متن کتیبه داریوش بزرگ در نقش رستم DNb

متن کتیبه داریوش بزرگ، “شاه شاهان، یک شاه از بسیاری، یک فرماندار از بسیاری” در کتیبه نقش رستم، واقع در استان فارس، ۵ کیلومتری کاخ پارسه (تخت جمشید) این کتیبه دارای ۱۲ بند است، این کتیبه با توجه به محتوای آن، به عقیده بسیاری از مورخان بمانند معجزه می ماند.

کتیبه نقش رستنم داریوش بزرگ شاه هخامنشی
  • بند ۱- خدای بزرگ (است) اهورامزدا، که این شکوهی را که دیده می‌شود آفریده، که شادی مردم را آفریده، که خرد و فعالیت را بر داریوش شاه فرو فرستاد.
  • بند ۲- داریوش شاه گوید: به خواست اهورامزدا چنان کسی هستم که راستی را دوست هستم، بدی را دوست نیستم. نه مرا میل (است) که (شخص) ضعیف از طرف توانا (به او) بدی کرده شود. نه آن مرا میل (است) که (شخص) توانائی از طرف ضعیف (به او) بدی کرده شود.
  • بند ۳- آنچه راست (است) آن میل من (است). مرد دروغگو را دوست نیستم. تند خو نیستم. آن چیزهائیرا که هنگام خشم بر من وارد می‌شود سخت به اراده نگاه می دارم.
  • بند ۴- سخت بر هوس خود فرمانروا هستم. مردی که همکاری می‌کند او را به جای همکاری (اش) همانطور او را پاداش می دهم. آن که زیان می رساند او را به جای زیان (اش) کیفر می دهم. نه مرا میل (است) که مردی زیان برساند. نه حتی مرا میل (است) که مردی زیان برساند. نه حتی مرا میل (است) اگر زیان برساند کیفر نه بیند.
  • بند ۵- مردی آنچه بر علیه مردی بگوید آن مرا باور نیاید، تا هنگامی که سوگند هر دو را نشنوم.
  • بند ۶- مردی آنچه برابر قوایش کند یا بجا آورد خوشنود هستم و میلم (نسبت به او) بسیار (است) و نیک خوشنود هستم.
  • بند ۷- از چنین نوع (است) هوش و فرمانم چون آنچه را از طرف من کرده شده، چه در کاخ چه در اردوگاه، به بینی یا بشنوی، این فعالیت من است علاوه بر عقل و هوش.
  • بند ۸- این (در واقع) فعالیت من (است). چونکه تن من توانائی دارد، در مصاف نبرد همآورد خوبی هستم. همینکه با گوش هوش در آورد گاه نگریسته شود، آنکه را نافرمان می بینم و آنکه را غیر نافرمان می بینم و انکه را غیر نافرمان می بینم، آنگاه نخستین کسی هستم با هوش و فرمان و عمل، چون نافرمان و غیر نافرمان را می بینم، بیاندیشم.

    کتیبه نقش رستنم داریوش بزرگ شاه هخامنشی
  • بند ۹- ورزیده هستم، چه با هر دو دست چه با هر دو پا، هنگام سواری خوب سواری هستم. هنگام کشیدن کمان، چه پیاده چه سواره، خوب کمان کشی هستم. هنگام نیزه زنی، چه پیاده و چه سواره، خوب نیزه زنی هستم.
  • بند ۱۰- و هنرهائی که اهورامزدا بر من فرو فرستاد، و توانستم آنها را به کار برم، بخواست اهورامزدا آنچه بوسیلۀ من کرده شده با این هنرهائیکه اهورامزدا بر من فرو فرستاد کردم.
  • بند ۱۱- ای مرد، نیک آگاه ساز که (من) چه جور آدمی هستم و هنرمندیهایم از چه نوع و برتری ام از چه نوع (می باشد)! آنچه به گوش تو رسید برای تو دروغ ننماید! آنچه را که بتو دستور داده شده بشنو!
  • بند ۱۲- ای مرد، آنچه بوسیلۀ من کرده شده به تو دروغ نمایانده نشود! آنچه را نوشته شده بنگر! فرمانها از طرف تو نافرمانی نشود! کسی نا آزموده نشود! ای مرد، شاه ناچار نشود که کیفر دهد!

برگرفته از :

  • شارپ، رلف نارمن. فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی. شورای مرکزی جشنهای شاهنشاهی، بی جا، ۲۵۳۶.
  • امپراطوری هخامنشی، پی یر بریان
عضویت
اطلاع از
guest

10 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
c.rus

bsiar khob va jaleb bod

آرام

کارتون خیلی قابل تحسینه
خسته نباشید
من متن تمام کتیبه های هخامنشی را دارم
میخواهید برایتان بفرستم؟
اکه آره با اسم چه کسی در روی سایتتان قرار می دهید؟

zimzim

dehghane fadakar por shode,choopane dorooghgoo aziz shode,shangool va mangool gorg shodan,kokab hoseleye mehmoon ro nadare,kobra tasmim gerefte damaghesh ro amal kone,roobah va kalagh dasteshoon tooye ye kasast,hasank goosfandash ro vel karde va to ye sherkat abdarchi shode,arashe kamangir motad shode,shirin khosro va farhad ro pichoonde va ba doost pesaresh rafte eski,rostam va esfandiar asbashono forookhtand va ba motor miran kif ghapi.
“rasti chi be sare ma irania umade!!

age dooste man ghablan shenide boodish,bebakhshid..

دانشجو باستان شناسی

واقعا برای شما متاسفم حیف اسم ایرانی برای شما.
شما سواد ندارین هیچی از گذشته ایرانیان و نیای باستانی ما نمیدونین

Ali Rajabpour

سلام
دستتون درد نکنه من که حال کردم با این همه پیشینه تاریخی که دراختیارمون گذاشتید. از وقتی که با این سایت بطور تصادفی برخورد کردم واقعا خیلی چیزا یاد گرفتم. ممنون….. لطفا همین طور ادامه بدید .

هلیا

امیدوارم شکوه ایران و عزت ایرانی به این سرزمین برگرده

milan

از شما درخواست دارم که متن و ترجمه کتیبه های ایران باستان رو واسم بفرستید ممنون.