یی سون جی

یی سون جی:
حتی در زمان های باستان نیز مردم زمان را اندازه می گرفتند.آنها تقویم هایی بر مبنای روز؛ ماه و سال ایجاد می کردند و از آنها در زندگی روزانه خود استفاده می نمودند.تقویمی که ما امروزه استفاده میکنیم ؛ بر مبنای یک تقویم نجومی تولید شده است که شامل روزها در تقویم های خورشیدی و قمری؛ ۲۴ بخش فصلی؛ زمان حضور خورشید و ماه و تغییر شکل ماه می باشد.
در اوایل پادشاهی چوسون؛ به دلیل اینکه تقویمی نجومی که بر پایه ی کره عمل کند موجود نبود؛ یک تقویم نجومی از سلسله ی چینی مینگ استفاده می شد. هر پائیز یک فرستاده ی مخصوص به منظور آوردن تقویم نجومی چینی برای سال آینده به پکن اعزام می شد.
اما در خلال سلطنت پادشاه سجونگ؛ یک تقویم نجومی به منظور استفاده در کشاورزی ایجاد شد. بر پایه ی زمان طلوع و غروب خورشید در هانیانگ( سئول امروزی)؛ تقویم جدید مشخصات سرزمین کره و فصول را منعکس می کرد. کتاب تقویم “چیل جونگ سان” نامیده می شد که معنی “محاسبه حرکات هفت جرم آسمانی” را می داد.
نماینده ی نجوم چوسون یعنی یی سون جی اولین کتاب تقویم بر مبنای هانیانگ را ایجاد کرد.

بالا بردن سطه نجوم چوسون به استانداردهای جهانی:
در سلسله ی چوسون؛ معنای تقویم چیزی بیشتر از روزهای صرف بود.تقویم همچنین به منظور پیش بینی امنیت و رفاه سلسله؛ ارزش طالع بینی نیز داشت. بنابراین تلاش های بزرگی به منظور مشاهده و محاسبه ی دقیق حرکات اجرام آسمانی انجام شد. به خصوص پادشاه سجونگ سرمایه گذاری قابل توجهی را به منظور توسعه ی نجوم و هواشناسی انجام داد.
یی سون جی به پادشاه کمک نمود و نقش بزرگی را در توسعه ی نجوم ایفا کرد.او به عنوان ستاره شناسی شناخته می شود که در ارتقای سطح نجوم چوسون به استانداردهای جهانی کمک شایانی نمود.
زمانی که از توسعه ی علم و تکنولوژی در زمان پادشاه سجونگ صحبت به میان می آید؛اکثر کره ای ها در مورد دانشمند معروف جانگ یونگ شیل اندیشه می کنند. اما در آن روزها یی سون جی در توسعه ی تقویم و نجوم استوار باقی ماند.
در آن زمان پادشاه در مورد تقویم های نجومی غیر دقیق سرخورده شده بود.او از میان بسیاری از مقامات کشوری افراد با استعدادی رو انتخاب نموده و آنها را وادار نمود تا ریاضی یاد بگیرند.ثابت گردید که از میان آن گروه یی سون جی بهترین بوده است.
زمانی که این منجم مرکز شبه جزیره ی کره را در ۳۸ درجه عرض جغرافیایی شمالی محاسبه نمود؛ پادشاه شروع به نشان دادن علاقه به یی کرد.در ابتدا پادشاه در مورد این محاسبه شک و تردید داشت.اما اما بعدها تقویمی از چین را مشاهده نمود و دانست که محاسبات یی دقیقا درست می باشد. از سال ۱۴۳۱؛ پادشاه با محول کردن وظایف انجام مشاهدات نجومی و توسعه ی تقویم؛ به یی اعتماد نمود.
تقویم کره:
وقایع سالیانه ی بعد از مرگ یی نشان می دهد که ابزارهای ستاره شناسی مختلفی را ایجاد کرده و اطلاعت از دستور پادشاه را تسهیل نموده است.این موضوع نشان می دهد که او نقشی مهم را در آن زمینه بازی کرده است.
قابل توجه ترین دستاورد یی انتشار “چیل جونگ سان” بود که در آن بهترین تقویم نجومی عربی را که با نوشتار چینی منتشر شده بود؛ مورد توجه قرار داده بود.کلمه ی چیل جونگ به هفت جرم فضایی شامل خورشید؛ ماه؛ تیر؛مریخ؛مشتری؛ونوس و زحل اشاره دارد. این کتاب تقویمی حرکات ماه و خورشید؛ خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی و حرکات پنج سیاره را توصیف می کند.بر پایه ی سنت های نجوم اعراب و یونانیان؛ این کتاب تصریح می کند که یک سال شامل ۳۶۵ روز بوده و در هر ۱۲۸ سال؛ ۳۱ روز جهش وجود دارد.
بر اساس این کتاب؛ به منظور دقت بیشتر؛ یک سال شامل ۳۶۵ روز؛۵ ساعت؛۴۸ دقیقه و ۴۵ ثانیه می باشد.این محاسبه حتی دقیق تر از تقویم سنتی چینی شوشی می باشد. در مقایسه با تقویم های امروزی؛ تنها یک ثانیه تفاوت وجود دارد.
کتاب تقویمی یی؛ خروجی هایی نجوم عربی را بر روی شرایط کره اعمال کرده بود.به لطف این کتاب؛ چوسون به همراه چین و اعراب به پیشرفته ترین سطح جهان در نجوم رسید.
یی کتاب های بیشمار دیگری در باب نجوم و تثویم های نجومی نوشت.به عنوان مثال کتاب “جگا یوکسانگ جیب” که در سال ۱۴۴۵ منتشر شد؛ یک جمع آوری از تئوری های نجومی بود که در سایر کتب پراکنده شده بودند. کتابی با نام ” گیو سیلک چوبو بوپ” به منظور ارائه ی یک توضیح دقیق در مورد چگونگی محاسبه ی خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در سال ۱۴۵۹ منتشر شد. کتابی دیگر به نام “چون مون یوچو” با پدیده های ستاره شناسی و هوشناسی سر و کار داشت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها