گو آنسونگ

گو آنسونگ (دوران فعالیت: ۶۶۸-۶۸۳) که بعضا آنسون نیز نامیده می شود، برادر زاده یا پسر نامشروع پادشاه بوجانگ از گوگوریو (آخرین پادشاه این کشور) بود. او توسط ژنرال گوم موجام به عنوان پادشاه جدید گوگوریو برگزیده شد ولی بعدا گوم را به قتل رسانده و تسلیم پادشاهی کره ای شیلا گردید. وی در پایتخت شیلا شهر گیونگ جو سکنی گزید.

مقدمه:

گو آنسونگ برادر زاده پادشاه بوجانگ و شاهزاده ای از گوگوریو قبل از سقوط آن بود. نام گو آنسونگ در برخی از منابع چینی به عنوان نوه بوجانگ (آخرین پادشاه سلسله کره ای باستانی گوگوریو) ثبت شده است.

حاکم باقی مانده گوگوریو:

شاهزاده آنسونگ در سال ۶۶۸ در شیلا حضور داشت، جایی که وی برای سال ها به عنوان گروگان نگه داشته می شد. او بعد از شنیدن اخباری مبنی بر شکست و سقوط پادشاهی اش، در جستجوی بازماندگان برآمده و در ابتدا به دنبال رخصتی برای احیای آن می گشت. آنسونگ با مقام عالی گوگوریو گوم موجام که او نیز در حال نبرد بود ملاقات کرد. آنها به همراه یکدیگر اتحادی برای احیای پادشاهی گوگوریو ترتیب دادند. آنسونگ به عنوان حاکم گوگوریو جدید که مرکزش در شهر هانسونگ واقع در منطقه هوانگ هه جنوبی قرار داشت  تاج گذاری کرد.

فورا سفرایی یه منظور اعاده بخشی از قلمرو برای پادشاهی احیا شده گوگوریو و همچنین یک اتحاد دفاعی با ” سرزمین بزرگ ” (منظور شیلا) به این کشور فرستاده شدند. شیلا که مشتاق شکستن روابط خود با تانگ بود، با پایه ریزی مجدد گوگوریو و اتحاد با گوگوریو احیا شده تحت حاکمیت پادشاه آنسونگ موافقت نمود. این موافقت شیلا از آن جهت بود که تانگ بعد از شکست گوگوریو و بکجه در تهدیدی آشکار درجستجوی تحمیل استیلای خود بر قلمروهای سابق این دو کشور بود. در هشتمین ماه از سال ۶۷۰، پادشاه مونمو از شیلا یک فرمان سلطنتی به آنسونگ فرستاد که بخشی از آن را در زیر می خوانیم:

” حال مردم نمی توانند بدون حاکم به سر ببرند و خداوند باریتعالی بایست شخصی را داشته باشد که با اختیاراتی به او اعتماد کند. شما و تنها شما از نسل واقعی پادشاه سابقتان (بوجانگ) هستید؛ چه کسی جز شما توانایی سرپرستی مراسم قربانی برای اجداد را دارد؟… با احترام فرستادگان من و دیگران برای باز کردن سریع این فرمان تغییر مالکیت که به شما دستور می دهد تا پادشاه گوگوریو باشید فرستاده می شوند.  شما بایست مردمان پناهنده خود را جمع آوری کرده و به آنان تسکین دهید، به روابط قدیمی خود ادامه داده و به آنها یک زندگی جدید ببخشید، برای همیشه دوران به عنوان یک کشور همسایه باشید و امور را به مانند برادرها اداره کنید. “

سپس پادشاه مونمو به وی لقب پادشاه بودوک را اعطا کرده و قطعه کوچکی از قلمرو در مجاورت شهر کنونی ایکسان در نزدیکی پایتخت سابق بکجه در بویو را به او اختصاص داد. ظاهرا این اقدام به عنوان راه بندی در برابر تلاش های محتمل تانگ برای کنترل منطقه صورت گرفت.

پایان پادشاهی بودوک:

قلمرو احیا شده گوگوریو در بودوک به زودی به پناهگاهی برای باقی مانده جمعیت گوگوریو مبدل گشت. مدت کوتاهی بعد در سال ۶۷۲ و تحت شرایطی نامشخص که مدارک نشان از آشفتگی در داخل پادشاهی جدید می دهند، گوم به دستور آنسونگ کشته شد.

در سومین سال حکومت پادشاه شیلا سینمون (۶۸۳) و به دنبال شورشی که توسط اشراف شیلا بر علیه پادشاه سینمون طرح ریزی شده بود (برنامه ای که در آن ژنرال ته مون که از بستگان آنسونگ بود نیز مشارکت داشت)، شیلا پادشاهی کوچک بودوک را برانداخت و آنسونگ وادار شد تا در پایتخت شیلا در گیونگ جو ساکن شود. در آنجا به وی لقب رسمی سوپان اعطا گردید، لقبی که به آنانی داده می شد که نام خاندان آنها کیم بود. همچنین او قطعه زمینی سخاوتمدانه و جواهرات باشکوهی دریافت کرد. پادشاهی بودوک به پایان راه خود رسید و باقی مانده جمعیت گوگوریو در مناطق مختلف در جنوب با جمعیت محلی ادغام شدند.

تاریخ و شرایط فوت آنسونگ معلوم نیست.

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها