نبرد کوجو

نبرد کوجو ؛که در سال ۱۰۱۹ (دهم مارس) به وقوع پیوست،نبردی بزرگ در خلال سومین جنگ گوریو خیتان (۱۰۱۸-۱۰۱۹) بود.این نبرد با پیروزی قاطعانه گوریو به پایان رسید.قوای گوریو ۲۰۸ هزار نفر و سربازان خیتان ۱۰۰ هزار نفر براورد شده اند.

بعد از عبور از رودخانه آمروک، سربازان خیتان به گوریو یورش بردند.اما ژنرال کره ای گنگ گمچان جریان آب را بند آورده و آن را در زمانی که سربازان خیتان در حال گذر بودند آزاد کرد.علی رغم متحمل شدن تلفات بسیار،بعضی از سربازان خیتان به سمت گه گیونگ پایتخت کره پیش رفتند.

در خلال نبرد انها، ژنرال گنگ گمچان  خطوط تدارکات سربازان خیتان را قطع کرده و به طور بی وقفه ای آنها را به ستوه آورد. سربازان خیتان که خسته شده بودند،تصمیم گرفتند تا شتابزده به سمت شمال فرار کنند.ژنرال گنگ گمچان که حرکات سربازان دشمن را تحت نظارت خود داشت، به آنها در مجاورت منطقه کوجو حمله کرده و این نبرد با پیروزی کامل سلسله گوریو به پایان رسید.

عواقب بعدی:

در حالی که تلفات گوریو در این جنگ ناچیز بود، خیتان ها بیشتر از نود هزار نفر کشته دادند. بعد از نبرد، گفتگوهای صلح انجام شد و خیتان ها مجددا به گوریو حمله ننمودند.کره وارد دورانی طولانی از صلح با همسایه خارجی اش در آن سوی رودخانه آمروک شد.امروزه پیروزی در نبرد هونگ هوا جین به عنوان یکی از سه پیروزی بزرگ نظامی ( دو پیروزی دیگر نبرد سالسو و نبرد هانساندو می باشند) در تاریخ کره در نظر گرفته می شود.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
MOBINA

عالی بود خیلی ممنون ازین مطالب ماثر و خوب
منم بسیار علاقه مند شدم به تاریخشون❤