پادشاه گیونگ جونگ

گیونگ جونگ (تولد: ۲۰ نوامبر ۱۶۸۸ – وفات : ۱۱ اکتبر ۱۷۲۴ ، حکومت: ۱۷۲۰- ۱۷۲۴) بیستمین پادشاه سلسله کره ای چوسون می باشد. او پسر پادشاه سوکجونگ از همسر نجیب سلطنتی هوی از قبیله جانگ است.

زندگی نامه:

گیونگ جونگ در سال ۱۶۹۰ با تسریع کشمکش مابین احزاب سیاسی سورون و نورن که از گیونگ جونگ حمایت می کرد، به عنوان وارث سلطنت منصوب گشت.

بعد از مرگ پادشاه سوکجونگ در سال ۱۷۲۰، شاهزاده سلطنتی جانشین هویسو (یی یون) در سن ۳۳ سالگی با عنوان پادشاه گیونگ جونگ به تخت نشست. گفته می شود زمانی که سوکجونگ در سال ۱۷۲۰ درگذشت، وی به یی یی میونگ گفته است که یونینگ گوم را به عنوان جانشین گیونگ جونگ نامیده است اما به دلیل فقدان یک مورخ یا مدرک تاریخی سوظن ها بین رقبای سورون و نورون افزایش یافت.

گیونگ جونگ در خلال سلطنتش از بیماری رنج می برد و حزب سیاسی نورون او را برای کناره گیری به نفع برادر ناتنی اش شاهزاده یونینگ تحت فشار گذاشت.  در سال ۱۷۲۰ و دو ماه بعد از رسیدن وی به سلطنت، برادرش شاهزاده یونینگ به منظور رسیدگی به امورات کشوری  به عنوان  برادر شاهزاده جانشین سلطنتی منصوب شد زیرا وضعیت ضعیف سلامتی پادشاه مدیریت امور سیاسی را برای وی ناممکن ساخته بود.

گفته می شود که مادر گیونگ جونگ (بانو جانگ) به خاطر بیماری پسرش سرزنش می شد. او در سال ۱۷۰۱ به اعدام با سم محکوم گردید. بانو جانگ بر اساس عرف تقاضای دیدار با فرزندش یعنی ولیعهد (بعدها پادشاه گیونگ جونگ) را نمود. وقتی او برای ملاقات با پسرش به سرعت به سمت وی می دوید، یک جراحت شدید به قسمت تحتاتی شکم ولیعهد وارد نمود که باعث عقیم شدن و ناتوانی وی در به دنیا آوردن یک وارث شد. پادشاه گیونگ جونگ به دلیل سلامتی شکننده اش وقت و انرژی کافی برای انجام هیچ کار مهمی را در چهار سال سلطنتش را نداشت.

این موضوع نبرد قدرت را تشدید کرده و باعث قتل عام بزرگی به نام شینیم ساهوا شد. نورون ها عرایضی به پادشاه در مورد عدم تاثیر گذاری آنها در این جریانات فرستادند در حالیکه سورون ها از این اتفاق به نفع خود سود برده و ادعا کردند که حزب نورون برای غصب قدرت تلاش می کند و حزب رقیب خود را از چندین پست کنار زدند. سپس اعضای حزب سورون با ایده قتل وارث سلطنت (یونینگ گوم) در پوشش شکار یک روباه سفید رنگ که گفته می شد به قصر رفت و آمد دارد، وارد معرکه ای دیگر شدند. اما ” ملکه دواگر این وون ” از او محافظ کرد و وی بعد از اینکه به پادشاه گفت قصد دارد به عنوان یک فرد عادی زندگی کند، توانست از خطر مرگ نجات یابد.

دو واقعه قتل عام مهم در چهار سال سلطنت وی وجود داشت. یکی از آنها سینچوک اوکسا بود که در آن حزب سیاسی حاکم (سورون) نورون های مخالف را که اصرار می ورزیدند برادر ناتنی گیونگ جونگ (شاهزاده یونینگ) در اولین سال سلطنت وی در سال ۱۷۲۰ در عوض پادشاه ضعیف و بیمار به امورات کشوری رسیدگی کند، از بین بردند. دیگری ایمین اوکسا نام داشت  که در دومین سال سلطنت وی در حدود سال ۱۷۲۲ به وقوع پیوست. تاریخ از هر دو واقعه با عنوان ” سینیم ساهوا ” نام می برد. او در طول سلطنت خود به تقلید از سلاح های غربی تفنگ های کوچکی ساخت و سیستم اندازه گیری زمین را در بخش های جنوبی کشور اصلاح کرد.

پادشاه گیونگ جونگ در سال ۱۷۲۴ فوت کرد و در کوهستانی در یانگجو به خاک سپرده شد. آن مقبره اویرونگ نام گذاری شده است.

حزب سورون در مورد اینکه برادر ناتنی وی (شاهزاده یونینگ) به دلیل تلاش های قبلی حزب نورون برای جانشینی وی با گیونگ جونگ در تخت سلطنت در روند مرگ وی موثر بود، حدس و گمان هایی داشتند. اما اکنون تاریخ نگاران به مانند آنچه در کتاب تاریخ کره اثر هومر توصیف شده است، به این نتیجه رسیدند که او می بایست در اثر خوردن ماهی فاسد درگذشته باشد.

” اما ما ممکن است در مورد حقیقت این شایعه تردیدهایی داشته باشیم. برای چیزی که نشان می دهد آن برادر اینچین کاری کرده و در جایگاه دوم مردی که میگوهایی را در میانه تابستان خورده است، میگوهایی که از ۳۰ مایلی دریا بدون استفاده از یخ آورده شده اند، ممکن است علت مرگ وی باشد. ”

وقایع نگاری حکومت گیونگ جونگ بعد از مرگش در سال ۱۷۳۲ در زمان حکومت پادشاه یونگ جو منتشر شد. تعداد اندکی از خطاطی های دوران نوجوانی گیونگ جونگ تا به امروز باقی مانده است.

منبع:ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها