چرا و چگونه کوروش بزرگ به این پایه از شهرت رسید؟

پاسخ این پرسش هنگامی دریافت می‌شود که فرمان کوروش را با نبشته‌های دیگر فرمانروایان همزمان خود و حکمرانان اِمروزی به سنجش بگذاریم و بین آنها داوری کنیم.

http://tarikhema.org/images/2011/05/27444797_2f26faa999.jpg

تصویر آشور نصیرپال

آشور نصیرپال، پادشاه آشور (۸۸۴ پ‌م.) در کتیبه خود نوشته است:

“… به فرمان آشور و ایشتار، خدایان بزرگ و حامیان من … ششصد نفر از لشکر دشمن را بدون ملاحظه سر بریدم و سه هزار نفر از اسیران آنان را زنده زنده در آتش سوزاندم … حاکم شهر را به دست خودم زنده پوست کندم و پوستش را به دیوار شهر آویختم … بسیاری را در آتش کباب کردم و دست و گوش و بینی زیادی را بریدم، هزاران چشم از کاسه و هزاران زبان از دهان بیرون کشیدم و سرهای بریده را از درختان شهر آویختم.”

تصویر سناخریب

در‌کتیبه سِـناخِـریب، پادشاه آشور (۶۸۹ پ‌م.) چنین نوشته شده است:

“… وقتی که شهر بابِـل را تصرف کردم، تمام مردم شهر را به اسارت بردم. خانه‌هایشان را چنان ویران کردم که بصورت تلی از خاک درآمد. همه شهر را چنان آتـش زدم کـه روزهای بسـیار دود آن به آسـمان می‌رفـت. نهـر فـرات را به روی شهر جاری کردم تا آب حتی ویرانه‌ها را نیز با خود ببرد.”

تصویر آشور بانیپال

در کتیبه آشور بانیپال (۶۴۵ پ‌م.) پس از تصرف شهر شوش آمده است:

“… من شوش، شهر بزرگ مقدس … را به خواست آشور و ایشتار فتح کردم … من زیگورات شوش را که با آجرهایی از سنگ لاجورد لعاب شده بود، شکستم … معابد عیلام را با خاک یکسان کردم و خـدایـان و الـهه‌هـایشان را به باد یغما دادم. سپاهیان من وارد بیشه‌های مقدسش شدند که هیچ بیگانه‌ای از کنارش نگذشته بود، آنرا دیدند و به آتش کشیدند. من در فاصله یک ماه و بیست و پنج روز راه، سـرزمـین شـوش را تبدیل به یک ویرانه و صحرای لم یزرع کردم … ندای انسانی و … فریادهای شـادی … به دست من از آنجا رخت بربست، خاک آنجا را به تـوبـره کشیدم و به ماران و عـقرب‌ها اجازه دادم آنجا را اشغال کنند.”

تصویر احتمالی نبوکد نصر دوم

و در کتیبه نَـبوکَـد نَـصَر دوم، پادشـاه بـابل (۵۶۵ پ‌م.) آمـده است:

” … فرمان دادم که صد هزار چشم در آورند و صد هزار ساق پا را بشکنند. هزاران دختر و پسر جوان را در آتش سوزاندم و خـانـه‌ها را چنان ویران کردم که دیگر بانگ زنده‌ای از آنجا برنخیزد.”

این رویدادهای غیر انسانی تنها به آن روزگاران تعلق ندارد. امروزه نیز مردمان جهان با چنین ستم‌ها و خشونت‌هایی روبرو هستند. هنوز جنایت‌های آمریکا در ژاپن و ویتنام، فرانسه در الجزایر، ایتالیا در حبشه و لیبی، پرتقال و اسپانیا در آمریکای لاتین، و انگلستان در سراسر جهان، از یادها نرفته‌اند. مردم هرگز فراموش نخواهند کرد که در عراق بمب‌های شیمیایی بر سر مردم بی‌دفاع حلبچه فروریخت و همه آنان از پیر و جوان و زن و کودک به وضعی رقت‌انگیز نابود شدند..

کشورهای بزرگ و پیشرفته و متمدن جهان، سلاح‌های مرگبار کشتار جمعی و بمب‌های شیمیایی و میکربی خود را دیگر مستقیماً بر کاشانه مردم رها نمی‌کنند، بلکه آنها را به بهایی گزاف در اختیار کشورهایی می‌گذاشتند و آنگاه باز هم به بهای گزاف به درمان زخم‌های آنان بپردازند و از نقض حقوق بشر گلایه کنند و خود را بزرگترین پشتیبان آن بدانند.

تصویر اِحتمالی کورش بزرگ

اما علیرغم رفتارهای ناپسند پادشاهان آشور و بابل و حکمرانان امروز جهان، کوروش پس از ورود به شهر بابل و با دارا بودن هرگونه قدرت‌عملی نه تنها پادشاه مغلوب را مصلوب نکرد؛ بلکه او را به حاکمیت ناحیه‌ای منصوب، و با مردم شهر نیز چنین رفتار نمود:

“… آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام‌های مرا با شادمانی پذیرفتند … مَردوک (خدای بابلی) دل‌های پاک مردم بابل را متوجه من کرد؛ زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد … نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. وضع داخلی بابل و جایگاه‌های مقدسش قلب مرا تکان داد. من برای صلح کوشیدم. برده‌داری را برانداختم. به بد‌بختی‌های آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. خدای بزرگ از من خرسند شد … فرمان دادم … تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم. اهالی این محل‌ها را گرد آوردم و خانه‌های آنان را که خراب کرده بودند، از نو ساختم. صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.”

کوروش پس از ورود به شهر بابل (در کنار رود فرات و در جنوب بغداد امروزی) فرمان آزادی هزاران یهودی را صادر کرد که قریب هفتاد سال در بابل به اسارت گرفته شده بودند. هزاران آوند زرین و سیمین آنان را که پادشاه بابل از ایشان به غنیمت گرفته بود، به آنان بازگرداند و اجازه داد که در سرزمین خود نیایشگاهی بزرگ برای خود بر پای دارند. رفتار کوروش با یهودیان موجب کوچ بسیاری از آنان به ایران شد که در درازای بیست و پنج قرن هیچگاه بین آنان و ایرانیان جنگ و خشونت و درگیری رخ نداد .

با وجود اینکه منشور کوروش هخامنشی را «نخستین اعلامیه حقوق بشر» می‌دانند، اما نوآوری چنین فرمانی از کوروش نبوده است؛ بلکه این فرمان فرایند فرهنگ ایرانی بوده است. فرهنگی که در آن دوره دستور به غارت و آدمکشی و ویرانی نداده است. و کوروش این رفتار را از مردمان سرزمین خود، از نیاکان خود، از فرهنگ رایج کشورش، در آغوش مهرآمیز مادر و از پرورش او آموخته بوده و بکار بسته است. منشور کوروش هخامنشی ارمغانی است از سرزمین ایران برای جهانی که از جنگ و خشونت خسته است و از آن رنج می‌برد.

عضویت
اطلاع از
guest

35 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فرهاد

به نظر من معروفیت کوروش عزیز بخاطر ان بود که خدا دوستش داشت وخدا یارویاور او بود در تورات خیلی جاها در موردش نوشته شده کتاب تورات را تمام اروپاییان میخوانند و با اسمش اشنا هستن البته وقتی خدا کسی را بخواد بزرگ کنه تمام دنیا جمع بشن نمیتوانند اورا کوچک کنند در ایران کشور خودمون که کوروش بوجود اورنده ان بود از ۱۸۰سال پیش کوروش شناخته شد حتی اسم کوروش در شاهنامه فردوسی نیست معروفیتی که کوروش بخاطر تورات در اروپا و جاهای دیگر داشت درایران نداشت در ۴هزار کتاب اروپایی اسم کوروش وجود داره دلیل بزرگی کوروش فقط… مطالعه بیشتر »

كوروش

سلام
کوروش کبیر ابر مرد تاریخ ایران است
امروزه در ایران یه سری ریاکار و ترکیسم ها دارن درباره ی کوروش بد میکند اما مردم ایران باید بدونند که اینها فقط برای حفظ قدرت خودشونو
از این می ترسند که اکه مردم عظمت دوران کوروش و داریوش را بفهمن و اونا با وضع خفت بار کنونی مقایسه کنند رزیمشون به خطر می یفته

كوروش

سلام
کوروش کبیر ابر مرد تاریخ ایران است
امروزه در ایران یه سری ریاکار و ترکیسم ها دارن درباره ی کوروش بد میکند اما مردم ایران باید بدونند که اینها فقط برای حفظ قدرت خودشونو
از این می ترسند که اکه مردم عظمت دوران کوروش و داریوش را بفهمن و اونا با وضع خفت بار کنونی مقایسه کنند رزیمشون به خطر می یفته
کوروش ذوالقرنین قران

سمیرا

خیلی زیبا بود
تشکر…

سیروس

بایستی به پیشینه خود و نیاکان مان به بالیم به ویژه سلسله هخامنشی و کورش بزرگ هر چه داریم از آنها است قرهنگ و تمدن پر افتخار ولی متاسفانه آن را گم کردیم و و آنچه را داشتیم از نوع دیگرآن ( البته بر خلاف آن ) از بیگانه تمنا کردیم

مهدی

خیلی ممنون
من کوروشو از ته دلم دوسش دارم

سارا

منم

irani

I like iran & irani $ koorosh………………

محدثه

سلام. همیشه کنجکاو شخصیت کوروش بودم و هستم وبرایم فابل تحسین است. من با تمام وجودم به اینکه کوروش از اجداد ماست افتخار میکنم و ارزومندم که بتوانم در راه منشوری که شبیه به قران امروز است گام بردارم و زندگی ام را در مسیر او قرار دهم.

احسان

بسیار خوشحال هستم که نیاکان و پدرانی مثل کورش کبیر و شاعران صلح طلبی مثل حکیم سعدی و داریم

راضیه

جالب بود …. باعث افتخاره ..

مسعود

مقایسه جالبی بود دستتون درد نکنه به جهت تلاش در شناساندن هویت ایرانی.

نگار

عالی بود

مهرداد

با سلام خدمت همه دوستانی که به ایرانی بودنشون افتخار میکنن منم عین شما به کورش کبیر افتخار میکردم و وقتی کتاباشو میخوندم یه حس وصف ناپذیری بهم دست میداد ولی ۳ هفته قبل یه مطلب رو تو یه سایت خوندم که به شدت تکان دهنده بود اونجا نوشته بود که استر که یک دختر یهودی بوده با شیوه های گوناگون وارد قصر دولت هخامنشیان میشود و از میان تعداد زیادی از دختران و شاهزادگان خود را با نیرنگهای فراوان به پادشاه تحمیل میکند و همسر پادشاه میشود و بعد از اینکه زمام امور رو به دست میگیرد پای معشوقش… مطالعه بیشتر »

مرضیه

واقعاً هرچه در مورد ایران باستان و شکوهش گفته شود کم است، به این همه افتخار می بالیم. ممنون

سام

عاشقانه دوستش دارم و به فرزند اون بودن افتخار میکنم.
روح زیبا و آسمونیش شاد.

آتا

با سلام این مسئله کاملأ طبیعییه . به این دلیل که اگر در تاریخ مطالعه کنیم در اکثر پیروزی هایی که بدون جنگ به دست آمده و قوم غالب بدون تلفات وارد شهر شده اند هیچ کشتاری روی نداده . نابودی و کشتار زمانی اعمال میشه که با جنگ و زور شهر تصرف بشه . بعنوان مثال در حمله اسکندر به ایران و حمله تیمور خان به شهرهای مختلف ایران و ترکیه و آذربایجان ویا دیگر شهرهای جهان که توسط تیمور خان فتح می شدند . در خیلی از مناطق دنیا ، تیمور خان پس از وارد شدن به شهر… مطالعه بیشتر »

میثم

لازمه این رو بدونی که کوروش در جنگ با لیدیه هم که پیروز شد حاکم رو به قتل نرسوند و مواردی از این دست زیاد تو زندگیش هست.شما به جای اینکه واقعیات رو بگی میای کوروش رو با خونخواران مقایسه میکنی جای بسی تاسف داره.شما که به این میگین طبیعی پس به کشتار اعراب که بعد از امان خواستن مردم ایران اونها رو به قتل میرسوندن چی میگین؟

الان فهمیدین مشکلتون کجاست؟
شما از اونهایی هستید که تاریخ ایران رو بعد از اسلام میدونن و برای کوچک کردن فرهنگ ایرانی از فرهنگ کوته فکرانه عربی (نه اسلامی)
برتر میدونن؟

ساسان

ککوروش از سنگ درا دیرگاهیست که خورشید ز یادم رفته است
هیچ کس نیست بگوید که چرا آسمان رنگ شب تار به خود بربسته تاست

zeinab

خیلی عالی بود ای کاش همهی دولت مردا اینجوری بودند ولی حیف که تمدن ما الان داره از دست میره ولی خوب خیلی خوشحالم که یه همچین نیاکانی دارم

امیرخان

بچه ها این حرف رو تکرار نکنید که تمدن ما داره از دست میره! تا زمانی که جوانانی مثل من و شما ها هستیم و تا زمانی که خون در رگ های ما جریان دارد اجازه نخواهیم داد کسی به کوروش تهمت بزنه….اجازه نخواهیم داد یه عده عرب عقده ای و بیفرهنگ با تاریخ ما بازی کنند و اجازه نخواهیم داد یه عده بسیجی نفهم تاریخ هخامنشی رو کوچک بشمارند….تاخون در رگ ماست کوروش کبیر رهبر ماست!….خیلی حرفا راجع بهش میگند….من تو اوایل خیلی دلم ناراحت میشد که چرا بعضی اینقدر تاریخ کشور خودشون رو پایمال میکنند….بعدش یه گشتی تو… مطالعه بیشتر »

سیاوش

پاینده و جاوید ایران و تمام اقوامش ترک و کرد و بلوچ و فارس و عرب و … ما فرزندان کوروش در جهان به خود می بالیم انشاالله که بتوانیم فرزندان خلف او باشیم.

مهرداد

نباشد در جهان بالاتر از کوروش . . . .

محمد باقر

به نام ایزد پاک.از دوران کودکی به تاریخ ایران باستان خصوصا امپراطوری هخامنشیان که بزرگانی چون کورش وداریوش واریوبرزن و… حتی خشتیارشاه چرا با این که بر علیه او فیلم ساختن علاقه داشتم.در باب خشایارشاه چون اطلاعاتی درباره جنگ وی با یونانیان باصطلاح با تمدن وخصوصیات وی از ایرانیان به دست نیامده(البته اسناد ان به دست اسکندر گجستک نابود شده)نمیتوان نظر قطعی داد.به امید ایرانی بدور از دست بیگانگان مخصوصا سوسمارخورها.

امید

سلام.فقط در یک جمله باید گفت که باید اشک ریخت…

بهزاد

من عاشق کوروشم نه بخواطراین که کوروش بوده.چون ایرنیم نه سوسمار خور

ساسان

ب ا سلام

با تشکر از مطالب بسیار مفید شما در راستای احیای فرهنگ اصیل

ایرانیمان

می خواستم عرض کنم که من از مطالب مفید شما با ذکر رفرانس

استفاده کردم امیدوارم که راضی باشید…با تشکر از شما

جان
امتیاز :
     

من طرفدار کوروش نیستم یا دشمن او اما ایرانیم و با افتخار میگم ایرانیم اسلام دین اعراب نیست اسلام نام دین همه یکتا پرستاناست از هر نژاد اگه دقت کنید پیامبر اسلام هرگز هیچ عربی را از اهل بیت قرار نداد فقط یک ایرانی این لقب را دریافت. اون هم سلمان فارسی یا روزبه خودمونه میدونید چرا چون نیاکان پیامبر و به خصوص حضرت ابراهیم عرب نبوده ونیستند اعراب اگر الان به حرم امامان شیعه بی‌حرمتی میکنن به همین دلیله با اسلام به جنگ دشمنان خود برویم نه پان ایرانیسم حضرت علی هم دل خوشی از اعراب نداشت و این… مطالعه بیشتر »

سامی

ممنون. خیلی زیبا و آموزنده است. امیدوارم تمام کسایی که این مطلب رو میخونن از این رفتار کوروش یزرگ درس بگیرن و نماینده یک ایرانی اصیل و واقعی باشن. امیدوارم من هم همینطور باشم

سعید

با سلام

حتی اگر به احتمال ده درصد درست نباشد باز هم به آن افتخار می کنیم واز شما ممنونم

آندیا

درود
با سپاس از این نوشته ها و تارنمای زیباتون
چه افتخار بزرگی که ما فرزندان کوروش هستیم،پس باید به راه کوروش که آزادی بود ادامه دهیم

پاینده باشید،بدرود

کوروش

با سلام خدمت شما دوستان عزیز که نظرات زیبایی درمورد ایران وخودتان دادید روزی برسد که ایرانیان چون زمان هخامنشیان و ساسانیان مرز های کشور و مرز های راستگویی و مرز های مهربانی وعلم و هنر را بگشایند. بدرود دوستان عزیز

بابک

تاریخ سازی برای ملتی که تاریخ ندارد