دین مادها

از زرتشتی بودن مـادها آگاهی در دست نیست. ولی از نشانه ها چنین پیداست که آنها میتوانسته اند زرتشتی بوده باشند. آرامگاه مادی « قیـزقـاپان » در درۀ شهر زور، نزدیک سلیمانیۀ عراق امروزی و مقبرۀ « دکـان داوود » در سه کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب، نشان از پرستاری از آتش در زمان را دارند. در قیزقاپان، در بخش بالای سردر گور، نگاره ای از آیین نیایش در برابر آتش قرار دارد. گزیدن مجلس نیایش در برابر آتش، برای کسی که آرامگاه از آن اوست، تعیین کننده است. باور به نقش آتش پس از مرگ به این گزینش کمک کرده است. مقام دینی ای که در سمت چپ ایستاده است، لباس ویژۀ مغـان را بر تن دارد. این در سمت راست ایستاده و هردو پَنام بر سر و بر چهره و جلو دهان دارند تا نفسشان به آتش مقدس نخورد. گور هم بنایی همانند دارد. احتمالاً قیزقاپان گور « هُوخشـثرَه » و دکان داوود گور « آژی دهاگ »، شاهان مادی است.

ظاهراً مـادها نخستین ایرانیانی اند، که به عنصرهای تشکیل دهندۀ آناهیتا امکان رشد داده اند و به برداشت ایرانیان از ایزد آب ها هویتی رسمی بخشیده اند. در میان اشیاء مفرغی لرستان از ۸۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد، نشانه هایی از آناهیتا به چشم میخورد. این اشیاء بیشتر در هرسین، خرم آباد و الشتر بدست آمده اند. شباهت الشتر به عشتار ( / اشتر ) جالب توجه است. در اینجا به فراوانی به ایزدبانویی منقوش، در دستۀ سنجاق ها و آیینه های مفرغی برمیخوریم، که گاهی در حالی که پستان های خود را در دست گرفته است در حال زایمان است. گیرشمن، با احتیاط این نگاره های مادینه را با آناهیتا در پیوند می داند و کناره های برخی از بشقاب های آیینی را که با شکل ماهی و درخت انار، دو مظهر ایزد آب و فراوانی، تزیین شده اند و همچنین ظرفی مفرغی از آن موزۀ لوور پاریس را، که به گمان دارای تصویر اهورامـزدا است، مؤید فرضیۀ خود می داند.

برچیده از تاریخ آریائیان، مادها و هخامنشیان،

نوشتۀ دکتر پرویز رجبی

دسته بندی مطلب: مادیان
تصویر پروفایل علیرضا کیانی

علیرضا کیانی

علیرضا کیانی پارسی زاد دانشجوی کارشناسی تاریخ

2 دیدگاه در “دین مادها

  • خرداد ۱۰, ۱۳۹۱ در۱:۱۳ ق.ظ
    پیوندیکتا

    البته باید این را مورد توجه قرار داد که مادها دین رسمی یا بهتر بگوییم اجباری برای همه نداشتند، یعنی آن زما آزادی مذاهب و ادیان برقرار بوده.
    همانطور در میان کوردها نیز این تفکر وجود دارد که هر کس در دین خود مختار است و هیچ کس حق توهین به دین دیگری را ندارد.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۲۳, ۱۳۹۱ در۹:۴۶ ق.ظ
    پیوندیکتا

    با مطلبی تحت عنوان:

    « آیا در ایران باستان و در دین زرتشت ازدواج با محارم وجود داشته است ؟»

    بروزم و از نظرات عالمانه شما بهرمند خواهم شد.

    منتظرم.

    [پاسخ]

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

Pin It on Pinterest

X