دروازه جهنم، ورودی جهان مردگان

باستان‌شناسان فعال در سایت پاموکله در جنوب‌غربی ترکیه، دروازه جهنم را با ردیابی مسیر چشمه‌های آب گرم در این منطقه کشف کرده‌اند. قرن‌ها پیش اینجا پر از مه سمی اسرارآمیزی بوده که حیوانات را از پای درمی‌آورده است.
 

محبوبه عمیدی: مردمان یونان باستان و روم معتقد بودند خدایانشان می‌توانستند کسی را بدزدند، به پیروزی پیروانشان در جنگ‌ها کمک کنند، بیماری‌های متعددی را شفا دهند و حتی قهرمانانی را در جهان پس از مرگ به حضور بپذیرند. باستان‌شناسان می‌گویند دروازه این جهان مردگان را که توسط رومیان باستان پلوتو نامیده می‌شده و پیش از این در هیراپولیس (شهر باستانی یونانیان) ساخته‌شده، در جنوب‌غربی ترکیه امروزی کشف کرده‌اند.

اما ببینیم چطور می‌شود به این جهان پا گذاشت؟ اگر از کوه المپ یا المپوس که در یونان واقع شده بالا بروید و بعد از آن به قدر کافی به سمت آتشفشان‌های فعال منطقه مدیترانه حرکت کنید، با دهانه‌های کوچکی مواجه خواهید شد که گوگرد از آنها خارج می‌شود، چشم‌اندازی بسیارشبیه به چیزی که در افسانه‌ها ورودی دروازه جهنم یا جهان مردگان نامیده شده است.

باستان‌شناسان ایتالیایی که در این سایت قدیمی متعلق به یونان باستان (که امروزه پاموکله نامیده می‌شود و در ترکیه امروزی واقع‌شده)، مشغول حفاری هستند، می‌گویند دروازه شهر هیراپولیس به جهان مردگان را کشف کرده‌اند. این شهر در قرن‌ها پیش مقدس بوده و زائران برای عبادت معبد آن و شستشو در چشمه‌های آب گرم به هیراپولیس می‌آمده‌اند.این معبد در بالای کوهی واقع‌شده که چشمه‌های آب گرم از آن می‌جوشیده‌اند.

شرح عکس: نمای دیجیتالی از چشم‌انداز احتمالی معبد هادس
شرح عکس: نمای دیجیتالی از چشم‌انداز احتمالی معبد هادس

باستان‌شناسان ایتالیایی به رهبری فرانسیسکو داندریا از دانشگاه سالنتو، هنگام ردیابی ادامه مسیر یکی از همین چشمه‌های آب گرم به این دروازه رسیده‌اند. شواهد و حکاکی‌ها نشان می‌دهد این دروازه باید ورودی جهنم افسانه‌ای یونانیان باشد.

این کشف با نوشته‌های استرابو، جغرافی‌دان یونانی که در آخرین سال‌های قبل از میلاد زندگی می‌کرده و شرح سفرهای خود به آسیای‌صغیر را نوشته است نیز همخوانی دارد. او در مورد این دروازه می‌نویسد: «آنقدر فضای ورودی بزرگ است که یک مرد بتواند وارد آن شود؛ اما باید به اعماق پایین برود و در فضایی که مه سنگین و سمی آن را احاطه کرده، حرکت کند. حیوانات، حتی گاوها نمی‌توانند از این بخار سمی جان سالم به‌در ببرند. من خودم گنجشک‌ها را در این مکان رها کردم و بلافاصله با بدن بی‌جان آنها مواجه شدم».

قرن‌ها پیش خادمان این معبد برای اثبات قدرت خود از این مدخل عبور می‌کردند و احتمالا با حبس نفس خود و آگاهی از جریان هوا در غار از آن زنده بیرون می‌آمدند؛ اما پرنده‌ها این شانس را نداشتند. کشف اجساد این پرندگان در حفاری‌های امروزی اطمینان باستان‌شناسان ایتالیایی به پیدا کردن دروازه جهنم را بیشتر کرده است. آنها حفاری آتی را به معبد عظیم پلوتو اختصاص خواهند داد.

منبع: خبر آنلاین

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها