عمارت کوشک تهران

عمارت کوشک یا خانه «شقاقی» متعلق به «حسین شقاقی» بوده که حدود ۸۰ سال پیش و پس از بازگشت او از آلمان به ایران ساخته شده است.
این بنا شامل زیرزمین، همکف، طبقه اول و کلاه فرنگی است که به صورت مورب میان زمینی به ابعاد تقریبی ۳۳×۴۹ متر ایجاد شده است. این بنا متعلق به دوره پهلوی اول و مساحت آن حدود ۱۵۵۰ مترمربع است. عمارت کوشک تقریبا پلان بیضی‌شکل دارد و نمای آن را ۴ ایوان زیبا زینت بخشیده است. این بنا دارای تزئینات ارزشمندی مانند نقاشی دیواری، آینه‌کاری، گچبری و نمای کاشی‌کاری فوق العاده زیبا و دیدنی است.
عمارت «کوشک» در ۳ طبقه و به شکل کلاه فرنگی بنا شده و دارای ۶ اتاق خواب، یک اتاق مطالعه یا دفتر کار، ۵ تالار و چند زیرزمین با لوازم و وسایل بهداشتی است.
در حال حاضر در این بنای تاریخی، جدای از قدمت و زیبایی منحصربه‌فرد معماری، فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌گیرد. طبقه اول و زیرزمین این عمارت زیر نظر معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی است. زیرزمین این عمارت به دفاتر تشکل‌های صنفی و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان که به شکل ملی فعالیت می‌کنند، اختصاص داده شده و طبقه اول به کارگروه‌های آموزشی برای آشنا کردن علاقه‌مندان با رشته‌های مختلف صنایع دستی تعلق گرفته است.
•نشانی: خیابان فردوسی، خیابان کوشک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها