کشف مقبره کاهن اعظم مصر باستان به همراه کتیبه‌های هیروگلیف‌ و صحنه‌هایی از پیشکشی به خدایان + عکس

کاهن اعظم

باستان‌شناسان، مقبره کاهن اعظم «رامون را»، خدای مصر باستان و معادل زئوس در یونان و یوپیتر رومیان را در مصر کشف کردند. این تابوت که تقریبا همه جایش سالم باقی مانده است، ۳۴۰۰ سال قدمت دارد و حاوی طرح‌های هیروگلیف و تصاویری از قربانی کردن برای خدایان است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از AncientOrigin، نام کاهن اعظم آمون یا «خدای خدایان» عنخ-ف-ن-خُنسو (Ankh-ef-en-Khonsu) بوده است و تابوتش در مقبره آمن‌هوتپ- های، بلندمنصب‌ترین فرد یا وزیر باستان مصر در زمان سلطنت آمن‌هوتپ سوم قرار داشته است.

آمون یا آمین یکی از مهم‌ترین خدایان مصر باستان بود. او به عنوان خالق، حاکم، خدای حاصلخیزی و خدای خورشید شناخته می‌شد. آمون را با قرص خورشید و دو آرایه بلند پر بر تاج در مصر باستان به نمایش در می‌آوردند. در بعضی از تصاویر او را به شکل مردی به صورت برانگیخته با پوست تیره وآراسته به پرهای بلند به تصویر کشیده‌اند. این خدا در بعضی از تصاویر به شکل قوچ کشیده شده است.

«آمون را»، خدای مصر باستان، خدای خدایان و خدای باد

باستان‌شناسان معتقدند که قدمت این تابوت به بین سال‌های ۷۱۶ تا ۹۴۳ قبل از میلاد برمی‌گردد و به نظر می‌رسد که بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ قبل از میلاد این مقبره باز شده و بیش از ۵۰۰ سال بعد از ساختش دوباره مورد استفاده قرار گرفته است. این تابوت در داخل گودالی پوشیده شده از سنگ‌های سخت کشف شده است.

محل قرارگیری تابوت عنخ-ف-ن-خُنسو در میان سنگ‌ها

سلطان عید، مدیر آثار باستانی مصر علیا، در بیانیه‌ای گفت: «تابوت از چوب ساخته شده و با لایه‌ای از گچ پوشیده شده است. این نشان‌دهنده آن است که فرد فوت‌شده با یک کلاه گیس و تاج گل و روبان‌های رنگارنگ همراه با ریش تشریفاتی و یک گردنبند که سینه‌اش را زینت داده، دفن شده است».

باستان‌شناسان همچنین کتیبه‌های هیروگلیف و تصاویری از عنخ-ف-ن-خُنسو در حال پیشکش به خدایان آنوبیس و هاتور در تابوت یافته‌اند.

«لوح افشا»، لوح تشییع جنازه عنخ- ف-ن-خُنسو

عنخ-ف-ن-خنسو که با نام آنخ اِف اِن خونسو نیز شناخته شده است، کاهن خدای مصری، منتو بوده است که طی سلسله‌های بیست و پنجم و بیست و ششم (۷۲۵ پیش از میلاد) در تبس می‌زیسته است. او پسر بس-ن-موت-ای و تانشت بوده است. در مذهب نوظهور تلما، بیشتر تحت عنوان عنخ آف نا خونسو و به عنوان پیشکش نامیده شده در «لوح افشا» شناخته می‌شود.

لوح افشا یک لوح تدفین چوبی است که برای ضمانت ادامه زندگی‌اش در عالم اموات ساخته شده است و اکنون در موزه‌ای در مصر نگهداری می‌شود.

مترجم: نسترن صائبی

منبع: تاریخ ما

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها