مصریان باستان هم به‌اضافه وزن و کم‌تحرکی دچار بوده‌اند

مطلب اختصاصی تاریخ ما/ زهرا طاهری: اجازه ندهید کسی به شما بگوید رژیم‌های مدرن از رژیم‌های دوره باستان بدتر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد حتی سالم‌ترین اجداد ما هم چاق و هم کم‌تحرک بودند.

چندی پیش برای اولین بار بقایای یک کشیش ۲۲۰۰ ساله در موزه اسرائیل واقع در اورشلیم به نمایش گذاشته شد. بررسی این مومیایی توسط سی‌تی‌اسکن نشان داده است که این مرد که به‌عنوان Iret-hor-iru یا همان محافظ چشم هروس؛ از بیماری مزمن پوسیدگی دندان و گرفتگی عروق رنج می‌برده است؛ همان بیماری‌هایی که در جامعه امروزی ماهم رایج است.

به لطف فرایند مومیایی کردن محققان بقایای این مرد را که نام الکس را برای آن انتخاب کردند، سالم یافتند. متصدی موزه، گالیت بننت Galit Bennett به انجمن مطبوعات وابسته (AP) می‌گوید: این مرد به پوکی استخوان و تحلیل لثه هم دچار بوده است. علائم نشان‌دهنده کمبود تحرک در زندگی این فرد در کربوهیدرات بدن او جمع شده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که او از انجام کار یدی در زندگی خودداری می‌کرده و حتی خیلی کم در معرض آفتاب قرارگرفته است و به‌اصطلاح خانه‌نشین و تن‌پرور بوده؛ باوجوداینکه زندگی در طبقه ثروتمند مصری امکانات زیادی در اختیارشان قرار می‌داد.

بنت می‌گویید پوکی استخوان بیماری ویژه قرن بیستم است یعنی زمانی که مردم سخت‌کاری انجام نمی‌دهند و به صفحه‌نمایش‌هایمان چسبیده‌ایم؛ اما ما از این مسئله که در دوران قدیم هم مردمانی بوده‌اند که کار بدنی انجام نمی‌دادند و مانند این مرد بدنشان تحت تأثیر قرارگرفته بسیار متعجب شدیم.

البته این مسئله برای کسانی که با بیمار نامه شکل بدن آشنایی دارند تعجب‌آور نیست. طبق آنچه مجسمه‌سازی مصر نشان می‌دهد در دوران قدیم اضافه‌وزن هم نشان‌دهنده سلامت و هم ثروت بوده است زیرا باوجود کمیابی غذا چاقی برایشان مطلوبیت داشت. در اروپا هم چاقی نشانه رفاه وزندگی لوکس و عدم وجود اجبار برای پرداختن به کار سخت و یدی بوده است. ظاهراً همین طرز تفکر در مصر باستان هم رایج بوده است.

همچنین طبق رادیو عمومی ملی (NPR) الکس تنها کسی نبوده که از این مسئله رنج می‌برد… یک بررسی که در مجله پزشکی The Lance منتشر شد نشان می‌دهد که از ۱۳۷ از نمونه مومیایی سراسر دنیا ۳۴ درصد به بیماری قلبی عروقی دچار بودند.

حتی تحقیقات انجام‌شده درباره اجسادی که در غاری نزدیکی کاگامیل (Kagamil) در آلاسکا کشف‌شده‌اند نشان‌دهنده این است که بیماری قلبی در بین افرادی هم که ورزش می‌کردند یا به‌نوعی برای بقای زندگی تحرک می‌کردند و مانند زندگی‌های امروزی درگیر لذت بردن از خوردن نبودند هم رایج بوده است.

نویسنده مجله ۲۰۱۳ می‌گوید: «اگرچه که این بیماری عموماً یک بیماری مدرن فرض می‌شود اما ظهور تصلب شراین در زندگی انسان‌های پیش مدرن باعث افزایش احتمال وجود زمینه بیماری می‌شود.»

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها