حکایتی اسفناک درباره دیوار چین

کمتر کسی است در جهان که نام دیوار چین را نشنیده باشد که بین مغولستان و چین به معنی اخص ممتد است. این دیوار بزرگ بیش از دو هزار سال عمر کرده است و بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر طول دارد.

بلندی آن قسمت دیوار که در شمال پکن بناشدن است ۸.۵ متر و در نقاط دیگر از ۴ تا ۱۵ متر است و قطر دیوار ۴.۵ تا ۷.۵ متر می باشد و در فواطل برجها دارد. تصور نکنید دیوار چین یک دیوار متصل دیوارهای دراز و کوتاه در هم و برهم است. چون هر دودمان پس از روی کار آمدن دیوارهائی می ساختند از این روی دیوار چین شامل دیوارهای متعدد جدا گانه شده است .

ابتدای دیوار در مشرق شانهای گوان ، نا نکو ، ین من (در شانسی) و جیایو گوان (در گانسو) است و ساختن دیوار در قرن سوم قبل از میلاد در عهد امپراطور “شی خوانگ تی” از سلسله سلاطین “چین” ( ۲۲۱ تا ۱۰۸ قبل از میلاد) شروع شد و دامنه کار دیوار سازی در طی سلطنت آن دودمان بسیار وسیع گردید. یک میلیون برای این کار بسیج شده بودند و چون شرایط کار بسیار سخت بود گروه کثیری از کارگران می رفتند و برنمی گشتند.

کسانیکه در محل ساختمان می مردند جسدشان را لای دیوار می گذاشتند. اکنون در انتهای شرقی این دیوار یعنی در “شان های گوان” معبدی وجود دارد که می گویند برای بانوئی به اسم “مون جیان نو” ساخته شده است.مون جیان نو دختری بود که با جوانی از مردم دهکده خود ازدواج کرده بود. چند روز پس از اردواج شوهر را برای دیوارسازی بردند. چند سالی از رفتن او گذشت و هیچ خبری از او نرسید.

مون جیان نو” که پیوسته نگران سرنوشت شوهر خود بود عاقبت تصمیم گرفت شخصا برود و از وی سراغی بگیرد و او را بیابد. روزی عازم محل کار او شد پس از طی مسافت بسیار سرانجام به محل کار شوهر رسید، ولی شوهر خود را پیدا نکرد. همکارانش به او گفتند خیلی احتمال دارد که شوهرش مرده باشد و جسد او را هم لای دیوار گذارده باشند .
مون جیان نو این خبر را که شنید بسیار غمگین کردید و همانجا ماند و روزها و شبها زیر آن قسمت دیوار می نشست و گریه می کرد. شبی در اثنا گریستن ، آواز مهیبی شنید سرش را بلند کرد دید دیوار شکاف برداشته است، در داخل شکاف جسد شوهر خود را تشخیص داد ، آخر لباسی را که شوهرش برتن داشت خوب می شناخت. “مون جیان نو” بیدرنگ خود را روی جسد شوهر خود افکند و دیگر بیرون نیامد.

اکنون این حکایت اسفناک همچنان در میان مردم چین برسر زبانهاست و سرزنشی از بیداد و ستم گذشتگان دارد.

 

—-

تبلیغ : بازار بورس فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان با گردش مالی روزانه حدودا ۱/۹ ترلیون دلار میباشد.
Forex مخفف Foreign Exchange میباشد که معادل فارسی آن تبادل ارزهای خارجی میباشد به بیان ساده تر خرید یک ارز و فروش ارز دیگر به عنوان مثال وقتی شما دلار میخرید در اصل ریال خود را فروخته و به دلار تبدیل کرده اید.

برعکس بازارهای سهام که مکان فیزیکی مشخصی دارند، معاملات در بازار جهانی ارز در مکان خاصی متمرکز نشده است این بازار مکان فیزیکی ندارد و به اصطلاح به آن Over The Counter می گویند . بازار بورس فارکس یک بازار بین بانکی می باشد که در حقیقت معاملات بین طرفین از طریق تلفن یا شبکه الکترونیکی (SWIFT OR INTERNET) هدایت و کنترل میشود. البته شبکه سوئیفت توسط بانکها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع زبان مشترک بانکداری بین المللی شبکه سوئیفت می باشد.

SWIFT: Society Worldwide Interbank Financial Telecommunication

حجم عظیمی ازاین معاملات ارزی به جای نقل وانتقال واقعی ارز ، ازطریق بدهکار و بستانکار کردن حسابهای بانکی انجام می شود. با توجه به اینکه همه ملل بسوی جهانی سازی اقتصاد پیش می روند و همه فعالیتهای اقتصادی نهایتا باید به پول برگردانده شود، بنابراین فعالیت این بازار ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نمی شود!
به طور خلاصه متولیان اصلی این بازار را عمدتا بانکهای مرکزی و تجاری کشورهای مختلف ، شرکتها ، کارخانه ها ،واحدهای وارداتی و صادراتی معتبر و حتی افراد عادی در سراسر جهان تشکیل می دهند . بطوریکه امروزه این بازار یکی از فعالترین بازارهای اقتصادی و مالی جهان به شمارمی آید.
عدم وجود یک مکان فیزیکی، بازار بورس فارکس را به یک بازار ۲۴ ساعته تبدیل کرده که با بازگشایی هر یک از مراکز مالی در جهان، این بازار پیش می رود به طوری که معاملات ارزی در طول شبانه روز تنها با یک تلفن یا با استفاده ازشبکه اینترنت امکان پذیر است.
سیکل بازگشایی مراکز مالی جهان بدین ترتیب می باشد : نیوزلند- سیدنی- توکیو- هنگ کنگ- سنگاپور- بحرین- فرانکفورت- زوریخ- پاریس – لندن- نیویورک- شیکاگو و لس انجلس . اما بزرگترین و مهمترین مرکز مالی بازار بورس جهانی ارز ، لندن است . بعد از لندن بازارهای ارزی نیویورک وتوکیو قرار دارند در سایر مراکز مالی معاملات کوچکتری صورت می گیرد.
بنابراین بر خلاف سایر بازارهای مالی جهان، بازیگران بازار می توانند در طول ۲۴ ساعت از هر گونه حوادث سیاسی، اقتصادی واجتماعی که باعث نوسان در این بازار میشود، استفاده کنند ( به جز شنبه و یکشنبه ) .
در این بازار ارزهایی انتخاب میشوند که همیشه عرضه و تقاضا در مورد آن ارز وجود دارد و پاسخگوی نیازهای بین المللی هستند ،همچنین ارز کشورهایی که دارای دولتهای با ثبات و تورم پایین هستند.
امروزه بیش از ۸۵% معاملات روزانه بر روی ارزهای اصلی ( دلار امریکا، ین، یورو، پوند انگلیس، فرانک سویس، دلار کانادا، دلار استرالیا ) صورت می گیرد.

بازار فارکس حدودا از سال ۱۹۷۱ به صورت جهانی به راه افتاد. در آن زمان معاملات توسط تلفن و یا فاکس انجام میشد و از حدود ۱۹۹۸ این تجارت از طریق اینترنت نیز امکان پذیر شد.

* مثالی برای درک راحت تر نحوه خرید و فروش در این بازار و جابه جا شدن پول:
جابه جا شدن پول به صورت الکترونیک زیاد هم پیچیده نیست و امروز تقریبا اکثر مردم ایران با آن سر و کار دارند حتما شما دارای یک حساب عابر بانک در یکی از بانکهای ایران هستید و نحوه عملکرد آنرا نیز میدانید شما به وسیله عابر بانک میتوانید در هر لحظه از شبانه روز پول خود را به حساب فرد دیگری توسط دستگاه خود پرداز بانک مربوط بفرستید در این زمان عملا پولی میان ۲ بانک رد و بدل نمیشود بلکه همه چیز به صورت الکترونیک و بین ۲ کامپیوتر اتفاق می افتد پول از حساب شما کم و به حساب فرد دیگر اضافه میشود اما هیچ چیز فیزیکی در کار نیست و همه چیز الکترونیکی میباشد در بازار جهانی فارکس نیز دقیقا همین اتفاق توسط یک نرم افزار و کامپیوتر شخصی شما و کارگزار اتفاق می افتد . در مثال قبل میتوان بانک را همان کارگزار و دستگاه خود پرداز را کامپیوتر شخصی شما و نرم افزاری که روی دستگاه خود پرداز نصب گردیده همان نرم افزار کارگزار بازار فارکس دانست .

عضویت
اطلاع از
guest

9 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
sahar.sj

وای خیلی تحت تاثیر قرارگرفتم به این میگن عاشق

farzad

من تازه بااین صفحات اشنا شدم ولی ظاهرا درایران باید با اعصاب خراب وارد سایت شد.متاسفم

علی

افرین بران زن شوهردوست.

محمود دلک

خیلی خوب بود. ممنون.

مسعود

دمشون گرم :دی

sharifeh

اری این چنین بود برادر….

محسن شجاعي

تاریخ بهترین قاضی برای قضاوت اعمال ماست.کسانی که از تاریخ درس نگیرند ملزم به تکرار آن هستند

شهر ممنوعه

دیوار چین یکی از دیدنی ترین آثار باستانی چین است که سرتاسر شمال چین و در جنوب مغولستان کشیده شده است. داستانی ججالب دارد و بخش هایی از آن را در چندین شهر چین از جمله پکن بازسازی نموده و توریستها به دیدن آن می رود. می گویند اگر کسی به چین برود و از این دیوار دیدن ننماید در واقع به چین نرفته است. اطلاعات خوبی از این دیوار در کتاب شهر ممنوعه ( راهنمای گردشگری پکن و شانگهای) که توسط انتشارات فروزان چاپ شده است در اختیار علاقه مندان به سفر چین قرار داده شده است. شماره انتشارات… مطالعه بیشتر »

elnaz.h

داستانهای قدیمی خیلی نزدیک به افسانه ها هستند و ما از شنیدم آنها لذت میبریم