عضویت
اطلاع از
guest

149 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ساسان

واقعا متاسفم بیشتر برای خودم ما در جهان بیش از بیست کشور عربی داریم و همه آنها به عرب بودن خود افتخار می کنند حالا در جهان تنها سه کشور پارسی وجود دارد تاجیکستان را که خیلی ها هنوز نمیشناسند ایرانی ها و افغان ها هم که از یک ریشه اند دشمن خونی هم شده اند ما ایران افغانستان و تاجیکستان ملت پارس هستیم خواهش می کنم بدون مطالعه قضاوت نکنین برادران افغان هم وطن ما ایرانی ها هستند ما غالبا از یک نسلیم وقتی زبان هم رو می فهمیم یعنی تاریخ و فرهنگ و نیاکان ما مشترک هستند دوستان… مطالعه بیشتر »

wahidullah khaleqi

من یک افغانی هستم با حرف شما موفق هستم
 

آرمان

افغانستان تاریخ کهنی دارد ولی نه به اندازه ایران. بعدشم ما ایرانیها فکر می کنیم همه افغانها از نظر نژادی مثل هزاره ها اند بخاطر همینه که احساس برتری نژادی داریم ولی بیشتر افغانها(بیش از ۸۵%) نژاد ایرانی دارند و از نظر ظاهری مثل مردم خاورمیانه اند. دوستی می گفت افغانستان استانی از ایران است و من باید بگم که همین کارای ما باعث شد افغانستان درگیر جنگ بشه. افغانستان هویت ایرانیش رو حفظ کرده و جای نگرانی نیست، ما باید نگران آذری های خودمون باشیم که همه چیشون ایرانیه ولی جذب ترکها شدن. متاسفانه بجای اینکه نگران خاک خودمون… مطالعه بیشتر »

روح الله

مگر نژاد شما نسبت به هزاره ها برتر است ؟؟؟؟ مفهمی هم نژاد هزاره ها جاپان و کره و چین هست یکبار خودت را با آنها مقایسه کن بعد بگو نژاد برتر هستی
شما جماعت بخاطریکه میدانید هیج چیزی نیستین همیشه سعی میکنید به خودتان احساس برتری به بقیه ادما را القا کنید متاسفم برای شما ها که هیج چیز هم نیستید و هیج کاری مفید هم برای جهان غیر از نفرت پراگنی نکردین ….

hamid

نام من حمید است نه حامد جناب تاریخ دان ،تاریخ ایران مجموعه ای از تمدنهای بی همتاست که دشمنان درون و بیرون با تمام تلاششان قصد ویران کردن آن را دارند مثلا نامهای جعلی چون خلیج عرب و یانام افغانستان که به علت وطن فروشی ناصرالدین شاه بی لیاقت از ایران جدا شد .اگر جناب عالی نام کتاب را تمدن خراسان بزرگ می نامیدید مسئله ای نبود .ضمنا ادب را از کشورهای تازه به دوران باید یاد گرفت. و سلام گواره ی جعلی تاریخ …

سیف

دوست عزیز آقای حمید سلام٬
آیا حتی یکی از پایتخت های خراسان در ایران کنونی بوده است؟ و آیا حتی پایتخت ایران باستان (آریانا) در ایران کنونی بوده است؟ اما از همه مهمتر٬ ایران شهنامه کجاست؟ اگر ما پایتخت آریانا٬ پایتخت های خراسان٬ سرزمین شهنامه و تمام متولدین افغانستان را از فرهنگ شما حذف کنیم….برای شما بجز از قصه ی شهدای عاشورا٬ چیزی باقی نمی ماند.

hamid

سلام آقای سیف شما درپاسخ به متن پیشینم گفتید« سرزمین شهنامه و تمام متولدین افغانستان را از فرهنگ شما حذف کنیم برای شما بجز از قصه ی شهدای عاشورا٬ چیزی باقی نمی ماند.» در آغاز می خواهم بدانم که شما افغانی ساکن ایران هستی یا نه اما به گفتمان خودمان بپردازیم . نخست اینکه ایا منظور شما شهنامه فردوسی یا چیزی دیگر است دوم پیش از جدای قسمتی از خاک ایران ایا همین مردمی که اکنون خود را افغانی می دانند در دفاع از خاک ایران در جنگ ایران و روس شرکت نکرده بودند این در حالیست که خراسان تا… مطالعه بیشتر »

ehsan

دمت گرم

نسیم

آقا حمید حدمتت بگم که تاریخ رو درست مطالعه کن و درست بررسی کن
اگه به تاریخ نگاه کنی می بینی که کورش وقتی از جنگ با غرب منصرف شد طرف شرق حمله کرد و افغانستان رو که خود یک کشور مستقل بود رو تصرف کرد

حال که کورش افغانستان رو تصرف کرده و در زمان ناصر الدین شاه دوباره مستقل شده دلیل نمیشه که افغانستان جز ایران باشه اگه اینطور باشه اسکندر هم ایران رو تصرف کرد و پس از سلوکیه ایران از سلطه یونانیان خارج شد پس باید بگیم که ایران جزء یونان هست

عیسی آریا

با عرض پوزش ازشما ؛ اولا اینکه شما باید پایتخت های آریانای کهن،خراسان دیروز و افغانستان امروز را بدرستی بخونید و بفهمیدو بدون کدام تعصب … درک کنید. دوم اینکه شما همیشه مدیون دلیرانی که نام ایران را جاودان کرد و فرهنگ بزرگ آریایی را به ارمغان گذاشت باشید ، این بگو نگوها جایی را نمی گیرد لطفا با دید وسیع و اندیشه قابل درک تاریخ را مطالعه کنید و این فرهنگ جداناپذیر افغانی و ایرانی امروزی را قبول کنید. و ضمنا فرانسه امروزی پیش از این بنام گل و پرس بود و انیکه پارس دیروز امروز ایران شده و… مطالعه بیشتر »

نصيراحمد

حتم یفتالیها یادت رفته تاریح خویب بخون وببین که چگونه یفتالیها ساسانی ها را شکست دادن

استانکزی

یکی از نمونه های بارز افغان ها شجاعتشان است که هیچ برهه ای از تاریخ تسلیم اجنبی ها نشده و نمیشه حتی زیر بار زور برادر خود هم نمیره و این را میتوان در جنگ ها طولانی در این کشور دید نه مثل همسایه های ما که سال هاست بردگی شاهان یا غیره را تحمل میکنند و صدای هم ازشون در نمیاد.

منا

سلام دوستان عزیز چه ایرانی و چه افغانی ، سر چه بحث میکنید سر هیچ چه فرقی میکند که گذشتگان ما که بوده اند و چه کرده اند حال را بیایید در یابیم در حال حاضر کسی به گذشته ما کار ندارد حالا به خاک هر دو کشور چشم طمع دارند بیایید کمتر با هم جدل کنیم و بیشتر به فکر همفکری برای ابادانی کشورانمان باشیم با سپاس موفق باشید

رضا افغان

چون من چهار سال هست که تارخ خوندم میگم تاریخ افغانیستان بیش از هفت هزار سال است

علی

با سلام یک نکته به دوستان .نگارش و تلفظ به انگلیسی اسمهای فارسی بین ایرانیها و افغانها متفاوت است مثلا حمید و جاوید برای ایرانیها Hamid and Javid و برای افغانها Hameed and jaweed نوشته می شود. ولی نکته من این است که این سایتهای علمی جای بحث در مورد املای صحیح فلان اسم نیست سالهاست در غریت غرب زندگی می کنم.اوایل خیلی موضوع persia و تمدن کهن باعث غرور و مباهاتم در بین غربیان بود ولی پس از مدتی در درونم به جایی رسیدم که حالا چه هست .مثل پارسی می گوید داشتم داشتم حساب نیست و دارم دارم… مطالعه بیشتر »

mahdi

با عرض سلام برادران افغانی عزیزمن هم به عنوان یک افغانی به شما عزیزان تو صیه میکنم از بحث و جدل با کسانی که در تعصب کور کننده و نژادپرستانه غرق شدن پرهیز کنید چون اصلا فایده ای نداره.اخه من خودم با ایرانیهای زیادی در همین مورد بحث کردم و همگیشون با چنان منطق … برخورد میکنن که به انسانیتش شک میکنی.البته این نکته رو هم متذکر میشم که همه ی برادران ایرانی اینطور نیستن و خیلیهاشون واقعا افراد با فرهنگ و انتقاد پذیری هستند.(اینارو گفتم چون کسانی که نظر داده بودن تمام فرهنگ کشورهای اطراف ایران رو هم متعلق… مطالعه بیشتر »

نامشخص

سلام :
من برای همه تان متآسفم!
چون هیچی نمیدانید

افغان

تغییر نام رسمی کشور ایران در مجامع بین‌المللی از «پرشیا» به «ایران» در سال ۱۹۳۵ میلادی (بیست و چهارم دى ماه ۱۳۱۳) توسط رضا شاه پهلوی انجام شد.

ادریس افغان

باعرض سلام و خسته نباشید خدمت هر یک از برادران__آقاحمید-آقای افغان-آقای سیف-اقای کاظمی-اقاهاشم-آقایون -فهیم-سهراب وعلی کابلی.و تمامی دوستان محقق که در این صفحه در رابطه با موضوع ابراز اندیشه کرده اند. من هم به عنوان یک همزبان و غالبا همنژاد, با نظر دوستمان که گفته اند(اینا همش بازی استعماره که ما را در طول تاریخ با هم درگیر میکنه ولی خودشون را همگی از نسل روم و یونان میدونن ما به جای تفرقه باید به این فکر کنیم که مردم یه منطقه بودیم و حالا هم هستیم اگه به قدیما افتخار می کنیم به این دلیل که اجداد ما آدمای… مطالعه بیشتر »

اسطوره قاره کهن

درود برتو موافقم همش کار استعماره و ای خدا تا کی تفرقه تا کی تا کی تا موقعی که ما اینجور باشیمو اینکارارو بکنیم بمب به خودمون ببندیمو همو منفجر بکنیم سر چیزای الکی هممون عقب مونده و مستعمره والت دست اروپا میشیم اروپایی که تا ۲۰۰ سال پیش هیچی نبود همو میخوردن

علی .

سلام یک نکته به دوستان .نگارش و تلفظ به انگلیسی اسمهای فارسی بین ایرانیها و افغانها متفاوت است مثلا حمید و جاوید برای ایرانیها Hamid and Javid و برای افغانها Hameed and jaweed نوشته می شود. ولی نکته من این است که این سایتهای علمی جای بحث در مورد املای صحیح فلان اسم نیست سالهاست در غریت غرب زندگی می کنم.اوایل خیلی موضوع persia و تمدن کهن باعث غرور و مباهاتم در بین غربیان بود ولی پس از مدتی در درونم به جایی رسیدم که حالا چه هست .مثل پارسی می گوید داشتم داشتم حساب نیست و دارم دارم حساب… مطالعه بیشتر »

علیرضا

یاد جمله معروف انگلیسی ها می افتم « تفرقه بیانداز ، حکومت کن»

حقیقت اینه که « ان اکرمکم عندالله اتقکم»

محمد حسین

ما پارسها کردها و لرها و پشتو ها و تاتها و آسی ها و بلوچها همه از نژاد واحدی هستیم که به اون آریایی میگفتن یعنی در کتاب اوستا این واژه اومده خود اریایی ها سه خانواده هستن دردیک ها و هندی ها و ایرانیها ماها همه جز خانواده ایرانیها به شمار میاییم و هممون بازماندگان پارسها و مادها و پارتها و سغدیان هستیم و زبانهایمان در گذشته و حال از یه ریشه بوده و نژادمونم اینکه در گذشته هممون تحت عنوان یه کشور بودیم یا نبودیم و حالا تحت چه عنوانی هستیم این مهم نیست ماباید بدونیم که یک… مطالعه بیشتر »

سلطان قاسم نیأکی

ایران از افغانیستان جدا شده نه افغانیستان از ایران

حسیب

تاریخ پنج هزار ساله افغانستان را لطفا بگویید

akbare abdoli

تاریخ چراغ روشن آینده

Ihsan

حمید آقا! در انگلیسی حمید را اینطور مینویسند Hameed ! آیا اسم شاه محمود هوتکی و شاه حسین صفوی را شنیده اید؟ لطفا به کتب تاریخی که مورخین آنها ایرانی نیستند نگاهی بکنید تا بدانید افغانها کی ها اند و بالای کدام کشور ها حکومت رانده اند؟ حادثه تاریخی میان شاه محمود هوتکی و شاه حسین صفوی خیلی معروف است و من تعجب میکنم که اکثر ایرانی ها آن را نخوانده اند. و یا در کتب تاریخ شان نامی از این حادثه تاریخی برده نشده! چرا باید تعجب کنم اکثر آنهای که صرف در گوش هایشان همین آذان را داده… مطالعه بیشتر »

پارسی

سلام به دوستان پارسی: عزیزان سر چه بحث مکنید سر اینکه در قدیم کی بزرگتر بوده فرهنگش بالاتر بوده یا کی به کی حکومت میکرده … اینا همش بازی استعماره که ما را در طول تاریخ با هم درگیر میکنه ولی خودشون را همگی از نسل روم و یونان میدونن ما به جای تفرقه باید به این فکر کنیم که مردم یه منطقه بودیم و حالا هم هستیم اگه به قدیما افتخار می کنیم به این دلیل که اجداد ما آدمای بزرگی بودن و به هم افتخار میکردن ولی حالا چی….یه مثال میزنم اسکندر مقدونی بوده هم ایران را فتح… مطالعه بیشتر »

سیف

ایرانیان برادران ما استند. اما با ذهنیت شان نمیشود بدون اعصبانیت برخورد کرد.

بهاره

سلام به ایرانیان عزیز و افغانان غزیز این تعصبات شخصی ما تاریخ را عوض نمی کند بررسی های باستانشناسی و تاریخی نشان می دهد که ایران و افغانستان دارای تمدن کهن می باشند و دارای حوزه فرهنگی و تاریخی مشترک هستند. با این دعواهای ناشی از نقص اطلاعاتی مان نه خود را توهین کنیم نه دیگران را. هیچ کس نمی تواند بگوید ایران کنونی تاریخ کهن نداشته و هیچ کس هم نمی تواند ادعا کند که افغانستان کنونی دارای تاریخ کهن نبوده است. این که ما همدیگر را می کوبیم به خاطر این است که می خواهیم فقط خودمان را… مطالعه بیشتر »

بایک

بادرود اول باید نکته ای مهم را یادآوری کنم متاسفانه هنوز عده زیادی براثر بی اطلاعی و کم دانشی می گویند نام ایران از سال ۱۹۳۵ و به دستور رضاشاه بر این سرزمین گذاشته شد در حالیکه نام ایران بطور کاملا ” واضح در کتیبه های اردشیر بابکان و شاپور ساسانی و سپس در کتیبه ها و سکه های دیگر شاهان ساسانی وجود دارد و نام شهر ایران (کشور ایران ) حداقل از آن زمان به این سرزمین که البته از رود فرات تا بلخ را را در بر می گرفت اطلاق شد و اتفاقا” برای آن دسته از دوستان… مطالعه بیشتر »

اسطوره قاره کهن

افرین درود برتو موافقم

Milad

انقدر چرت نگو ما مردم افغانستان و سرزمین آب و اجدادی مان با هیچکس یکی نیستیم ما فقط از سرزمین آب و اجدادی خودمان و تاریخ نیاکانمان حمایت می‌کنیم

سید تقی

سلام خدمت دوستان من کاری به ایرانی افغانی ولی این بحث را اقا حمید با گفتن اینکه کشوری به نام افغانستان نیست چراتوی سایت نوشتید افغانستان باستان شروع کرد من باعلی اقا که از غربت نظر داد موافقم مهم این است که شرف وانسانیت حفظ بشه بدرود

محمدعلی احمدی

سلام به همه خواننده گان ونظریه پردازان محترم، نظرات شما منعکس کننده شخصیت شماست لذا از فوش پراگنی امتناع ورزید بهتراست تا شخصیت خود را زیرسوال نفرستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احمد فرید از افغانستان

برادران مسلمان افغانی وسایر مسلمین جهان اسلام وعلیکم ورحمت الله وبرکاته وبعضآ مردمان خوب ایران ویک سلام جداگانه به اهل سنت والجماعت که اهل ایران هستند.

دوستان هنرجو واهل علم وادب وتاریخ افغانی از جروبحث ها با اشخاص نادان جلوگیری کنید دنیا ،تاریخ وخداوند (ج) گواه است که حقیقت چیست. افغانیت ما به تمام کره خاکی معلوم وپایداراست.

فلانی افغانی یا ایرانی فقط مسلمان

افغانستان: قلعه اختیار الدین با قدامت قبل از میلاد مسیح، بت بامیان، قبر گوهر شاد، منار جام، منارات هرات، موزه اختیار الدین شاه، بند امیر…

عبدالله

آرمان شما در نخست باید تاریخ مطالعه کنید و آن هم نه در انترنت کتاب تاریخ جهان را که به زبان های مختلف تالیف شده از نخست تا اخیر بخوانید دوم که اولین تمدن را همین سرزمین افغانستان دارد که قبلا اسم دیگری داشت آریانا یا آریا به لاتینی هریوه شما در نسخه تاریخ جهان در خواهید یافت که ؛ اولین بنیان گذار تمدن آریایی یا هریوه تیومرث بود یعنی پدر کیومرث ذکر است که پایتخت آن تمدن هم بلخ یا قدیمی ترین اسم آن بخدی بوده در آن زمان نظر به سخن کتب معتبر تاریخی بین المللی آریایان در… مطالعه بیشتر »

آرتین

با سلام ، ابتدا باید بگویم که چرا ازاین نشانی برای طرح پرسشم استفاده کردم ، خیلی دنبال گزینه ( تماس با ما )گشتم ولی نبود ، به هر تقدیر پوزش می طلبم ، چند روز قبل با دوستی که اهل تحقیق و مطالعه است پیرامون قولی از دکتر بحث نمودیم ، من سال های گذشته در کتابی که اسمش را به خاطر ندارم گفته ی رااز دکتر خوانده بود ( من اگر گرسنه باشم با شمشیرم اولین عابری که جلویم دیده شد را خواهم کشت زیرا او را یکی از مقصران گرسنگی خود می دانم و از سلمان در… مطالعه بیشتر »

علی کابلی

با عرض ادب وسلام
افغانستان با داشتن قدامت بیشتر از ۵۰۰۰ سال دردل تاریخ کهن اش به سه نام بزرگ یاد گردیده است:
آریانا
خراسان
افغانستان
برای مطالعه بیشتر میتواند کتب تاریخ را جستجو نماید.

افغان

شمای اقای که خودت را حمید می گویی از بی سوادی آنرا حامد می نویسی: باید بدانی که همه مثل خودت بی سواد نیستند تا واقعیت های تاریخی را که مغرضانه آنرا عوض کرده اید قبول کند. بهتر است چند کتاب را ورق بزنی و خودت را در حدی برسانی که در باره تواریخ ملل نظر بدی. من یک سوال دارم جناب حمید خان. می توانید بگوید که قبل از حمله افغان ها ( شما گفتید مهاجرت کرده) در آن استان ایران به گفته شما که امروز افغانستان نامیده می شود کی ها زنده گی می کردند؟ تاریخ دقیق این… مطالعه بیشتر »

بابک یه ایرانی دوستدار افغانستان

با هات موافقم رفیق منظورم افغان هستش. آقا حمید تو که این همه کتاب تاریخی خوندی به یه فهم بزرگ که باید از خوندن تاریخ بدست میآوردی نرسیدی

پارسی

سلام به دوستان پارسی: عزیزان سر چه بحث مکنید سر اینکه در قدیم کی بزرگتر بوده فرهنگش بالاتر بوده یا کی به کی حکومت میکرده … اینا همش بازی استعماره که ما را در طول تاریخ با هم درگیر میکنه ولی خودشون را همگی از نسل روم و یونان میدونن ما به جای تفرقه باید به این فکر کنیم که مردم یه منطقه بودیم و حالا هم هستیم اگه به قدیما افتخار می کنیم به این دلیل که اجداد ما آدمای بزرگی بودن و به هم افتخار میکردن ولی حالا چی….یه مثال میزنم اسکندر مقدونی بوده هم ایران را فتح… مطالعه بیشتر »

بهاره

ما به جای اینکه فرهنگ مشترکمان را تقویت کنیم می زنیم تو سر همدیگه، همین کارها رو کردیم که حالا بدبخت و بیچاره و سرگردان هر کدوممان گوشه ای افتادیم .

ایرانی میگه فقط من ، افغانی میگه فقط من ، در حالیکه هر دو تاریخ مشترک داشتند در گذشته.
ما هنوز یاد نگرفتیم به دور از تعصبات و احساسات ،تاریخ را مطالعه کنیم.

همه می میریم روز قیامت موقع کتاب حساب ،نمیگن تو تمدن کهن داشتی یا نه؟

پارسی

سلام به حمید وبرادر افغان

خواهش من این است که به تاریخ با تعصب ونقطهای نگاه نکنید چون مجبور به نفی قسمتهایی از تاریخ و خودتان میشوید و همیشه بدانید با تعصب نمیشود چیزی را ثابت کرد شما اطلاعاتتان را بدون تعصب در اختیار دیگران بگذارید و قضاوت را به عهده مخاطب بگذارید .

با تشکر

علی اصغر

سلام به همه دوستای ایرانی وافغانی که در بالا روی موضوع هیچ وپوچ بحث وگفتگوی داغ راه انداخته!!!!!! ایران وافغانستان وتمام کشور های مسلمان باهم برادر است. برای ایرانی وافغانی همین کافیست که مسلمان هستیم وهمساییی همدیگر ودرزیر یک پرچم توحید ویکتا پرستی ازاسلام دفاع میکنیم.شما همدیگر را قبول نداریدودشمنان اسلام شماراهمرای دین شما قبول ندارد.اساس نامه زندگی یک انسان مسلمان قر آن کتاب مقدس الهی است . من ازشما سوال دارم اگر شما خودرا مسلمان میدانیددر کجای قرآن گفته ایرانی بهتر است یا افغانی .مگرقرآن نکفته (ان اکرمکم عندالله اتقی کم )همین کافی نیست که دشمنان با شعار شیعه… مطالعه بیشتر »

Campred

Your thninkig matches mine – great minds think alike!

bita

من فکر میکنم دو ملیت ایران و افغان که زبانی مشترک دارن ……… باید بیشتر همبستگی داشته باشن …. نه که مقابل هم باشن…………… ………….. هر دو کشور قدیمی و باستانی پیروز باشند.
bita از بندرعباس

رحمت الله

سلام و احترامات من را پزیرا باش دوست عزیز.
با تشکر فراوان از نصیحت های دوستانه و آموزنده شما دوست عزیز.

bita

کاش ما در مورد شباهت فرهنگها حرف میزدیم نه تفاوتهای آن …… ……………………….. bita از بندرعباس

رحمت الله

سلام و احترامات صمیمانه خویش را خدمت شما مسلمانان که در هر گوشه و کنار کره خاکی زیست دارید عرض ادب دارم. بعد از ادای سلام و احترامات خدمت شما دوستان عزیز دین دوست به عرض برسانم که این جنجال های که شما در یک مورد بی ارزش دارید به نظر شخصی خودم کاری صحیح نیست.به جای اینکه شما مسلمانان دین و مذهب دوست میاید بین خود جنجال را بر پا میکنید بهتر این است که همه شما بیاید در بین خود نشست داشته تا از دسیسه و دخالت های خارجی در کشورهای اسلامی را از بین ببرید.مثلا”فعلا”شما شاهد کشتارهای… مطالعه بیشتر »

خشم افغان

ایرانی های احمق عوض بعث کردن بروین دختر هایتان را از کابل و کندهار از بغل سرباز های امریکایی جم کنین

united state of afghanistan

REALLY NICE

شير بلخ

ایرانی ها که اینقدر فرهنک فرهنک میکن برون دختر هایشان را از دبی و خارج جم کنن ایران شده فاحشه خانه آسیا ههههخححححح

محمدبراتی

درست میگن افغانها اصلا هیچ تاریخ وتمدنی ندارند که ادعا میکنندافغانها قومی وحشی هستند که جزکشتن هیچی بلدنیستند که دیگراقوام این سرزمین روتباه کردندتاریخ وتمدن اصلی این سرزمین مال هزاره ها یعنی همان اریانی های دوران باستان هستش افغانها غاسب هستند یک مشت بی حویتند ومهاجر زورگو اگر به چتر حساب کنیم ایران هم درگذشته زیرچترکوشانی ها بوده این درتاریخ ذکرشده مردم هزاره دارای گذشته باشکوهی هستند

Freedom

افغان های بیچاره آمریکا اومد طالبان رو شکست داد و کشور شما رو هم گرفت و داره چپاول میکنه مشکل از ما ایرانی ها بودش که به شماها جا دادیم و خوب باهاتون برخورد کردیم تاریخ آره عزیز شما تاریخ دارین چون سال ها سال جز ایران بودین نکنه بحرین هم از ایران جدا شد ایران مال بحرین بوده کشورتون کاملا ویران شده به طوری که همین طالبانی رو که دوست دارین بناهای تاریخی شما رو با توپ و تانک داغون کردن . شما افغان ها تا میتونی مضخرف بگین تمام تاریخ دانان و باستان شناسان جهان تاریخ ایران رو… مطالعه بیشتر »

نصيراحمد

بابا شما این حرف را نزید چرا که به شما میخندن الان

یک هزاره

تو احمق فکر میکنی به افغان ها جای خواب دادین هیچ میدونی این همه افغانستانی تو ایران چقد برای ایران مفید است وگر نه این همه دکتر و مهندس تو این مملکت هستش اونا نمیفهمن تویی که از بی شک از نژاد میمون هستی و رگ و ریشه نداری اومدی نظر میدی نژاد پرستی و خیانت خصوصیت بارز مردم ایران است

مهدی ریگی از بلوچستان

سلام بزرگوار شما هم تاریخ را درست برسی نکردی اولا ک ایران و افغانستان برای مدتی با هم بودن شما چرا اون قسمت تاریخ را برسی نکردی ک میرویس چطور رو ایران حکومت کرد بعدش پسرش ک معروف ب محمود افغان است تو ایران فقط با ۴۰ هزار سرباز کل ایران را تهت سلتحه خودش در آورد ک یکی از شاهکار های تاریخ بود یکم انصاف داشته باشین درسته افغانستان الان موقعیت خوبی نداره دلیل نمیشه ک شما انقدر بی انصاف باشید چرا در مورد احمدشاه ابدالی تاریخ را نمیخونید ک چه حکومتی بر سر ایران پاکستان تاجیکستان هندوستان و…… مطالعه بیشتر »

Milad

انقدر زر نزن ما خودمان هویت داریم افغانستان خراسان بزرگ آریانا هیچوقت هم جز جایی نبودیم خودتم تا میتونی مزخرف بگو کارشناس های تاریخی بطلمیوس و استرابون و غیره سایت های جهانی و ویکی پدیا کتب تاریخی تاریخ چند هزار ساله ی افغانستان خراسان بزرگ آریانا را مشخص کرده اند افغانستان غرق در آثار تاریخی نیاکانمان و فرهنگ و اصالته این حقایق عوض نمیشه

سیاوش

باو جون مادرت این نظرات اصلا کلا حذف کن قسمتشو که عدم پشیمون می‌شه از خوندنشون وای مثلا اینجا ۱سایت تاریخیها:)))

ارمان

تازه تاریخ ایران ۲۵۰۰ سال نیست از ۲۵۰۰ سال پیش نوشتن
وگرنه ما ایرانی ها بودیم که کنار رودخانه کارون کشاورزی رو رواج دادیم
اولین سیستم فاضلاب رو ما ایرانی ها درست کردیم کنار تخت جمشید هم اثارش هست
اولین وسایل پژشکی و همینطور فرمول های دارو ها و پزشکی رو بازم ما ایرانی ها درست کردیم که پس از حمله اسکندر ارسطو پژشک یونانی اینا رو برد و در اخر عمر خودشم اعتراف کرد که من این ها رو از ایران با خودم اوردم
شما افغان ها باید از خدا تونم باشه که ایرانی هستین

ارمان

و در ضمن شما افغانی هایی که میگین هیتلر نژاد پرست بود سخت در اشتباه هستین شما الان زیر سلطه امریکا و انگلیس هستین دیگه درسته؟ خوب هیتلر خواست کشور ها رو از زیر سلطه امریکا و انگلیس بیرون بیاره پس انقدر نگین نژاد پرست نژاد پرست هیتلر تا افریقا رفت تا کشور های افریقایی رو از استعمار فرانسه یا انگلیس بیرون بیاره ولی خوب شما هنوز نمیدونین که اون نژاد پرست نبود چون کشور های اروپایی میگن نزاد پرسته شما هم باید حرف اونا رو بزنین چون به ضرر خود اروپایی هست من که میدونم الان یه عده بی… مطالعه بیشتر »

من

من هم تصور می‌کنم ما و مردم افغانستان هر دو از یک ریشه بودند و تاریخ گذشته‌ی ما میراث هر دوی ماست ولی خب خر که نیستم می‌بینم که دست پنهان مردم این کشور را به دشمن خاک و خون و تاریخ ما تبدیل کرده. شاید هیچ مردم دیگه‌ای توی دنیا این قدر نسبت به کشور همسایشون خون‌خوار نباشن. واقعاً ننگ بر کسانی که این گرگان در لباس گوسفند را در کشور راه دادند و هنوز برایشان کمک می‌فرستند. ای کاش دیواری از آتش بین ما بود. افغانستان از نظر من یک دختر شوهر رفته هست و به طور مسلم… مطالعه بیشتر »

افغانی اصیل

همین قدر بگویم ما همه مسلمانیم وشیعه، برای شیعیان علی روا نیست
چنین با یکردیگر بر سر مسائل جزئی دعوا کنند
در ان زمان تمام شهر های ایران وافغانستان یکجا وفرهنگ یکجا داشتند
این که دعوا ومشاجره ندارد
دارد؟

امیر

خاور میانه از دیر باز مهد باور ها و ادیان متفاوتی بوده و حاکمان گذشته با احترام به تمام باور ها سعی کردند فرهنگ و تمدن آریایی رو به جهان نشان بدهند
همه عرب ها به عرب بودنشان افتخار میکنند آنوقت ما فارس ها به هم چنگ و دندان نشان دهیم آیا معنی تمد کهن و برادری این است
واقعیت این است که ایران پاره تن افغانستان و افغانستان جگر گوشه ایران است
بیایید ما هم مثل پدرانمان نشان دهیم که همواره میتوانیم کنار هم با صلح و دوستی کشوری بسازیم سرامد

حبیب ۲۱۳

اهای قوم هزاره دیگه شورشو دراوردید تو افغانستان هم شماها لجباز و یه دنده هستید اینجا که پرروتر شدید اه ه

حبیب

اقای نژادزاده میشه بفرمایید تو از کدوم نژادی ؟

Abuzar

درود به انی مدیر وب…
واقعا اسمت برازنده خودته و بس واقعا انی ….
وجدانن تو چی باره ته یه ادم پوچ و تو خآلی و فاز نژاد پرستی امیدوارم یه انی بشی که با دو سه تا افتابه ابم پایین نری …

محمد

بهر نام خدا سلام بر دوستان ایرانی و افغانستانی در این که ایران و افغانستان دو کشور بسیار کهن هستن شکی نیست به طوری که ایران قدیمی ترین کشور در رکورد های گینس به ثبت رسیده در ضمن لطفا به هم توهین نکنید ارزششو نداره در جواب دوستی که گفته بود کورش بزرگری اهل بلخ بود در تمام شواهد گفته های هرودوت گزنفون و بسیاری از کتیبه ها کورش را در ایذه یاد کردن یعنی در ایذه (شوش ) در جنوب ایران متولد شده میتونید زندگی نامه کورش بزرگ را بخوانید اما کورش مختص ایران فقط نیس مختص تمام جهان… مطالعه بیشتر »

مریم

سلام به همه دوستان افغان و ایرانی . افغان ها اصلا ناراحت نباید بشن از برخورد بعضی ایرانی ها .چون در شبکه های اجتماعی هم بعضی هم وطن های ما به هم بی احترامی میکنن . این در کل دنیا هم هست . و برمیگرده به تربیت و خانواده این افراد . ایران و افغانستان هم زبان هستند و هم فرهنگ و سالها پیش هم یک کشور بودن . دوستان افغان عزیز از زمانی که طالبان این شرایط را برای افغان ها پیش آورده . اگر ۵ نفر ایرانی بی ادبی به شما میکنن . ۱۰۰ نفر هم از جمله… مطالعه بیشتر »

رضا

دوستان عزیز .ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان بخشهای از پاکستان و عراق و ترکیه. همه اینها یک کشور بزرگ و امپراطوری قدرتمند بوده.
یک تمدن کهن آریایی.
دشمنان ما رو تجزیه کردن. والان هم هنوز دارن بین ما دشمنی درست میکنن.
هوشیار باشد.

رضا

ورود بر شما. موافقم .حتی آذری‌ها هم ترک نیستن. آذری‌ها هم از شاخه مادها هستن