تاریخ مستند و تاریخ اساطیری

تاریخ مستند تاریخی است که با پیدایش خط شروع شد و باستان شناسان توانستند با استناد به ان , انواع کتیبه ها و سنگ نوشته های کشف شده را مطالعه و از سرگذشت گذشتگان مطلع و برای ان تاریخ تعیین کنند .

البته تاریخ مکتوب خود بر دو نوع است : تاریخ واقعی و تاریخ اساطیری .

  • الف – تاریخ واقعی :

تاریخی است که مبتنی بر اسناد و مدارک واقعی چون کتیبه ها و سنگ نوشته ها و منابع تاریخی یونان و روم و مدارک باستان شناسی است .

  • ب – تاریخ اساطیری :

تاریخی است که مبتنی بر روایات شرقی است که در اوستا و متون پهلوی انعکاس یافته و منشاء تاریخ داستانی دارد مثل خدای نامه , سیرالمولوک و شاهنامه و …

داستان هایی که در انها عموما شاهان نمایندگان بشر و حتی نخستین اثر افرینش به شمار می اید .در این داستان ها که به نوعی میتوان ان را داستان های ملی گفت , شاهان عامل اصلی تمدن و فرهنگ ها هستند و تمدن و سنت ها و اداب و فرهنگ ها همه با تاریخ شاهنشاهی اغاز میگردد .

مثلا در روایات : کیومرث اولین شاه هست ( هر چند در روایات مذهبی اوستا کیومرث دومین فرد بشر است و از ادم و حوا به وجود امده ) ( کیومرث = فناپذیر ) و قبایل و کشورهای اریایی از کیومرث که نیکوکار و پاک نیت بود به وجود امدند .

یا هوشنگ که نواده کیومرث است ( هوشنگ ملقب به پیشداد است یعنی کسی که قانون را اورد , کشاورزی و دهقانی را متداول کرد )

و یا در شاهنامه فردوسی امده که بعد از هوشنگ , طهمورث به پادشاهی رسید و ریسیدن پشم و دوختن و اهلی کردن حیوانات را او به انسان اموخت .

و پس از طهمورث فرزندش جمشید شاه شد و ساختن الات نبرد و ذوب کردن اهن و ساختن زره و کشتی رانی و استخراج معادن را اموخت و طبقات اجتماعی و جنگجویان و کشاورزان و صنعتگران را او پدید اورد .

او در روز هرمزد در ماه فروردین بر تخت نشست و مردم ان روز را نوروز خواندند ( و نهایتا جمشید مغلوب ضحاک شد ) .

به هر حال در تاریخ اساطیری ایران , زندگی انسان از زمانی که در دشت و ده نشینی است اغاز میشود که با اهلی کردن حیوانات و کشاورزی و کشف فلز و ایجاد حکومت ها و مهاجرت ها منطبق بوده و سرانجام این تاریخ به دوران هخامنشی میرسد .

منبع :

کتاب اشنایی با میراث فرهنگی , هنرهای سنتی و صنایع دستی نوشته شده توسط ارژنگ ربیعی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها