کتابخانه ی اسکندریه قبل از وقوع آتش سوزی بزرگ از بین رفته بود

بر اساس گفته های کتب تاریخی هزاران دست نوشته و کتاب خطی گران بها که حاوی دانش بشری بودند در جریان حمله ی جولیوس سزار به شهر اسکندریه مصر سوزانده شدند. چیزی که در واقعیت اتفاق افتاده این بوده است که چیزی در این کتابخانه باقی نمانده بود که سزار بخواهد آن را بسوزاند. سال ها قبل از لشکرکشی او به اسکندریه، کتابخانه ی بزرگ و مشهور این شهر توسط یک دشمن دیگر به سختی آسیب دیده بود و سال ها قبل تر از آن نیز متعصبان مذهبی کتابخانه را ویران کرده بودند.

دلیل واقعی از بین رفتن کتابخانه ی اسکندریه کاملاً مادی بوده است بدین ترتیب که با کاهش بودجه ی این کتابخانه به صورت تدریجی کتابخانه دچار افول شده و در نهایت به ویرانه تبدیل شده است. هزینه های تحقیقات قطع شد و دانشمندان خارجی از ورود به کتابخانه منع شدند و از کتابخانه ی بزرگ اسکندریه تنها متروکه ای به جا ماند.

 

………………….

 

گاندالف می گوید:” داستان های خوب به تزیین و آرایش ناچیزی نیاز دارند” و این موضوع اگر چه در مورد کتاب های داستان صدق می کند اما تاریخ هیچ اهمیتی به حرف های آقای گاندالف نمی دهد. تعبیر و تفسیرهای نادرست از وقایع و فرضیات متعددی در کتاب های تاریخ رخنه کرده است که در طول زمان بر شدت و حدت آن ها افزوده شده و اگر چه در ابتدا کم و بیش نادرست انگاشته می شدند اما با گذشت زمان و کاهش حساسیت و البته تکرار آن ها، این باورها و داستان های تحریف شد در ذهن ما به باورهایی خدشه ناپذیر و واقعی تبدیل شده اند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها