مانجوک

مانجوک (؟-۱۱۹۸) برده ای در خلال سلسله ی کره ای گوریو بود. گفته می شود که وی برده ای متعلق به چوی چونگ هون ؛ یک دیکتاتور قدرتمند نظامی در آن روزگار بود.
در خلال سلطنت پادشاه اویجونگ (۱۱۴۶-۱۱۷۰)؛ دولت با دادن مجوز به برده ها و خواجگان برای در اختیار گرفتن مقام های پائین دولتی؛ محدودیت ها را در مورد آنها تسهیل نمود. این موضوع سبب بی نظمی هایی در دولت شد. دوران سلطنت پادشاه میونگ جونگ (۱۱۷۰-۱۱۹۷) نیز افزایش جایگاه اجتماعی برده ها را به خود دید. در سال ۱۱۹۷؛ چوئه چونگ هون پادشاه میونگ جونگ را وادار کرد تا قدرت را تفویض کند و سپس او سینجونگ به تخت سلطنت نشانده و به یک حاکم نظامی با کنترل بالقوه تبدیل شد. در طول دولت وی؛ چوئه چونگ هون مدارای کمتری را نسبت به برده های نشان می داد و چندین حادثه در مورد برده ها در نقاط مختلف گوریو اتفاق افتاد.
در سال ۱۱۹۸ مانجونگ و بعضی دیگر از برده ها نقشه ی یک شورش را بر علیه اربابان خود در که سونگ ؛ پایتخت گوریو؛ کشیدند. یک سخنرانی از وی که در آن او نابرابری را زیر سوال برده است در کتاب تاریخی ” گوریو سا ” ثبت شده است. یک برده ی دیگر نقشه ی شورش را به ارباب خود فاش کرد و این برنامه شکست خورد. مانجونگ و بسیاری از برده های دیگر اعدام شدند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها