موزه ارومیه

موزه ارومیه

اگر برای سفر شهرتاریخی ارومیه را را برگزیده اید، و دنبال مکان های دیدنی و تاریخی آن هستید با ما همراه باشید تا با معرفی موزه ای مهم که جز موزه های معروف شهر ارومیه و ایران است، سفری زیبا برای خود و خانواده ‌تان رقم بزنید. امیدواریم از همراهی با ما لذت ببرید.

موزه ارومیه

معرفی موزه

این موزه مانند موزه رشت از دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی تشکیل شده است، و در آن اثار تاریخی زیادی از سراسر ایران که مربوط به سلسله های مختلف است نگهداری می‌شود. لباس هایی در این موزه نگهداری می‌شود که شامل لباس های زری دوزی شده است. این موزه که جز تاریخی ترین موزه های کشور به حساب می‌آید، حدود ۳۰ هزار اثر تاریخی را در خود جای داده است.

موزه ارومیه

این موزه دومین موزه و گنجینه کشور به حساب می‌آید. با بازدید از این موزه به راحتی می‌توان تاریخ ما قبل ایران را مورد بررسی قرار داد. موزه ارومیه با مساحت حدود ۷۵۰ متر مربع و در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد. این موزه دارای دو تالار است که تالار بزرگ آن مربوط به باستان شناسی و تالار کوچک آن مربوط به مردم شناسی اشت.

باستان شناسی

این تالار دارای سه بخش تاریخی، اسلامی، پیش از تاریخ است، که آثار تاریخی زیادی که از تپه های استان یافت شده است نگهداری می‌شود. در ۲ بخش تاریخی و پیش از تاریخ آثاری مانند آثار سنگی، سفالی، و… دیده می‌شود. از دوره قاجار انواع جعبه های جواهر مرصع و فیروزه کوب، از زمان هخامنشیان گوشواره و گردنبند طلا و زیور آلات برنزی در عصر برنز نگهداری می‌شود.

آثار تاریخی ارومیه

مردم شناسی

در این قسمت از دوران صفویه فرهنگ قدیمی و بومی استان نمایش داده می‌شود. در این تالار انواع ابزار کشاورزی، قفل و یراق بقاع و امامزاده و… به شما نمایش داده می‌شود.

موزه ارومیه

بخش های مختلف موزه ارومیه

موزه ارومیه دو بخش اصلی دارد؛ تالار بزرگ موزه ارومیه (سالن باستان شناسی) که به نمایش آثار باستانی و تاریخی دوره های مختلف اختصاص پیدا کرده و تالار کوچک (سالن مردم شناسی) که در آن آثاری از مردم شناسی به نمایش درآمده است.

۱- تالار بزرگ | سالن باستان شناسی

این سالن خود سه بخش پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دارد و آثار مهم و نفیسی از آغاز دوره نوسنگی تا پایان دوره قاجاریه را در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته است. آثاری که در این بخش می بینید از حفاری های تپه های اسماعیل آباد قزوین، املش گیلان، حسنلوی نقده، سیلک کاشان، دینوخواه اشنویه و عمارلو رودبار به دست آمده است و شامل اشیای سفالی خام، پخته و مفرغی می شود.

بخش پیش از تاریخ و تاریخی

اگر علاقه مند به بازدید از آثار سنگی، سفالی و فلزی از دوره نوسنگی تا دوره صدراسلام هستید باید به این بخش سر بزنید. در این بخش اشیایی از مناطق مختلف ایران مانند شوش، دیلمان، خوردین، نوروزمحله، ری، رودبار، گری، رحمت آباد، سیاهکل، عمارلو و نهاوند جمع آوری شده اند.

بخش دوره اسلامی 

در این بخش نیز آثار بسیار زیبا و خیره کننده ای از قرن های اولیه اسلام تا دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است. اشیای این بخش با خطوط کوفی یا آیاتی از قرآن مجید تزیین شده اند. در کنار اینها سرعلم های ایام سوگواری، نوشته های کوفی و عربی و آیاتی از کتاب های مقدس آسمانی از جاهای مختلف کشور برای نمایش به این قسمت آورده شده اند. این اشیا از شهرهایی مانند گرگان، ری، کرج،، قوچان، سبزوار، نیشابور، اراک، کاشان، ساوه، شوش، گنبد کاووس، بیرجند و اصفهان به موزه ارومیه آورده شده اند.

بخش لرستان

در بخش لرستان اشیای تاریخی که از منطقه لرستان به ویژه در دوره مفرغ به دست آمده اند، در معرض نمایش قرار گرفته اند.

بخش سکه ها

در این بخش می توانید از سکه هایی که به دوره های قبل و بعد از اسلام در ایران مانند حکومت های اشکانی، ساسانی، امویان، سلجوقیان، ایلخانان و … تعلق دارند دیدن کنید.

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها