ملکه سوندوک

ملکه سوندوک از شیلا به عنوان ملکه حاکم شیلا (یکی از سه پادشاهی کره ای) از سال ۶۳۲ تا ۶۴۷ حکومت می کرد. او بیست و هفتمین پادشاه شیلا و اولین ملکه ی حاکم آن بود. او دومین پادشاه زن در تاریخ ثبت شده ی شرق اسیا بود و باعث پیش برد رنسانسی در اندیشه ؛ ادبیات و انواع هنر در شیلا شد.

انتخاب به عنوان وارث سلطنت:

قبل از رسیدن به عنوان ملکه؛ او با عنوان شاهزاده خانم دوک مان شناخته می شد. بر اساس سامگوک ساگی؛ او اولین دختر پادشاه جینپیونگ از شیلا بود ولی بر اساس سایر منابع تاریخی ؛ او دومین دختر پادشاه جین پیونگ بود و بسیار جوان تر از خواهر بزرگ ترش شاهزاده خانم چون میونگ بود. خواهر زاده ی وی یعنی پسر شاهزاده خانم چون میونگ؛ سرانجام با عنوان پادشاه مویول از شیلا به تخت نشست در حالی که خواهر دیگر سوندوک یعنی شاهزاده خانم سونهوا سرانجام با پادشاه مو از بکجه ازدواج نموده و مادر پادشاه اویجا از بکجه نیز شد.بر اساس اکتشاف مدرکی در سال ۲۰۰۹ که نشان می دهد مادر اویجا ملکه ساتک بوده است و آنگونه که یاداشت های تاریخی میگفتند سونهوا مادر اویجا نبوده است؛ وجود سونهوا در هاله ای از ابهام قرار دارد.
به دلیل اینکه جینپیونگ پسری نداشت؛ او سوندوک را به عنوان جانشین خود برگزید. اگرچه این موضوع سابقه نداشت ولی این اقدام احتمالا چیزی نبود که باعث تصادم همه جانبه ای در داخل شیلا شود زیرا زنان در آن دوران همواره به عنوان مشاور؛ ملکه دواگر و نائب السلطنه؛ درجه ای قطعی از تاثیر گذاری را داشتند و بعلاوه جین پیونگ خودش نیز در کش و قوس یک کودتا که توسط میشیل سازماندهی شده بود به سلطنت رسید. در جای جای کشور زنان به دلیل اینکه خط پدری وراثت به همراه خط مادری آن وجود داشت؛ به عنوان مدیران خانواده شناخته می شدند. در شیلا موقعیت اجتماعی زنان نسبتا بالا بود اما آنها همچنان به عادات و رفتارهای زنانه محدود می شدند و از فعالیت هایی که زنانه تلقی نمی شد؛ منع می شدند. سرانجام حکومت موفقیت آمیز سوندوک به نوبه ی خود باعث پذیرش حکومت دو ملکه ی دیگر سلسله ی شیلا شد.

دوران سلطنت:

در سال ۶۳۲ سوندوک به عنوان حاکم مستقل شیلا به تخت نشست و تا سال ۶۴۷ حکومت نمود. او اولین ملکه ی حاکم (دو مورد دیگر جیندوک از شیلا و جین سونگ از شیلا بودند) شیلا از میان سه زن حاکم این سلسله بود و سریعا توسط دختر عموی خود جیندوک که تا سال ۶۵۴ حکومت نمود؛ جانشین شد.دقیقا معلوم نیست که او در چه سنی ملکه شد ولی بعضی تاریخ دانان بر این تئوری باور دارند که در آن هنگام وی در اوایل چهارمین دهه ی زندگی اش بوده است.
دوران حکومت سوندوک در بحبوحه ی یک شورش خشونت امیز و نبرد در کشور همسایه (بکجه) جایی که او را اغلب به خود مشغول کرده بود؛ آغاز شد.در عین حال او در خلال ۱۴ سالی که ملکه ی شیلا بود توانست از هوش خود در جهت پیشرفت بهره ببرد.او باعث تعادل بین گروه های مذهبی متفرق در کره شد. زمانی که بکجه حمله نمود؛ او در جستجوی اتحادی با گوگوریو بود. زمانی که گوگوریو نیز پیکان حمله ی خود را به سمت شیلا نشانه گرفت؛ او روابط خود را با سلسله ی چینی تانگ مستحکم تر نمود. او کشور را به صورت یکپارچه حفظ نمود و فرستاده های سلطنتی و محققین را به چین فرستاد.
او همچنین به دلیل ایجاد اولیه ی قوانین عیاری در کره و فرستادن کره ای های جوان به چین برای دوره های هنرهای رزمی مشهور است.
ملکه سوندوک هرگز ازدواج نکرد و فرزندی نیز نداشت.
به مانند شهبانو وو زتیان از تانگ و پدر خودش؛ او مجذوب بودائیت بود و تکمیل معابد بودایی را بر عهده گرفت.مشهورترین بنای بودایی که او ساخت ؛ معبد چوبی نه طبقه در هوانگ نیونگ سا بود. در هر طبقه از این بنای هشتاد متری نام یکی از همسایگان شیلا که قصد تصرف ان وجود داشت حکاکی شده بود. بون هوانگ سا و یونگ میوسا نیز تحت سرپرستی وی ساخته شدند.
او چوم سونگ ته یا ” برج روئیت ستارگان” را ساخت که به عنوان اولین رصد خانه ی اختصاصی در شرق دور در نظر گرفته می شود. این برج همچنان در پایتخت قدیمی شیلا (گیونگ جو) پابرجا می باشد. او همچنین در جهت تسکین آلام فقرا تلاش هایی نمود.
در اولین ماه قمری از سال ۶۴۷؛ بیدام با شعار ” حکام زن نمی توانند بر کشور حکومت کنند” شورشی را آغاز کرد. سامگوک ساگی روایت می کند که در خلال شورش بیدام یک ستاره بر زمین سقوط کرد. بیدام از این نکته برای تشجیع حامیانش بهره برده و اشاره کرد که این نشانه ای از پایان حکومت ملکه می باشد.در سوی دیگر؛ کیم یوشین به ملکه توصیه نمود که یک کایت شعله ور را به نشانه ی “برگشت ستاره به محل خود” به پرواز درآورد.بعد از آن ارتش کیم یوشین حزب شورشی بیدام را شکست داد.فقط ده روز بعد از شورش بیدام؛ او و ۳۰ نفر از مردانش توسط ملکه جیندوک از شیلا در ۲۶ فوریه اعدام شدند.(ملکه سوندوک در ۱۷ فوریه فوت کرد و سپس جیندوک به عنوان ملکه شیلا منصوب شد)

میراث:

اعتقاد بر این است که انتخاب سوندوک به عنوان جانشین پدرش از روی نمایش هوش زودرس وی در زمانی که شاهزاده خانمی بوده است تایید شده است. یک داستان اینچنینی(در هر دو کتاب سامگوک ساگی و سامگوک یوسا) روایت می کند که پدرش بسته ای از بذرهای گل صد تومنی را به همراه یک نقاشی که شبیه گل به نظر می رسید را از امپراطور تایزونگ از تانگ دریافت نمود. با نظر انداختن به گل؛ سوندوک که در آن زمان هفت سال داشت فهمید که با اینکه گل ها زیبا هستند ولی شرم اور است که آنها بویی ندارند. “اگر آن گل بویی داشت؛ زنبورها و پروانه ها در نقاشی در اطراف آن گل پرسه می زدند.” مشاهده ی وی در مورد فقدان بویایی گل صد تومنی صحت و یکی از بسیار نمونه های هوش و در نتیجه توانایی وی برای مدیریت کشور را ثابت کرد.
دو داستان دیگر در مورد توانایی غیر عادی سوندوک برای پیش بینی اتفاقات قبل از وقوع آنها وجود دارد. در اولین مورد گفته می شود که یک بار سوندوک صدای جمعی از قورباغه های سفید را که در کنار برکه ی دروازه یشم در زمستان غورغور می کردند شنید. او این موضوع را نشانه ای از حمله ی قریب الوقوع پادشاهی بکجه تفسیر کرد زیرا قورباغه های غورغور کننده به عنوان نشانه ای از سربازان خشمگین؛ سفید به عنوان نمادی از غرب در ستاره شناسی (شمال غرب شیلا)؛ و دروازه ی یشم به عنوان سمبلی برای زن (دره ی زنان) توصیف می شد.زمانی که او ژنرال های خود را به دروازه ی زنان فرستاد؛ آنها توانستند تا دو هزار سرباز بکجه را دستگیر کنند.مورد دوم شامل زمانی می شود که او روز و دقیقه ی زمان مرگش را هم دقیقا پیش بینی نمود.

عضویت
اطلاع از
guest

15 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ماریا
امتیاز :
     

واقعا خیلی عالیه متشکرم

샤 마한

ملکه سوندوک بهترین و مهربان ترین ملکه کره

ماهان

ملکه شیلا بهترین ملکه کره باستان بود

مهدی

🤔😕🤨 ملکه شیلا چیه؟؟
شیلا اسم حکومت بود
اسم ملکه سون دوک است

mitra
امتیاز :
     

عشق بین بیدام وملکه سوندوک که توی سریال به تصویرکشیده شده واقعیت تاریخی داره یاتخیلات نویسندست؟

مهدی مختاری خواه

ببخشید میشه بفرمایین آیا زمانیکه ته جویونگ پادشاه بالهه شد ملکه سوندوک هم دوران ایشون بوده یا نه؟ یعنی هردو همزمان حاکمان بالهه و شیلا بودن؟

مهدی مختاری خواه

و آیا فیلم امپراطور دریا روایت کدوم سال و حاکمیت کدوم پادشاه بوده؟

آریا
امتیاز :
     

سلام.سپاس از تلاشهای شما.با توجه به تاریخ دوران سلطنت تایزونگ آیا می توان گفت که این بانو حتی در آغاز زمان پادشاهی تایزونگ هفت ساله بوده باشد؟؟

آریا

سپاس از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید.موفق باشید.

بلینک

تو رویای فرمانروای بزرگ ملکه سیوندوک خیلی مهربون بود ولی در خود سریال ملکه سئوندوک اون خیلی معرور بود و یکی هم اینکه تو واقعیت بیدام بعد از ملکه سیوندوک میمیره ولی تو سریال ملکه سئوندوک جلوی چشمای بیدام میمیره من اصلا سریال ملکه سئوندوک رو دوست نداشتم ولی چونچو رو هم خیلی دوست داشتم تو رویای فرمانروای بزرگ