چ برسه به این خیال پردازیهای جنابعالی . زبان فارسی دومین زبان کلاسیک جهانه تنها زبانیه که ۳ دوره ی تاریخیش بجا مونده عزیزم برو یه کم مطالعه کن بعد بیا مطلب بزار. آدرس سایت بزار خواهشا آدرس سایتهای پانترکو نزار سایتهای معتبر بین المللی که مدعی شدی (منتظریم)

rezvan

vagean jaie taasofe k sare masayele hoviyatie agvam beham beparim k na ma gome bartarim.kash be ham ehtram bzarim v ba har matne tarikhi b zanne emtiaz baraye gome digar gheyre elmi v motaasebane barkhordnakonim.sekaha tork bashan ya fars,ma alan irani hastim v hame barabar ye taghdiro darim.hame irani hastim.dar zemn besyari az motun morde estnad konuni darzamane rezakhan b manzure vahdate meli tahrif shodeand vhoviyate aghvam gorbani in siyasat shode.

آریا کیخا

سکاها نامش با سیستان همراست.نژادسکایی ومحل سکونت سکاها سکستان یاسیستان است.

آریا کیخا

سکاها در سکستان یاسیستان تشکیل دولت دادند.آنگلوساکسونها،اسلاو،اسکیتهااوکراینی ها و…از این قومند.

عباس

دروود به همه.برای شناخت سکاها ۱) در مورد گورکانهای متعلق به سکاها دراوکراین تحقیق کنید ۲)اینکه مقر حکومتشان شهر کریمه و شهر ساکی بوده ۳)در حال حاظر خیلی از مردم اوکراین پسوند فامیلشون سکی مخفف ساکی است ۴)فامیل رییس جمهور اوکراین زلنسکی (مخفف ساکی)و فامیل خانمش زلنسکا (مخفف کلمه سکا) است . ۵)در زمان هخامنش اوکراین جزیی از امپراطوری ایران بوده . ۶)در تمام نقاط جهان هنوز هم نام خانوادگی مشترک ساکی استفاده میشه ۷)در کشور ایران هم همین است از جمله :روستای مردم ساکی در سیستان با زبان بلوچی .روستاهای ساکی در اراک با زبان ترکی . روستاهای اصفهانک… مطالعه بیشتر »

آخرین ویراییش 4 ماه قبل توسط عباس
گولوش

یک دوست پانی در وب خود نوشته بود شعر حیدر بابا فارسیت دلیل انهم یک بند شعر استاد رو به فارسی ترجمه ؟؟ کرده بود شعر :حیدر بابا دونیا یالان دونیادی_سلیماننان نوحدان قالان دونیادی…افلاطوننان بیرقوری آد قالیبدی مثل نویسنده محترم آقای انی کاظمی ازچند اسم نتیجه گرفته بود که واژه حیدر بابا خودش فارسیه پس شعرش هم فارسیت

saber

لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید و کتاب را دانلود کنید تا باور کنید که زبان آذریها در زمانهای قدیم گویشی از فارسی بوده: http://ketabkhane.org/archives/2392

تبریزی

این یک دروغ هست که قدمت آن به هزاره ای می رسد که کسروی در آن می زیست! اگر تغییر زبانی در آذربایجان در محدوده زمانی مورد نظر اتفاق می افتاد و قومی غیر ترک که آذری نام داشت و زبانی غیر ترکی بنام آذری وجود داشت باید الان حداقل به صورت اقلیت شاهد وجود این قوم بودیم همانطور که اقلیتهای ضعیفی همچون ارامنه کردها تاتها و تالشها را می بینیم ولی هیچ اثری از اکثریت غیر ترک زبان آذری وجود ندارد در همه تاریخ وقتی از آذری ها سخن رفته از قومی صحبت شده زبانش ا همه زبانهای منطقه… مطالعه بیشتر »

شاهین

مردم نواحی گلین قیه و خیلی نواحی دور افتاده ی دیگه هنوز تاتی حرف می زنند پس چرت نگو

پارسا

با سلام خدمت دوستان عزیز من در این ساین با نظر تمام دوستان اشنا شدم و سعی من اینه که به نظرات هم احترام بزاریم ما کوردها شما فارسها و دوستان ترک ما که در این سایت جمع شدیم که بهتر همدیگر رو بشناسیم و از اطلاعات و تجربه های هم استفاده کنیم البته در این جمع گیلها مازنها تالشها و بلوچها هم هستند و اینان هم مثل ما در این سرزمین کهن حقی دارند خوب اینها به کنار و حالا بحث اینکه ایا سکاییها ترک بودنند یا فارس خوب برگردیم به تاریخ همین ویکیلی انترنتی خودمان و هر چی… مطالعه بیشتر »

نوه هوخشتره

اولا عزیزم ربطی به تفرقه و این حرفا نیست .تمام این حرفای که دوستان میزنند چرت و دور از شعوره و منطقه .ساکاها کورد بودن و هستند .اون کلماتی که نوشتن مانند اتر به زبان کوردی میشه اگرر.اسب میشه اسپ.و خیلی حرفا و کلمات دیگه هم هست ولی متاسفانه نمیزارن درز پیدا کنه چون فردا براشون گرون تموم میشه .از کلیه کلماتی که از دوره ساکا ها باقی مانده ۸۵درصدش هنوز در زبان کوردی وجود داره .پس الکی ادعا اصل و نسب نکنید …باشد روزی که تاریخ در کمال صحت و سلامت به دنیا عرضه بشه .زنده باد کورد سومر… مطالعه بیشتر »

ابولفضل

تا الان میگفتن تورکها از شمال چین اومدن خاک مادر زادی شون اونجاست حالا میگن اونجا سکاها ایرانی تبار بودن.ما اخر نفهمیدیم ایرانی تبار یعنی چی به کیا و چیا میگن ایرانی تبار به فارس تورک کورد یا کی

لر کاسی تبار

ابوالفضل جان خودت رو ناراحت نکن ترک های قومی زرد پوست بودند که در نواحی شمال شرقی چین تا مغولستان و اطراف کوه های آلتایی که در مغولستان بودند و هنوز هم هستند بود و باش داشتند و سکاها از غرب رود ارخون تا آسیای میانه و شرق اکراین بود و باش داشتند آنها با ترکان هم جوار بودند .سکاها از چندین قوم تشکیل شده شده بودند که در کتیبه های داریوش که سند تاریخی می باشد به سکاهای تیز کلاه و سکاهای پرارود و سکاهای هوم تقسیم می شدند و سکاها در اوستا به تور نامور هستند اما در… مطالعه بیشتر »

آرسلان ته‌گین غازی

منبع شما برای این لغات کجا است ؟ تا آنجا که من می دانم طی یک مقالعه ای که پروفسور زکی اغلو از تاتاریّه چاپ کرده اند به طور کامل اثبات کرده اند که ساکاها تؤرک هستند . از زبان ساکایی هم فقط ۴ عدد اسم ( اسم خاقان و سه فرزندش) از طریق هرودوت به ما رسیده است که هر چهار تا هم تؤرکی هستند : http://www.turkicworld.org خیلی جالب است با شش تا لغت که معلوم نیست از کجا آمده است ، ساکاهای آریایی می شوند ولی با صد ها لغت تؤرکی در زبان سومری ، سومریان تؤرک نیستند… مطالعه بیشتر »

الف آزاد

حالا ترک یا فارس ، مسلمان یا یهودی، باباغور یا سکا ، هویت ایرانی به این ها نیست که ، افتخار ما به تعداد اجداد نیست ، اگر ما یک نفر انسان برجسته در گذشتگان خود داشته باشیم هر چند بدانیم هم نژادش نیستیم باید خوشحال باشیم چرا که همنوع هستیم. فارس های افراطی و ترک های افراطی هم اگر خیلی به نژاد خود افتخار می کنند برای درمان سری به خائنان ، سرکشان و انسان های سفیه نژاد خود نظر کنند تا ببینند از هر نژادی مردم خوب و مردم بد پدید آمده اند. بیایید فرهنگ پایدار و انسانی… مطالعه بیشتر »

میلاد

حرفت درسته … نژاد مهم نیست مهم عقل و شعوره و اینکه حالا همه ما ایرانی هستیم .

امین

شما یک نفر را معرفی کنید در قرن کنونی غیر از ترکیه و دیگر مناطق ترک شنین گفته باشد این اقوام ترک بودند.ترکها اسمشان ترک است نه سکا و سومری.

ترک

سکاها و اسکیت و اورال آلتایی و زرد پوستان و اغوز و اینها همه ترک نژاد و ترک زبان بودند

آرش

خودت میگی زرد پوست ،حالا چطور زرد پوست با سپیدپوستان سکایی از یک نژاد. هستند و ترک؟!؟ترک واقعی طبق تاریخ و اسناد تاریخی زرد پوست هستند و شبیه مردم مغولستان نه شبیه مردم آذری

علی

تا دلت بخواد نوشته شده ساکاها تورک بودن واژه ساکا و درسترش اوشقوز یا سه قز از شخص اوقزخان که سه زن داشته و با اتحاد فرزند های سه زنش اوشقوز سه قز تشکیل شد الانم به ما تورک ها ترکهای قز گفته میشه قزاقستان قفقاز اوزبکستان یا همان اوقوزبکستان قرقیزستان همه واژه قز دارن امپراطوری خزر یا قزر همگی تورک بودن و از ساکاها خود اوقزخان فرزند قاراخان و قاراخان فرزند تورک و تورک فرزند یافث و یافث فرزند نوح هستش

اتیلا

شما هم یک نفر غیر ایرانی یا ایران شناس نخونده باشه منبع نشون بده که سکاها را فارس زبان گفته باشد

آرش

این رو تو گوشت بکن ما زبان ایرانی داریم نه فارس زبان ،تو حتی تاریخ رو هم بلد نیستی فقط به اراجیف ماهواره‌ای شبکه های ترکیه و جمهوری جعلی باکو نگاه می‌کنی و حرف های صنار یه غار این شبکه های مزخرف رو تکرار می کنی

کامبیز

شما پانترک های بی ریشه و بی هویت همه کس و همه چیز را دوست دارید از ریشه و اصل خودشان بریده و بی ریشه مثل خودتان بکنید ،مردم آناتولی و قفقاز و خوارزم و اران به هیچ عنوان ترک نیستند تورک واقعی تنها در اطراف و پیرامون کوه های آلتایی و مغولستان وجود دارند نه در فلات ایرانشهر

امین

یک لغت ترکی هم در سومری نیست چه برسد به صدها!صدها لغت ترکی در سومری فقط در تخیلات پانترکهاست.

شاهین

پس مردم اکراین هم ترک هستند چون سکایی هستند!!!!!!بابا بیا اول ثابت کن خودت نژادت ترکه بعد بگو سکاها ترک هستند

طاهره

یعنی سیستانیها اصالتا ترک هستند چون از نژاد سکاها هستند؟

تبریزی

بر چه اساسی می گویید سیستانی ها سکا هستند این هم فقط یک نظریه اثبات نشده است مثل همان تئوری آریائی بودنشان
در ضمن تعداد واژگان سکایی کشف شده فقط شامل کلمات فوق نمی شود این کلمات از زبان قوم سغد که فارسی تبار بوده اند به صورت قرضی به زبان سکایی منتقل شده اند
کلمات دیگری وجود دارد که بیشتر با ترکی و زبانهای اوراسیائی هم تیپ هستند
همچنین در سایت آذرگشنسب که سایتی پان آرینیست و ضد ترک هست به یکی بودن گوکتورکها و سکاها بر اساس یک منبع انگلیسی زبان اعتراف شده است

حمید

ساکاها درگذشته میایند و مهاجرت میکنند به سیستان ایران و افغانستان اسم سیستان هم سکستان بوده یعنی سرزمین ساکاها بعد تغییرکرده شده سیستان و رستم زال هم ساکایی بوده
برو تحقیق کن

گولوش

باز هم دو سه واژه و توهم پان فارس . در جنگ‌ اول‌ ، کوروش‌ کبیر به‌ حیله‌ پسر ملکه‌ تومروس‌ را که‌ فرمانده‌ ترکان‌ سکائی‌ بود گرفتار کرد و کشت‌ و این‌ مسئله‌ موجب‌ خشم‌ ملکه‌ تومروس‌ گردید . ملکه‌ تومروس‌ حکمران‌ ترکان‌ سکائی‌ آذربایجان‌ بود که‌ در کشمکش‌ دائمی‌ با کورش‌ داشت و به‌ مقابله‌ کوروش‌ شتافت‌ و طی‌ جنگی‌ مخوف‌ سپاهیان‌ کوروش‌ را تار و مار و خود او را اسیر کرد . به‌ دستور ملکه‌ سر کوروش‌ را در طشتی‌ بریده‌ و آنرا در میان‌ طشت‌ خون‌ انداختند و ملکه‌ تومروس‌ خطاب‌ به‌ سر بریده‌ کوروش‌… مطالعه بیشتر »

saber

جالبه که خیلی از ایرانی ها دارن از مهاجمهای خونخوار دیروز یعنی ترک و مغول حمایت میکنن. کم کم دارم از ایرانیها واقعاً ناامید میشم.

امین

آیا میدانستید حضرت آدم و حوا تورک بوده اند؟

ترک

متوهمترین مردم جهان آریایی ها هستند که سرزمین اصلی شون شمال سیبری بوده و از فقر. و گرسنگی به ایران مهاجرت میکنند و الان فقط تو دنیای خیالی خودشون رو از همه نژاد ها میدونن

Ssss

چرا سکاها را به ترک و ترک رو به توران نسبت میدی؟ سیر تکاملی، هویت فرهنگشون و دین و خدایانشان متفاوته

تبریزی

اتفاقا یکی از دلائل مهمی که بر یکی بودن ریشه ترکها و سکاها صحه می گذارد فرهنگ مشترک هست

محمد

اول باید بگم که در ایران خواستهای اقوام از خیلی وقتها پیش آغاز شده و دولت و حکومت در ایران هیچگونه اعتنایی نکرده و به شدت سرکوب کرده است.برای مثال یک بعد مشروطه را اگه به خاطر داشته باشیم آزادی دادن به ایالات ۴ گانه برای داشتن مجلس موسسان مستقل+نوشتن و سخن گفتن به زبان محلی در ادارات و مدارسش بود که به انحراف کشندگان آن به این مفادها و قانونها توجهی نکرده بلکه اجرا کنندگان آن امثال پیشه وری را که الحق به گفته نویستده ای خارجی”کاری که پیشه وری و حزب دمکرات در عرض ۱ سال در جهت… مطالعه بیشتر »

یاور

نقد هایی چند از دوستان بالا: اول باید بگم که همانطوری که با یه گل بهار نمیشه باید گفت با چند کلمه قلابی هم نمیشه گفتش که سکاها فارس اند یا آریایی. دوم باید گفتش که امروزه اونی که ما باهاش درگیریم اسلامه و مذهب نه ترک و فارس بودن.به عبارت دیگر اینها در اولویت نباید قرار بگیرند اول باید کار اسلام و به فساد کشندگان آونو یکسره کنیم بعد مسئله قومیت را. سومری ها من نمی گم ترک اند یا فارس.بلکه من میگم باید با مطالعه بحث کرد.من(دانشجوی تاریخ جهان) طبق مطالعه ای که داشتم سومری ها را لااقل… مطالعه بیشتر »

امین

شما هنوز فرق فارس و ایرانی تبار را نمیدانید!!

امین

شما کع دانشجوی تاریخی حتما دیدی که سومریها ترک هم نیستند.کسی نمیگه سومریها فارس هستند!نام قوم پارس روی خودشه اسمش سومری نیمشه مثل ترک اسمش روی خودشه.انگار بگیم زرافه فیله!

آتیلا

فاشیست فارس خیلی حرفا باهاتون دارام . به موقش
از دوره رضا حمال صاحب تاریخ هم شدین باشه طول تاریخ بهتون رو دادیم ولی شمام فطرتتونو رو کردین. هرچی میخوای بنویس ولی حقیقتو هم تو میدونی هم من.

شاهرخ

برو گمشو ما یک روز انتقام خون برادران همنژاد ارمنی و کرد و علوی و یونانی مان را که توسط شما پانترک ها ریخته شده را خواهیم گرفت

آلپ

ما ملت ترک آذربایجانیم ما وارثان امپراطوران چین تا قلب اروپاییم
و ای تو تازه به حکومت رسیده ضعیف ملول از ضعف نیاکانت منال
و تاریخ دیگری را مکوب تاریخ خود را بساز هر چند ناتوان از حکایتی
پس همچنان بنال پارس پارس کار توست.

ترك اذري

اگر به تاریخ قبل ار اسلام شک دارید به تاریخ بعد از اسلام کاملا شفاف هست نگاه کنید همین بعد از اسلام ترکان بیش از هزار سال بر ایران حکومت کردند این را اگر چنان که بروز هم ندهید خودتان در عمق قلبتان می دانین

دیانا

سکاها ایرانی و اریایی بودند و هیچگونه مهاجرتی در مار نبوده قلمرو ایران گستره تر از الان بوده اگر اثاری از سکاها ذر جاهای دیگر پیدا میشه نشانه این است که اریایی ها در انجا می‌زیست اند و انحا متعلق به ما بوده نه اینکه نژاد شون چیز دیگری بوده ترکها هم که نژاد شون مشخصه از چین امدند و مغول هستند از زبانشونم میشه اینو فهمید واقعیت ها رو بپذیرید و سعی در تحریف تاریخ نداشته باشید و اینکه از بعد از اسلام حکومت در چند دوره بدست ترکها افتاد و باعث نابودی ایران شدند ولی در زمانهای قبل… مطالعه بیشتر »

اتیلا

ربان چینی زبان آوای است در حالی کهدر ترکی با حرف کلمه سازی میشه و التصاقی بودن زبان هابه معنی این است که زبان ها هم خانواده هستن،البته ترک یا فارس بودن ساکاها در امروز ما نقشی ندارن،اما تاکید ایران شهری ها بر فارس بودن آسیای مرکزی به این دلیل است که بیشتر دانشمندان بعد اسلام مثلا فارس بودن در حالی که بعد اسلام ترکان حدود هزار سال بر ایران خود گویای خیلی چیزهاست

نریمان

من فارس هستم و در سرزمین پارس متولد و بزرگ شدم ,بهترین دوستای من از قوم بزرگ قشقایی هستن ,یکی از ماه ترین رفیقام , بختیاری هست که از زمان خدمت سربازی با همیم,همسرم خوزستانیه که تازگیها دختر خاله ایشون با یه جوون اذری که تو دانشگاه با هم اشنا شده بودن ازدواج کرد ,اینارو گفتم تا بعضی ها متوجه واقعیت بشن ,بیشتر فکر کرده و خیال خام نکنن ,ایران سرزمین همه ماست و همه ما بدون ان بی هویتیم.

حیدر عمواوغلی

بیشتر بدرد نوشتن داستان های تخمی تخیلی خوبی تا برای نوشتن فکاهی

بابک خرمدین ترک آذربایجان جنوبی

درضمن آذری هفت جد و آیادته ما ترکیم مثل ترکیه و آذربایجان شمالی و ترکمن و قرقیز و ازبک و مغول و اولیور و چچن و تاتار و قفقاز و قبری و قشقایی و….
دلیلشم اینه ک زبون ما با کل ترکایه دنیا یکیه فقط لهجه مون فرق میکنه
پس اینو تو کلتون فرو کنید ما ترکیم ترک آذری ی شاخه از ترکیه

شاهین

زبان اکتسابی هست؛آیا قیافه ی یک قرقیز یا قزاق شبیه مردم آذری ما هستند آیا فرهنگ این قوم هایی که نام بردی شبیه مردم آذری ما هستند!؟!!ابن فرهنگ هست که شاخص ترین عنصر هویتی می باشد که میتوان عناصر دیگر هویتی را در آن توجیه کرد که تویه پانترک فهم و شعور این رو نداری که بفهمی

سینا

در زبان ترکی به پرنده میگویند گوش gosh و اینجا آمدهgausa و به آتش گرفته اوتار که به لاتین می شود otar که اینجا هم آمدهatar که میشود آذر یا همان آتش و در مورد اسب هم که انها می گوفتند آسپ aspa که اسب فارس گرفته شده از آن است وجالب که در ترکی به اسب مگوین آت at و… و جاب ایب که زبا ن آنه التصافی بود که جرو زبانهای اتصافی بوده که ترک تبارها جاپنیها و کره ای ها و سرخپوستها از این گروه زبانی استند حتی از لحاظ آؤی کلمات خیلی زیاد به زبان ترکی… مطالعه بیشتر »

david

دوست عزیز با بودن چند کلمه نمی توان استناد کرد که سکاها فارس هستند امان از دست شما فارسها- محققین درمورد سومریان تحقیق کردن تاکید دارند که زبان شان ترکی بوده ولی ما ترکها ادعا نداریم ولی بایستی اشاره کنم که محل و خواستگاه سکائیها در بازریک بوده کلا طوایف ترک در این جا زندگی میکردند .ودر نظریه دیگری که بایستی متذکر شوم سکاها هما دیش اوغوزها بودند که همیشه جهت مراتع در حین کوچ بودند و دیگر شاخه ان ایچ اوغوز ها هستند که زندگی شهری داشتند که همان ماننا و بعدا مادها بودند دو باره جهت ادامه ادعا… مطالعه بیشتر »

king.nader

دوست عزیز.اینکه ما یک نژاد را به ترکان امروزی که در حوالی دریای سیاه و شمال غرب ایران زندگی میکنند نسبت دهیم خیلی موجه نیست.زیرا که اینها خود نیز نژاد ترک ندارند و از نژاد های گونگون اند که اکثرا زبان ترکی را دلیل ترک بودن خود میدانند.و نسل ترکان حقیقی مدت هاست که از میان رفته است.پس با وجود کتیبه های هزاران ساله متعلق به تمدن باشکوه بزرگترین شهر زیر آفتاب(پارسه) و هخامنشیان که اطلاعات خوبی به ما در مورد سکاها میدهند نیازی به فرافکنی نیست.

mr gaga

بخدا ترکها مردمی زرد پوستند و سومریها هم ترک نبودند. ترکها تا ۱۲۰۰ سال پیش هنوز پاشون به خاورمیانه نرسیده بود. سومریها مردمی قفقازی-سامی تبار بودند که از اختلاط سامیهای بین النهرین (اعراب و یهودیان از اعقاب سامیها اند) و قفقازیان (گرجی ها و چچنی ها از اعقاب قفقازیان اند) بوجود آمدند و تونستند اولین تمدن درخشان بشری رو پایه گذاری کنند. زبونشون هم از نوع زبون های التصاقی بوده و چون که ترکی هم زبونی التصاقی است، پان ترکها هم میگن پس زبونشون ترکی بوده ولی باید توجه کرد که ۸۰% زبانهای دنیا التصاقی اند از جمله زبان های… مطالعه بیشتر »

یاشار

سلام هموطن.واژه سومر را (چومر) تلفظ فرمائید چون در زبان عربی (چ)به(س) تبدیل می شود.چومر در زبان اوغوزی(سلجوقی) به معنی کشاورز بوده و زبان ترکی تلفظ می شده.حال سوال بنده از دو گروه این است.آیا می توان قومیت و ملیت کسی را تغییر داد.من هر کجای دنیا زندگی کنم به من خواهند گفت .ایرانی مقیم فلان کشور یا اینکه هر کجا بروم خواهند گفت ترکمن ایرانی مقیم فلان جا..یا هر زبان شیرین دیگر ایرانی.فرقی نخواهد داشت.در کشور ما یک عمل بسیار زشت رواج دارد. وآن اینکه برای هم جوک ساختیم.رشتی…وترک…ولر…وزابلی…کرد…وغیره.بقول یکی از دوستان .فارس میگه خدایا شکر که نشدم ترک… مطالعه بیشتر »

كامران

می گویید هشتاد درصد زبانها التصاقی است حالا من چند سوال می پرسم ایا زبان هندواروپایی و عربی التصاقی است ایا زبان چینی التصاقی است نه داداشم اره زبان ترکی کره ای و ژاپنی و دراویدی و باسک و سرخپوستان التصاقی و در قدیم هم زبان سومر و عیلام و اورارتور و مانناها التصاقی بوده اینکه شما گاهی به ظن قوی و شاید با چند کلمه یک قوم را فارس و اریایی می دانید ولی ما حق نداریم اگه چند برابر شما از یک زبان کلمه ترکی پیدا کردیم انها را همریشه بنامیم و دیگه اینکه ترکها نابود نشده اند… مطالعه بیشتر »

یک ایرانی

پس مردم آفریقا و هندوستان که انگلیسی حرف می زنند با دیدگاه شما صدرصد آنگلوساکسون هستند

ناشناس

چرا جوک میگی اگه ما نژادمون از بین رفته چرا اینهمه ترک زبان تو کله دنیا هست .

شاهرخ

چون شما ترک ها مردهای بیچاره را می کشتید و فرزندان آنها را وادار به ترکی حرف زدن می کردید که به این سنت کثیفتان ایلغار می گویید یعنی باید رام ما بشوید و ترک بشوید مانند مردم قفقاز و خوارزم و سغد و لازستان و آناتولی شرقی و آذربایجان که به زور آنها را با کشتار و قحطی ترک‌زبان کردید

امین

اولا کی گفته فارس بودند گفته ایرانی تبار بودند.امان از شما ترکها که یک روز کرد را ترک کوهی کردید حالا هم سکایی و سومری را ترک میکنید.ولی تاریخ با این چیزها عوض نمیضشود.نه سومریها نه سکاها ترک نبودند.

كامران

اگه لینکی به اینترنت بزنید متوجه می شوید که ح-تی در ترجمه فارسی در توضیح برخی زبانها نوشته شده پیوندی یا التصاقی وقتی شما می گویید هیچ نوشته ای از مثلا مادها نمونده و در ادامه می گویید محتملا یا شاید و در نهایت با قطعیت می گویید مادها اریایی هستند یا مثلا سکاها فارسند ایا ما حق نداریم وقتی دهها کلمه سومری عینا هم از نظر معنی و نیز تلفظ همون کلماتی هستند که ترکها می گویند مثلا سومرها به پدر و مادر چی می گویند یا به مگس یا به سنگ یه به … و دیگه اینکه از… مطالعه بیشتر »

شاهرخ

واژگان از زبانی به زبان دیگر راه پیدا می کنند که به این می گویند وام واژه .پس اگه اینطور هست چون در زبان ترکی واژه های تلویزیون ماشین تلگرام موبایل وجود دارد پس مردم انگلیس هم ترک هستند .مرد حسابی یه خورده اون مغز داغونت رو بکار بگیر

آرش

ترک ها حضرت ابراهیم و موسی و عیسی و حضرت محمد رو هم ترک کردند چه برسه به قوم سومر و سکایی

بابک خرمدین ترک آذربایجان جنوبی

جایگاه زبان ترکی و سایر زبانها کلیه ی اطلاعات زیراز موسسه ی ائی. ام. تی و آ. ام. تی که در اروپا و آمریکا واقع شده و تحت مدیریت برجسته ترین زبان شناسان اداره می شود، گرفته شده است و همه ساله گزارشهای زیادی را درباره ی زبانها منتشر می کنند و کلیه ی استانداردهای زبان شناسی از این ادارات که دولتی هستند،اعلام می شود. به اطلاعات استخراجی از این موسسات توجه کنید: – ۱۹% کلمات انگلیسی از زبان ترکی گرفته شده است. – ۹۲% کلمات فارسی از عربی و ترکی گرفته شده و مابقی بدون هیچ فرمولی تولید شده… مطالعه بیشتر »

شاهین

زبان نئاندرتال ها هم ترکی بود این رو هم اضافه میکردی حتا زبان چرندگان و خزندگان و پرندگان هم ترکی هست