ملکه یون

ملکه یون عزل شده (تولد:۱۵ جولای ۱۴۵۵ – ۲۹ آگوست ۱۴۸۲)؛ یازدهمین نسل از نوادگان ژنرال یون گوان بود. او دومین همسر پادشاه سونگ جونگ از سلسله ی چوسون و مادر پادشاه یون سانگان بود. او ملکه ی نجیب و سلطنتی پادشاه بود و بعد از فوت ملکه ی اسبق؛ به عنوان ملکه رسید.
زندگی نامه:
ملکه یون عزل شده که در سابق با عنوان ملکه جه هون شناخته می شد؛ تا زمان فوت ملکه گونگ هه از هان ( همسر اول سونگ جونگ)؛ با عنوان یک صیغه ی سلطنتی به پادشاه سونگ جونگ خدمت می کرد. به دلیل اینکه وی هیچ جانشین سلطنتی نداشت؛ مشاوران به پادشاه پیشنهاد دادند تا برای تضمین جانشینی سلطنتی یک همسر دوم اختیار کند.
بانو یون به دلیل زیبایی اش انتخاب شد و به طور رسمی در سال ۱۴۷۶ ازدواج نمود. چند ماه بعد وی اولین پسرش را با نام یی یونگ که بعدها پادشاه یون سانگان از چوسون نام گرفت؛ به دنیا آورد. اما ثابت شد که ملکه ی جدید دم دمی مزاج بوده و شدیدا نسبت به صیغه های سونگ جونگ که در داخل قصر زندگی می کردند حسادت می ورزد به گونه ای که در سال ۱۴۷۷ اقدام به مسموم کردن یکی از آنان نمود.
یک شب در سال ۱۴۷۹؛ او بر صورت پادشاه پنجه کشید و خراش های قابل روئیت بر صورت وی بر جا گذاشت. پادشاه سونگ جونگ سعی نمود تا جراحت را مخفی کند ولی مادر وی ملکه اینسو بزرگ؛ حقیقت را فهمید و دستور تبعید بانو یون را که حال با نام ملکه یون عزل شده شناخته می شد؛ صادر کرد.
بعد از چندین تلاش برای احیای وی که توسط حزب او آغاز شده بود؛ مقامات موثر دولت تقاضای اعدام وی را نمودند. او به مرگ محکوم شد و مدت کوتاهی بعد مسموم شد. شیوه و چرایی مرگ وی به دستاویزی برای پسرش تبدیل شد تا دربار و دولت را از مخالفان و منتقدان حکومتش پاکسازی کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها