اهرام کمتر شناخته شده مصریان باستان

تاریخ ما گزارش می دهد: اکثر فراعنه‌ی مصر، هرم‌هایی را به عنوان آرامگاه و مکانی برای حفظ جسد مومیایی خود ساخته‌اند. تعداد زیادی از این هرم‌ها در گوشه و کنار این کشور دیدنی وجود دارد. اگر دوست دارید با خیال راحت از این اهرام و عظمت آنها دیدن کنید و در عین حال گرفتار شلوغی و ازدحام جمعیت توریست ها نشوید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از اهرام کمتر شناخته‌شده بازدید کنید. هرم‌های معروف‌تر معمولا مملو از جمعیت گردشگران هستند اما سایر هرم‌ها خلوت تر هستند و می‌توانید با آرامش خیال به دل تاریخ سفر کنید.

هرم پلکانی جوزر (Djoser) در سقاره

جوزِر معروف‌ترین فرعون مصر باستان از دودمان سوم است. ایمهوتپ (Imhotep) وزیر جوزر در سده‌ی بیست‌و‌هفتم پیش از میلاد بود. ایمهوتپ یک معمار، پزشک و یکی از دانشمندان مشهور دوران خود بود؛ کسی که این هرم پلکانی را برای جوزر ساخت. او تنها فرد عادی مصری است که مانند فراعنه به خاک سپرده شده است. البته هیچ کس تا کنون مقبره‌ی اورا پیدا نکرده است اما به نظر می‌رسد که جسد وی در نزدیکی همین هرم پلکانی که برای فرعون جوزر طراحی کرده، به خاک سپرده شده است. این هرم پلکانی اولین هرم مصری است.

عکس هرم پلکانی جوزر Tarikhema.org

عکس هرم پلکانی جوزر Tarikhema.org

هرم میدوم سنفرو (Meidum Pyramid Of Sneferu)

دومین تجربه در ساخت هرم چندان موفقیت‌آمیز نبود. یکی از جانشینان ایم‌هوتپ تلاش کرد تا هرم پلکانی متشکل از چند مصطبه را تغییر شکل دهد و هرمی با وجوه مسطح بسازد. یعنی شبیه هرم‌هایی که ما بیشتر با آن‌ها آشنایی داریم. اما این معمار گمنام در انجام این کار موفق نبود. بنابراین فرعون سنفرو دستور ساخت هرم دیگری را برای به خاک سپاری خود داد.

این هرم هفت طبقه که قدمت آن به سده‌ی بیست‌وچهارم قبل از میلاد باز می‌گردد، به سرعت تخریب شد. تا قرن شانزدهم پیش از میلاد تنها ۵ طبقه‌ی آن باقی مانده بود و امروزه نیز تنها سه طبقه‌ی اصلی آن باقی مانده است و تخته‌سنگ‌های باقی مانده از قسمت‌های تخریب شده‌ی هرم، در اطراف آن جمع‌آوری شده‌اند.

عکس هرم میدوم Tarikhema.org

عکس هرم میدوم Tarikhema.org

هرم خمیده‌ی سنفرو (Sneferu) در دهشور (Dahshur)

تجربه‌ی بعدی «سنفرو» در ساخت هرم بهتر از قبلی بود اما باز هم ضعیف و بی‌ثبات بود. سنفرو از معماران خواسته بود تا برای دستیابی به تکامل در ساخت هرم، انواع مختلف آن را تجربه کنند. این هرم به این دلیل خمیده نامیده شده است که بخش پایینی آن زاویه‌ی ۵۴ درجه دارد اما در میان راه ۱۱ درجه کم می‌شود. کارشناسان معتقد هستند که معماران برای پیشگیری از فروریختن بنا این زاویه را کمتر کرده‌اند.

عکس هرم خمیده‌ی سنفرو Tarikhema.org

عکس هرم خمیده‌ی سنفرو Tarikhema.org

هرم سرخ سنفرو در دهشور

هرم سوم، موفقیت بزرگی برای معماران سنفرو بود. ساخت هرم خمیده به آنها یاد داد که چطور استحکام هرم را حفظ کنند و زاویه‌ی مناسب را برای سومین سازه‌ی خود پیدا کردند. در نهایت هرم سرخ به آرامگاهی درخور برای پادشاه تبدیل شد. البته هنوز هیچ کس تالار داخلی این هرم را بازدید نکرده است تا مقبره‌ی سنفرو را بیاید. امید است که روزی دانشمندان و باستان‌شناسان، مقبره‌ی پنهان این هرم و گنجینه‌ی دفن شده همراه با فرعون را بیابند.

عکس هرم سرخ سنفرو Tarikhema.org

عکس هرم سرخ سنفرو Tarikhema.org

ابوالهول و اهرام جیزه

موفقیت به دست آمده در معماری ساخت هرم سرخ الهام‌بخش ساخت نسل بعدی هرم‌ها با این معماری متفاوت بود؛ هرم‌های مشهور جیزه. فراعنه‌ی بعدی یعنی خوفو (Khufu)، خفرع (Khafre) و منقرع (Menkaure) این طراحی را با ابعاد بزرگ‌تر برای خودشان و در ابعاد کوچک‌تر برای ملکه‌ها کپی‌برداری کردند.

البته آن‌ها توانستند تا ساختار هرم‌ها را تا حدودی بهبود ببخشند. آن‌ها بخش‌های بیرونی هرم‌ها را با سنگ آهک سفید پوشاندند که منجر به درخشان شدن این هرم‌ها شده بود. امروزه تنها بخش‌های بالایی هرم بزرگ خوفو بقایای این پوشش بیرونی را حفظ کرده است.

عکس ابوالهول و اهرام جیزه Tarikhema.org

عکس ابوالهول و اهرام جیزه Tarikhema.org

هرم‌های نفریرکارع (Neferirkare) و نیوسررع در ابوصیر

در منطقه‌ی باستانی ابوصیر نزدیک به ۱۴ هرم و تعداد زیادی مقبره وجود دارد. گرچه دره‌ی پادشاهان، مشهورترین آرامگاه باستانی پادشاهی در مصر است اما ابوصیر یا (خانه – معبد ازیریس)، خدای زندگی پس از مرگ در اساطیر مصر باستان، در گذشته بیشتر حائز اهمیت بوده است.

دو هرم بزرگ‌تر این مجموعه، بزرگ‌ترین سازه‌های دودمان پنجم مصر هستند. این دو هرم به فرعون «نفریرکارع» و نیوسررع تعلق دارند. البته آنها هیچ وقت هرم‌ها را در دوران زندگی خود ندیدند چرا که ساخت آن‌ها سال‌ها بعد از مرگ فراعنه به پایان رسیده است.

عکس هرم‌های نفریرکارع (Neferirkare) و نیوسررع (Niuserre) در ابوصیر Tarikhema.org

عکس هرم‌های نفریرکارع (Neferirkare) و نیوسررع (Niuserre) در ابوصیر Tarikhema.org

مقبره‌ی سن‌نجم (Sennedjem) در دیرالمدینه

به مرور زمان هرم‌های کوچک شخصی نیز به آثار باقی مانده از مصر باستان اضافه شدند. از زمان نهمین دودمان مصر یعنی قرن چهاردهم پیش از میلاد، این هرم‌ها دیگر تنها به فراعنه اختصاص نداشتند.

یکی از این مقبره‌ها به هنرمندی به نام «سن نجم» و همسرش Iy-neferti تعلق دارد. این هنرمند، مسئول نقاشی فضای داخلی بسیاری از مقبره‌ها در مجموعه‌ی آرامگاهی دیرالمدینه بوده است. درون آرامگاه او نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر نقاشی شده است. این مقبره در سال ۱۸۸۶ کشف شد. یک تخت و صندلی نیز به همراه پیکر سن نجم و همسرش در این مقبره دفن شده بودند.

عکس مقبره‌ی سن‌نجم Tarikhema.org

عکس مقبره‌ی سن‌نجم Tarikhema.org

عکس مقبره‌ی سن‌نجم Tarikhema.org

آرامگاه پادشاهی نوری (Nuri) در کوش (Kush)

در کنار رود نیل به سمت جنوب که حرکت کنید مجموعه‌های آرامگاهی باشکوهی را می‌بینید که فرمانروایان امپراطوری کوش با الهام از بناهای عظیم، یادبود مصری برای خود ساخته‌اند.

بزرگ‌ترین آرامگاه موجود، در نوری واقع است که امروزه در کشور سودان کنونی قرار دارد. اولین نمونه‌ی آن در قرن هفتم پیش از میلاد توسط پادشاه طهارقه (Taharqa) ساخته شده است. پادشاهان کوش به مدت یک قرن به عنوان فراعنه‌ی دودمان بیست‌و‌پنجم مصر حکومت کردند.

عکس آرامگاه پادشاهی نوری Tarikhema.org

عکس آرامگاه پادشاهی نوری Tarikhema.org

منبع allday
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها