سنگ نبسته گل گل ملکشاهی

عیلام باستان از کهن ترین تمدن های بین النهرین و دنیای آن روزگار ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در منطقه کنونی استان ایلام و قسمت های از استان های لرستان، کرمانشاه و خوزستان مهد تمدن و مرکز سیاسی و اجتماعی ایران زمین قرار داشته است

پویایی تمدن کهن این سرزمین نقش شگرفی در پیشرفت تمدنی ایران باستان داشته است.

Shikaft-i Gulgul Iran.jpg

از آن دوره مهم تاریخی امروز سنگ نبشته گل گل ملکشاهی در دامنه رشته کوه کبیرکوه ، مشرف به رودخانه گل گل و در نزدیکی روستای زیبای گل گل در ۱۵ کیلومتری شهر ارکواز و ۲۵ کیلومتری شهر ایلام همچون نگینی خودنمایی می کند.

متن این سنگ نبشته که به خط میخی نگاشته شده است حکایت از جمله آشور بانی پال به تمدن عیلام باستان و سقوط این تمدن درخشان تاریخ است که به صورت کنده کاری بر روی صخره ای بزرگ نگاشته شده است.

همین نگاشته خود گواه تمدنی بزرگ و اثرگذار در تاریخ باستان دارد که استقرار آن در همین منطقه استان ایلام بوده که پادشاه آشوری شکست نظامی این کشور را افتخاری بزرگ برای خود دانسته است و چنین کتیبه ای مهمی به یادگار گذاشته است.

این کتیبه با ارزش تاریخی هزاران سال است که هویت تاریخی مردمان عیلام باستان را در دل خود نگاشته تا آیندگان با علم و آگاهی بیشتر از تاریخ خود بدانند و بیاموزند.

خودنمایی اصلی ترین سند هویتی تمدن عیلام در دامنه کبیرکوه؛

حال و روز این کتیبه مهم و ارزشمند باستانی امروز چندان خوشایند نیست، عدم نگهداری و مراقبت های استاندارد باعث شده قسمت هایی از این بیانیه تاریخی حذف شود.

طراحی شکل کلی نقش برجستهدر سالیان گذشته به جای یک محفظه شیشه ای استاندارد و محوطه سازی یک قفسه آهنی بسیار نامناسب بر پیکر این سند تاریخی سوار شده که ضمن غیر استاندارد بودن باعث دلزدگی بازدیدکنندگان آن شده است.

تنها یک تابلوی راهنمایی کوچک و فرسوده در نزدیکی روستای گل گل آن هم نامشخص معرف این سند با ارزش تاریخ و تمدن ایران باستان است که لزوم توجه جدی تر مسئولان میراث فرهنگی استان به این اثر مهم را ضروری می کند.

این در حالی است که می توان ضمن مرمت و نگهداری مناسب از این سند ملی و بین المللی تاریخی زمینه جذب گردشگران از اقصی نقاط کشور را به استان ایلام و شهرستان ملکشاهی فراهم کرد.

مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ملکشاهی در این خصوص گفت: مرمت و نگهداری استاندارد از این اثر فاخر تاریخی به دلیل محدودیت های اعتباری و امکانات میراث فرهنگی از توان این اداره خارج است و مراتب ضرورت مرمت این اثر به استان منعکس شده است.

طالب خزان اظهار کرد: نبود محوطه و مراقبت های انسانی باعث شده بعضی افراد نا آگاه آسیب های جدی را بر پیکر این اثر مهم باستانی وارد کند.

وی افزود: قفسه آهنی کنونی ضمن اینکه در شأن این اثر نیست در مقابل فرسایس آب و هوایی نیز هیچ گونه محافظتی محسوب نمی شود و ادامه چنین رویه ای باعث نابودی کامل آن می شود.

۳۱ اثر فاخر تاریخی در ملکشاهی همچون کوشک قینفر و سنگ نبشته گل گل ملکشاهی مربوط به دوران قبل از اسلام ثبت آثار ملی است که همگی نیاز به مرمت و نگهداری بیشتر دارند ،

اطلاع رسانی نامناسب به همراه نبود راه دسترسی گردشگری از جمله مشکلاتی است که اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اهتمام بیشتری به رفع آنها داشته باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها