نبرد دانگ پو

نبرد دانگ پو:
نبرد دریایی دانگ پو نبردی بود که در خلال تهاجم ژاپن به کره (۱۵۹۲-۱۵۹۸) انجام گرفت. این نبرد بین نیروهای دریایی کره و ژاپن انجام گرفت و نتیجه ی آن پیروزی کره ای ها بود.
مقدمه:
روز بعد از نبرد ساچئون؛ دریاسالار یی به ناوگانش اجازه داد تا در دریای آزاد ساریانگ جایی که آنها به منظور اجرای یک پاتک بر ژاپنی ها برتری تکنیکی داشتند؛ استراحت کنند. بعد از دریافت گزارش هایی مبنی بر اینکه ۲۱ کشتی ژاپنی در بندرگاه دانگپو لنگر انداخته اند؛ دریاسالار یی در سحرگاه دوم جون مجددا ناوگان درحال استراحت خود را به نبرد فراخواند.
در دانگپو؛ یکی از زیر دستان کوروشیما میچی فوسا به نام کوروشیما میچی یوکی در حال فرماندهی سربازان خود به منظور غارت و سوزاندن یک شهر ساحلی بود.
حمله:
زمانی که ناوگان کره به لنگرگاه دانگپو رسید؛ یی سون شین متوجه شد که بیرق فرماندهی این ناوگان ژاپنی در میان کشتی های دیگر متصل شده است. با علم به این فرصت طلایی؛ دریاسالار یی تهاجمی را با ناو فرماندهی خود ( یک کشتی لاک پشتی ) به قصد هدف قرار دادن ناو فرماندهی ژاپن ترتیب داد. ساختار ستبر کشتی لاک پشتی وی به یی سون شین اجازه داد تا به آسانی در میان خطوط کشتی های ژاپنی حرکت کرده و کشتی خود را درست در کنار ناو فرماندهی لنگر انداخته ی ژاپنی ساکن کند. ساختار سبک کشتی ژاپنی در برابر یک حمله ی گسترده مقاوم نبود و این کشتی در عرض چند دقیقه عرق شد. رگباری از گلوله های توپ که از کشتی لاک پشتی بر دیگر کشتی های ژاپنی ریخته می شد؛ باعث نابودی کشتی های بیشتری شد. کره ای ها کشتی های لنگر انداخته ی دیگر را محاصره نموده و شروع به غرق کردن آنها کردند. سپس ژنرال کره ای کوان جون تیری را به سمت کوروشیما پرتاب کرد. فرمانده ژاپنی کشته شد و یک کاپیتان کره ای داخل کشتی دشمن پریده و سر وی را از بدن جدا کرد.
سربازان ژاپنی بعد از دیدن قطع شدن سر دریاسالار خود وحشت زده شدند و در حالی که سردرگم بودند؛ توسط کره ای ها قتل عام شدند. دریاسالار یی به بخش زمینی دستور داد تا پایگاه دشمن را در ساحل نابود کنند اما بعد از شنیدن اخباری مبنی بر حرکت حداقل ۲۰ کشتی ژاپنی به سمت آنها در کوجه – دو؛ یکبار دیگر مجبور شد تا دستور خود را پس بگیرد. به دلیل اینکه خواست وی بیشترین برتری تکنیکی ممکن برای ناوگانش بود؛ او به کشتی هایش دستور داد تا از خلیج خارج شده و بادبان های خود را به سمت دریای آزاد بکشند. نبرد برای آن روز ادامه نیافت اما کشتی های ژاپنی به محض دیدن ناوگان هولناک کره ای ها با یک عقب نشینی عجولانه به یک تاریکی نزولی فرو رفتند.
پیامدها:
بعد از نبرد؛ کره ای ها ناو فرماندهی کوروشیما را جستجو کردند و یک بادبزن طلایی که شخصا توسط تویوتومی هیدیوشی به کوروشیما اهدا شده بود را ضبط نمودند. بعد از نبرد دانگپو؛ دریاسالار یی شروع به جستجو در جزایر اطراف کرد تا اینکه اخباری از ماهیگران دریافت نمود که نشان می داد ناوگان کوچک دیگری از کشتی های ژاپنی در دانگ هانگ پو لنگر انداخته است.این محل مکان نبرد دیگر دریاسالار یی سون شین بود.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مژده

مطالب تاریخ کره بسیار عالی است. درود بر شما