کیم شی مین

کیم شی مین (۱۵۵۴-۱۵۹۲) ژنرال مشهور کره ای در خلال سلسله ی چوسون بود.او بیشتر به دلیل دفاع از دژ جینجو در برابر مهاجمین ژاپنی در طول جنگ هفت ساله مشهور شده است.

مقدمه: کیم شی مین در سال ۱۵۵۴ در منطقه ی چانگ چونگ به دنیا امد.وی فرزند کیم چانگ گپ بود. از لحاظ تاریخی وی دوازدهمین نواده از کیم بانگ گیونگ؛ ژنرالی از گوریو بود.
دولت:در سال ۱۵۷۸ کیم آزمون نظامی دولت را گذاراند و به عنوان یک مقام تعلیم دهنده منصوب شد.زمانی که وی تسلیحات و سربازان موجود را بررسی می کرد متوجه شد که هیچ کدام از آنها برای اموزش مناسب؛ رضایت بخش نیستند. بنابراین او با توجه به این حقیقت که اگر یک بحران ناگهانی اتفاق بیفتد و سربازان کشور آماده نباشند کشور به مخاطره خواهد افتاد؛ به دیدن وزیر جنگ رفت.اما وزیر در پاسخ گفت که اینچنین بحرانی در این زمان صلح آمیز نمی تواند اتفاق بیفتند و همچنین یک ارتش قوی می تواند رعایا را بترساند. بنابراین وی پیشنهاد کیم را مبنی بر داشتن یک ارتش آماده رد کرد.
کیم به کار خود در مورد تقاضا به وزیر ادامه داد اما زمانی که وزیر به طور متناوبی درخواست های وی را در رد کرد؛ او یونیفرم نظامی خود را حضور وزیر از تن بیرون کرد؛ بر روی آنها پا گذاشت و اتاق را ترک کرد.در سال ۱۵۸۳ زمانی که گروهی از قبایل جورچن بدوی در منطقه ی هوریونگ بر علیه دولت چوسون شورش کردند؛کیم دوباره به نیروی نظامی تحت هدایت ژنرال جونگ اون سین پیوست.به عنوان فرمانده دوم؛ کیم اعتبار بزرگی را به علت شکست جورچن ها به دست آورد.

تهاجم ژاپن و محاصره ی جینجو: کیم در سال ۱۵۹۱ به عنوان یک مقام در قلعه ی جینجو منصوب شد و با مرگ ناگهانی سرپرست قلعه یعنی یی گیونگ و آغاز سلسله جنگ های ایمجین؛ او فرمانده دژ شد.از آن زمان او با قاطعیت اقدام به مستحکم کردن قلعه نمود.
در خلال جنگ ها؛ او نیروهای ژاپنی را در ساچئون و گوسونگ شکست داد و یک فرمانده ژاپنی را در منطقه ی جین هه دستگیر کرد.او با شایستگی که در این مورد نشان داد؛ به عنوان فرمانده ناحیه ای منطقه ی راست گیونگ سانگ منصوب شد و یک بار دیگر ژاپنی ها را در گئوم سان شکست داد.
ژنرال های ژاپنی آکیتا هیدیه و هوسوکاوا تادا اوکی توافق کردند تا قلعه ی جینجو را به دلیل اینکه در صورت تصرف آن توسط ژاپنی ها جاده ای جدید به سمت چولا باز می شد و آنها می توانستند به نیروهای چریکی گواک جه یو که در آن منطقه مخفی شده بودند حمله کنند؛ تصرف کنند. چولا همچنین منطقه ی بسیار مناسبی برای انجام غارت ها بود.اوکیتا همچنین موافقت کرد تا قلعه ی کوچک چانگ وون را که به دژ جینجو راه داشت ؛ مجددا تصرف شود. بنابراین ارتشی شامل ۲۰۰۰۰ نفر مجددا چانگ وون را تصرف کرده و عازم جینجو شدند.
ژاپنی ها با اشتیاق به قلعه ی جینجو رسیدند.آنها یک پیروزی آسان دیگر را در جینجو پیش بینی می کردند ولی کیم با ژاپنی ها مبارزه کرد و با ۳۸۰۰ نفر با صلابت در برابر آنها ایستاد. مجددا تعداد کره ای ها بسیار کمتر بود. کیم اخیرا ۱۷۰ شمخال به دست آورده بود که معادل بود با آنچه ژاپنی ها در اخیار داشتند.او مردانش را وادار کرد تا با تجهیزات جدید آموزش ببینند و معتقد بود که وی می تواند از جینجو دفاع کند.

ژاپنی ها حمله را شروع کردند و اقدام به آوردن نردبان به منظور بالا رفتن از دیوار کردند. آنها همچنین به منظور ایجاد یک سطح اتکای بالاتر نسبت به زمین؛ یک برج محاصره را به محل آوردند. در مقابل؛ کره ای ها رگباری حجیم از توپ ها؛ تیرها و گلوله ها را رها کردند. هوسوکاوا که شگفت زده شده بود؛ زاویه ی دیگری را برای رسیدن به دژ توسط استفاده از شمخال هایش برای پوشش سربازانی که از دیوار بالا می رفتند؛ امتحان کرد. این ترفند نیز نتیجه نداد زیرا کره ای ها گلوله ها را رد کرده و نردبان ها را با تبرها و تخته سنگ ها خورد می کردند. زمانی که کره ای ها اقدام به پرتاب خمپاره اندازها به سمت ژاپنی ها در پائین کردند؛ ژاپنی ها حتی مردان بیشتری را از دست دادند.
بعد از سه روز نبرد؛ کیم توسط گلوله ای در یک طرف سرش مورد اصابت قرار گرفت و بر زمین افتاد و در نتیجه قادر نبود تا نیروهایش را فرماندهی کند. سپس فرماندهان ژاپنی به منظور نا امید کردن کره ای ها فشار سخت تری بر آنها وارد کردند. اما کره ای به نبرد ادامه دادند. سربازان ژاپنی با وجود آتش سنگینی که از جانب شمخال ها اعمال می شد؛ هنوز نتوانسته بودند از دیوارها بالا بروند. کره ای به دلیل زخمی شدن کیم شی مین و کمتر شدن مهمات در پادگان در موقعیت خوبی به سر نمی بردند.
اما گواک جه یو که یکی از رهبران اصلی ارتش های نامنظم کره بود؛ شب هنگام با گروهی بسیار کوچک که برای کمک به کره ای های حاضر در جینجو کافی نبودند؛ به منطقه رسید. گواک به مردانش دستور داد تا به وسیله ی دمیدن در شیپور و ایجاد صدا؛ توجهات را به خود جلب کنند. در حدود ۳۰۰۰ نفر از نیروهای چریکی و ارتش نامنظم به صحنه ی نبرد رسیدند. در آن زمان؛ فراماندهان ژاپنی به خطر آنها پی بردند و مجبور شدند تا محاصره را رها کرده و عقب نشینی کنند. ارتش نامنظم برای کمک به جینجو بسیار کوچک بود ولی عقب نشینی سربازان ژاپنی باعث جرات گرفتن کره ای ها شد و بزرگترین چیزی که در این محاصره به دست آمد این بود که روحیه ی کره ای ها به شدت افزایش یافت.
مرگ: ژنرال های ژاپنی آکیتا هیدیه و هوسوکاوا تادا اوکی ۲۳۰۰۰ تفنگ دار را فرماندهی کرده و قلعه ی جینجو را محاصره نمودند. به مدت هفت شبانه روز؛ ۳۸۰۰ کره ای از قلعه دفاع کرده و مکررا ژاپنی ها را شکست داده و دفع کردند اما کیم در حین نبرد به علت اصابت یک گلوله ی شمخال به سرش کشته شد.
در سال ۱۶۰۴؛ به کیم لقب پس از مرگی “سانگ راک گان” اعطا شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها