کیم جونگ هو

گوسانجا کیم جونگ هو؛ مرد رویا و عمل:
نقشه ها به عنوان وسایل ارتباطی:
جاده های فیزیکی که ما بر روی انها مسافرت میکنیم می توانند به عنوان بنیادی ترین روش های ارتباطات در نظر گرفته شود که برای بشر راه هایی برای اختلاط و تاثیر متقابل را فراهم می کنند.مجموعه ی منظمی از هزاران جاده؛ پیاده راه و کوچه؛ چیزی را تشکیل می دهد که عموما یک نقشه – یک ارائه ی قابل مشاهده که اطلاعات محسوسی را در مورد سطح زمین انتقال می دهد – نامیده می شود. اما نقشه ها به صورت خودکار تولید نمی شوند بلکه فرآورده ای از فرزانگی بشر و تلاش بی وقفه می باشد.
گوسانجا کیم جونگ هو:

گوسانجا کیم جونگ هو؛ یک جغرافی دان و نقشه کش اواخر سلسله ی چوسون؛ مردی با پشتکار مداوم بود که عمر خود را برای تدوین یک نقشه از شبه جزیره کره وقف نمود. اگرچه کیم جونگ هو به عنوان مشهورترین جغرافی دان دوران چوسون مورد احترام است؛ امروزه چیز زیادی در مورد زندگی وی باقی نمانده است. او که به خاطر تدوین چونگ گودو ؛ دونگ یودو و دِدونگ یوجی دو مشهور است؛ احتمال می رود که در منطقه ی هوانگ هه در سال ۱۸۰۴ به دنیا آمده باشد.لقب وی گوسانجا می باشد که در لغت معنی “مرد کوهستان قدیمی” را می دهد. اگرچه او به طور گسترده ای به دلیل تولید یک نقشه ی دقیق و نوشتن کتاب هایی مرتبط با جغرافیا شناخته شده است؛ حقایق در مورد زندگی وی از جمله تاریخ تولد و وفات؛ زادگاه وی و جایگاه اجتماعی او همچنان به عنوان یه موضوع مورد بحث باقی مانده است.
اعتقاد بر این است که او از اولین روزهای زندگیش حس ویژه ای نسبت به مدیریت داشته است. چونگ گودو؛ بزرگترین نقشه ی قدیمی کره توسط کیم در سال ۱۸۳۴ تدوین شده است. چونگ گودو که شامل دو جلد می باشد؛ تلفیقی از صدها برگه ی مجزا از کاغذهای رنگی می باشد. یک تصویر عمودی متصل شده از این دو جلد؛ یک نمایش دقیق و جامع سرزمینی را از کل شبه جزیره کره پوشش می داد. با تحسینی که به دلیل درستی و کار آمدیش جلب کرده بود؛ این اولین نقشه که توسط کیم تهیه شده بود؛ شهرها را با جزئیاتی سخت گیرانه مجسم کرده و مکان دقیق کوهستان ها؛ رودخانه ها؛ جاده ها؛ ایستگاه ها؛ تالارهای کنفرانس و بسیاری دیگر را مجسم می کرد.

۲۷ سال بعد از تدوین چونگ گودو؛ کیم دِدونگ یوجیدو را در سال ۱۸۶۱ ایجاد کرد.با داشتن اندازه ی ۶.۷ متر ارتفاع و ۳.۳ متر پهنا؛ دِدونگ یوجیدو شبه جزیره ی کره را به ۲۲ لایه ی مختلف تقسیم کرده بود. در زمان تا شدن؛ هر لایه به یک اطلس جداگانه تقسیم می شد و در زمان باز شدن؛ ۲۲ نقشه ی متفاوت با هم دیگر ترکیب شده و به عنوان بخش هایی از یک نقشه ی کلی دیده می شدند. بر خلاف چونگ گودو؛ کیم در دِدونگ یوجیدو از حروف نوشتاری کمتری استفاده نمود و به جای آن او استفاده از نماد ها و علایم مختلف را برگزید. همچنین کیم به طرز قاعده مندی به منظور نشان دادن دقیق طول فواصل بین مناطق مختلف در هر ۱۰ ری از یک علامت استفاده نمود. در سال ۲۰۰۵؛ یک گروه از محققان در موسسه ی تحقیقات برای زیست گاه های بشری نقشه ای از کره را با به کارگیری تکنولوژی های مرتبط با هنر شامل عکس های ماهواره ای و جی پی اس تولید کردند و متوجه شدند که نقشه ی تازه تولید شده شدیدا با دِدونگ یوجیدو که ۱۴۴ سال قبل توسط کیم منتشر شده بود مطابقت دارد.
امروزه اثر کیم جونگ هو (دِدونگ یوجیدو) به خاطر صحت علمی ودقت زیادش مورد ستایش قرار می گیرد. به منظور کشیدن یک ترسیم واقع بینانه؛ گفته می شود که کیم به تمام گوشه های کشور سفر کرده و ده مرتبه از کوهستان باک دو بالا رفته است. با حکاکی دِدونگ یوجیدو بر روی بلوک های چوبی ؛ کیم همچنین سهم زیادی در افزایش قابل حمل و دسترس پذیر نمودن نقشه ها داشت و بدین ترتیب استفاده از نقشه ها را در میان مردم چوسون عمومی نمود.نقل شده است که کیم گفته است:” در زمان آشفتگی؛ نقشه ها راه هایی را برای شکست دشمن به طور موثر فراهم می کنند. در زمان صلح؛ استعمال نقشه ها برای بهبود حکومت بر کشور انجام می گیرد.”

وقایع مربوط به مرگ کیم مبهم می باشد.بعد از انتشار آخرین نسخه از دِدونگ یوجیدو در سال ۱۸۶۶؛ دیگر صدایی از کیم شنیده نشده است. یک سند از دفتر فرماندار- ژنرال در کره ادعا می کند که نائب السلطنه کره دِوونگ اون بعد از دیدن آخرین نسخه از نقاشی بزرگ کیم ؛ به دلیل گنجاندن جزئیات حساس طبیعی که برای امنیت کشور بحرانی می باشد؛ بسیار عصبانی شده است. بر اساس این سند؛ دِونگ اون کیم را دستگیر نموده و زندانی کرد و نقشه ها نیز نابود شدند.
اما این موضوع صحیح نمی باشد زیرا بلوک چوبی اصلی چاپ شده از دِدونگ یوجیدو امروزه در دانشگاه کره موجود می باشد. بعلاوه؛ افرادی نظیر چوئه هان گی و شین هون که در توسعه ی نقشه کمک نمودند به هیچ وجه محکوم نشده اند. تاریخ دانان کره ای بالاتفاق معتقدند که این سند توسط دفتر فرماندار- ژنرال که در طول دوران استعمار ژاپن بر کره تحت کنترل ژاپنی ها بود؛ جعل شده است.
کره ای ها میراث کیم را که محصولی از روحیه ی وطن پرستانه و الهام بخشانه ی او است به یاد داشته و تقدیر خواهند کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها