تصاویری از ناصرالدین شاه قاجار شوالیه انگلیس

انعکاس اخبار سفر ناصرالدین شاه به فرنگ در مطبوعات

ناصرالدین شاه نخستین پادشاه ایران بود که به اروپا مسافرت کرد. وی در اولین سفر خود به بریتانیا به لقب شوالیه انجمن گارتر (بالاترین مقام سلحشوری بریتانیا) نائل آمد.

ناصرالدین شاه نخستین پادشاه ایران بود که به اروپا مسافرت کرد. وی در طول سلطنت خود سه بار از کشورهای اروپایی در سال‌های ۱۲۹۰ هجری قمری (۱۸۷۳ میلادی)، ۱۲۹۵ هجری قمری (۱۸۷۸ میلادی) و سومین سفر در سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۷ هجری قمری (۱۸۸۹ میلادی) دیدن کرد که در آخرین سفر خود از ناوگان جنگی بریتانیا بازدید داشت.

 

خبرر مربوط به آغاز سفر ناصرالدین شاه به فرنگستان و خداحافظی با اهالی دربار

 

ناصرالدین‌شاه سفر خود را به همراه یکصد نفر از تهران به سمت بندرانزلی و گذشتن از راه‌های صعب‌العبور و گردنه‌های مرتفع رشته‌کوه‌های البرز شروع کرد که چهار هفته طول کشید تا به ساحل دریای خزر برسند.

 

دستخط ناصرالدین شاه در دفتر یادبود کارخانه هاورث در منچستر

ناصرالدین‌شاه و هیئت همراه او سپس به وسیله کشتی به بندر آستراخان روسیه و از آنجا با قطار به مسکو و سن‌پترزبورگ رفتند. در ایستگاه راه‌آهن سن پترزبورگ، تزار و سایر اعضای خانواده سلطنتی روس از او استقبال کردند.

 

شاه در اپرای سلطنتی ایتالیا

ناصرالدین شاه پس از چند روز اقامت در روسیه، به کشورهای آلمان، بلژیک، انگلستان، فرانسه، سوییس، ایتالیا، اتریش و عثمانی مسافرت کرد. وی در اولین سفر خود به بریتانیا به لقب شوالیه انجمن گارتر (بالاترین مقام سلحشوری بریتانیا) نائل آمد.

 

شاه در بازدید از بارانداز وست ایندیا

ناصرالدین‌شاه اولین شاه ایران بود که لقب شوالیه انجمن گارتر را به‌دست آورد. از آنجا که شاه قاجار علاقه زیادی به عکاسی داشت، از اولین ره‌آوردهای سفر وی، دوربین عکاسی بود. همچنین می‌توان به سیستم پستی نوین، امتیاز خط آهن قطار تهران- ری، انتشار روزنامه و تاسیس بانک شاهنشاهی ایران اشاره کرد.

 

شاه در پاریس

 

شاه در پاریس: استقبال شورای شهر با طاق نصرت

 

شاه در موزه مادام توسو در حال بازدید از تندیس‌های مومی

 

شاه در کاخ کریستال (انگلستان)

 

گاردن پارتی چیزویک به میزبانی پرنس و پرنسس ولز

 

ن‍اص‍رال‍دین‌ ش‍اه‌ و امین‌ال‍س‍ل‍طان‌ در خ‍ان‍ه‌ ل‍رد س‍الیس‍ب‍وری‌

 

خبر بازگشت ناصرالدین شاه از مسافرت فرنگ

تصاویر فوق برگرفته از نمایشگاهی مجازی با عنوان «انعکاس اخبار سفر ناصرالدین شاه در مطبوعات» است که از سوی اداره‌کل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در وبسایت این سازمان برپا شده است. نمایشگاه یادشده از تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۵ و به همت این اداره‌کل و در محل کتابخانه ملی برپا شده و به مدت یک هفته در این مکان دایر است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها