کشف معبدی جدید در مصر

گروه بین‌الملل: زاهی حواس رئیس مجلس اعلای آثار باستانی مصر اعلام کرد که باستان‌شناسان مصری موفق به کشف معبدی در شهر «ماضی» نزدیک شهر «الفیوم» شده‌اند .
به گزارش سایت محیط، این معبد که به «الهه رننوت» مشهور است علاوه بر آن، یک مرکز اداری و محل تجمع کاهنان نیز بوده است .
بر اساس مطالعات باستان‌شناسان که بر روی معماری این بنا انجام شده، این معبد مربوط به دولت‌های میانی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۷۸۳ قبل از میلاد بوده است .
حواس در این باره گفت: «این اکتشاف یک کشف بزرگ برای تاریخ مصر محسوب می‌شود. با این کشف می‌توانیم پاسخ بسیاری از سئوالات درباره معماری معبد شهر ماضی که تنها بنای به جا مانده از دوران دولت‌های میانی دوران فرعونیان باستان است را بیابیم. »
ساختمان این معبد به شکل تمساح ساخته شده و مصریان قدیم در آن الهه «سوبک»، الهه باروری زمین که به شکل مار بوده را می‌پرستیدند. این الهه معبودی نیز داشته که «حورس» نام داشته است. مردمان مصر تا ۱۲ سلسله فراعنه یعنی تا امنحتب چهارم این الهه را جزو خدایان خود به حساب می‌آورده‌اند.
در همین حال باستان‌شناسان موفق شده‌اند تا در راه منتهی به معبد مجسمه‌هایی به شکل ابوالهول نیز کشف کنند که بسیار به مجسمه ابولهول مشهور شباهت دارد. راه این معبد خود نیز بسیار شبیه به راه «کباش» در معبدهای «اقصر» و «کرنک» در ۷۰۰ کیلومتری جنوب قاهره است.
جنس آجرهای این بنا نیز همانند دیگر بناهای مصریان باستان ترکیبی از نوعی شیر و ماست دارد .
در این مکان همچنین تعدادی مجسمه، کاسه سفالی، اشیا، سنگ‌نبشته و کتیبه نیز کشف شده که بر روی آن‌ها زبان یونان باستان و زبان‌هایی از شاخه «دیموطیقی»، یکی از زبان‌های منقرض شده عهد باستان که اطلاعات کمی درباره آن موجود است، نوشته شده است .
حواس همچنین گفت: «باستان‌شناسان همچنین در این معبد موفق شده‌اند نامه‌هایی از ملکه «اراسیندی» به همسر بطلمیوس اول کاهن معبد الهه رننوت کشف کنند که در آن از خدمات این معبد به او بسیار تشکر شده است
شهر ماضی در بیابانی در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهر الفیوم واقع شده و در دوران خاندان فراعنه دوازدهم تاسیس شده است. این شهر بعدها توسط یونانیان به حیات خود ادامه داد

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها