موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید به واسطه ساروج قرمزی که در کف آن به کار رفته، به رنگ قرمز درآمده؛ در این موزه می‌توان پای مجسمه مرمر و بخشی از پرده سوخته کشف شده در تخت جمشید را مشاهده کرد.
ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی‌ترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافته‌است. این بنا یکی از مجموعه کاخ‌های تخت جمشید است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
حرمسرا یا کاخ مشکوی توسط پرفسور هرتسفلد و براساس طرح اصلی تجدید ساخت شد ولی در اصل به فرمان خشایارشا ساخته شده است و شامل یک تالار اصلی و تعداد زیادی اتاق و راهرو است. کاخ اصلی حرمسرا که درگاههایش با نقوش خشایارشا و خدمه مخصوص و جنگ شاه با شیر و هیولا مزین شده است، تالار اصلی موزه را تشکیل می دهد و سقف آن بر ۱۲ ستون چوبی استوار است.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
شالوده ساختمان بر سنگ کوه بنا شده و کف تالار با ساروجی قرمز رنگ مفروش شده است به همین دلیل فضای داخلی این موزه را نیز به رنگ قرمز ساخته اند. رضایی مدیر مجموعه تخت جمشید  درباره رنگ قرمز به کار رفته در موزه گفت: این رنگ به دلیل وجود ساروج قرمز در کف موزه است که در دوره هرتسفلد از آن برای ساخت موزه استفاده شده و رنگی است که در دوره هخامنشی از آن استفاده می کرده اند.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
بیشترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده از مجموعه تخت جمشید کشف شده است. در این موزه می توان نمونه بست آهنی به کار رفته در سنگ ها را که مربوط به دوره هخامنشی است مشاهده کرد همچنین در این موزه دو مجسمه زن هم در میان اشیا دیده می شود که اگرچه متعلق به دوره مصر باستان است اما محل اکتشاف آن تخت جمشید است. همچنین توپی چرخ ارابه و دهانه اسب مفرغی و ریتون های سفالین را در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
نکته جالب توجه در این موزه مربوط به نمایش بخشی از پرده سوخته تخت جمشید می شود که بعد از دو هزار و ۵۰۰ سال هنوز باقی مانده و از جمله کشفیات تخت جمشید است.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
کتیبه خشایارشاه که به خط میخی نوشته شده و از اطراف تخت جمشید در سال ۱۳۴۵ کشف شده است نیز نه تنها به نمایش درآمده بلکه به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
نمونه ای از الواح گلی به خط میخی عیلامی متعلق به دوره هخامنشیان که برخی از آنها در موسسه شرق شناسی شیکاگو هنوز در دست مطالعه است را نیز میتوان در این موزه دید. الواحی که در موزه گذاشته شده است، هنگام پاک سازی تخت جمشید به دست آمده اند و پس از ترجمه معلوم شده سند پرداخت دستمزد به کارگران بوده که به صورت نقدی داده می شده است.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
یک تابوت سفالی و مراحل مرمت تابوت را نیز در قالب تصاویری به نمایش درآورده اند و قسمتی دیگر مربوط به نمایش پنجه پای مجسمه انسان از سنگ مرمر سفید است که متعلق به دوره فراهخامنشی بوده و در ناحیه شمال غربی خارج از صفه تخت جمشید(ناحیه معروف به فراتادارا) کشف شده است.
 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
آثار مربوط به تخت جمشید هر سال تعویض می شود در فروردین ماه امسال سر مجسمه خشایارشا نیز برای اولین بار پس از ده سال به نمایش گذاشته شده بود سر مجسمه خشایارشا از سنگ مرمر سیاه است که به دلیل کلاه و گوشواره ای که دارد، این اثر را به خشایار شا نسبت داده اند.

مسعود رضایی منفرد مدیر مجموعه تخت جمشید در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موزه بیان کرد:این موزه از نظر ساختاری بسیار مهم است و نوع ساختار معماری تخت جمشید را به معرض نمایش می گذارد. بنابراین بنای موزه به تنهایی از لحاظ معماری و تاریخی دارای ارزش است. بیش از ۵ هزار شی مطالعاتی در مخزن و ۴ هزار شی موزه ای و شاخص در این موزه وجود دارد که نزدیک به ۱۷۰ اثر به نمایش گذاشته شده است. ما برخی از اوقات این آثار را از مخزن بیرون آورده و به نمایش می گذاریم. همه آثار موزه شاخص و مهم هستند اما در این میان کتیبه خشایارشا و کتیبه های میخی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

 موزه‌ای قرمز در تخت جمشید
در این موزه با وجود همه آثار شگفت انگیزی که دارد اما می توان نقش برجسته های سیاه رنگی را دید که به دلیل برخورد بازدیدکنندگان به رنگ سیاه درآمده است و حفاظی ندارد. رضایی  در پاسخ به این موضوع هم گفت: منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا این مشکل برطرف شود باید محافظ شیشه ای برای درگاهها و سوزن کاری های موزه در نظر بگیریم. منتها بخش سوزن کاری دردسترس و قابل مشاهده نیست ولی آنها هم باید حفاظ داشته باشند.

در موزه تخت جمشید مانند هر موزه دیگری بلیت گردشگران خارجی و داخلی متفاوت است و ضمن پرداخت هزینه برای ورود به تخت جمشید هزینه ورود به این موزه نیز جداگانه دریافت می شود. در این باره رضایی توضیح داد: مصوبه هیات وزیران است که باید مبلغ ورودی موزه جدا از محوطه های تاریخی باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها