فتح گوچوسون توسط امپراطوری هان

فتح گوچوسون توسط هان لشکرکشی بود که در حدفاصل بین سال های ۱۰۹ تا ۱۰۸ قبل از میلاد مسیح توسط امپراطور وو از سلسله چینی هان بر علیه ویمن چوسون انجام گرفت. نتیجه آن سقوط گوچوسون و تاسیس چهار فرمانداری هان در شبه جزیره کره بود.

مقدمه:

از زمانی که ویمن سلطنت گوچوسون را به دست گرفت، روابط مابین هان و گوچوسون رو به وخامت نهاد.

پادشاه اوگو از گوچوسون در تماس مستقیم با سفرای فرستاده شده توسط روسای قبایل مختلف در شبه جزیره کره به امپراطوری هان وقفه ای ایجاد کرد و از این روی امپراطور وو از هان فرستاده ای به نام شی هی را به گوچوسون فرستاد. شی هی بعد از ملاقات رسمی با پادشاه در حصول اطمینان از امنیت مسیر سفرا ناکام گشت. شی هی در مسیر بازگشت به کشورش دستیار پادشاه گوچوسون به نام وی جانگ را به قتل رساند. پادشاه به خاطر رفتار وی سربازان را به قصد کشتن شی هی فرستاد. زمانی که پادشاه اوگو فرستاده هان را اعدام کرد، بهانه اصلی برای جنگ به وجود آمد زیرا امپراطور وو به شدت عصبانی شده بود.

اما شروع جنگ می تواند به علت تمایل هان برای حذف اتحاد احتمالی گوچوسون با ژیونگنو بر علیه هان نیز باشد. ممکن است علت دیگر بدتر شدن روابط مابین هان و گوچوسون باشد زیرا ویمن چوسون از روابط تجاری فی مابین هان و جوامعی به مانند جینبون ممانعت به عمل می آورد.

روند جنگ:

در سال ۱۰۹ قبل از میلاد، امپراطور وو لشکرکشی نظامی هان را به مقصد گوچوسون انجام داد. دو دسته از قوا که مجموع آنها به پنجاه هزار سرباز می رسید، به ترتیب به رهبری یانگ پو و ژون ژی از امپراطوری هان به قصد یورش به پادشاهی عازم شدند. نیروی دریایی از ژی (منطقه شاندونگ امروزی) از طریق دریای بوهای بادبان های خود را به سمت گوچوسون کشیده و یک ارتش نیز از راه لیائودونگ به سمت وانگ گوم پایتخت گوچوسون پیشروی نمود.

مراحل اولیه لشکر کشی نظامی هان به گوچوسون موفقیت آمیز نبود و از این روی امپراطور وو در جستجوی بازسازی مجدد روابط دوستانه بین هان و گوچوسون برآمد. اما گوچوسون پیشنهاد را رد کرده و در عوض استحکامات دفاعی خویش را تقویت نمود. ژون ژی که از امپراطور وو اختیار تام فرماندهی گرفته بود، یانگ پو را زندانی کرده و با متحد نمودن نیروهای هان حملات قدرتمندتری را صورت داد. مقامات ویمن چوسون مانند نو این، هان اوم، سام و وانگ گیوپ بر تسلیم شدن به هان اصرار می ورزیدند ولی پادشاه اوگو موافق نبود. سرانجام در ماه آوریل سال ۱۰۸ قبل از میلاد، سه تن از وزرا خود را به هان تسلیم کردند و سام نیز پادشاه اوگو را به قتل رساند. مردم گوچوسون همچنان تحت رهبری وزیری به نام سونگ گی به مبارزات خود بر ضد هان ادامه می دادند. اما سونگ گی نیز به قتل رسید. سرانجام نیروهای گوچوسون در وانگ گوم تسلیم هان شدند. در سال ۱۰۸ قبل از میلاد، تمامی گوچوسون سقوط کرده و توسط هان فتح شد.

عواقب:

بعد از فتح گوچوسون توسط هان در جنگ، چهار فرمانداری هان به منظور مدیریت قلمروهای سابق گوچوسون تشکیل شد. نام آنها للانگ، زنفان، زوانتو و لینتان بود. مهم ترین فرمانداری در للانگ (نزدیک پیونگ یانگ امروزی) قرار داشت که منطقه را تا سال ۳۱۳ میلادی کنترل می کرد.

سلسله هان ویمن چوسون را نابود کرده و چهار فرمانداری هان را در شمال شبه جزیره کره تاسیس نمود.
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

6 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدحسین
امتیاز :
     

خییییلیییی عالی بود ممنونم از لطفتون???????
برام خیلی مهم بود که چطور امپراطوری گوچوسون سقوط کرد??

کامبیز

اوه بله
واقعاً چه قدر دغدغه و دانستنی مهمی بود!

آخرین ویراییش 1 ماه قبل توسط کامبیز
حامد

چه جالب کُره ای ها اون جنگ هایی رو که باختن و سلسله هاشون نابود شده رو می‌پذیرند و دنبال حرف بیخود نیستن

مثل بعضی بدبخت ها دنبال بهانه بنی اسرائیلی نیستن که با کبری صغری چیدن و بهانه های مزخرف واهی بگویند خائن داشتیم و ژنرال مان بد بود و هوا بد بود و باران آمد و سایر این حرف های چرند تکراری!

آخرین ویراییش 1 ماه قبل توسط حامد
علیرضا پورشامحمدی
امتیاز :
     

عالی بود جناب سیروس پور

هاشم
امتیاز :
     

من راستش به جومونگ خیلی علاقه دارم و دنبال مطالب در بارش هستم میشع از جومونگ بیشتر بزارین