۱۵ عکس جالب از جنگ جهانی دوم

جمله معروفی هست که می‌گوید: «یک تصویر ارزشمندتر از هزاران کلمه است».ولی من باید با این جمله هم مخالفت کنم. چرا که به نظر من ارزش یک عکس خیلی بیشتر از این توصیفات است. شاید من خیلی آدم متعصبی باشم، اما هر زمان که به عکس‌های جنگ جهانی نگاه می‌کنم، ذهنم شروع به آنالیز کردن جزئیات بسیار ریز این عکسها می‌کند.
پس از این عکس‌ها لذت ببرید! اینها از اداره NARA (یعنی اداره اسناد و بایگانی ملی) گرفته شدند.

۱. بر فراز اهرام، مصر
بر فراز اهرام
عکسی بر فراز اهرام
هواپیمای نظامی ‌بر فراز اهرام مصر پرواز می‌کند. این هواپیما یکی هواپیماهای تندروی امریکا بوده و درحالیکه برای جنگ فوری آماده و بارگیری می‌شده و از اقیانوس اطلس و برخی نواحی آفریقا  می‌گذشته تا به مناطق جنگی استراتژیک برسد. سال ۱۹۴۳.
۲. رسیدن به فرانسه در روز شروع عملیات
روز شروع عملیات
عکس روز شروع عملیات جنگ جهانی دوم
این سربازان آمریکایی  درحالیکه قایقشان که نقش نگهبان برایشان دارد را ترک می‌کنند در ساحل فرانسه زیر مسلسل‌ها و تیربارانهای سنگین نازی کاری به روی ساحل می‌آیند. تاثیرگذاری صحنه بین ابرها و شنهای ساحلی فوق العاده است. رابرت اف. سارجنت. ۶ ژوئن ۱۹۴۴.
۳. توپ پشت توپ
جنگ جهانی دوم
جنگ جهانی دوم
توپ اندازهای آمریکایی نزدیک کارنتان فرانسه نیروهای آلمان که در حال عقب نشینی هستند را به توپ بسته اند. ۱۱ جولای  ۱۹۴۴. فرانکلین.

۴. چتربازان بر فراز هلند
عکس چتر بازان در جنگ جهانی دوم
عکس چتر بازان در جنگ جهانی دوم
چترهای چتربازان ارتش هوایی متفقین در آسمان هلند بالای سرشان باز می‌شود… سپتامبر ۱۹۴۴.

۵. خمپاره انداز پرسر و صدا
عکس جنگ جهانی دوم
عکس جنگ جهانی دوم
رد شدن از رودخانه راین موضوع مهمی ‌نبود. آنچه از اهمیت برخوردار بود حضور در پایگاه و اراضی تسخیر شده ساحلی بود. ما خمپاره‌هایمان را به سمت آنها و هرچیز دیگری پرتاپ می‌کردیم تا اینکه بالاخره آنها را فراری دادیم. ۱۹۴۵. تاریخ دقیق عکس مشخص نیست. (سازمان جنگ آمریکا)

۶. آرام باش و حرکت نکن!
سربازان جنگ جهانی دوم
سربازان جنگ جهانی دوم
از شانس خوبم یک قایق جنگی را از زیر شنهای ساحل بیرون کشیدم. همه‌مان تلاش کردیم که داخلش رفته و زیر یکدیگر قایم شویم، چراکه در معرض تیرهایی بودیم که از آسمان مثل تگرگ بر سرمان می‌بارید! رد شدن از رود راین زیرآتش دشمن در St. Goar. مارس ۱۹۴۵. ارتش. (سازمان جنگ آمریکا)

۷. بمباران هوایی
بمباران هوایی در جنگ جهانی دوم
بمباران هوایی در جنگ جهانی دوم
اولین ،تاخت و تاز هوایی هشتمین نیروهای هوایی روی زمین، Focke Wulf، در ماریینبرگ. به عقب که برمی‌گردم می‌بینم ارتش آلمانی‌ها سرشار از نیرو بود ولی ما حداقل ۸۰ قایق، ۸۰۰ سرباز و تعداد زیادی از دوستانمان را از دست دادیم. ۱۹۴۳. نیروی هوایی ارتش. (سازمان جنگ آمریکا)

۸. حرکت به سوی خطر
حرکت سربازان در جنگ جهانی دوم
حرکت سربازان در جنگ جهانی دوم
سربازان پیاده نظام گردان ۵۵ام گردان تانک‌های ۲۲ام به سمت خیابانی می‌دوند که از آنجا دود بلند می‌شود. ورنبرگ، آلمان. ۲۲ آپریل ۱۹۴۶. عکس از سرباز معمولی، جوزف اسکریپنز (ارتش).
۹. دیدبانی کردن
عکس دیدبانی سربازان در جنگ جهانی دوم
عکس دیدبانی سربازان در جنگ جهانی دوم
دیده بانانی که ماشینی را به عنوان پناهگاهشان انتخاب کردند و بنابراین موقعیتشان طوری است که می‌توانند اطلاعات را به مرکز فرماندهی‌شان بفرستند. فوریه ۱۹۴۵.

۱۰. برافراشتن پرچمها
نمایی از جنگ جهانی دوم
نمایی از جنگ جهانی دوم
در ۲۳ فوریه ۱۹۴۵ پرچم در جزیره Iwo Jima افراشته می‌شود.

۱۱.موشکها
موشک ها در جنگ جهانی دوم
موشک ها در جنگ جهانی دوم
پرتاب موشک از جنگنده‌های هوایی به سمت قلعه نظامی ‌در اوکیناوا با موفیت کامل همراه نبود. در قسمت پایینی زمینه  هم دود حاصل از جنگ دیده می‌شود. ژوئن ۱۹۴۵.

۱۲.  پیش رفتن به خاطر زنده ماندن
جنگ جهانی دوم
جنگ جهانی دوم
یک تفنگدار دریایی از میان تیراندازی‌های ژاپنی‌ها گذشته و به جلو می‌دود. این مکان را جنگجویان آن زمان دره مرگ نامیده بودند. تفنگداران ۸ ساعتی که دراین دره سر کردند بیش از ۱۲۵ زخمی ‌و کشته دادند. اوکیناوا، ۱۰ می، ۱۹۴۵. (نیروى تکاوران دریایى)

۱۳.  شلیک‌های ضد هوایی
شلیک‌های ضد هوایی
شلیک‌های ضد هوایی

مدافعین ارتشی فرودگاه یوناتان در اکیناوا با شلیک‌های ضدهوایی از مهاجمین ژاپنی شب خوش آمدگویی می‌کنند. درنمای جلوی تصویر تصویر هواپیماهای جنگنده گروه Hell’s Belles دیده می‌شود. سال  ۱۹۴۵

 ۱۴. بمباران هوایی

عکس بمباران هوایی در جنگ جهانی دوم
عکس بمباران هوایی در جنگ جهانی دوم
هواپیماهای جنگنده USS ESSEX از گروه TBMها و SB2Cها شهر هوکادیت ژاپن را بمباران می‌کنند. جولای ۱۹۴۵

۱۵. ضدها گلوله توپ
عکس جنگ جهانی
عکس جنگ جهانی
تاسک فورس ژاپن. درحالیکه هواپیماها به سمت توکیو پرواز می‌کنند، توپهای ۴۰ میلی متری در ۱۶ فوریه ۱۹۴۵ USS HORNET را تیرباران می‌کنند. به گلوله‌های توپ بر روی زمین توجه کنید.
تهیه و ترجمه: گروه تاریخ ما/ مریم محبعلی نژاد
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها