اشکانیان نخستین مخترع باطری در جهان

هیچ کس به درستی از زمان اختراع باطری خبر ندارد نخستین تصور ها این بود که باطری در سال ۱۷۸۶ توسط لوییچی  گالوانی دانشمند ایتالیایی اختراع شده بود.

در سال ۱۹۳۶ مطابق با سال ۱۳۱۴ در نزدیکی شهر تیسفون در عراق امروزی کوزه ی بسیار عجیبی کشف شد که قدمت کوزه را به ۲۰۰۰ سال قبل یعنی زمان حکومت اشکانیان نسبت دادند در آن زمان نیز تیسفون و عراق امروزی جزو قلمرو ایرانیان محسوب می شد.ارتفاع کوزه ۴ سانتی متر و قطر آن به ۸ سانتی متر می رسید و در ته کوزه یک دیسک مسی و در وسط آن یک لوله مسی که در داخل آن نیز یک لوله آهنی وجود داشت قسمت هایی از سر آن نیز با قیر پوشیده شده بود.

 ویلهلم کونیک باستان شناس آلمانی در سال ۱۹۴۰ قبل وقتی این پیل را در موزه ایران و عراق دید آن را با خود به موزه ی برلین برد و در آنجا آن را مورد برسی قرار داد و سپس نظریات جالبی در باره آن ارائه داد او گفت که این کوزه یک پیل الکتریکی یا یک باطری است که برای آبکاری طلا یا نقره به کار می رفته است.در سال ۱۹۴۰ ویلارد گری مهندس برق ماکتی از آن کوزه درست کرد و محلول مس سولفات را در آن ریخت و آزمایشی انجام داد که منجر به تولید  ۱٫۵ تا ۲ ولت برق شد او ثابت کرد که این کوزه می تواند جریان الکتریکی را بر قرار بکند بعد از جنگ جهانی دوم یک باطری دیگر از این شکل نیز در همان ناحیه یافت شد.

در سال  ۱۹۷۰ نیز  آرن اگبرکت باستان شناس آلمانی آزمایش دیگری نیز روی کوزه انجام داد و مقداری آب انگور را بجای محلول مس سولفات استفاده کرد او مشاهده کرد که باطری الکتریسته  ۰٫۸۷ ولت ایجاد می کند این آزمایش ثابت کرد که اشکانیان در بیش از ۲۰۰۰ سال قبل قادر به تولید الکتریسیته از یک ماده اسیدی بوده اند.

در سال ۱۹۹۹ توسط دانشجویان دکتر Marjorie Senechal، استاد ریاضیات و تاریخ علم در Smith College ماساچوست نمونه های دیگری از این باطری را بازسازی کردند و موفق شدند از آن ۱.۵ ولت برق بدست آورند.

در مورد کاربردهای این باطری یا پیل یا کوزه اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد عده ای معتقد هستند که این کوزه تنها ظرفی بود که برای تولید دارو مورد استفاده قرار می گرفت اما در اینکه این سیستم توانایی تولید جریان الکتریسته را داشته شکی وجود ندارد.اما بعد از مدتی که معلوم شده مطالعه روی این باطری برای اروپاییان بسیار سنگین است و این مساله را اثبات می کند که ایرانیان ۱۸۰۰ سال قبل از اروپاییان باطری را اختراع کرده بودند تحقیقات بروی این باطری متوقف شد.

عضویت
اطلاع از
guest

9 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
جهانگیر مظهری

آری ! و تکرار میکنم این واژه آری را به جای بله قدر شناسید و بر صدر نشانید که با همین معنی در زبان امپراتوری اینکا “کچوآ” جا افتاده / امروزه یکی از دو زبان مردم کشور بولیویست… نوشتم هر آینه مایل بودید دو کلمه پیام اهدا کنید تا چکیده “آمریکای پارسیان هخامنشی” را که به زبان پارسی و اسپانیولی و انگلیسی بر گردانده ام از راه رایانه هدیه کنم. کتاب به زبان فرانسه نوشته شده در بیش از هشتصد صفحه با عکسهای رنگی و در رایانه مانده بیرون آوردن آن آسان نیست هنوز مایوس نشده ام سر پیری و… مطالعه بیشتر »

فرشته

آخوندها هم خیلی چیزا اختراع میکنند.
برای همینه ما روز به روز پیشرفته تر میشیم دیگه.

میهن پرست

بادرود هم میهنان ایرانی متوجه شدید یک دشمنی که چه عرض کنم انگار تمام دنیا سر این مورد که ایرانیان را به هیچ پندارند و تو سری خور بکنند هم قسم شدند.آقا کتیبه کورش از ماهست که منشور انسانی را دارد.پرورش اسپ درست کردن .قاطر.بوجد اوردن .مس .آتش.الکل.ساختن روزشمار خیام که تاریخ جلالی معروفه.ستاره شناسی.شیمی.که لعاب کاری کاشی ها در تخت جمشید و شوش و…..پیدا شد.سد سازی قنات سازی.جعل کردن تاریخ حمله الکساندر مگدونی به هخامنشیان با چنان مزخرفاتی نوشتن که هر کم سوادی که حساب کتاب کردن کمی بلد باشه شک میکنه چگونه ۴۰ هزار نفر بر ۶۰۰ هزار… مطالعه بیشتر »

Mohammad

این تازه اولاشه خیلی چیزا هنوز کشف نشده.

امید

اگه ما نواده گان اوناییم پس چرا اینطوری شد باطری رو ۱۸۰۰ سال قبل از اونا ساختیم ولی الان داریم چیکار میکنیم .
الان ۱۸۰۰سال قبل از اوناییم همش خواستیم بدزدیم تا بدست بیاریم نه اینکه تلاش کنیم تا بدست بیاریم

امیررضا

ایرانی ها چه بودند چه شدند

IrAn Maneshi

دورود بر هم میهن ,, بزرگترین گامی که برداشته ایم ,, این است که ۲-باره پیوسته پا فرهنگه ایران (زبان – خوراک – هونر..) این هست کلیده پیروزی – ۱۴۰۰-۳۳ – سال..(بی خود) بودیم ،، در این زمان باید از سر تا پا ایرانی شود __ ایران = ۱۲۰۰۰ – سال فرهنگ.

اشك شفق

با درود فراوان
چند گاه پیش نوشتاری رو خواندم بر پایه همانندی فرهنگی بین ایران و امریکا که نشان دهنده این حقیقت بود که ایرانیان در زمان هخامنشیان یا ساسانیان یا اشکانیان اولین کاشفان قاره امریکا بوده اند
در این خصوص جناب آقای دکتر جهانگیر مظهری نوشتاری جالبی برپایه مستندهای علمی و حقیقی به اسم هخامنشیان اولین کاشفان قاره امریکا انجام داده اند

جهانگیر مظهری

آری ! چکیده ای از نتایج این پزوهش که به زبان فرنگی نوشته شده را به زبان پارسی خودمان در اورده ام و چه خوب بود میتوانستم به ادرسی
برای گردانندگان این برگ بفرستم… با شادباشهای پیرمرد