تلویزیون جان اوجی بیرد | سال ۱۹۳۶

ارزش حدودی : بین پانزده هزار تا بیست هزار دلار

 

نقش تلویزیون در انتشار جهانی تمامی فرهنگ‌ها بر هیچکس پوشیده نیست، به نحوی که در این کار نه تنها از دیگر وسایل ارتباط جمعی، حتی از اینترنت نیز موفق‌تر عمل کرده است. شروع کار نخستین تلویزیون‌ها حدود ۸۰ سال قبل اتفاق افتاد. عکس به نمایش گذاشته شده در بالا، متعلق به یک تلویزیون سی آر تی (CRT) گرد قدیمی و ۱۵ اینچی نوع ۲۳، ساخت دست جان اوجی بیرد (John Logie Baird) در حوالی سال‌های ۱۹۳۶ است. تا پیش از سال ۱۹۴۰ تلویزیون‌های او به همراه درب آینه‌ای عرضه می‌شدند. با گذشت یک قرن از زمان عرضه این محصول بسیار بسیار ارزشمند، جای تعجب است که می‌توان تنها به ازای پرداخت ۲۰ هزار دلار آن را خریداری کرد!!

همانطور که در توضیحات محصول در وب سایت بونامز مشاهده می‌شود، این تلویزیون یکی از نادرترین و ارزشمندترین گنجینه‌های تلویزیون‌های قدیمی، متعلق به سال‌های پیش از ۱۹۴۰ است و بدون شک این ادعای فروشنده بی‌پایه و بی‌اساس نیست. تلویزیون جان اوجی بیرد پیش از زمانی ساخته شد که هنوز آزمایش‌های زیادی در لندن پیرامون نحوه انتقال موج و ارسال محتوا برای تلویزیون‌ها انجام نشده بود و زمانی که اولین نسخه‌های آن به حراج گذاشته شد، حدود ۱۰۰ پوند ارزش داشت. در نظر داشته باشید در آن زمان، هر فرد می‌توانست با پرداخت ۲۰۰ پوند صاحب یک خانه با اندازه متوسط و بسیار راحت شود.

پیش از فرا رسیدن سال ۱۹۴۰ حدود چند صد دستگاه تلویزیون ساخته شد و در سرتاسر انگلستان به فروش رسید و تاکنون تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها جان سالم به در برده و از نظر ظاهری و بدنه زنده مانده‌اند. در بین آثار علمی قدیمی و موجود در کل حراجی تاریخ علم و فناوری بونامز ، تلویزیون جان اوجی بیرد یکی از ارزشمندترین آیتم‌هایی است که می‌توان خریداری کرده و برای وراث خود به یادگاری گذاشت. با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری‌های جدید ساخت تلویزیون، ارزش تلویزیون جان اوجی بیرد بیشتر و بیشتر خواهد شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها