تصویر پروفایل انی کاظمی

انی کاظمی

مؤسس تاریخ ما | علاقه‌مند یا عاشق کنکاش در تواریخ ملل، ادیان و مذاهب، تاریخ و فلسفه می‌باشم | همواره این امید را داشته‌ام که بتوانم یک گام مثبت در راستای بهبود وضعیت فرهنگی کشورم، همچنین بهبود حافظه تاریخی مردم کشورم بردارم | از طریق کلیه شبکه های اجتماعی با نام‌کاربری enikazemi می‌توانید با من در ارتباط باشید.

126 دیدگاه در “تمدن افغانستان باستان

  • بهمن ۲۱, ۱۳۸۸ در۳:۲۷ ب.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام ، ابتدا باید بگویم که چرا ازاین نشانی برای طرح پرسشم استفاده کردم ، خیلی دنبال گزینه ( تماس با ما )گشتم ولی نبود ، به هر تقدیر پوزش می طلبم ، چند روز قبل با دوستی که اهل تحقیق و مطالعه است پیرامون قولی از دکتر بحث نمودیم ، من سال های گذشته در کتابی که اسمش را به خاطر ندارم گفته ی رااز دکتر خوانده بود ( من اگر گرسنه باشم با شمشیرم اولین عابری که جلویم دیده شد را خواهم کشت زیرا او را یکی از مقصران گرسنگی خود می دانم و از سلمان در تحیرم که چرا سکوت می کرد ) مطمئن نیستم که درست نوشته باشم چون خیلی خوب به خاطر ندارم وفقط روح موضوع در ذهنم مانده و همچنان اسم کتاب را نمی دانم ، دوست عزیز ما با اطمینان می فرمایند این جمله به این صورت است ( که اگر به کسی برخوردم که دوتا نان داشت یکی را حتا به زور از او خواهم گرفت … ) و نوشته شده در کتاب – انسان بی خود و یا چیزی شبیه این – حتمن مطمئن نیستم – نه در مورد خود و نه ایشان ، تقاضایم اینست که با قبول زحمت اصل این متن را با ذکر عنوان کتاب بفرمایید – قبلن سپاسگذارم

    [پاسخ]

    علی کابلی پاسخ در تاريخ آبان ۲۰ام, ۱۳۸۹ ۳:۵۹ ب.ظ:

    با عرض ادب وسلام
    افغانستان با داشتن قدامت بیشتر از ۵۰۰۰ سال دردل تاریخ کهن اش به سه نام بزرگ یاد گردیده است:
    آریانا
    خراسان
    افغانستان
    برای مطالعه بیشتر میتواند کتب تاریخ را جستجو نماید.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۱۸, ۱۳۸۹ در۹:۵۱ ق.ظ
    پیوندیکتا

    کجا افغانستان تمدن دارد کهتاریخ تمدن افغانستان را در لیست کتابها آورده ای مگر کشوری بنام افغانستان در دوران باستان بوده کع این جمله ها را برایش ذکر می کنید.

    [پاسخ]

    فهیم پاسخ در تاريخ آبان ۱۹ام, ۱۳۸۹ ۱۲:۵۹ ب.ظ:

    متاسفم به حالت آقا حامد که با این مغز علیلت همچو تمدن بزرگی را کتمان و یا هم ردش میکنی. نیاز داری تا چند کتابی را ورق زنی تا به کنه موضوع برسی.

    [پاسخ]

    ehsan پاسخ در تاريخ فروردین ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۸:۵۲ ق.ظ:

    سلام من هم با نظرحمید موافقم نه حامد آخه افانی ها هم برا ما آدم شدن!تا چند سال پیش زیر چتر ایران بوده حالا برا ما ابراز تمدن میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟!

    [پاسخ]

    نسیم پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۱۱:۲۷ ب.ظ:

    افغانی آدم بود این تویی که آدم نیستی چون خودت آدم نیستی فکر می کنی ما بقی (یعنی مردم عزیز افغانستان ) آدم نیستن
    .
    .
    .
    .
    می گم فکر کنم نسلت طبق نظریه راسل به همون میمونا برمی گرده
    خب بهر حال تشکر که خودتو معرفی کردی.

    میمون عزیز بهت بگم که ایران تمدن ۲۵۰۰ ساله داره اونم طبق تاریخ شاهنشاهی خودتونه ولی تمدن افغانستان به بیشتر از ۴۰۰۰ سال پیش برمی گرده طبق مجسمه بودا در بامیان

    حالا چون تو نمی دونی دلیل نمیشه که افغانستان تمدن نداشته باشه

    [پاسخ]

    رضا افغانی پاسخ در تاريخ خرداد ۳ام, ۱۳۹۱ ۱:۲۳ ق.ظ:

    سلام منم موافقم
    این ایرانیا بیشتر شون حسود هستن جلو پیشرفت افغانیا رو میگیرن
    مثلا تو دانشگاه افغانیا نمیتونن رشته های خوب مثل فنی حرفه ای رو
    نمیتونن انتخاب کنن یه روز تو خیابون میرفتم که یه صدا یه خانم اومد که
    افغانیا هم الان واسه ما ادم شدن من بر گشتم بهش گفتم که افغانیا ادم بودن ادمایی مثل شما چشم دیدن ندارید. خانمه از اون محجبه ها بود لحن کلامش رو بر گردوند و گفت که من که با شما نبودم من گفتم :
    مگه من افغانی نیستم رهشو کشید رفت تازه این یکیش بود……………..

    [پاسخ]

    بابک پاسخ در تاريخ تیر ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۲:۱۱ ق.ظ:

    آقا رضا من به عنوان یه ایرانی به جای اون خانوم و بقیه کسایی که بهت بی احترامی کردن و نمیفهمن چی میگن ازت عذر خواهی میکنم از برادرای افغانییم معذزت میخوام بعضی افراد نمیفهمن چی میگن اینو به حساب همه ایرانیا نزارید نزارید

    امیر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۴ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۳۵ ق.ظ:

    ما اصلی ترین آریایی ها هستیم بدانید شما از مایید خیلی چیز ها را شما ایرانی ها از ما دارید حالا این طوری پز ندید اگر قدرتمند وعاقل بودید چهار تا یهودی شما رو از هم نمیپاشید

    [پاسخ]

    تصویر پروفایل انی کاظمی

    انی کاظمی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۴ام, ۱۳۹۳ ۴:۵۹ ب.ظ:

    یهودی ها مارو بپاشونن بهتر از طالبان هستش

    [پاسخ]

    سیف پاسخ در تاريخ اسفند ۲۹ام, ۱۳۸۹ ۴:۴۶ ق.ظ:

    مگر ایران شهنامه٬ افغانستان کنونی نیست؟

    [پاسخ]

    Suharab پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۳:۰۵ ب.ظ:

    u say about afghanistan aghanistan is an ancient country there people is brieav where are u from that like this information about afghanistan

    [پاسخ]

    Suharab پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۳:۱۲ ب.ظ:

    dont touch with afghan people u should be die do u know afghanistan or afghan people if u do not about this come to me thain i will tell for u

    [پاسخ]

    سعيد پاسخ در تاريخ آبان ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۹:۰۳ ق.ظ:

    آقای سهراب یابه قولخودتsuharab کاش میشدبگی که چرا به لاتین می نویسی. خیلی خلاصه به شما میگم.دشمنان فرهنگ وتمدن ملل همواره میگویند:
    گارمیخواهید هویت یک ملت راازاروبگیرید تاریخ آن سرزمین را ارمردمش بگیرید وبرای گرفتن تاریخ آن مردم زبانشان راازایشان بگیرید”
    حالا بگوببینم.هویتت چیه؟!!!درضمن آقایاخانم محترم!که درواقع حرمت شما جای تعجب هم داره.مشخصا اگر هرملتی مانند مردم ستم دیده افغانستان که اگر تاریخ رابخوانید پس ازجدایی ازایران روی آرامش وآسایش راندیده اندهرملتی اگرجای این مردم بودندنابود می شدند.
    حالا توی بوگندو بیاتیکت بی اصل ونصب وبی هویت که زبان مادریتونداری که باهاش حرف بزنی می گی با افغانها دست ندید ولمسشان نکنید که میمیرید؟من افغانی متاسفانه من افغانی نیستم که اگربودم باعث افتخارم بود.زمانی که ماایرانیان زیرچکمه های اشغالگران شمال وجنوب به جزعده ای خاص آزادی خواه هریک کلاه خودمانرا نگاه داشته بودیم این افغانها بروبخون وبدون بااشغالگران چه کردند؟چکونه ۳۰سال درمقابل روسها مجاهدت کردندو هنوزهم.
    برو بمیرو آرزو می کنم خاک سرزمینمان هیکل منحوس واندام ناپاک ترا به خود نگیردوتربابوی متعفنی که ازحال وازاکنون داری به همانجایی ببرند که به زبانشان عرعرمیکنی.بریده بادزبانت که به ناپاکی سخن نگویی.بریده باد دستانت که به مزمت چنین مردمتن آزاده ورنجدیده ودل شکسته ای ننویسی.بریده باد پستان آن ناپاک گناه آلوده ای که تراشیرخورانید که اکنون صدایت بسان زوزه کفتار مردارخواره ای است ملعون.برو بمیر.

    [پاسخ]

    عبدالقیوم رحمتی لوگری پاسخ در تاريخ اسفند ۴ام, ۱۳۹۰ ۱۰:۵۱ ق.ظ:

    من نهایت سپاس و امتنان میکنم از دوستان که از تاریخ افغانستان دفاع نموده اند واقعاً دلسوز هستید شما مردم ایران زمین همیشه مهربان بودید بالای افغان ها. مارا با لب خندان و دل مهربان ما را مهمان نوازی کردید این همه نوازشها و مهربانی های شما را هر گز هرگز فراموش نخواهیم کرد. ما یک ملت و یک زبان هستیم. خوب خیر حالا که در افغانستان این حالت بربادی آمده همه کس ما افغان ها را حتی میخواهند از لست بشریت حذف کنند اما تاریخ گواه است همه چیز روشن است. این روز سیاه ابدی نخواهد ماند روزی روشنی و آبادی افغانستان دور نیست آمده نی است انشاء الله. از حوصله مندی شما نهایت سپاس میکنم و تشکر مینکم از دوستان خوبی ایرانی ما که از ما دفاع میکنند. سپاس

    [پاسخ]

    بابک پاسخ در تاريخ تیر ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۲:۲۳ ق.ظ:

    به امید روزی که ملت افغانستان و ایران باز مثل گذشته در کنار هم و با هم سر بلند و پیروز باشد به عقیده من هیچ ملت و هیچ کشوری به تندازه افغانستان به ایران نزدیک نیست ما با هم هم برادر دینی هستیم و هم برادر خونی تاریخ و هنر و فرهنگ ما با هم ادقام شده است طوری که نمیتوان از تاریخ هنر و فرهنگ یکیشون صحبت کرد ولی به تاریخ و فرهنگ و هنر اون یکی نرسید و از اون غافل بود برادران افغان من با باید با هم متحد باشیم. سربلند باد افغانستان سربلند باد ایران

    [پاسخ]

    اسطوره قاره کهن پاسخ در تاريخ بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۸:۴۱ ب.ظ:

    درود بر شما و بر همه کسانی که از پارسیان دفاع کردن

    اقا سعید ادم فهمیده ای هست من دقیقا میخواستم حرف اونو بزنم واقعا درود برتو

    بچه ها افغانستان ایرانی هستن مگه چند ساله از ایران جدا شده بچه میدونتین اینا همش کار انگلیس و امریکا وروس هاست تفرقه بنداز حکومت کن ………..
    زمانی که اینا امدن بین لر و ترک و فارسو افانیو تاجیکو همه همه امدن یه تفرقه و تضا بندازن برید ببینید واقعا هنوز نمیدونید چه خبره اونا دشمن ما هستن ببنید توی افغانستان چقدر جنایت کردنتوی عراق وووووووووووو
    شما خدا وکیل کمک این اجنبی های کثافت ندید از زمانی کهه افغانستان از ایران جدا شد برید ببینید به سر مردم بدبختش چی امده همش کار انگلیسه .امریکا طالبانو اورد ببینید چیکارشون کرد یه نمونش ریگی خودمون
    خدا کنه نظریه قاره کهن ارد بزرگ به بار بشنید …….
    و زود تر افغنستانو تاجیکستانو ترکمنستانو وووووووو همه پارسیان به ایران ملحق بشن تا بتونیم حق این اجنبی های کثافتو کف دستشون بذاریم

    بدرود دوستان

    [پاسخ]

    سید حسین پاسخ در تاريخ مهر ۳۰ام, ۱۳۹۱ ۱۰:۱۶ ب.ظ:

    برادر عزیز باکمال احترام که به شما دارم باز هم میخواهم یک اعتراض داشته باشم به ظرمن این مساله های خود برتری بینی افغانی یا ایرانی درد ما را دوا نمیکند بسیار متاسفم به حال جوانان مسلمان امروزی که با خود برتری بینی و توهین دیگران به اصطلاح لذت میبرند این وقعا جای تاسف است بیایید این خود برتری بینی ها را کنار گذاشته خود را به دست خویش به دست دشمن نه سپاریم (امریکا و انگلیس) امروزه اکثریت سرزمین های مسلمین در زیر دست ایشان است اما ما در سر یکدیگر زده روان هستیم بیایید کلمات بنویسیم که هم برادری ما ریشه گیرد و هم دشمنی بوجود نیاید شما برادر عزیز که در باره تاریخ افغانستان بعضی سخن های توهین آمیز را اریه کرده اید از یک ریشه بودن و از یک نژاد بودن این ملت ها را از یاد ببرید اگر تاریخ و مردم شناسی خوانده و دانسته باشید….

    [پاسخ]

    اسطوره قاره کهن پاسخ در تاريخ بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۸:۴۴ ب.ظ:

    درود برتو موافقم اینا هنوز نمیدونن ما همه از نظر ریشه و فرهنگ و دین یکی بودیمو هستیم

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۲۲, ۱۳۸۹ در۲:۰۰ ب.ظ
    پیوندیکتا

    نام من حمید است نه حامد جناب تاریخ دان ،تاریخ ایران مجموعه ای از تمدنهای بی همتاست که دشمنان درون و بیرون با تمام تلاششان قصد ویران کردن آن را دارند مثلا نامهای جعلی چون خلیج عرب و یانام افغانستان که به علت وطن فروشی ناصرالدین شاه بی لیاقت از ایران جدا شد .اگر جناب عالی نام کتاب را تمدن خراسان بزرگ می نامیدید مسئله ای نبود .ضمنا ادب را از کشورهای تازه به دوران باید یاد گرفت. و سلام گواره ی جعلی تاریخ …

    [پاسخ]

    سیف پاسخ در تاريخ اسفند ۲۹ام, ۱۳۸۹ ۴:۲۹ ق.ظ:

    دوست عزیز آقای حمید سلام٬
    آیا حتی یکی از پایتخت های خراسان در ایران کنونی بوده است؟ و آیا حتی پایتخت ایران باستان (آریانا) در ایران کنونی بوده است؟ اما از همه مهمتر٬ ایران شهنامه کجاست؟ اگر ما پایتخت آریانا٬ پایتخت های خراسان٬ سرزمین شهنامه و تمام متولدین افغانستان را از فرهنگ شما حذف کنیم….برای شما بجز از قصه ی شهدای عاشورا٬ چیزی باقی نمی ماند.

    [پاسخ]

    hamid پاسخ در تاريخ فروردین ۱۳ام, ۱۳۹۰ ۹:۴۶ ب.ظ:

    سلام
    آقای سیف شما درپاسخ به متن پیشینم گفتید« سرزمین شهنامه و تمام متولدین افغانستان را از فرهنگ شما حذف کنیم برای شما بجز از قصه ی شهدای عاشورا٬ چیزی باقی نمی ماند.» در آغاز می خواهم بدانم که شما افغانی ساکن ایران هستی یا نه اما به گفتمان خودمان بپردازیم .
    نخست اینکه ایا منظور شما شهنامه فردوسی یا چیزی دیگر است دوم پیش از جدای قسمتی از خاک ایران ایا همین مردمی که اکنون خود را افغانی می دانند در دفاع از خاک ایران در جنگ ایران و روس شرکت نکرده بودند این در حالیست که خراسان تا تبریز فاصله هاست هیچ دلیلی هم در خطر بودن جان مردمان ان دیار نبود اما در جنگ شرکت کردند یا جنگ های دیگر … اما سامانیان خود را پارسی می دانستند نه افغانی یا چیزی دیگر پایتخت های ایران پس از اسلام بیشتر تا تجیکستان امروزیست تا افغانستان اکنون فهرست پایتختهای ایران را برایت می نویسم تا بدانی که پایتختهای در کجای ایران قرار گرفته اند
    فهرست پایتخت‌های ایران در طول تاریخ:

    * عیلامیان: آوان و ایذه و شوش.
    * مادها: هگمتانه.
    * هخامنشیان: هگمتانه، شوش و تخت جمشید.
    * سلوکیان: سلوکیه و انطاکیه.
    * اشکانیان: صددروازه و ایذه و تیسفون.
    * ساسانیان: بیشاپور، تیسفون شوشتر(زمستانی).کرمانشاه(تابستانی)
    * طاهریان: مرو و نیشابور.
    * صفاریان: زرنج.
    * علویان: آمل.
    * سامانیان: بخارا.
    * زیاریان: گرگان.
    * بوییان: شیراز.
    * غزنویان: غزنین و لاهور.
    * سلجوقیان: نیشابور، مرو، اصفهان و همدان.
    * اتابکان آذربایجان: تبریز.
    * اتابکان فارس: شیراز.
    * اتابکان لر: ایذه.
    * قراختاییان: کرمان.
    * خوارزمشاهیان: گرگانج.
    * ایلخانان: مراغه، سلطانیه و تبریز.
    * کرتیان: هرات.
    * مظفریان: یزد.
    * سربداران: سبزوار.
    * چوپانیان: تبریز.
    * جلایریان: تبریز و بغداد.
    * تیموریان: سمرقند و هرات.
    * قراقویونلوها: تبریز.
    * آق‌قویونلوها: تبریز.
    * صفویان: تبریز، قزوین و اصفهان.
    * افشاریان: مشهد.
    * زندیان: شیراز.
    * قاجاریان: تهران.
    * پهلوی‌ها: تهران.
    * جمهوری اسلامی: تهران
    گذشته آریانا:
    رودگر اشمیت (R. Schmitt)، خاورشناس آلمانی، بکار بردن واژهٔ آریانا توسط اراتستن را یک اشتباه می‌پندارد. وی برین باور است که اولا تمامی باشندگان این سرزمین‌ها از یک قوم نبودند و دوما اینکه واژهٔ آریایی در اصل جنبهٔ قومی و بعدها سیاسی داشته که بشکل امپراتوری ایران ظهور کرده و بنابراین آریانا باید قوم‌های دیگر ایرانی نظیر مادها، پارس‌ها و سغدی‌ها را نیز شامل می‌شده است. (کمااینکه بگفتهٔ دیودوروس، آنجا که زرتشت احکام اهورامزدا را “در بین آریائیان (Arianoi)” تبلیغ می‌کرده است.)
    واژهٔ یونانی آریانه (لاتینی آریانا) برگرفته از واژهٔ ایرانی باستان -آریانا (Āryana-) است (از اوستایی -اَیرییانا (Airiiana-) بویژه در ایرییانم وَئِجو (Airiianəm vaēǰō)، نام سرزمین مادری ایرانیان که جای دقیق آن نامعلوم است و نظر به فَرگرد یکم وَندیداد از اوستا گمان می‌رود در مجاورت سرزمین‌های باستانی سُغد، مرو، هرات و … بوده که بلافاصله بعد از آن آمده‌اند
    اما ایران :
    از دیرباز مفهوم واژهٔ ایران[۱] عبارت از مجموع نواحی فلات ایران یعنی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و بلوچستان و توران، بوده است. ریچارد فرای، استاد ایران‌شناسی در دانشگاه هاروارد آمریکا، می‌نویسد: «ایران بزرگ که شامل همهٔ سرزمین‌های است که در آنجا در دوران تاریخی به زبانهای ایرانی سخن گفته می‌شد و فرهنگ ایرانی در آنجا پیروزمند و مسلط بود … اما فلات ایران که مشتمل است بر افغانستان و ایران جزو ایران بزرگ به شمار می‌رود». بنابر این، «ایران بزرگ، هرگز یک قلمرو سیاسی نبوده، بلکه حوزهٔ فرهنگ، تمدن و زبان قوم آریایی است، چه آنانی که در ایران کنونی می‌زیستند و چه کسانی که در افغانستان یا فرارود (ماوراءالنهر) و یا شمال غرب هندوستان. زیرا، ایران بزرگ، بیشتر از آن که نتیجهٔ کارنامهٔ شاهان شمشیرکش باشد، میراث ادباء، شعراء، دانشمندان و در یک کلمه فرهنگیان بوده است.» ایران بزرگ شامل همه کشورهاییست که فرهنگ ایرانی دارند. از تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان و افغانستان و بخشهایی از پاکستان، تاآذربایجان و قفقاز و بخش هایی از عراق و ترکیه.افغانستان، اگرچه به‌عنوان یک کشور و یک ملت دارای تاریخی جدید است اما مردم افغانستان، یا همان ایرانیان شرقی باستان، جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و دادوستد داشته و گهکاه کانون مسلط سیاسی و فرهنگی در آسیا بوده‌اند.
    پایان حال اگر تمامی فرهنگ ، شاعران ، هنر ایرنیان را از افغانستان بیگریند چیز بجز آه ، غم اندوه و جنگ و خون ریز در این سرزمین جدا شده از ایران به وسیله انگلیسیهای وحشی می ماند
    بدرود

    [پاسخ]

    ehsan پاسخ در تاريخ فروردین ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۸:۵۷ ق.ظ:

    دمت گرم

    [پاسخ]

    نسیم پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۱۱:۳۵ ب.ظ:

    آقا حمید حدمتت بگم که تاریخ رو درست مطالعه کن و درست بررسی کن
    اگه به تاریخ نگاه کنی می بینی که کورش وقتی از جنگ با غرب منصرف شد طرف شرق حمله کرد و افغانستان رو که خود یک کشور مستقل بود رو تصرف کرد

    حال که کورش افغانستان رو تصرف کرده و در زمان ناصر الدین شاه دوباره مستقل شده دلیل نمیشه که افغانستان جز ایران باشه اگه اینطور باشه اسکندر هم ایران رو تصرف کرد و پس از سلوکیه ایران از سلطه یونانیان خارج شد پس باید بگیم که ایران جزء یونان هست

    [پاسخ]

    عیسی آریا پاسخ در تاريخ شهریور ۱ام, ۱۳۹۱ ۱۰:۰۷ ب.ظ:

    با عرض پوزش ازشما ؛ اولا اینکه شما باید پایتخت های آریانای کهن،خراسان دیروز و افغانستان امروز را بدرستی بخونید و بفهمیدو بدون کدام تعصب … درک کنید. دوم اینکه شما همیشه مدیون دلیرانی که نام ایران را جاودان کرد و فرهنگ بزرگ آریایی را به ارمغان گذاشت باشید ، این بگو نگوها جایی را نمی گیرد لطفا با دید وسیع و اندیشه قابل درک تاریخ را مطالعه کنید و این فرهنگ جداناپذیر افغانی و ایرانی امروزی را قبول کنید. و ضمنا فرانسه امروزی پیش از این بنام گل و پرس بود و انیکه پارس دیروز امروز ایران شده و …………. باید قبول کرد با تغیر نام نمیشود فرهنگ یک کشور را گرفت.

    [پاسخ]

    نصيراحمد پاسخ در تاريخ مهر ۸ام, ۱۳۹۱ ۷:۴۵ ق.ظ:

    حتم یفتالیها یادت رفته تاریح خویب بخون وببین که چگونه یفتالیها ساسانی ها را شکست دادن

    [پاسخ]

    استانکزی پاسخ در تاريخ اسفند ۱۴ام, ۱۳۹۰ ۴:۱۳ ب.ظ:

    یکی از نمونه های بارز افغان ها شجاعتشان است که هیچ برهه ای از تاریخ تسلیم اجنبی ها نشده و نمیشه حتی زیر بار زور برادر خود هم نمیره و این را میتوان در جنگ ها طولانی در این کشور دید نه مثل همسایه های ما که سال هاست بردگی شاهان یا غیره را تحمل میکنند و صدای هم ازشون در نمیاد.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آذر ۲۱, ۱۳۸۹ در۱۱:۰۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    با حمید موافقم
    دوست عزیز چندین هزار سال پیش هنوز افغانهای امروزی که در افغانستان که یکی از استانهای ایران است مهاجرت نکرده بودند و آن قسمت در اصل به طور کامل متعلق به ایران است . همان طور که البته از لحاظ خاک و یا کشور میگویم نه مردمی که امروزه ساکن آن قسمتها هستند که تازه باز هم در این صورت آن مناطق برای ایران است و باید باز پس گیری شود نگاه کنید ازبکستان تا قبل از هجوم ترکهای مغول چه از لحاظ خاک و چه از لحاظ مردمی ایرانی بود بعدها با هجوم مغولها تغییر هویت داد پس این دلیل نمیشود که ما برای ازبکستان تاریخی قایل شویم تازه نگاهی به نام استانهای ای به اصطلاح کشور ازبکستان بیاندازید بیشتر آنها به طور کامل فارسی هستند. در ضمن یک درخواست کوچکی از شما داشتم تا در مورد جشن مهرگان و دیگر جشنهای پارسی مقالاتی تهیه کنید.
    با تشکر .

    [پاسخ]

    تصویر پروفایل انی کاظمی

    انی کاظمی پاسخ در تاريخ آذر ۲۲ام, ۱۳۸۹ ۸:۵۹ ق.ظ:

    چشم، سعی خودمون رو می کنیم.

    [پاسخ]

    سیف پاسخ در تاريخ اسفند ۲۹ام, ۱۳۸۹ ۴:۴۰ ق.ظ:

    آیا آریانا٬ ایران کنونی است؟
    آیا ایران باستان٬ ایران کنونی است؟
    آیا ایران شهنامه٬ ایران کنونی است؟
    آیا سرزمین هخامنشیان٬ ایران نامیده میشد؟
    آیا سرزمین اشکانیان٬ ایران نامیده میشد؟
    آیا سرزمین ساسانیان٬ ایران نامیده میشد؟
    آیا سرزمین عراق عجم٬ ایران نامیده میشد؟
    آیا سرزمین فارس٬ ایران نامیده میشد؟
    ایران در کشور فارس٬ در سال ۱۹۳۵ تولد جعلی یافت.
    چرا میگویید که تمام دنیا٬ نخست فاقد فرهنگ و ثانیا مال شماست؟

    [پاسخ]

    hamid پاسخ در تاريخ فروردین ۱۳ام, ۱۳۹۰ ۱۰:۰۰ ب.ظ:

    سلام دوست ایرانی من جناب کوروش
    از اینکه به عنوان یک ایرانی از متن دفاع کردید ممنونم اما در مورد جشنهای ایران باید گفت که جشنهای ایران به دو دوره تقسیم می شوند جشن‌های ایرانی اغلب به جشن‌هایی گفته می‌شود که در ایران باستان تا زمان حملهٔ اعراب مسلمان رواج داشته است و جشنهایی که پس اسلام وارد ایران شده و تاریخ و فرهنگ و ایرانی بودن ما را زیر سوال برده است
    ایملت را برایم بفرست تا کتابهایی که در مورد جشنهای ایران باستان است برایت بفرستم
    بدرود

    [پاسخ]

    Suharab پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۳۹۰ ۳:۰۹ ب.ظ:

    ohhhhhhhhh where is iran is there a jungle in south africa hahahah iran how crazy how much nice animals should live to there lol

    [پاسخ]

    united state of afghanistan پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۴:۰۹ ق.ظ:

    animals hehe wish there was animals all bitches are living there dear Iranians first go n keep your girls first

    [پاسخ]

    انور آرین پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۹۱ ۱۲:۳۲ ب.ظ:

    سلام جناب حمید ..در مورد جشن های ایرانی گفتید ..بزرگترین جشن ایران باستان نوروز است که در شهر بلخ (یکی از شهر های افغانستان امروزی )به وجود آمد..
    در مورد حکومت ها گفتید ..اولین حکومتی که در این منطقه بوجود آمد حکومت زرتشت بود که در بلخ افغانستان به وجود آمد ..
    یکی دیگر از دولت های معروف که در منطقه به وجود آمد دولت کوروش کبیر بود که قلمرو وی عبارت بود از آریا(هرات) . بکتریا(بلخ) . اراخوزیا (وادی ارغنداب) . گندهارا(وادی رودخانه کابل) . ستدگیدیاکه محل آن هنوز معلوم نیست…
    قبل از ساسانیان در افغانستان حکومت کوشانیان وجود داشت که پایتخت آنها بگرام بود و از بزرگ ترین شاهان آن زمان می توان کانیشکا را نام برد که علاوه بر افغانستان بر شمال هند نیز حکومت میکرد…
    حکومت کوشانیان در سده سوم میلادی به وسیله ی ساسانیان ایران منقرض شد …
    در سده چهارم دولت ساسانی در افغانستان به وسیله ی یفتلی ها منقرض شد و افغانستان بین یفتلی ها و کوشانی ها تقسیم شد …
    بعد از آن جنگ هایی بین قدرت های منطقه وجود داشت تا زمان ورود اسلام و ازبین رفتن آن حکومت ها..
    به این وبلاگ هم سر بزنید و بدون تعصب هر مشکلی با مطالب داشتید با دلیل قانع کننده اعتراض کنید…

    [پاسخ]

    انور آرین پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۹۱ ۱۲:۴۳ ب.ظ:

    anwar92.bolg.af

    [پاسخ]

    نصيراحمد پاسخ در تاريخ مهر ۸ام, ۱۳۹۱ ۷:۴۸ ق.ظ:

    این چشن یما پادشاه بخدی است نه از ایران

    [پاسخ]

    hamid پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۰ام, ۱۳۹۰ ۱:۱۹ ب.ظ:

    fard319@yahoo.com

    [پاسخ]

    حامد کرزای پاسخ در تاريخ فروردین ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۹:۱۱ ق.ظ:

    لطفا اینقدر ما را نکوبید بابا حرف شما درسته

    [پاسخ]

    پاسخ
  • دی ۳, ۱۳۸۹ در۱۱:۵۲ ق.ظ
    پیوندیکتا

    حمید آقا! در انگلیسی حمید را اینطور مینویسند Hameed !
    آیا اسم شاه محمود هوتکی و شاه حسین صفوی را شنیده اید؟ لطفا به کتب تاریخی که مورخین آنها ایرانی نیستند نگاهی بکنید تا بدانید افغانها کی ها اند و بالای کدام کشور ها حکومت رانده اند؟ حادثه تاریخی میان شاه محمود هوتکی و شاه حسین صفوی خیلی معروف است و من تعجب میکنم که اکثر ایرانی ها آن را نخوانده اند. و یا در کتب تاریخ شان نامی از این حادثه تاریخی برده نشده!

    چرا باید تعجب کنم اکثر آنهای که صرف در گوش هایشان همین آذان را داده اند که ایران تمام جهان است و بس و تمام میراث ها فرهنگی و ادبی منطقه جز دست آورد های ایرانی ها است با ایشان بحث مفهوم ندارد!

    راستی شما چطور کتب دیگر را مطالعه کرده میتوانید همه چیز تحریم شده بعضی را ملل جهان تحریم کرده و اکثر چیزها را خود ایرانی ها!!

    موفق باشی!!

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اسفند ۱۱, ۱۳۸۹ در۲:۰۰ ب.ظ
    پیوندیکتا

    جالب است. شما ایرانی های که این کامنت های گذاشته ای چی فکر می کنید ؟ کی می خواهد واقعیت را قول کنید؟ برای اینکه ارزی فرهنگی خودت را بدانی بهتر نگاهی به دیگران هم بینازی و از زبان آنها بشنوی که در باره شما چی می گویند.

    [پاسخ]

    اسی خطر پاسخ در تاريخ فروردین ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۹:۱۸ ق.ظ:

    اول برو انشاتا درس کن بعد بیا نظر بده

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اسفند ۱۱, ۱۳۸۹ در۲:۱۹ ب.ظ
    پیوندیکتا

    شمای اقای که خودت را حمید می گویی از بی سوادی آنرا حامد می نویسی: باید بدانی که همه مثل خودت بی سواد نیستند تا واقعیت های تاریخی را که مغرضانه آنرا عوض کرده اید قبول کند.
    بهتر است چند کتاب را ورق بزنی و خودت را در حدی برسانی که در باره تواریخ ملل نظر بدی.
    من یک سوال دارم جناب حمید خان. می توانید بگوید که قبل از حمله افغان ها ( شما گفتید مهاجرت کرده) در آن استان ایران به گفته شما که امروز افغانستان نامیده می شود کی ها زنده گی می کردند؟
    تاریخ دقیق این مهاجرت کی بوده ؟ اقوام شریف ایرانی که در اثر این مهاجرت بی خانمان شده کجا شدند ؟ چی بر سر آنها امده ؟؟؟؟
    فرض می کنیم که این دو کشور در گذشته ها یکی بوده اند. حال بعد از این که تجزیه شدند تکلیف فرهنگ و تمدن این سرزمین های چی می شود؟ می دانی ؟ یا فقط حرف زدن را یاد داری !!!!
    فرهنگ و تمدن چیزی نیست که ان را از دیگران بدوزدید می فهمی ؟ این یک واقعیت تاریخی است و امثال شما نمی تواند انرا تغیر بدهد.
    تا کی چشم و گوش بسته حرف می زنی. کمی مطالعه کن تا حقیقت را بفهمی ………………..

    [پاسخ]

    بابک یه ایرانی دوستدار افغانستان پاسخ در تاريخ تیر ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۲:۳۵ ق.ظ:

    با هات موافقم رفیق منظورم افغان هستش. آقا حمید تو که این همه کتاب تاریخی خوندی به یه فهم بزرگ که باید از خوندن تاریخ بدست میآوردی نرسیدی

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اسفند ۲۵, ۱۳۸۹ در۲:۳۶ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به دوستان پارسی: عزیزان سر چه بحث مکنید سر اینکه در قدیم کی بزرگتر بوده فرهنگش بالاتر بوده یا کی به کی حکومت میکرده … اینا همش بازی استعماره که ما را در طول تاریخ با هم درگیر میکنه ولی خودشون را همگی از نسل روم و یونان میدونن ما به جای تفرقه باید به این فکر کنیم که مردم یه منطقه بودیم و حالا هم هستیم اگه به قدیما افتخار می کنیم به این دلیل که اجداد ما آدمای بزرگی بودن و به هم افتخار میکردن ولی حالا چی….یه مثال میزنم اسکندر مقدونی بوده هم ایران را فتح میکنه هم یونان را ولی غربی که اوم زمان وحشی بودن میگن نه اون نژادش یونانی بوده وما از هم هستیم ولی ما چی هیچکی هیچکی و قبول نداره حداقال حرمت زبان را نگه داریم . بدرود

    [پاسخ]

    سیف پاسخ در تاريخ اسفند ۲۹ام, ۱۳۸۹ ۵:۰۱ ق.ظ:

    ایرانیان برادران ما استند. اما با ذهنیت شان نمیشود بدون اعصبانیت برخورد کرد.

    [پاسخ]

    بهاره پاسخ در تاريخ خرداد ۱۴ام, ۱۳۹۱ ۳:۵۰ ب.ظ:

    سلام به ایرانیان عزیز و افغانان غزیز

    این تعصبات شخصی ما تاریخ را عوض نمی کند بررسی های باستانشناسی و تاریخی نشان می دهد که ایران و افغانستان دارای تمدن کهن می باشند و دارای حوزه فرهنگی و تاریخی مشترک هستند. با این دعواهای ناشی از نقص اطلاعاتی مان نه خود را توهین کنیم نه دیگران را. هیچ کس نمی تواند بگوید ایران کنونی تاریخ کهن نداشته و هیچ کس هم نمی تواند ادعا کند که افغانستان کنونی دارای تاریخ کهن نبوده است.
    این که ما همدیگر را می کوبیم به خاطر این است که می خواهیم فقط خودمان را مطرح بدانیم و چشم دیدن درخشندگی دیگران را نداریم و یا به خاطر این است که اطلاعات تاریخی مان کافی نیست.

    موفق باشید

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اسفند ۲۵, ۱۳۸۹ در۲:۳۸ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به دوستان پارسی: عزیزان سر چه بحث مکنید سر اینکه در قدیم کی بزرگتر بوده فرهنگش بالاتر بوده یا کی به کی حکومت میکرده … اینا همش بازی استعماره که ما را در طول تاریخ با هم درگیر میکنه ولی خودشون را همگی از نسل روم و یونان میدونن ما به جای تفرقه باید به این فکر کنیم که مردم یه منطقه بودیم و حالا هم هستیم اگه به قدیما افتخار می کنیم به این دلیل که اجداد ما آدمای بزرگی بودن و به هم افتخار میکردن ولی حالا چی….یه مثال میزنم اسکندر مقدونی بوده هم ایران را فتح میکنه هم یونان را ولی غربی که اون زمان وحشی بودن میگن نه اون نژادش یونانی بوده وما از هم هستیم ولی ما چی هیچکی هیچکی و قبول نداره حداقال حرمت زبان را نگه داریم . بدرود

    [پاسخ]

    بهاره پاسخ در تاريخ خرداد ۱۴ام, ۱۳۹۱ ۳:۵۷ ب.ظ:

    ما به جای اینکه فرهنگ مشترکمان را تقویت کنیم می زنیم تو سر همدیگه، همین کارها رو کردیم که حالا بدبخت و بیچاره و سرگردان هر کدوممان گوشه ای افتادیم .

    ایرانی میگه فقط من ، افغانی میگه فقط من ، در حالیکه هر دو تاریخ مشترک داشتند در گذشته.
    ما هنوز یاد نگرفتیم به دور از تعصبات و احساسات ،تاریخ را مطالعه کنیم.

    همه می میریم روز قیامت موقع کتاب حساب ،نمیگن تو تمدن کهن داشتی یا نه؟

    [پاسخ]

    پاسخ
  • فروردین ۱۵, ۱۳۹۰ در۳:۲۶ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به حمید وبرادر افغان

    خواهش من این است که به تاریخ با تعصب ونقطهای نگاه نکنید چون مجبور به نفی قسمتهایی از تاریخ و خودتان میشوید و همیشه بدانید با تعصب نمیشود چیزی را ثابت کرد شما اطلاعاتتان را بدون تعصب در اختیار دیگران بگذارید و قضاوت را به عهده مخاطب بگذارید .

    با تشکر

    [پاسخ]

    پاسخ
  • فروردین ۱۹, ۱۳۹۰ در۸:۵۸ ق.ظ
    پیوندیکتا

    تمدن افغانستان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    شاخ در اوردم مگه کشوری به نام افغانستان وجود داشته؟؟!!!

    البته ساکنان خراسان قدیم (تکه ای که در کشور تازه تاسیس افغانستان اسیر شده)باید خواهان بازگشت و پیوستن به ایران گردند.

    به امید به هم پیوستن تمام سرزمین های فلات ایران

    [پاسخ]

    سید تقی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۷ام, ۱۳۹۰ ۴:۴۸ ب.ظ:

    سلام داراجان تو ازتولد شاخ داشتی خبرت نیست که این حرفا در مورد دیگران میزنی شما نظرت مثل جرمنهای نزاد برست است این از انسانی درست نیست شما اگه شرایط داری سفری به اروبابرو دیدگاهت کلا عوض میشه ببخشید من کیبردم عربی است غلط املایی دارم باتشکر

    [پاسخ]

    بابک یه ایرانی دوستدار افغانستان پاسخ در تاريخ تیر ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۲:۳۸ ق.ظ:

    این قده دیدگاه نژاد پرستی نداشته باشد بهتر هممون از یه دید بزرگ تر و اونم انسانیت به تاریخ نگاه کنیم

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۰ در۱۰:۲۲ ق.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به تمام دوستانی که نظر داده اند و از آقا حمید میپرسم آیا شما تاریخ ایران را میدانید ، آیا اینرا میدانید که از عمر نام ایران چند سال میگذرد وشاید نیم قرن بیش نباشد آیا تا حال از گذشته افغانستان با خبر هستید اگر نیستید پس بنا نظی وارد نکنید چونکه مسخره میشوید وصرف یک جمله میگویم افغانستان سربلند و پیروز دارای تاریخ ۵۰۰۰ ساله است بنا باید معذرت خواهی کنید

    [پاسخ]

    آریایی ماد پاسخ در تاريخ مرداد ۲۹ام, ۱۳۹۱ ۱۱:۵۷ ب.ظ:

    هیچ گاه گمان نمیکردم که روزی افغانی هم دم از تاریخ و فرهنگ و تمدن بزند !! افغانیهای گرامی مگر مادها، هخامنشیان ، پارتها و ساسانیان از همین ایران زمین کنونی برنخاسته اند ؟!! مگر نه آن است که اوستا کهن ترین نامه مزدا پرستان سرزمین آریاییها را ایران نامیده و نخستین بار داریوش بزرگ در سنگ نوشته بیستون خویشتن را آریایی و از تبار آریایی می نامد ؟ ودر سرتاسر روزگار ساسانیان این سرزمین ایرانشهر یا کشور ایران نامیده می شد ؟ در کدام نوشته کهن ان بخش از خراسان بزرگ که امروزه افغانستانش می خوانید بدین نام خوانده شده است ؟ آیا مولانا و ناصرخسرو و خواجه عبدالله انصاری و ده ها فرزانه دیگر که از آن بخش ایران بزرگ برخاسته اند خود را افغانی نامیده اند یا پارسی و ایرانی ؟!! افغانی واژه ای است که در همین چند سده گذشته آفریده اند تا این مردم بیگانه و انیرانی را بومیان کهن این سرزمین وانمود کرده و ان را جدای از ایران به شمار آورند . ما هیچگاه شما را هم نژاد و هم فرهنگ خود ندانسته و نمی دانیم . این بخش از ایران کهن در گذشته جایگاه ایرانیان و مردم آریایی بود ، پیش از اینکه از شما نام و نشانی در تاریخ در میان باشد و تنها در سده نوزدهم بود که استعمار و ناشایستگی ترکان قاجار زمینه ساز جدایی این سرزمین از مام میهن گردید . سرزمین افغانستان از آن ایرانیان می باشد ، همان گونه که ورارود و قفقاز و میان رودان نیز چنین است . سرزمینها ایرانی اند ولی از کف ایرانیان به در رفته اند .

    [پاسخ]

    انور آرین پاسخ در تاريخ شهریور ۲۱ام, ۱۳۹۱ ۹:۰۵ ب.ظ:

    آریایی ماد ..در مورد هخامنشیان و ساسانی ها و … در بالا نوشته ام بخوان …ولی در مورد نام افغانستان . این نام حدود ۱۰۰ سال پیش بالای این سرزمین کهن گذاشته شده است و تو کتاب های مال ۲۰۰ سال پیش ره ببین که نویسنده ها کشور و مردمی که حالا افغان نامیده میشوند را چی می نامیدن ….اوستا کتاب زرتشته و زرتشت اهل بلخ افغانستان بود یعنی اوستا متعلق به مردم افغانستاه نه ایران….کوروش اهل بلخ بود …باور نمی کنی برو کتاب هایی را که نویسنده های آنها خارجی را بخوان تا قانع شوی ….

    [پاسخ]

    آریایی ماد پاسخ در تاريخ شهریور ۲۸ام, ۱۳۹۱ ۸:۵۳ ب.ظ:

    درباره خاستگاه زرتشت و اینکه در چند سده پیش از زایش مسیح می زیست هنوز هیچ دیدگاهی که به دور از گمان و پندار از سوی بیشتر پژوهشگران پذیرفته شده باشد در دست نیست . بسیاری وی را از مردم ماد و زادگاهش را ری یا آذربایجان می دانند و گروهی نیز باکتریا یا خوارزم پنداشته اند . زبانی که اوستا بدان سروده شده در شمار زبان های ایرانی باستان و در گروه خاوری این زبان ها جای می گیرد . همگی پزوهشگران و زبان شناسان جهان زبان اوستایی را زبانی ایرانی و نه افغانی نامیده اند !! پارسی باستان ، مادی ، اوستایی و سکایی را پزوهشگران زبان های ایرانی باستان می نامند . زادگاه کوروش بزرگ نیز انشان یا انزان در سرزمین پارس می باشد و وی پیش از اینکه شاهنشاهی پارسی سرتاسر اسیا را فرا گیرد خود را پادشاه انشان نامیده است . زبان پارسی نیز در هر کجای جهان که بدان سخن گفته می شود از ایران به انجا راه یافته است . بر پایه دانش زبان شناسی تنها زبان ایرانی نوین که دنباله و بازمانده زبان های پارسی باستان و پارسی میانه به شمار می رود همین زبان پارسی نو است که خود از دگرگونیهای روی داده در زبان پارسی میانه پدید امده است و پارسی میانه چنانکه می دانیم زبان ساسانیان و پارتیان می باشد و نزدیکی ویژه این زبان ها نیز بر کسی پوشیده نیست . زبان پارسی را زبان شناسان در گروه زبان های ایرانی جنوب غربی جای می دهند که که با زبان های لری و بختیاری و کومزاری و جز آن هم ریشه می باشد و خاستگاه زبان های پیش گفته نیز سرزمین پارس در جنوب غربی ایران و نه افغانستان می باشد !

    [پاسخ]

    پاسخ
  • خرداد ۱۳, ۱۳۹۰ در۵:۴۶ ب.ظ
    پیوندیکتا

    تغییر نام رسمی کشور ایران در مجامع بین‌المللی از «پرشیا» به «ایران» در سال ۱۹۳۵ میلادی (بیست و چهارم دى ماه ۱۳۱۳) توسط رضا شاه پهلوی انجام شد.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • خرداد ۱۳, ۱۳۹۰ در۸:۳۹ ب.ظ
    پیوندیکتا

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت هر یک از برادران__آقاحمید-آقای افغان-آقای سیف-اقای کاظمی-اقاهاشم-آقایون -فهیم-سهراب وعلی کابلی.و تمامی دوستان محقق که در این صفحه در رابطه با موضوع ابراز اندیشه کرده اند.
    من هم به عنوان یک همزبان و غالبا همنژاد, با نظر دوستمان که گفته اند(اینا همش بازی استعماره که ما را در طول تاریخ با هم درگیر میکنه ولی خودشون را همگی از نسل روم و یونان میدونن ما به جای تفرقه باید به این فکر کنیم که مردم یه منطقه بودیم و حالا هم هستیم اگه به قدیما افتخار می کنیم به این دلیل که اجداد ما آدمای بزرگی ……….) تا حدودی موافقم.اما به عنوان یک انسان حقیقت گرا و جویای جقایق انکار ناپزیرتاریخی وبرای روشن شدن مسئاله مورد بحث پیشنهادی دارم که امیدوارم اول از همه مورد قبول مدبریت محترم این وب سایت وزین قرار بگیرد تا با همین تعداد دوستانی که در این بحث تا کنون شرکت داشته اند کنفرانسی ایترنتی صوتی تحت عنوان(…………….)و یا(نیمه گمشده)در رابطه باموضوع _حقایق تاریخی جغرافیایی دو ملت_ بگزاریم.
    لدا از ان عده از دوستان ایرانی و افغانی که مشتاق به ادامه همین بحث هستند تقاضا میکنم با ایمیل من در تماس شوندzeid_2006a@yahoo.com تا شیوه برگزاری.-مدت زمان بحث -مهلت آمادگی.و تقسیم بندی در ۲ دو گروه اشتراک کننده-وچایگاهشان در هر یک از گروه های اشتراک کننده. اطلاعات لازم را دریافت کنید.
    در ضمن
    ۱-نتایج بدست آمده از بحث پس از تائید(حیئت منصفه) شامل ۴ چهار نفر-که۲ دو نفر از برادران ایرانی و ۲ نفرازبرادران افغان که تائیدشده از دو طرف باشد . در همین وب سایت گذاشته میشود(البته با موافقت مدیریت محترم)
    ۲-اگر دوستان دررابطه با شیوه برگزاری بحث نظری داشته باشند با کمال میل پزیرایم

    در اخیر امیدوارم مدیریت سایت پیشنهاد وویس کنفرانس من را جسارت ندانسته زمام این بحث کنفرانس را به دست گرفته ما را یاری نمایند و اشخاص ذی علاقه را معرفی نمایند.

    با تشکر ادریس افغان

    [پاسخ]

    اسطوره قاره کهن پاسخ در تاريخ بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۱۱:۳۱ ب.ظ:

    درود برتو موافقم همش کار استعماره و ای خدا تا کی تفرقه تا کی تا کی تا موقعی که ما اینجور باشیمو اینکارارو بکنیم بمب به خودمون ببندیمو همو منفجر بکنیم سر چیزای الکی هممون عقب مونده و مستعمره والت دست اروپا میشیم اروپایی که تا ۲۰۰ سال پیش هیچی نبود همو میخوردن

    [پاسخ]

    پاسخ
  • خرداد ۲۹, ۱۳۹۰ در۱۰:۵۹ ق.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام
    یک نکته به دوستان .نگارش و تلفظ به انگلیسی اسمهای فارسی بین ایرانیها و افغانها متفاوت است مثلا حمید و جاوید برای ایرانیها Hamid and Javid و برای افغانها Hameed and jaweed نوشته می شود.
    ولی نکته من این است که این سایتهای علمی جای بحث در مورد املای صحیح فلان اسم نیست
    سالهاست در غریت غرب زندگی می کنم.اوایل خیلی موضوع persia و تمدن کهن باعث غرور و مباهاتم در بین غربیان بود ولی پس از مدتی در درونم به جایی رسیدم که حالا چه هست .مثل پارسی می گوید داشتم داشتم حساب نیست و دارم دارم حساب است.دنیا پر بوده از پادشاهی های بزرگ و همه نیست شده اند و چیزی که مانده تمدن بوده و علم و فرهنگ.
    حال هر قوم و ملتی احساس می کند از این چیزها بیشتر بهره برده باید خوشحال باشد.
    متاسفانه در گذشته کمی حس برتری نسبت به دیگر اقوام میهمان در ایران حس می کردم ولی وقتی پا به غربت گذاشتم ، معنی نژاد و نژاد پرستی را با تمام وجود درک کردم و دیگر تصمیم گرفتم به انسانها بر اساس شرافت انسانی آنها نمره بدهم نه نژادشان.
    متاسفانه به علت سختی ها و مشکلات فراوان میهمانان افغانی در ایران در طول حدود ۳۰ سال ، یک حس ضد ایرانی در انها پدید آمده که متاسفانه به نسل های بعدی خود نیز این حس را منتقل می کنند.امیدوارم دوستان محقق افغانی با در نظر گرفتن واقعیات و شواهد ، دیدگاه صحیح غیر متعصبانه ای نسبت به جامعه ایرانی به فرزندانشان نشان دهند.
    هدف از بیان این گفتار هم بیان این مطلب بود که دوستان عزیز با تعصب نژادی و قومی به تاریخ نگاه نکنند.کتابهای تاریخی موجود در هر کشوری می توانند داستان سرایی نویسندگان و مورخین جیره خوار حکومتهای گذشته باشند.مثال عینی آن را می توانید در ایران کنونی مشاهده کنید که برای یک رویداد سیاسی یا اجتماعی ، روزنامه های جناح های مختلف ،موضوع را با طبع خود و جناح خود می نگارند.پیروز باشید

    [پاسخ]

    پاسخ
  • خرداد ۲۹, ۱۳۹۰ در۱۱:۰۲ ق.ظ
    پیوندیکتا

    سلام
    یک نکته به دوستان .نگارش و تلفظ به انگلیسی اسمهای فارسی بین ایرانیها و افغانها متفاوت است مثلا حمید و جاوید برای ایرانیها Hamid and Javid و برای افغانها Hameed and jaweed نوشته می شود.
    ولی نکته من این است که این سایتهای علمی جای بحث در مورد املای صحیح فلان اسم نیست
    سالهاست در غریت غرب زندگی می کنم.اوایل خیلی موضوع persia و تمدن کهن باعث غرور و مباهاتم در بین غربیان بود ولی پس از مدتی در درونم به جایی رسیدم که حالا چه هست .مثل پارسی می گوید داشتم داشتم حساب نیست و دارم دارم حساب است.دنیا پر بوده از پادشاهی های بزرگ و همه نیست شده اند و چیزی که مانده تمدن بوده و علم و فرهنگ.
    حال هر قوم و ملتی احساس می کند از این چیزها بیشتر بهره برده باید خوشحال باشد.
    متاسفانه در گذشته کمی حس برتری نسبت به دیگر اقوام میهمان در ایران حس می کردم ولی وقتی پا به غربت گذاشتم ، معنی نژاد و نژاد پرستی را با تمام وجود درک کردم و دیگر تصمیم گرفتم به انسانها بر اساس شرافت انسانی آنها نمره بدهم نه نژادشان.
    متاسفانه به علت سختی ها و مشکلات فراوان میهمانان افغانی در ایران در طول حدود ۳۰ سال ، یک حس ضد ایرانی در انها پدید آمده که متاسفانه به نسل های بعدی خود نیز این حس را منتقل می کنند.امیدوارم دوستان محقق افغانی با در نظر گرفتن واقعیات و شواهد ، دیدگاه صحیح غیر متعصبانه ای نسبت به جامعه ایرانی به فرزندانشان نشان دهند.
    هدف از بیان این گفتار هم بیان این مطلب بود که دوستان عزیز با تعصب نژادی و قومی به تاریخ نگاه نکنند.کتابهای تاریخی موجود در هر کشوری می توانند داستان سرایی نویسندگان و مورخین جیره خوار حکومتهای گذشته باشند.مثال عینی آن را می توانید در ایران کنونی مشاهده کنید که برای یک رویداد سیاسی یا اجتماعی ، روزنامه های جناح های مختلف ،موضوع را با طبع خود و جناح خود می نگارند.پیروز باشید

    [پاسخ]

    پاسخ
  • خرداد ۲۹, ۱۳۹۰ در۱۱:۰۲ ق.ظ
    پیوندیکتا

    سلام
    یک نکته به دوستان .نگارش و تلفظ به انگلیسی اسمهای فارسی بین ایرانیها و افغانها متفاوت است مثلا حمید و جاوید برای ایرانیها Hamid and Javid و برای افغانها Hameed and jaweed نوشته می شود.
    ولی نکته من این است که این سایتهای علمی جای بحث در مورد املای صحیح فلان اسم نیست
    سالهاست در غریت غرب زندگی می کنم.اوایل خیلی موضوع persia و تمدن کهن باعث غرور و مباهاتم در بین غربیان بود ولی پس از مدتی در درونم به جایی رسیدم که حالا چه هست .مثل پارسی می گوید داشتم داشتم حساب نیست و دارم دارم حساب است.دنیا پر بوده از پادشاهی های بزرگ و همه نیست شده اند و چیزی که مانده تمدن بوده و علم و فرهنگ.
    حال هر قوم و ملتی احساس می کند از این چیزها بیشتر بهره برده باید خوشحال باشد.
    متاسفانه در گذشته کمی حس برتری نسبت به دیگر اقوام میهمان در ایران حس می کردم ولی وقتی پا به غربت گذاشتم ، معنی نژاد و نژاد پرستی را با تمام وجود درک کردم و دیگر تصمیم گرفتم به انسانها بر اساس شرافت انسانی آنها نمره بدهم نه نژادشان.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۲۷, ۱۳۹۰ در۱۱:۴۵ ق.ظ
    پیوندیکتا

    بادرود
    اول باید نکته ای مهم را یادآوری کنم متاسفانه هنوز عده زیادی براثر بی اطلاعی و کم دانشی می گویند نام ایران از سال ۱۹۳۵ و به دستور رضاشاه بر این سرزمین گذاشته شد در حالیکه نام ایران بطور کاملا ” واضح در کتیبه های اردشیر بابکان و شاپور ساسانی و سپس در کتیبه ها و سکه های دیگر شاهان ساسانی وجود دارد و نام شهر ایران (کشور ایران ) حداقل از آن زمان به این سرزمین که البته از رود فرات تا بلخ را را در بر می گرفت اطلاق شد و اتفاقا” برای آن دسته از دوستان که متاسفانه اطلاعی در این زمینه نداشته و شوربختانه مثل عربها و ترکهای تازه بدوران رسیده بدنبال هویت سازی و هویت دزدی از طریق لگدمال کردن هویت دیگران هستند به کتیبه کرتیر در بیشاپور که مناطق تحت تسلط ساسانی را به دو دسته ایران و انیران کاملا” اشاره شده جلب می کنم (کار بسیار ساده ای است جستجو در گوگل) و همینطور کتیبه های یاد شده دیگر .گذشت هاز این همان در شاهنامه سترگ فردوسی چندبار نام ایران قید شده ؟ دقت کنید به تقسیم بندی جهان بین پسران فریدون و ببینید منطقه ایران که به ایرج تعلق گرفت شامل کدام نواحی است وانگهی شما می بتوانید به کتاب شهرستانهای “ایران” که در قرون بعد از اسلام نوشته شده مراجعه کنید . اشکانیان هم این سرزمین را آریا می نامیدند . اصولا” بعد از هخامنشیان خود ایرانیان این سرزمین را هیچ گاه فارس یا پرشیا خطاب نکرده اند . و این نام بر اثز عظمت خاطره هخامنشیان پارسی از سوی بیگانگان خواه اعراب یا فرنگی به این سرزمین داده شده . چطور با وجود مدارک کاملا” آشکار عصر صفوی ، افشاری و قاجار (ممالک محروسه ایران ) ادعای دزدی نام ایران یا جعلی بودن یا تازگی این نام را بر این سرزیمین دارید . عزیزان نام ایران در طول تاریخ بر این سرزمین بر تمام کسانی که در آن زندگی میکردند اطلاق شده اعم فارس – عرب – ترک پشتون – هزاره- بلوچ- لر – کرد- گیلک – تپوری – آذری و … بخدا دشمنی و کینه ورزی هم حدی داره – خواهش میکنم مملکت تکه تکه شده ایران بیش از این نیازارید

    [پاسخ]

    اسطوره قاره کهن پاسخ در تاريخ بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۱۱:۲۷ ب.ظ:

    افرین درود برتو موافقم

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۱۳, ۱۳۹۰ در۱۲:۱۰ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام دوستان عزیز چه ایرانی و چه افغانی ، سر چه بحث میکنید سر هیچ چه فرقی میکند که گذشتگان ما که بوده اند و چه کرده اند حال را بیایید در یابیم در حال حاضر کسی به گذشته ما کار ندارد حالا به خاک هر دو کشور چشم طمع دارند بیایید کمتر با هم جدل کنیم و بیشتر به فکر همفکری برای ابادانی کشورانمان باشیم با سپاس موفق باشید

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۱۷, ۱۳۹۰ در۴:۲۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام خدمت دوستان من کاری به ایرانی افغانی ولی این بحث را اقا حمید با گفتن اینکه کشوری به نام افغانستان نیست چراتوی سایت نوشتید افغانستان باستان شروع کرد من باعلی اقا که از غربت نظر داد موافقم مهم این است که شرف وانسانیت حفظ بشه بدرود

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۱۹, ۱۳۹۰ در۱۰:۳۳ ق.ظ
    پیوندیکتا

    افغانستان تاریخ کهنی دارد ولی نه به اندازه ایران. بعدشم ما ایرانیها فکر می کنیم همه افغانها از نظر نژادی مثل هزاره ها اند بخاطر همینه که احساس برتری نژادی داریم ولی بیشتر افغانها(بیش از ۸۵%) نژاد ایرانی دارند و از نظر ظاهری مثل مردم خاورمیانه اند. دوستی می گفت افغانستان استانی از ایران است و من باید بگم که همین کارای ما باعث شد افغانستان درگیر جنگ بشه. افغانستان هویت ایرانیش رو حفظ کرده و جای نگرانی نیست، ما باید نگران آذری های خودمون باشیم که همه چیشون ایرانیه ولی جذب ترکها شدن. متاسفانه بجای اینکه نگران خاک خودمون باشیم، دنبال افزایش قلمرو هستیم. قلمرو با فرهنگ تعریف میشه نه خاک. مثال میزنم؛ اگه ما تمام دنیا را هم داشته باشیم ولی دل مردم با ترکها باشه در اصل تمام دنیا مال ترکهای بی هویته. ببینید جمهوری آذربایجان که همه مردمش ایرانین چگونه فریب ترکیه رو خورده و چپ و راست میگه مرگ بر فارس و درود بر ترک. اینجوریه که بقول خودتون فرهنگ آریایی جای خودشو به فرهنگ جوجه مغولی میده و قلمرو ایران کوچک تر میشه. اگه اینطوری پیش بره فردا باید تو مدارس زبان جعلی ترکی و آذری رو تدریس کنن.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۱, ۱۳۹۰ در۳:۱۴ ق.ظ
    پیوندیکتا

    salam be hame….man etelaate ziadi dar morede tarikh nadaram faghat mikhastam be arman begam goh mikhori nesbat be hazara ehsas bartari mikoni….ba tashakkor az hame

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۲, ۱۳۹۰ در۱۱:۵۸ ق.ظ
    پیوندیکتا

    با عرض سلام برادران افغانی عزیزمن هم به عنوان یک افغانی به شما عزیزان تو صیه میکنم از بحث و جدل با کسانی که در تعصب کور کننده و نژادپرستانه غرق شدن پرهیز کنید چون اصلا فایده ای نداره.اخه من خودم با ایرانیهای زیادی در همین مورد بحث کردم و همگیشون با چنان منطق … برخورد میکنن که به انسانیتش شک میکنی.البته این نکته رو هم متذکر میشم که همه ی برادران ایرانی اینطور نیستن و خیلیهاشون واقعا افراد با فرهنگ و انتقاد پذیری هستند.(اینارو گفتم چون کسانی که نظر داده بودن تمام فرهنگ کشورهای اطراف ایران رو هم متعلق به ایران میدونن) با تشکر

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۳۰, ۱۳۹۰ در۱۰:۴۰ ب.ظ
    پیوندیکتا

    اره اون دوستمون راست میگه گذشتها گذشته الانو بچسب ایران و ایرانی کیری ترین کشور دنیاست . افرین بخاطر این مهم به شما نزاد برتر دنیا تبریک میگم ببخشیداشتباه گفتم . برتر از نظر فساد و معتادی

    [پاسخ]

    پاسخ
  • بهمن ۲, ۱۳۹۰ در۱۰:۲۱ ق.ظ
    پیوندیکتا

    سلام. می خواستم بابت تلاشت در زمینه تاریخ ازت تشکر کنم. و بگم خیلی وقتها میام و از مطالبت استفاده میکنم .
    باز هم متشکرم.
    راستی یه سوال از کجا میتونم کتاب مهابهارت رو تهیه کنم؟

    [پاسخ]

    پاسخ
  • بهمن ۲, ۱۳۹۰ در۷:۰۰ ب.ظ
    پیوندیکتا

    به نام اهورای اشک و لبخند من بچه ی سنندجم وکرد هستم متاسفم واسه ی ایرانیان فاشیسم ونژاد پرست اریا یها۳۰۰۰ساله وارد این خاک شدن اما افغانها۷۰۰۰ سال تاریخ درخشان دارند هخامنشیان وقتی به قدرت رسیدند که چینی ها ساخت دیواری را به اتمام رساندند که در کره ماه دیده میشود مصریان ۳۰۰۰ سال پیش اهرامی را ساختند که تا به امروز نیز مرموز است یونانیان بزرگترین پدران فیلسوف وریاضی ونجوم را واولین بیمارستان وسیستم فاضلاب شهری را ایجاد کردندوهمینطوردر مکزیک وترکیه وکره وهند وتایلندو…تمدنهی درخشان وتاریخ سازی وجود داشته اند وتنها پارسیان تمدن درخشان وکاخ وجاده نداشته اند ودنیا امروز این را درک میکند به امید روزی که به دنیا جور دیگری نگاه کنیم با دنیا سر صلح وسازش داشته باشیم بدرود.

    [پاسخ]

    اسطوره قاره کهن پاسخ در تاريخ بهمن ۲۰ام, ۱۳۹۱ ۹:۰۰ ب.ظ:

    ای اردلان خان کسی نگفت که کسی جز ایران تاریخ نداشته داشتن ولی مث ایران نبوده برو تاریخو بخون بفهم چ
    و ایران قدمتش تا الان به ۱۲۰۰۰ هزار سال میرسه
    و اینم بگم تا صد سال پیشم کسی نمیدونست ما کوروشی داشتیم وووووووووووووووو برو تاریخو بخون
    روز به روز تاریخ چیزهای جدیدی به ما نشون میده که باعث بهت دنیا میشه

    اینقد تفرقه نندازید برین ببنید این اروپاییا تا ۲۰۰ سال پیش یعنی قرون وسطی چی بودن هیچی نبودن ولی هیچ وقت ببین خودشون تفرقه ننداتن تفرقه بندازید بخدا روزی میرسه که اه میکشید افغانستان که جدا شد برید اوضاعشو ببنید……………

    [پاسخ]

    پاسخ
  • بهمن ۱۰, ۱۳۹۰ در۵:۳۱ ب.ظ
    پیوندیکتا

    با سلام و وقت بخیر به حضور همزبانان گرامی!
    به نظرم روی موضوعی که هیچکدام را بجایی نمی رسادند فایده ای داشته باشد ایران و افغانستان هردو دو کشور آزاد مستقل، برادر، مسلمان و همزبان اند که تا پیش از قرن هژده تقریبا یک کشور بوده اند. حالا اگر بگیم ایران تمدن نداشته دورغ گفتیم، اگر بگوییم افغانستان تمدن نداشته بازهم دروغ گفتیم چرا که نمونه های آن تاکنون در هردو کشور باقی است برای مثال: تخت جمشید، بیستون و… در ایران و بخدی یا باکتریا و یا بلخ امرزی، بامیان، گندهارا، هرات، غزنی، غور و … نمونه هایی از فرهنگ و تمدن مردم افغانستان بوده است. به هر حال مهم این است که دوستی و همبستگی دو ملت نجیب و شریف افغانستان و ایران در کنار هم در صلح و آرامش زندگی نمایند.
    مهم نیست که افغانستان چه وقت از ایران جدا شد و یا ایران از افغانستان جدا شد همانطوری که سرزمین افغانستان امروزی را؛ تا پیش از قرن ۱۸ یعنی سال ۱۷۴۷ میلادی بنام افغانستان یاد نمی کردند سرزمین ایران امروزی را هم تا پیش از سال ۱۹۳۵ ایران نمی گفتند. باید هم دیگر را بپذیریم و با جعل تاریخ به خودمان جفا و ضربه ای جبران ناپذیر وارد می نماییم چرا که نسل آینده با جعل تاریخ بی هویت خواهد شد. فقط همین بس که شرقی هستیم کفایت می کند.
    با تقدیم احترام
    بهبود هراتی نژاد
    مسکو – روسیه

    [پاسخ]

    بابک یه ایرانی دوستدار افغانستان پاسخ در تاريخ تیر ۲۲ام, ۱۳۹۱ ۲:۴۳ ق.ظ:

    دمت گرم بهبود بهترین نظری بود که خوندم

    [پاسخ]

    پاسخ
  • بهمن ۲۲, ۱۳۹۰ در۲:۴۵ ب.ظ
    پیوندیکتا

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام برای تمام عزیزان، بحث خوبی هست یک اندازه پیشتر بروید..

    اما آنچه که مشهود هست، افغانستان و ایران نیست، بل فرهنگ و زبان هست، که ما را از همدیگر انفکاک میکند، آنجایی که زبانی ملی ایران “فارسی” هست، در حالیکه زبانی ملی افغانستان “دری” هست، و بدون تردید زبان دری با داشتن تاریخ نهایت کهن و پنج هزار ساله از جمله مهمترین زبان های آسیا بشمار میرود، زیرا تمامآ شعرا، و ادبا در لابلای سخنان که مرقوم تایخ هست گفته اند از زبانی ” دری” تمجید کرده و خویشتن را به زبان دری منسوب داشته اند..

    برای مثال با مراجعه به تزکیرات شعراء بزرگ چون فردوسی، رودکی و و غیره شعراء دیگر که اسمشان بیشتر از ۵۰ تا میباشد، و در حافظهء تاریخ هنوز شهرت و یادداشت های ادبی آنان محفوظ میباشد خود را جزء از متکلمین دری دانسته اند، وهمچنان زبان دری را “در” خوانده اند..

    “در” یک دانهء قیمت بها هست، که قیمتر از آن وجود ندارد..

    خوب، دوستان با آنهم این یک نوع از رهیافت های “استعماریست” بهتراست در این مورد مباحثه نکرد، اما آنچه که حقیقت هست باید پزیرفت ..

    و مسالهء ایران افغانستان اعم یک مسالهء بن بست زا هست، اما تا آنجاییکه وقتم یاری میکند، یک چندی مینویسم..

    ایران با داشتن یک قرینه و قدامت کوتاه که دارد، حقیقتآ با قدامت پنجهزار سالهء افغانستان نمیرسد..

    افغانستان در پهلوی آنکه با گذشت زما اسماء زا از خود بجا گذاشت که مدنیت شرق و غرب هست از قبیل آریانا، خراسان و دیگر اسم ها..

    اما آنچه که وضوحآ هویدا هست، در تاریخ مطالعه کنید..

    “البته حقیقت را گفتم، حالانکه ایرانی تبار هستم”!!

    [پاسخ]

    پاسخ
  • بهمن ۲۲, ۱۳۹۰ در۴:۴۸ ب.ظ
    پیوندیکتا

    از کی تا حالا نژاد ایرانیان بومی ۱۰ هزارساله از تاتارهای فاتح جهان برتر شده تاتارهایی که به فرماندهی چنگیز با یکچهارم جهان جنگیدند و پیروز شدند و قلمروشان از کره تا مرزهای اتریش پهناور بود نه محدود مثل هخامنشیان از افغانستان تامصر و ایرانیان بومی که تحقیقات جدید نشان داده ژن ۷۵ درصد مردم ایران متعلق به یک قوم ده هزارساله ساکن ایران است نه متعلق به سفید پوستان اروپایی و المانی و ۲۵ درصد باقیمانده عرب و سیاه بندری و ترک مغولی

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اسفند ۲, ۱۳۹۰ در۷:۴۳ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به همه دوستای ایرانی وافغانی که در بالا روی موضوع هیچ وپوچ بحث وگفتگوی داغ راه انداخته!!!!!!
    ایران وافغانستان وتمام کشور های مسلمان باهم برادر است. برای ایرانی وافغانی همین کافیست که مسلمان هستیم وهمساییی همدیگر ودرزیر یک پرچم توحید ویکتا پرستی ازاسلام دفاع میکنیم.شما همدیگر را قبول نداریدودشمنان اسلام شماراهمرای دین شما قبول ندارد.اساس نامه زندگی یک انسان مسلمان قر آن کتاب مقدس الهی است . من ازشما سوال دارم اگر شما خودرا مسلمان میدانیددر کجای قرآن گفته ایرانی بهتر است یا افغانی .مگرقرآن نکفته (ان اکرمکم عندالله اتقی کم )همین کافی نیست که دشمنان با شعار شیعه وسنی اسلام را از پای در آوردوتمام کشور های مسلمان رااز هم پاشید.
    آیا میتوان به به بقای اسلام چشم دوخت باداشتن افرادی دانشمند مثل شما عزیزان که تا هنوز فکر میکنید ایرانی بهتر ه.وبعضی های تان میگوید افغانی بهتر است .من میگویم همه شما بهتر ید در صورتکه کسی باشید. با این گونه طرز تفکر بهتری شما درکجاست.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اسفند ۱۹, ۱۳۹۰ در۹:۴۷ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به همه/اولا خیلی غلط بی جا کردی که فکر میکنی از هزارها برتری دوما اینکه درحکومتی که اسکندر درست کرد حتی ایران را هم تصرف کرد آیا میتوانید بگویید که تمام روشنفکران ایران در آن زمان اهل یونان بودند?!!!!!!!پس این فکر راهم درمورد افغانستان نکنید

    [پاسخ]

    پاسخ
  • خرداد ۱۱, ۱۳۹۱ در۶:۱۳ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به همه خواننده گان ونظریه پردازان محترم، نظرات شما منعکس کننده شخصیت شماست لذا از فوش پراگنی امتناع ورزید بهتراست تا شخصیت خود را زیرسوال نفرستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    [پاسخ]

    پاسخ
  • خرداد ۲۷, ۱۳۹۱ در۴:۳۱ ب.ظ
    پیوندیکتا

    یاد جمله معروف انگلیسی ها می افتم « تفرقه بیانداز ، حکومت کن»

    حقیقت اینه که « ان اکرمکم عندالله اتقکم»

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۵, ۱۳۹۱ در۷:۴۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام به افغان ها
    ببنید یک حقیقتی است اونم اینه که افغانستان جز خاک ایران بوده و فردوسی هم که بش افتخار می کنید قبرش طوس (مشهد )هست؟
    و شما افغان ها از زمانی که از ایران جدا شدید لحضه ای در آرامش نبودید پس من به عنوان یک مشهدی و ایرانی خوشحالم شما ملت بی ادب و عقدهای از خاک ایران جدا شدید چون شما معنای صلح و امنیت نمی دانید انگلیسی ها دنبال این بودند ایران تکه تکه کنند و تسلط پیدا کنند تا سو استفاده کنند و افغانستان از ایران جدا کردندند اگه الان جز خاک ایران بودید این قدر بد بخت نبودید ایران قدیمی ترین تمدن دنیاست و شما هم جزیی از قدیمی ترین تمدن دنیا هستید پس کمی متمدن شوید لطفا؛

    [پاسخ]

    رحمت الله پاسخ در تاريخ تیر ۲۶ام, ۱۳۹۱ ۲:۳۵ ق.ظ:

    دوست عزیز اگر واقعا”اسلام هستی به جای این کلمات که در بالا ذکر کردی ملت مسلمان را به یک پارچه گی دعوت میکردی چه رخ میداد؟

    [پاسخ]

    united state of afghanistan پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۴:۴۹ ق.ظ:

    hehe rasty qademi tareen jande khuni donya….badish afghanistan hami che daare en iran e k roz be roz iz doyere hast hazf mish
    e

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۲۱, ۱۳۹۱ در۱:۲۱ ق.ظ
    پیوندیکتا

    من فکر میکنم دو ملیت ایران و افغان که زبانی مشترک دارن ……… باید بیشتر همبستگی داشته باشن …. نه که مقابل هم باشن…………… ………….. هر دو کشور قدیمی و باستانی پیروز باشند.
    bita از بندرعباس

    [پاسخ]

    رحمت الله پاسخ در تاريخ تیر ۲۶ام, ۱۳۹۱ ۲:۳۲ ق.ظ:

    سلام و احترامات من را پزیرا باش دوست عزیز.
    با تشکر فراوان از نصیحت های دوستانه و آموزنده شما دوست عزیز.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۲۱, ۱۳۹۱ در۱:۵۱ ب.ظ
    پیوندیکتا

    کاش ما در مورد شباهت فرهنگها حرف میزدیم نه تفاوتهای آن …… ……………………….. bita از بندرعباس

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۲۶, ۱۳۹۱ در۲:۲۷ ق.ظ
    پیوندیکتا

    سلام و احترامات صمیمانه خویش را خدمت شما مسلمانان که در هر گوشه و کنار کره خاکی زیست دارید عرض ادب دارم.
    بعد از ادای سلام و احترامات خدمت شما دوستان عزیز دین دوست به عرض برسانم که این جنجال های که شما در یک مورد بی ارزش دارید به نظر شخصی خودم کاری صحیح نیست.به جای اینکه شما مسلمانان دین و مذهب دوست میاید بین خود جنجال را بر پا میکنید بهتر این است که همه شما بیاید در بین خود نشست داشته تا از دسیسه و دخالت های خارجی در کشورهای اسلامی را از بین ببرید.مثلا”فعلا”شما شاهد کشتارهای وحشیانه را در کشورهای اسلامی مانند افغانستان عراق پاکستان وسایر کشورهای اسلامی را در تلویزیون ها میبنید.این کشور های لعنتی کفر غرب و امریکا هست که میخواهد اسلام را از بین ببرد اما شما ملت غیور و دین دوست بیاین دست به دست هم داده کشور های اسلامی را از دست کشور های غربی نجات بدهید.
    وسلام علیکم کوچک تان–

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۴, ۱۳۹۱ در۱:۳۹ ق.ظ
    پیوندیکتا

    هاهاهاهاههه شما ایرانی ها تمامتان ناتوانی جنسی دارین جطور افغانستان از شما بوده هاهاهاهاه ما افغان استیم روسیه آمریکا و انکلیس نتوانست مارا اشغال کند ههههههههه هخامنشیان و ساسانیان را از تاریخ شما حزف کنیم جیزی برای شما نمیماند

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۴, ۱۳۹۱ در۱:۴۲ ق.ظ
    پیوندیکتا

    ایرانی های احمق عوض بعث کردن بروین دختر هایتان را از کابل و کندهار از بغل سرباز های امریکایی جم کنین

    [پاسخ]

    united state of afghanistan پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۹۱ ۴:۵۲ ق.ظ:

    REALLY NICE

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۴, ۱۳۹۱ در۱۲:۰۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    بس کنید این حرف ها را من خودم شخص یک زن ایرانی دارم که دو سال است با هم ازدواج کردیم اصلا هم مثل ایرانی ها نیست هر وقت که بخایم از عقب هم میته

    [پاسخ]

    korosh kabir پاسخ در تاريخ شهریور ۲۱ام, ۱۳۹۱ ۱۲:۳۲ ق.ظ:

    to ke dar morede zanet ke fekr mikonam nadari injor gap mizani bache bi rishe ma nemishi to donbale kire irania migardi baraye khaharo madaret to ke namos nadari khahareto bete be ma vatan darat bokonim . irania ke yek omre khaharo madare ma afghaniha ro migat ey andival montazere javabet hastam chon ke ba in fada kari vatan darit ra be man sabet mikoni ba tashakor shab kone khaharo madaret

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۴, ۱۳۹۱ در۱۲:۱۲ ب.ظ
    پیوندیکتا

    ایران تاریخی نداره فقط کوروش و ساسانیان بوده و ایران یک کشور جدید است که فرهنکش از افغانا است ک البته فرهنک هم که نداره خو بارهم

    [پاسخ]

    Freedom پاسخ در تاريخ مرداد ۱۲ام, ۱۳۹۱ ۱:۳۷ ق.ظ:

    فقط به اطلاعات این شخص نگاه کنین و طرز حرف زدنش رو. آخه استاد تمدن ماد هخامنشیان سلوکیان ساسانیان همه تمدن خاور میانه از ماد و خصوصا از هخامنشیان شروع شد تمامی پادشاهان در آن زمان هر جا که میرفتن فقط قتل و غارت میکردن ولی کورش بزرگ به تمامی ادیان و قوم ها و فرهنگ ها احترام میگذاشت و داریوش بزرگ اولین سیستم اقتصادی و رواج پول و……….. رو به وجود آورد . هیچ ایرانی نمیگه تنها تمدن فقط تمدن ایرانه در همین ایران در استان سیستان و بلوچستان شهر سوخته ای وجود داره که نزدیک به ۶۰۰۰ سال قدمت داره ………. بله مصر هم تمدن با شکوه و شگفت انگیزی داره و هخامنشیان از لحاظ ساخت معماری بسیار از اون ها کمک گرفتن ولی مصریان از لحاظ حقوق بشر واقعا عقب بودن و برای ساخت اهرام مصر از مردم بیکاری میگرفتن ولی در برای ساخت تخت جمشید در زمان هخامنشیان زنان ومردان در کنار هم کار میکردن و حقوق دریافت میکردن . انقدر بی سواد هستین که هنوز معنی تمدن رو نمیدونین فکر میکنین هر چه رقم بالاتر باشه یعنی تمدن بیشتره واقعا خنده داره نه عزیز تمدن به وضعیت اجتماعی و سیاسی و نوع زندگی و مذهب و……… در مجموع تمدن گفته میشه به عبارتی تمدن خاور میانه از زمان هخامنشیا پیشرفت چشمگیری داشت و یکی از قوی ترین تمدن ها در آن زمان بود . بعد انقدر درباره اسم خودتون رو زحمت ندین بی سوادی و نادانی خودتون رو در این قسمت هم نشون دادین تغییر اسم در طول هزاران سال یک امر طبیعی هستش در زمان ساسانیان چون ایران وسعتش چهارونیم برابر الان بود و نمیخواست بین فرهنگ ها و قوم ها اختلافی پیش نیاد یک اسم رسمی به نام ایران که معنیش میشه نجیب رو انتخاب کرد که چون کلمه پرشیا که از پارسیان که اولین بنیان گذار تمدن پیشرفته بودن گرفته شده و به خاطر این که هیچ برتری قومی نباشه ساسانیان که خود رو از پارسیان و نوادگان هخامنشی میدونستن باز هم به خاطر قوم ها و فرهنگ های دیگر اسم ایران رو انتخاب کردن البته این اسم اول آیران و بعد به مرور زمان به ایران تبدیل شد . افغانی ها واقعا شما چقدر بی سواد هستین نام آریانا در کتیبه های ساسانی اومده و از اون به عنوان یکی از استان های ایران یاد شده . این کتیبه های سنگی هخامنشی و ساسانی هستش که جای هیچ شکی بر جای نمیذاره و باستان شناسان معروفی چون هرتسفلد آلمانی خیلی به تاریخ ما کمک کرد امروزه در تمامی دانشگا های تاریخ جهان تمدن ایران و مصر و ….. خونده میشه و در تمامی این کتاب ها افغانستان یکی از استان های ایران یاد شده ……. به هر حال این بنده حقیر که رشته تاریخ تحصیل کردم و برای بار اول هستش که چنین موضوعات خنده داری رو میشنوم ………….ولی مردم ایران با شمایم همین که کشور هایی که همگی کنار ما هستن و بعضی هاشون خودشون رو به تاریخ ایران هر جوری شده میخوان بچسبونن بببینین چقدر ایران تمدن عظیمی داره که به هر چیزی تن در میدن که بگن آره ایران از ما بود که همین موضوع جایی بسی خوشحالی هستش . دوستا افغانی شما هم نژاد وهم زبان ما هستین و امروزه که به یک کشور تبدیل شدین بهتون احترام میذاریم و امیدواریم که پیشرفت کنید . شهر زیر زمینی زرتشتی درینکیو که در ترکیه هستش خود دولت ترکیه و منبع تاریخشون به ایران و زمان هخامنشیان ربط داده که یکی از باستان شناسان بزرگ ترک گفته مایه افتخار ما هستش که یکی از یادگاران تمدن بزرگ پارسی در کشور ما هنوز به یادگاری مونده ……….

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۴, ۱۳۹۱ در۱۲:۱۵ ب.ظ
    پیوندیکتا

    ایرانی ها که اینقدر فرهنک فرهنک میکن برون دختر هایشان را از دبی و خارج جم کنن ایران شده فاحشه خانه آسیا ههههخححححح

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۸, ۱۳۹۱ در۱۰:۵۶ ق.ظ
    پیوندیکتا

    درست میگن افغانها اصلا هیچ تاریخ وتمدنی ندارند که ادعا میکنندافغانها قومی وحشی هستند که جزکشتن هیچی بلدنیستند که دیگراقوام این سرزمین روتباه کردندتاریخ وتمدن اصلی این سرزمین مال هزاره ها یعنی همان اریانی های دوران باستان هستش افغانها غاسب هستند یک مشت بی حویتند ومهاجر زورگو اگر به چتر حساب کنیم ایران هم درگذشته زیرچترکوشانی ها بوده این درتاریخ ذکرشده مردم هزاره دارای گذشته باشکوهی هستند

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۱۰, ۱۳۹۱ در۳:۲۶ ب.ظ
    پیوندیکتا

    به عنوان یک ایرانی از همه افغان های عزیز که در این سایت به آنها بی احترامی شده و عکس العمل متقابل افغانها را به همراه داشت عذر خواهی می کنم. من نظرات این صفحه را خواندم برخی از ایران های خودخواه و نژاد پرست اینجا مطلب نوشتند. مقصر اصلی این عده ایرانی ها هستند، که برای ما هم آبرو نگذاشتندو مشکل از تربیت خانوادگی است
    با زهم از رفتا زشت این عده انسان نما ها عذر خواهی می کنم. امیدوارم این رفتار زشت را به حساب اکثریت مردم ایران نگذارید

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۱۲, ۱۳۹۱ در۱:۰۳ ق.ظ
    پیوندیکتا

    افغان های بیچاره آمریکا اومد طالبان رو شکست داد و کشور شما رو هم گرفت و داره چپاول میکنه مشکل از ما ایرانی ها بودش که به شماها جا دادیم و خوب باهاتون برخورد کردیم تاریخ آره عزیز شما تاریخ دارین چون سال ها سال جز ایران بودین نکنه بحرین هم از ایران جدا شد ایران مال بحرین بوده کشورتون کاملا ویران شده به طوری که همین طالبانی رو که دوست دارین بناهای تاریخی شما رو با توپ و تانک داغون کردن . شما افغان ها تا میتونی مضخرف بگین تمام تاریخ دانان و باستان شناسان جهان تاریخ ایران رو در کتاب ها و اینترنت و منبع معتبر ویکی پدیا مشخص کردن و شمایی که سالیانه سال هستش که در جنگ هستین هیچ کتابی نخوندین و هیچ مطالعه ای نکردین این همه کتیبه های سنگی و مدارک منشور کورش و……….. که هست اصلا نیازی نداریم که بخوایم برای شما افرادی که زمانی یکی از بهترین شهرهای ایران محسوب میشدین ببینین اسلام چه بلایی سرتون آورد شماهایی که بیشترتون ایرانی هستین و فرهنگ ایران رو دارین عید نوروزی هم که دارین از زمان هخامنشیان که کتیبه ها و حکاکی های سنگی که یافت شده به اونجا و بقیه ایران برده شده ………. تمدن ایران کاملا روشن شده . من رشته تحصیلم تاریخه و واقعا نظرات افغان ها رو خوندم شگفت زده شدم . واقعا براتون متاسفم ……….. فقط خواهش میکنم این حرف رو جایی نزنین که بهتون میخندن .

    [پاسخ]

    نصيراحمد پاسخ در تاريخ مهر ۸ام, ۱۳۹۱ ۸:۰۸ ق.ظ:

    بابا شما این حرف را نزید چرا که به شما میخندن الان

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۱۲, ۱۳۹۱ در۱:۳۸ ق.ظ
    پیوندیکتا

    تمدن ماد هخامنشیان سلوکیان ساسانیان همه تمدن خاور میانه از ماد و خصوصا از هخامنشیان شروع شد تمامی پادشاهان در آن زمان هر جا که میرفتن فقط قتل و غارت میکردن ولی کورش بزرگ به تمامی ادیان و قوم ها و فرهنگ ها احترام میگذاشت و داریوش بزرگ اولین سیستم اقتصادی و رواج پول و……….. رو به وجود آورد . هیچ ایرانی نمیگه تنها تمدن فقط تمدن ایرانه در همین ایران در استان سیستان و بلوچستان شهر سوخته ای وجود داره که نزدیک به ۶۰۰۰ سال قدمت داره ………. بله مصر هم تمدن با شکوه و شگفت انگیزی داره و هخامنشیان از لحاظ ساخت معماری بسیار از اون ها کمک گرفتن ولی مصریان از لحاظ حقوق بشر واقعا عقب بودن و برای ساخت اهرام مصر از مردم بیکاری میگرفتن ولی در برای ساخت تخت جمشید در زمان هخامنشیان زنان ومردان در کنار هم کار میکردن و حقوق دریافت میکردن . انقدر بی سواد هستین که هنوز معنی تمدن رو نمیدونین فکر میکنین هر چه رقم بالاتر باشه یعنی تمدن بیشتره واقعا خنده داره نه عزیز تمدن به وضعیت اجتماعی و سیاسی و نوع زندگی و مذهب و……… در مجموع تمدن گفته میشه به عبارتی تمدن خاور میانه از زمان هخامنشیا پیشرفت چشمگیری داشت و یکی از قوی ترین تمدن ها در آن زمان بود . بعد انقدر درباره اسم خودتون رو زحمت ندین بی سوادی و نادانی خودتون رو در این قسمت هم نشون دادین تغییر اسم در طول هزاران سال یک امر طبیعی هستش در زمان ساسانیان چون ایران وسعتش چهارونیم برابر الان بود و نمیخواست بین فرهنگ ها و قوم ها اختلافی پیش نیاد یک اسم رسمی به نام ایران که معنیش میشه نجیب رو انتخاب کرد که چون کلمه پرشیا که از پارسیان که اولین بنیان گذار تمدن پیشرفته بودن گرفته شده و به خاطر این که هیچ برتری قومی نباشه ساسانیان که خود رو از پارسیان و نوادگان هخامنشی میدونستن باز هم به خاطر قوم ها و فرهنگ های دیگر اسم ایران رو انتخاب کردن البته این اسم اول آیران و بعد به مرور زمان به ایران تبدیل شد . افغانی ها واقعا شما چقدر بی سواد هستین نام آریانا در کتیبه های ساسانی اومده و از اون به عنوان یکی از استان های ایران یاد شده . این کتیبه های سنگی هخامنشی و ساسانی هستش که جای هیچ شکی بر جای نمیذاره و باستان شناسان معروفی چون هرتسفلد آلمانی خیلی به تاریخ ما کمک کرد امروزه در تمامی دانشگا های تاریخ جهان تمدن ایران و مصر و ….. خونده میشه و در تمامی این کتاب ها افغانستان یکی از استان های ایران یاد شده ……. به هر حال این بنده حقیر که رشته تاریخ تحصیل کردم و برای بار اول هستش که چنین موضوعات خنده داری رو میشنوم ………….ولی مردم ایران با شمایم همین که کشور هایی که همگی کنار ما هستن و بعضی هاشون خودشون رو به تاریخ ایران هر جوری شده میخوان بچسبونن بببینین چقدر ایران تمدن عظیمی داره که به هر چیزی تن در میدن که بگن آره ایران از ما بود که همین موضوع جایی بسی خوشحالی هستش . دوستا افغانی شما هم نژاد وهم زبان ما هستین و امروزه که به یک کشور تبدیل شدین بهتون احترام میذاریم و امیدواریم که پیشرفت کنید . شهر زیر زمینی زرتشتی درینکیو که در ترکیه هستش خود دولت ترکیه و منبع تاریخشون به ایران و زمان هخامنشیان ربط داده که یکی از باستان شناسان بزرگ ترک گفته مایه افتخار ما هستش که یکی از یادگاران تمدن بزرگ پارسی در کشور ما هنوز به یادگاری مونده ……….

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۱۶, ۱۳۹۱ در۱:۵۲ ب.ظ
    پیوندیکتا

    سلام بر بهبود هراتی نژاد دمت گرم بابا تو دیگه کی بودی همه رو متعجب کردی
    زنده باشی. این ها که همه به جان هم افتادند و دارند همدیگر رو تخریب که نه بلکه فحش می دن، یک مشت احمق باسواد اند

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مرداد ۲۳, ۱۳۹۱ در۵:۱۴ ق.ظ
    پیوندیکتا

    برین بابا !!! تاچندی بعد ایرانی وجود نخواهد داشت باهمکاری کشور دوست u.s.a جز افغانستان خواهد بودږ انشالله ………

    (فرهمند)

    [پاسخ]

    پاسخ
  • شهریور ۸, ۱۳۹۱ در۱:۰۸ ب.ظ
    پیوندیکتا

    باو جون مادرت این نظرات اصلا کلا حذف کن قسمتشو که عدم پشیمون می‌شه از خوندنشون وای مثلا اینجا ۱سایت تاریخیها:)))

    [پاسخ]

    پاسخ
  • شهریور ۳۰, ۱۳۹۱ در۵:۴۹ ب.ظ
    پیوندیکتا

    ما پارسها کردها و لرها و پشتو ها و تاتها و آسی ها و بلوچها همه از نژاد واحدی هستیم که به اون آریایی میگفتن یعنی در کتاب اوستا این واژه اومده خود اریایی ها سه خانواده هستن دردیک ها و هندی ها و ایرانیها
    ماها همه جز خانواده ایرانیها به شمار میاییم و هممون بازماندگان پارسها و مادها و پارتها و سغدیان هستیم و زبانهایمان در گذشته و حال از یه ریشه بوده و نژادمونم اینکه در گذشته هممون تحت عنوان یه کشور بودیم یا نبودیم و حالا تحت چه عنوانی هستیم این مهم نیست ماباید بدونیم که یک قوم واحد هستیم با منشا واحد و الان باید با هم متحد بشیم در برابره دشمنانمون که مارو نابود کردن و به این روز نشاندن در برابر ترکها و عربها مخصوصا ترکها که بزرگترین ضربه ها رو به ما زدن
    به جای این دعواهای مسخره متحد بشیم برای نابودی ترکهای وحشی که سرزمین بزرگ آریانا رو نابود کردن و سالها ماهارو کشتن و فرهنگه مارو از بین بردن
    به امید اتحاد تاجیکستان و افغانستان و ایران و آزادی کردستان بزرگ از دست ترکیه رذل و تشکیل کشور بزرگ آریانا

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مهر ۲۷, ۱۳۹۱ در۱۱:۴۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    تازه تاریخ ایران ۲۵۰۰ سال نیست از ۲۵۰۰ سال پیش نوشتن
    وگرنه ما ایرانی ها بودیم که کنار رودخانه کارون کشاورزی رو رواج دادیم
    اولین سیستم فاضلاب رو ما ایرانی ها درست کردیم کنار تخت جمشید هم اثارش هست
    اولین وسایل پژشکی و همینطور فرمول های دارو ها و پزشکی رو بازم ما ایرانی ها درست کردیم که پس از حمله اسکندر ارسطو پژشک یونانی اینا رو برد و در اخر عمر خودشم اعتراف کرد که من این ها رو از ایران با خودم اوردم
    شما افغان ها باید از خدا تونم باشه که ایرانی هستین

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مهر ۲۷, ۱۳۹۱ در۱۱:۵۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    و در ضمن شما افغانی هایی که میگین هیتلر نژاد پرست بود سخت در اشتباه هستین
    شما الان زیر سلطه امریکا و انگلیس هستین دیگه درسته؟ خوب هیتلر خواست کشور ها رو از زیر سلطه امریکا و انگلیس بیرون بیاره پس انقدر نگین نژاد پرست نژاد پرست
    هیتلر تا افریقا رفت تا کشور های افریقایی رو از استعمار فرانسه یا انگلیس بیرون بیاره
    ولی خوب شما هنوز نمیدونین که اون نژاد پرست نبود چون کشور های اروپایی میگن نزاد پرسته شما هم باید حرف اونا رو بزنین چون به ضرر خود اروپایی هست
    من که میدونم الان یه عده بی فرهنگ هستن بازم میان فحش میدن
    ولی خوب بی فرهنگ بودن تونو نشون میدین

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۱۲, ۱۳۹۱ در۸:۳۰ ب.ظ
    پیوندیکتا

    freedomواقعا اسم جالبی انتخاب کردی برای نظر دادن.
    یکم منطق هم خوب چیزیه…اگه کشور ما به این بلا دچار شده یکی از مسببانش سردمداران کشور تو هستند.جای تعجب نداره با اینکه رشته تحصیلیت تاریخه ولی انقدر غیر حرفه ای حرف میزنی.شما ایرانی ها فکر میکنید تمام دنیا به ایران ختم میشه.
    ما به طالبان هیچ علاقه ای نداریم وگرنه به اینجا مهاجرت نمیکردیم تا انقدر ما رو تحقیر و توهین کنید.سالیان سال هست در جنگیم ولی تسلیم نشدیم و تا اخر وایستادیم.
    ما نیازی به تاسف تو و امثال تو نداریم.به حال خودت متاسف باش که زیر دست یه مشت ادم خودخواه و زورگو که ردای دین به تن کردن داری زندگی میکنی.از این طرز حرف زدنت با اینکه رشته ات تاریخه تعجب نمیکنم چون توی گوشتون هرچی دلشون خواسته گفتن.
    از مهمان نوازی خوبتون هم ممنونیم ولی امثال تو رو فراموش نمیکنیم.
    امیدوارم در اینده دچار این بلا بشی تا برای یه ثانیه هم که شده متوجه بشی چه حسی داریم.
    نمیدونم با کارهایی که با ما کردین جایی برای بخششتون میمونه یا نه.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۲۲, ۱۳۹۱ در۱:۱۵ ب.ظ
    پیوندیکتا

    برادران مسلمان افغانی وسایر مسلمین جهان اسلام وعلیکم ورحمت الله وبرکاته وبعضآ مردمان خوب ایران ویک سلام جداگانه به اهل سنت والجماعت که اهل ایران هستند.

    دوستان هنرجو واهل علم وادب وتاریخ افغانی از جروبحث ها با اشخاص نادان جلوگیری کنید دنیا ،تاریخ وخداوند (ج) گواه است که حقیقت چیست. افغانیت ما به تمام کره خاکی معلوم وپایداراست.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • بهمن ۱۳, ۱۳۹۱ در۶:۰۶ ب.ظ
    پیوندیکتا

    گیمز کنوم ده دانه هرچی ایرانیگگه فارسی بگم شاش کنم به نام ایرانی و شاش کنم به روی سگی تان و همینطور ارایش سگیتان مکنن

    [پاسخ]

    پاسخ
  • شهریور ۱۲, ۱۳۹۳ در۱۰:۳۴ ق.ظ
    پیوندیکتا

    من هم تصور می‌کنم ما و مردم افغانستان هر دو از یک ریشه بودند و تاریخ گذشته‌ی ما میراث هر دوی ماست ولی خب خر که نیستم می‌بینم که دست پنهان مردم این کشور را به دشمن خاک و خون و تاریخ ما تبدیل کرده.
    شاید هیچ مردم دیگه‌ای توی دنیا این قدر نسبت به کشور همسایشون خون‌خوار نباشن.
    واقعاً ننگ بر کسانی که این گرگان در لباس گوسفند را در کشور راه دادند و هنوز برایشان کمک می‌فرستند. ای کاش دیواری از آتش بین ما بود.
    افغانستان از نظر من یک دختر شوهر رفته هست و به طور مسلم هر دعوایی بین شوهر و مادر شکل بگیرد کسی که سیلی خواهد خورد مادر هست نه شوهر.
    از خواب خرگوشی بیرون بیاید. یک بار برای همیشه مهاجران را بیرون کنید. ببینید که این ملت حتی جنازه‌ی طالبان را روی دوش یک ایرانی نخواهد انداخت و خوب نگاه کنید که حتی مدفوع چنگیز و اسکندر را با زعفران و مشک ایران عوض نخواهند کرد پس چرا این قدر برای جنگ و درگیری در این کشور حساسیت به خرج می‌دید کمی هم مثل بقیه‌ی دنیا باشید.

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۱۰, ۱۳۹۴ در۵:۱۹ ب.ظ
    پیوندیکتا

    چون من چهار سال هست که تارخ خوندم میگم تاریخ افغانیستان بیش از هفت هزار سال است

    [پاسخ]

    پاسخ
  • تیر ۱۰, ۱۳۹۴ در۵:۲۱ ب.ظ
    پیوندیکتا

    ایران از افغانیستان جدا شده نه افغانیستان از ایران

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مهر ۴, ۱۳۹۴ در۱:۲۰ ق.ظ
    پیوندیکتا

    درسته کورش اهل بلخه.خیلی ازشاعرا هراتی وقندهارو…هستن.ولی اینوبدونید که شماافغانیها ازنژادافغانستان نیستید. اجدادشما هزازسال پیش همراه مغول اومد خراسان بزرگ وبه اسم افغان ساکن شدید.این حرف من نیست.بروکتابهای نویسندگان کشورهای غربی نگاه بنداز. مثال میزنم:عراق الان جزو کشورهای عرب هست ولی قبل ازاسلام یدونه عرب اونجا نبوده.و…نکته دیگه اینکه میگید اسم ایران همش پنجاه ساله که روی کشورپرشیا گذاشتن.ولی درشاهنامه که هزاروصد سال پیش نوشته کشورمااسمش ایرانه. هرودوت دوهزارسال پیش اسم ایران را کشور هخامنش ها نوشته .نکته اخر معنی اسم افغان ازریشه فغن میاد به معنی شوم و سیاه روز نکبت(این توهین نیست واقعیته)ولی معنی ایران واریا ازریشه اریه به معنی نجیب اصیل

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۵ در۹:۵۷ ب.ظ
    پیوندیکتا

    تاریخ پنج هزار ساله افغانستان را لطفا بگویید

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مهر ۱, ۱۳۹۵ در۴:۲۳ ب.ظ
    پیوندیکتا

    واقعا متاسفم بیشتر برای خودم
    ما در جهان بیش از بیست کشور عربی داریم و همه آنها به عرب بودن خود افتخار می کنند حالا در جهان تنها سه کشور پارسی وجود دارد تاجیکستان را که خیلی ها هنوز نمیشناسند ایرانی ها و افغان ها هم که از یک ریشه اند دشمن خونی هم شده اند ما ایران افغانستان و تاجیکستان ملت پارس هستیم خواهش می کنم بدون مطالعه قضاوت نکنین برادران افغان هم وطن ما ایرانی ها هستند ما غالبا از یک نسلیم وقتی زبان هم رو می فهمیم یعنی تاریخ و فرهنگ و نیاکان ما مشترک هستند دوستان عزیز نام ایران از گذشته به سرزمین ایران کنونی اطلاق می شده کتیبه های بیستون بازمانده از دوره ساسانی و مدارک دوره صفوی و قاجار و شاهنامه فردوسی و… این رو اثبات می کنه هم ایران کنونی ایران باستان هست و هم افغانستان کنونی ایران باستان هست اما خواهشمندم عادلانه قضاوت کنید افغانستان نام جدیدی است که بر این سرزمین اتلاق می شود و طبق اسناد دوره قاجار که هنوز موجوده طبق قرارداد پاریس افغانستان رسما از ایران جدا شد فردی که مرزهای بین ایران کنونی و ایرانی که امروزه افغانستان نام داره رو کشید فردی بود به نام گلداسمیت انگلیسی بیایید قبول کنیم تمدن ایران کهن هم از آن ایرانیان کنونی است هم افغان ها چون درگذشته افغانستان بخش بزرگی از ایران بود و شاعران بلخ و غزنه خودشان را ایرانی و پارسی می دانستند نه افغان باورکنین باتعصب حرف نمی زنم ما ساکنان هر دو کشور ایرانی نام داریم

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مهر ۱۰, ۱۳۹۵ در۳:۲۶ ب.ظ
    پیوندیکتا

    همین قدر بگویم ما همه مسلمانیم وشیعه، برای شیعیان علی روا نیست
    چنین با یکردیگر بر سر مسائل جزئی دعوا کنند
    در ان زمان تمام شهر های ایران وافغانستان یکجا وفرهنگ یکجا داشتند
    این که دعوا ومشاجره ندارد
    دارد؟

    [پاسخ]

    پاسخ
  • مهر ۱۰, ۱۳۹۵ در۳:۳۹ ب.ظ
    پیوندیکتا

    افغانستان: قلعه اختیار الدین با قدامت قبل از میلاد مسیح، بت بامیان، قبر گوهر شاد، منار جام، منارات هرات، موزه اختیار الدین شاه، بند امیر…

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۱۵, ۱۳۹۵ در۸:۲۲ ب.ظ
    پیوندیکتا

    خاور میانه از دیر باز مهد باور ها و ادیان متفاوتی بوده و حاکمان گذشته با احترام به تمام باور ها سعی کردند فرهنگ و تمدن آریایی رو به جهان نشان بدهند
    همه عرب ها به عرب بودنشان افتخار میکنند آنوقت ما فارس ها به هم چنگ و دندان نشان دهیم آیا معنی تمد کهن و برادری این است
    واقعیت این است که ایران پاره تن افغانستان و افغانستان جگر گوشه ایران است
    بیایید ما هم مثل پدرانمان نشان دهیم که همواره میتوانیم کنار هم با صلح و دوستی کشوری بسازیم سرامد

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آبان ۱۸, ۱۳۹۵ در۲:۳۳ ب.ظ
    پیوندیکتا

    واقعیت این است که ایران هم اکنون قدرت بلا منازع خاور میانه است پس بیایید با دم شیر بازی نکنیم

    [پاسخ]

    پاسخ
  • آذر ۵, ۱۳۹۵ در۱۲:۰۷ ق.ظ
    پیوندیکتا

    با درود فراوان خدمت دوستان ایرانی.ولایت افغانستان سرزمین واستان جدا شده ی ما ایرانیان هست وبزودی باقدرت از دست افاغنه ی از نسل مغول ها پس خواهیم گرفت.قابل توجه شما افغانها که ادعای تمدن و قدمت میکنید.شماها از نسل مغولهای بربرهستید .هرچند حقیقت تلخ است ولی واقعیتو بپذیرین.درضمن تمدن ایران قدیمی ترین تمدن دنیاس حتی جلوتر از مصر و یونان .با سابقه ی ۱۰هزار سال. درود برایران و ایرانیان سراسر جهان و استان خوب و عزیزم همدان

    [پاسخ]

    پاسخ
  • دی ۷, ۱۳۹۵ در۳:۵۱ ب.ظ
    پیوندیکتا

    اهای قوم هزاره دیگه شورشو دراوردید تو افغانستان هم شماها لجباز و یه دنده هستید اینجا که پرروتر شدید اه ه

    [پاسخ]

    پاسخ
  • اسفند ۲۱, ۱۳۹۵ (2 weeks ago) در۲:۴۰ ق.ظ
    پیوندیکتا

    آرمان

    شما در نخست باید تاریخ مطالعه کنید و آن هم نه در انترنت کتاب تاریخ جهان را که به زبان های مختلف تالیف شده از نخست تا اخیر بخوانید

    دوم که اولین تمدن را همین سرزمین افغانستان دارد که قبلا اسم دیگری داشت آریانا یا آریا به لاتینی هریوه شما در نسخه تاریخ جهان در خواهید یافت که ؛ اولین بنیان گذار تمدن آریایی یا هریوه تیومرث بود یعنی پدر کیومرث ذکر است که پایتخت آن تمدن هم بلخ یا قدیمی ترین اسم آن بخدی بوده در آن زمان نظر به سخن کتب معتبر تاریخی بین المللی آریایان در همین سرزمین می زیستند ولی چون نفوی آنها رو به افزایش شد یک گروهی سال های بعد تمدن آریایی را به سمت غرب بردند یعنی ایران و قبایل کوچک تر که خیلی دور تر کوچیدن به یونان
    ایرانیان تاریخ را نظر به کتب مکاتب و پوهنتون های خود نبینند واضیح است که چون اسم بزرگی کمایی کنند در کتاب ها ملت ایران را نخستین مینامند سوم؛ که افغانستان تنها اسم جدیدی است نه تاریخ جدید این همان سرزمینی است ایران از آن جدا گردیده است شما خود میدانید که غزنویان به سالیان درازی بر خیلی از آسیا حکمرانی کردند همینطور ده ها قبایل دیگر افغانستان ولی همیشه بعضی ها نظر به تعصبات خود صحبت و ابراز نظر میکنند و هرگز حاظر نیستند حقیقت را گویند همیشه حس برتری در وحود میپرورند
    به هر صورت این مسائل بسیار مهم نیست تا بالای آن بحث طولانی صورت گیرد بیابید همه یکدیگر را تحمل کنیم و همدیگر پذیر باشیم و یک مسلمان و کشور های باشیم با تاریخ مشترک نه دشمنان..

    [پاسخ]

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

Pin It on Pinterest

X