بشارت آمدن حضرت محمد و عیسی مسیح در کتب زرتشتیان

در نسکهای زرتشتی، بشارت آمدن دو پیمغبر بزرگ پس از زرتشت و ایدون بشارت ظهور منجی موعود در آخرالزمان داده شده است.

نخست باید به این مهم اشاره کرد که نام افراد در زبان اقوام گوناگون دچار دگرگونی میشود.
“ایلیا”ی عبرانیان را اعراب به صورت “علی” بکار بردند،
“خنوخ” پیغمبر یونانی-مصری را اعراب “ادریس” نامیدند،
“کوروش” پارسی در متون عربی پس از اسلام “قورش” نامیده شد،
“خشایارشا”ی پارسی را یهویان “اخشورش” نامیدند،
“الکساندر” یونانی (مقدونی) را ایرانیان “اسکندر” نامیدند،
“ماشیا” که یک نام عبری است، در زبان عربی “مسیح” نامیده شد،
“روزبه” ایرانی را اعراب “سلمان فارسی” نامیدند،
و …

طبیعتا برای شروع این جستار و نامهایی با ریشه سامی که در متون ایرانی باستان جستجو خواهیم کرد، با علم به این دگرگونی نامها در زبانهای مختلف پیش خواهیم رفت.

***

در روایات زرتشتی چون زند بهمن یسن*، جاماسپنامه، منظومه زراتشت نامه** و گوشه هایی از نسکهای دیگر زرتشتی چون یشتهای کهن و یک آیه از گاتها، از سه شخصیت و سه منجی نام برده میشود که پس از زرتشت خواهند آمد، از این سه شخص بدون شک در اوستای اصیل و دست نخورده زرتشت که بر روی دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بود و در خزانه شاهی نگهداری میشد و به دست اسکندر مقدونی گجستک در جریان آتش سوزی پارسه، سوخته شد، نام برده شده بوده است که بخشهایی از آن در اوستای نو منعکس شده و در متون پارسی میانه نیز منعکس گشته است. آن سه منجی به شرح زیر است:

۱-اولین شخص در زبان اوستایی اخوشیت‌ ارته نام دارد، که در زبان پهلوی اوشیدر بامی نامیده شد.
۲-دومین شخص در زبان اوستایی اخوشیت مانگهه نام دارد، که در زبان پهلوی اوشیدر ماه نامیده شد.
۳-سومین شخص در زبان اوستایی استوت‌ارته نام دارد که اورا غالبا با لقب سوشیانت*** میشناسند.

 

۱-اولین منجی هوشیدر بامی است. نام او به معنای « نیرو دهنده و روا کننده قانون دین و داد » میباشد. در روایات آمده است که او به طور میانگین بین هزار تا هزار و ششصد سال پس از زرتشت خواهد آمد و پس از ظهور، به مدت ده شبانه روز با اهورامزدا به گفت‌وگو مینشیند (اشاره به دریافت وحی از خداوند) و سپس زمین را از دروغ و دشمنی و آز و کین برای مدتی کوتاه پاک خواهد کرد.
زمان زندگانی زرتشت را چه طبق سنت زرتشتیان، سیصد سال پیش از حمله اسکندر گجستک بدانیم و چه بنابر پژوهش‌های تازه‌تر او را دوازده قرن پیش از میلاد بدانیم، فاصله زمانی هزار تا هزاروششصد سال پس از او با زمان به دنیا آمدن عیسی مسیح مصادف میشود.
در عهد عتیق (تورات) میخوانیم که مسیح موعود کسی است که «عدالت را برای قوم بنی اسراییل به ارمغان خواهد آورد»، و این با معنی نام اولین منجی زرتشتیان پس از زرتشت یعنی، «اوخشیت‌ارته=روا کننده قانونِ‌دین و داد» برابر است.
نکته جالب‌تر این که در انجیل متی میخوانیم:
«در شب تولد عیسی، سه مگوس(=مجوس) شرقی (سه مغ زرتشتی) به اورشلیم آمده و گفتند:”کجاست آن موعود و پادشاه یهود، که ما ستاره اورا در مشرق دیدیم و برای ستایش او آمده‌ایم.”»
بنابراین اوشیدربامی، اولین کسی که زرتشت بشارت آمدن اورا داد، عیسی مسیح (ع) است.

۲-دومین منجی هوشیدرماه است. نام او به معنای «پروراننده نماز و نیایش» می‌باشد. سنت زرتشتیان میگوید که با فاصله پانصد تا هزار سال پس از اوشیدربامی ظهور کرده و پس از ظهور، به مدت بیست شبانه روز با اهورامزدا به گفت‌وگو مینشیند (اشاره به دریافت وحی از خداوند) و سپس زمین را از دروغ و دشمنی و آز و کین برای مدتی کوتاه پاک خواهد کرد. این فاصله زمانی پانصد تا هزار ساله نیز گویای فاصله زمانی بین عیسی مسیح و رسول‌الله است. همچنین معنای نام اخوشیت مانگهه (=اوشیدرماه) که «پروراننده دارنده نماز و نیایش» است، با آداب اسلام که پس از اعتقاد به وحدانیت خداوند، بر نماز و مناجات تاکید بسیار دارد، همخوانی دارد.
بنابراین اوشیدرماه، دومین کسی که زرتشت بشارت آمدن اورا داد، حضرت محمد (ص) است.

۳-اما سومین منجی با نام استوت‌ارته و لقب سوشیانت خوانده میشود. به مدت سی روز با اهورامزدا به گفت‌وگو مینشیند (اشاره به دریافت وحی از خداوند) و سپس به جنگ با اهریمنان رفته و زمین را برای همیشه از دروغ و دشمنی و آز و کین پاک خواهد کرد. تمام رویدادهایی که در دوره او اتفاق می‌افتد به طرز شگفت انگیزی با وقایع ظهور مهدی موعود طبق روایتهای اسلامی مطابقت دارد.

در گام اول با کمک گرشاسپ و سایر شخصیتهای اسطوره‌ای ایران چون کیخسرو و توس و گیو و یوشت‌فریان و … دهاک (=اژی‌دهاک=ضحاک) را میکشد. این واقعه در اسلام به این شکل بیان میشود که حضرت مهدی با کمک شخصیتهای بزرگی چون عیسی مسیح و سید خراسانی دجال را میکشد. جنگهایی دیگر رخ میدهد و در نهایت لشگریان کفر برای همیشه به دست مهدی (=سوشیانت) و سپاهیان او نابود میشوند. این وقایع به زعم متون زرتشتی در دوره ای به نام «تن‌پسین یا پسین‌روز» اتفاق می‌افتد که در اسلام این دوره را با نام «دوره آخرالزمان» میشناسیم.

پس از این رویدادها مردمان دوره ای را بدون حضور اهریمن و دیوان با آرامش و آسایش زندگی میکنند، گویی همه مردمان به سان نوجوانان پانزده ساله، با طراوت و نیکو هستند.

سپس «فرشگرد» (در اسلام قیامت) روی میدهد و همه مردمان دنیا از روی پلی به نام «چینوات» میگذرند. برای نیکوکاران این پل چنان گسترش میابد که شش ارابه، میتوانند به راحتی و در کنار هم از آن عبور میکنند، آن سوی پل «بهشت» است. اما برای بدکاران این پل چون تار مویی نازک میشود و آنها از آنجا به درون «دوزخ» افتاده و پادافره گناهان خویش را میبینند. این روایت در قرآن به نام «پل صراط» و عبور نیکوکاران و بدکرداران از آن و رسیدن نیکوکاران به «جنت» و افتادن بدکاران به «جهنم» منعکس گشته است.
بنابراین سوشیانت، سومین کسی که زرتشت بشارت آمدن اورا داد، حضرت مهدی (عج) است.


*) بنابر اعتقاد صادق هدایت و جمعی از مورخان و اوستا شناسان، نسک ارزشمند زندبهمن‌یسن ابتدا از روی بخشهایی از اوستای اصلی که امروز مفقود گشته نوشته شده بود و در سالهای بعد، هر کاتب در آن دست برده و چیزهایی را افزوده است.

**) نویسنده این منظومه، که در سده های آغازین هجری و پس از افتادن کشور به دست تازیان نوشته شده است، به روایتی موبدی زرتشتی با نام زرتشت ابن بهرام ابن پژدو ، و بنا بر روایتی دیگر شاعری گمنام به نام کیکاووس رازی ابن کیخسرو از اهالی ری بوده است.

***) به معنای سود رسان و سود بخش و در معنای عام‌تر رهاننده و منجی.

منبع:

http://www.tarikhbook.ir/1386/07

عضویت
اطلاع از
guest

37 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
amir

پس نتیجه میگیریم که زرتشت پیامبری از طرف خدا بوده چراکه جانشینان پس از خود را یافته است.

مرتضی

خسته نباشید واقعا کی گفته زرتشت پیامبر نیست…این یکی از نشانه هاشه…

سرباز

بی خیال

سوشیانت

اینکه سوشیانت اول حضرت عیسی و دوم حضرت محمد است درست است ولی سوشیانت سوم فردی عادی است که بر علیه بیداد شورش می کند و ایران را از ستم پاک می کند و او وحی دریافت نمی کند چون اگر چونین شود هنگامیکه سخنانی که از خدا به او برسد را به مردم برساند از سوی خدا به مردم پیام اوری کرده و پیامبر می گردد و این با توجه به اخرین بودن محمد (ص) کفر مطلق و اشتباه است و پیامبرانی که از سوشیانت سخن گفتند تنها امدن این فرد عادی و قیام شاید جهانگیرش را پیش بینی… مطالعه بیشتر »

اشکان

ُسوشیانت اول حضرت داود است ودوم عیسی وسپس سوشیانت سوم که به عربی مهدیست دلایلشم بعدا می گم

محمد امین

دوست عزیز در اعتقاد شیعه امامیه امامت مقامی معنوی و بالاتر از پیامبری است. خداوند به امام الهام می کند. البته که فرشته وحی را نمی بیند و پیامبر نیست و شریعتی جدید نمی آورد اما به امام الهام می شود. که در کتب شیعه امامیه اقسام این الهام به صورت شنیدن نجوای فرشتگان یا الهام قلبی عنوان شده است. اگر غیر از این باشد امامت ارزشی ندارد. نکته دیگر در باب مقام امامت اینکه بر اساس روایات متقن شیعه امامیه ذوالقرنین یک امام بوده است و فاقد مقام پیامبری بوده است. در حالی که شما در قرآن می بینید… مطالعه بیشتر »

سجاد

سلام…چندتا انتقاد داشتم … اول اینکه اقایی ک گفتین خدا جهان رو خلق کرده و برای هدایت انسان عقل رو قرار داده که احتمالا نظر شما اینکه ب وجود فرستاده از طرف خداوند نیازی نیست…حالا دوست عزیز شما که عقل داری چقد از هدایت بهره مند شدی و فقط مسئله هدایت نیست ایا شما با عقل خود به نهایت سعادت و قرب ب خدا میرسی و عقلت اشتباه نمیکنه؟؟؟ دوست عزیز که اخر گفتن سوشیانت سوم یک فرد عادی است چطور دو فرد اول عادی نیستند ولی فردی ک قراره کاری ب اون بزرکی رو انجام بده یه فرد عادی… مطالعه بیشتر »

مرید نور

در خرده اوستا ، قسمت ازیرین گاه ، نیز به دین آینده ی جهان ، بشارت داده است .

مرید نور

ضمناً . تشکر میکنم از بهمن عزیز .

حجت اله عرفانیان

در کتاب معروف زرتشتیان کتابد زند پس از ذکر مبارزه همیشگی ایزدان و اهریمنان می خوانیم: آنگاه پیروزی بزرگ از طرف ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان ۲۶به سعادت۲۶ اصلی۲۳ خود رسیده بنی آدم ۲۳بر تخت نیک بختی خواهند نشست.۴۱ به ریاضی قرآن ۲۳بنی آدم ۲۳ مهدی ۲۳ حامی ۲۳ آزادی ۲۳ زمین ۲۳ از آن ۲۳ مهدی خواهد شداینکه سوشیانت اول حضرت عیسی و دوم حضرت محمد است درست است ولی سوشیانت سوم فردی قدر قدرت است که بر علیه بیداد شورش می کند و جهان را از ستم پاک می کند و او وحی دریافت نمی کند… مطالعه بیشتر »

مهدی
امتیاز :
     

طبق گفته تمام ادیان دنیادرآخرزمان یک منجی یک حکومت عادلانه برپامیکنه کهباقراردادن گفته هاکنارهم کسی جز عیسی بن مریم علیه سلام نیست

میثم

هیچ عقل سالمی نمیتونه آخرت و حسابرسی اعمال دنیایی بشر رو منکر بشه مگر کسی که دوست داشته باشه بر انحرافات خودش سرپوش بی خبری بگذارد و خود را به بی خیالی و بیخبری بزند.
مگر میشود که خداوند انسان را خلق کند و زندگی او را بی هدف قرار دهد که هرکس چه ظالم و چه مظلوم و فاسد و چه عادل همه در آن یکسان باشند.
زهی خیال باطل که خدای عالم و عادل چنین دنیا و چنین انسانی را خلق کرده باشد.

خود شیفته

یه نقد کامل برای این مطلب نوشتم.سر بزنید.درضمن نویسنده ی این مطلب هم اگه دفاعی از خودشون دارند میتونن جوابگو باشند

http://www.pars-sky.com/forum/thread32862.html#post401810

بهمن سوشيانت

نویسنده این مقاله بنده هستم که ذکر منبع را برداشته اید

یکتا پرست

قران مجید میفرماید،صم و بکم” عمی”فهم لا یرجعون،بقره””
کور و کر و نادانند و هرگز باز نمیگردند،
ایپگونه افراد هر چه در این افکار غوطه ور میشوند، خدا بیشتر انها را عذاب میدهد،پس دوستان خداجویی فکرو خون خود را برای چنین افراد گمراهی کثیف نکنید،خداوند خود در آخرت قضاوت خواهد کرد،همانگونه که به قوم نادان بنی اسراییل وعده داد،والسلام

کوروش

داداش این معنیش اینه که قرآن کپی برداری از سایر ادیان هست نه چیز دیگری. این دری وری ها چیه میگی؟

سرباز

عزیز کپی بهتر از اصل

کورش

همه این پیامبران را یک خدا مبعوث کرده. همه این کتب را یک خدا نازل کرده.

اخگر

یاد دکتر شریعتی و تفسیر های او افتادم !

ahuranews

چقدر مسخره و بی ربط!!!!

یارو پیش خودش تخیلاتی کرده هر کدوم به کسی ربط داده
عجب نوشته ضعیفی بود
بگو من دلم میخاد اینطور باشه نه اوستا گفته!!

علی

بهترین راه شناخت خدا طبیعت هست .‌

سرباز

فکر نکنم برادر عقل کامل تر از طبیعت هست

اشکان

متاسفانه اشتباه گفتید زرتشت سه پسر دارد که ازاب منی او که در دریاچه چیچست ریخته شده پدید امدند این یک کنایه است ودرواقع سه پسرش سه نوه اویند وزرتشت کسی نیست مگر ابراهیم پس پسریکمش که نوه ابراهیم می شود داود است او سامی نژاد نیست ویک اریایی است ودرایران روستای داود مدفون است پسردویمش که نوه ابراهیم است عیسی است اوهم ایرانی است تا ۳۰سالگی درحوالی همدان می زیست وسپس به فلسطین رفت لذا پسرسه یمش که احتمالا زاده خراسان است سوشیانت است!

آبتین

اومدی فقط پیامبر اسلام رو نفی کنی با موهامات در حالیکه در کتاب مسیح هم از او با نام‌ پارقلیط به فارسی یعنی ستوده و به عربی احمد نام برده شده و تو میگی دومینش مسیح بوده پس باز پیامبر اسلام به وسیله ی انجیل مسیح تایید میشه چی رو سعی میکنی انکار کنی؟؟؟

پیمان

توجه به این واقعیت ضروری به نظر میرسد که پس از مرگ اشا زرتشت کتاب اوستا تحریف و بازنویسی شده و مطالبی مانند بهشت و جهنم و سوشیانت بر خلاف نظر و گفته اشا زرتشت به وسیله مغان وارد آیین زرتشت شده و چنانچه اشا زرتشت و دیگرکسانی مانند بودا به خردگرایی و دوری از اسطوره و خرافات اعتقاد داشتند. روحانیون مذهبی خرافه پرست از قبیل مغان و کرپن ها این افسانه و پیشگویی را وارد کرده و خوراک ذهنی دیگر ملتها و ادیان گردانیدند.

سروش

در گاتها به وضوح سخن از پل چینوات(پل صراط) و مینو و دوزخ (بهشت و جهنم) آمده است.
در گاتها بند سوم یسنای ۴۶ نیز آشکارا نام سوشیانت آمده است

آنچه که به وسیله مغان وارد دین شده است خزعبلات وندیداد و چون آن است که فرض مثال از غسل با گمیز (شاش) گاو سخن میگوید!

Baharjooon

درست است بنابر روایت تاریخ کتاب اصلی اشوزرتشت را شاه گشتاسب با طلا بر دوازده هزار پوست گاو نوشته بود و دو نسخه از این کتاب موجود بود یک نسخه از آن را اسکندر سوزاند و نسخه دیگر را با خود برد و بعد ها بخش هایی از آن وارد عقاید یهودیان شده است پس از این حادثه تنها گات ها که به زبان شعرگونه و در حافظه مردم بود و نیایش ها که مردم هرروز میخواندند باقی ماند و بقیه مسائل درمورد سوشیانت و قیامت و غیره را از روی تکه کاغذ های باقی مانده جمع آوری کردند و… مطالعه بیشتر »

Baharjooon

مگر شما گات های اشوزرتشت را نخوانده اید؟ اشاره به بهشت و دوزخ و رستاخیز و چینودپل و روز حسابرسی و ظهور سوشیانت همه در گات های او که تحریف نشده و دست نخورده باقی مانده موجود است گات ها برگردان ابراهیم پورداوود و یا برگردان موبد رستم شهزادی را بخوانید این ها قدیمی ترند و کمتر در آن ها تفاسیر مغرضانه یافت میشود

سیاوش

وااااااااااااااااااااااااااااای برملتی که به دین ودین سواران باور دارد وااااای
بترسید از دین بترسیداز دین امروزبترسید
بترسید از دین سواران که به خدایی که آسمان وزمین وکائنات را خلق کرد در دین جز دروغ چیزی نسیت وامروز هم همان دروغهای دین ابزاری توانمند شده برای آنانی که بر مرکب دین سوارند برای به رعیت وبندگی کشیدن خلق وبنده های آفریدگار به سود خویش است.اگر بندگی خدا را قبول دارید اگر خدا پرست وباور به وجود خدایی دارید که آفریننده است به دین باور نکنید که منشائ تمام اهریمنی دین است

حسن

آقا سیاوش میشه بگی دستورات خدای شما باید به چه شکل و در چه قالبی بدستت برسه؟
یا تو مشرکی یا اگر خداپرستی این حرفت تناقض داره با خداپرستیت.

pahlav

سخن سیاوش می تواند بسیار منطقی باشد.خدایی که این جهان و کائنات و موجودات و بشر را خلق کرده نمی توانسته راهیابی را در نهاد بشر گذاشته باشد که گذاشته است و آن خرد است .آیا تا بحال فکر کرده اید که چرا همه پیامبران فقط از منطقه خاورمیانه اند؟ آیا فکر کرده اید که خدای دانای بی همتا برای هدایت بشر نیازی ندارد که یکی را خواب نما کند ،خود می تواند چراغ راه را در نهاد بشریت بگذارد که گذاشته.اگر من نفهمم و راه را کج روم، تو و دیگری در مجموعه گروه و جامعه ،راه یافته را… مطالعه بیشتر »

امیر

کافیه به خدا اعتقاد داشته باشید!
ضرورت دین و آیین پله به پله و بسیار زیبا به اثبات می رسه!

شایان

درود من دیر این پیام رو خوانوم الان جوابت رو میدم دوست من ا ۱۲۴۰۰۰ پیامبر امده ببینید مثلا در ازتک یا مایا ما هیچ درکی و یا اطلاعات دقیقی از انان نداریم ممکنه بیشمار پیامبر امده باشه ما نمشناسیم چون فقط یکسری از پیامبران را میشناسیم اگر میپرسی پس چرا هیچ کس به ان دینان نیستند چون در جریان جنگ های صلیبی و امپراطوری روم اون دین ها از بین رفته جنگ های صلیبی که خب مشخصه خیلی دین صلیب (مسیح) رو گسترش دادن و امپراطوری روم که خب مسیحی بود و اجازه نمیدادن دین دیگه ای پا بگیره… مطالعه بیشتر »

dark

خرد…. اگر هر خردی با دیگری تفاوت نداشت خیر و شر بی معنی بود

سرباز

دمت گرم

علیرضا

عقیده هر شخصی دین خودشه پس چه بهتر که ما همگی بر یه عقیده و هماهنگ زندگی کنیم و ان عقیده هم از جانب خدا باشد

مت9

این ندای ابلیس است که از روز ازل با قوانین الهی مخالف بود هر چند ادعا می کرد که خدا را قبول دارد
عالمان با تقوا داریم عالم هواپرست هم داریم
ادیان منسوخ شده داریم و دین کامل هم داریم