آشنایی با جزیره گمشده فردیناند

روزی روزگاری در آب های نه چندان دور از سواحل سیسیل، جزیره ای به نام فردیناند وجود داشت. این جزیره در دریای مدیترانه بین سیسیل و تونس قرار داشت و یک موقعیت استراتژیک برای هر نیروی دریایی که می خواست ترافیک مدیترانه را کنترل کند به حساب می آمد. به محض اینکه جزیره کشف شد، تقلا و جنگ برای حاکمیت بین چهار کشور قدرتمند آغاز شد اما زیاد طول نکشید. کمتر از شش ماه بعد، جزیره در دریا غرق شد. اکنون تقریبا ۲۰۰ سال از آن زمان گذشته است همان بحث ها دوباره شروع شده، زیرا جزیره فردیناند اینچ به اینچ درحال بالا آمدن است.
داستان جزیره فردیناند در جولای سال ۱۸۳۱ با مجموعه ای از لرزش ها و بوی تند گوگرد آغاز شد. به وضوح، جایی یک آتشفشان درحال فوران بود. هیچ چیز غیرعادی وجود نداشت. سیسیل آتشفشانی است و ساکنان به این فوران های کوچک و بزرگ عادت کرده بودند.اما در هیچ جای جزیره نشانه ای از فوران نبود. چند روز بعد، ستون هایی از دود دیده شد که از دریا بلند می شد. ابتدا ساکنان فکر کردند که یک کشتی آتش گرفته است اما زمانی که یک کشتی درحال عبور از نزدیکی این منطقه بود وقتی آب های متلاطم و ماهیان مرده شناور روی آب را دید، مطمئن شد که با یک هیولای دریایی روبروست. دو هفته بود که اولین نشانه های گوگرد و ظهور یک جزیره جدید تایید شد. در آن ماه و ماه بعد، جزیره به رشد خود ادامه داد و هنوز فعال بود و گدازه و خاکستر گرم از دهانه اش خارج می شد تا اینکه در نهایت به ارتفاع ۶۳ متر و محیط ۴.۸ کیلومتر رسید. یک قله در شمال شرقی آن با یک دشت در میانه  وجود داشت که دو برکه در آن تشکیل شده بودند، برکه بزرگتر حدود ۲۰ متر محیط و ۲ متر عمق داشت.
این تکه سنگ عظیم در موقعیتی تاکتیکی قرار داشت و هر کشوری که در منطقه حضور دریایی داشت متوجه شد که هرکسی مالک جزیره باشد می تواند همه ترافیک دریایی تجاری و نظامی را کنترل کند. اولین کشوری که ادعای مالکیت کرد بریتانیا بود. یک کشتی نیروی دریایی به آنجا رفت، پرچم بریتانیا را در جزیره کاشتند و آن را قلمرو بریتانیا اعلام کردند و جزیره گراهام نامیدند. پادشاه سیسیل، فردیناند دوم، این عمل را تجاوز به آب های سیسیل پنداشت، یک ناوچه اعزام کرد تا سرزمین جدید را پس بگیرد و آن را به افتخار خودش فردیناند نامید. اسپانیا نیز علاقه نشان داد. آخرین کشوری که خودش را به صحنه رساند نیز فرانسه بود که و آن را به دلیل ماه ظاهر شدن جزیره، جولای، جولیا نامید.
درگیری ها پنج ماه ادامه داشت. گردشگران برای دیدن جزیره و دو دریاچه کوچک آن می رفتند و فرانسه حتی اعلام کرد که یک مرکز تفریحی در ساحل آن خواهد ساخت. و هیچکس متوجه نمی شد که این جزیره به آرامی درحال فرو رفتن در اقیانوس بود. مواد آتشفشانی که جزیره از آن ساخته شده بود آنقدر ریز و نرم بودند که نمی توانستند در برابر امواج اقیانوس مقاومت کنند. به محض اینکه فوران متوقف شد، دریا باسرعت آن را از بین برد. تا ۱۷ دسامبر ۱۸۳۱ جزیره کاملا زیر امواج ناپدید شد و اختلافات مرزی به طور مسالمت آمیز به پایان رسید.
این اولین باری نبود که جزیره در این قسمت اقیانوس ظاهر می شد. اولین بار این جزیره در قرن سوم قبل از میلاد ظاهر شد و بعد از آن ۴ یا ۵ بار ظاهر و ناپدید شده است. یک ظهور کوتاه هم در سال ۱۸۶۳ ناشی از فوران های جدید داشت که دوباره غرق شد.از آن زمان جزیره فردیناند یا گراهام ۸ متر زیر سطح دریا قرار دارد. کشتی ها می دانند که باید از آن اجتناب کنند اما برای آن هایی که با آب های این منطقه آشنا نیستند، جزیره غرق شده یک تهدید پنهان به حساب می آید. در سال ۱۹۸۷ خلبان آمریکایی در راه بمباران لیبی آن را با یک زیردریایی اشتباه گرفت.
در سال ۲۰۰۰ فعالیت های لرزه ای تازه ای در این جزیره اتفاق افتاد که آتشفشان شانسان بر این باورند که بار دیگر این جزیره ممکن است ظاهر شود. برای جلوگیری از تکرار اختلافات، این بار ایتالیا به سرعت گروهی از غواصان را برای کاشت پرچم سیسیل به این جزیره در حال بالا آمدن فرستاده است هم چنین یک لوح مرمرین با این نوشته نیز در آن قرار دارند «این قطعه زمین، فردیناند، به مردم سیسیل همیشه به مردم سیسیل تعلق داشته و خواهد داشت. اما گفته می شود که این لوح نابود شده است. اما بعید است که باز هم همان درگیری های ارضی به وجود بیاید زیرا به اندازه ای که سال ۱۸۳۱ اهمیت استراتژیک داشت امروزه ندارد. به هر حال این جزیره به احتمال زیاد و به درستی متعلق به ایتالیاست.
ماجرای جزیره گمشده فردیناند
ماجرای جزیره گمشده فردیناند
ماجرای جزیره گمشده فردیناند
ماجرای جزیره گمشده فردیناند
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها