یون نام سِنگ

یون نام سِنگ (۶۳۴-۶۷۹) پسر ارشد ته مانگ نیجی گوگوریو یعنی یون گه سومون (۶۰۳؟-۶۶۵) بود. در سال ۶۶۵، یون نامسِنگ جایگزین پدرش شده و به دومین ته مانگ نیجی گوگوریو بدل گشت.

ته مانگ نیجی:

گفته می شود یون نامسِنگ در زمانی قبل تر از فوت یون گه سومون عنوان ته مانگ نیجی را به دست آورده بود. نقل شده است که پدرش از مقام خود کناره گیری کرده و عنوان افتخاری ته مانگ نیجی را کسب نمود.

بعد از مرگ پدرش، یون نام سِنگ برای جنگ با تانگ آماده گشته و عازم یک بازرسی از دژهای مرزی در یودونگ و دیگر دژها در سراسر پادشاهی شد. او قبل از ترک پایتخت برادرانش یون نام گون و یون نامسان را مسئول پیونگ یانگ قرار داد. نام گون و نامسان از غیب برادر خود نهایت استفاده را برده و کنترل پیونگ یانگ و دربار سلطنتی را در دست گرفتند. آنها به غلط نامسِنگ را به خیانت متهم کردند و پادشاه بوجانگ را مجبور نمودند تا دستور دستگیری نامسِنگ را صادر کند. نامسنگ که جایی برای رفتن نداشت، به پیشنهاد پسرش که از مرگ به دستان عموهایش فرار کرده بود، به تانگ گریخت. نامسنگ به تانگ فرار کرده و یک جایگاه بالا را در ارتش آن کشور دریافت کرد.

 

لوح یادبود مقبره یون نامسِنگ

 

سقوط گوگوریو و مرگ:

او از آن نقطه و با امید بازپس گیری قدرت به هدایت یک لشکر کشی نظامی از جانب تانگ در داخل خاک گوگوریو کمک کرد. این لشکر کشی سرانجام به نابودی گوگوریو در سال ۶۶۸ ختم شد. وی در منطقه تحت تسلط دفتر ژنرال محافظ برای تسکین شرق یا آندونگ دوهوفو که توسط تانگ تاسیس شده بود درگذشت. این دفتر که یک فرمانداری چینی بود، بعد از سقوط گوگوریو در پیونگ یانگ تاسیس گشته و راهی برای مدیریت قلمرو سابق گوگوریو به شمار می رفت. نامسنگ در کوهستان مانگ در لویانگ (پایتخت شرقی تانگ) به خاک سپرده شد.

لوح یادبود مقبره نامسِنگ و برادرش نامگون کشف شده است. زندگی نامه نامسنگ در ” تاریخ جدید تانگ، جلد ۱۱۰ ” آمده است. چینی ها نام خانوادگی نامسِنگ را به جای یون به صورت چون (در زبان چینی به صورت ژوان) ارائه می دهند زیرا یون (در زبان چینی به صورت یوان) نام اختصاص داده شده به امپراطور گائوژو از تانگ (لی یوان، موسس و اولین امپراطور تانگ) بود و در سنت چینی اختصاص دادن آن به دیگری مورد نهی قرار می گرفت.

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا
امتیاز :
     

سلام.دستتان درد نکند.یون گه سومون چه پسران ناخلفی داشت!!نام سِنگ خائن برای لشکرکشی به وطنش گوگوریو همواره یک گناهکار دانسته خواهد شد.