معابد و مراسمات در آیین سیک

با معابد و مراسمات در آیین سیک اشنا شوید

 

معابد و مراسم ؛


معابد سیکها به لحاظ معمارى به سبک معمارى اسلامى در هند، ساخته شده است . در هند به معابد سیکها ((گودواره )) مى گویند. همان طور که گفته شد، مرکز سیکها ایالت کشمیر مى باشد. در صفحات گذشته گفته شد که در ادوار گذشته ، برخى از سیکها، مسلمان شدند، برخى به مذهب تسنن روى آوردند و برخى از سیکهاى کشمیر به مذهب تشیع امامیه گرویدند و به کشورهاى اسلامى مهاجرت کردند.

معبد طلائى مقدس ترین معبد سیکهاست که در ((آمریتسار))واقع است . این معبد در سال ۱۵۸۹ ساخته شد. در سال ۱۸۲۰ مهاراجه مقتدر پنجاب ، بخشهائى از این معبد را از طلاى ناب مزین ساخت و به مبعد طلایى شهرت یافت . در این معبد یکصد و ده کیلو طلا به کار رفته است .


معابد دیگر سیکها عبارتند از:
معبد ((ننگانه صاحب ))؛ محل تولد نانگ . معبد ((گورودواره بال لیدو))؛ محل ریاضت نانگ . معبد ((کیاره صاحب ))؛ محل چراى احشام نانگ ، معبد ((مال هى صاحب )) محل تفکر نانگ ، معبد ((مولوى دى پش ))، محل آموزش زبان فارسى نانگ ، معبد ((بابایى دى پیر)) یادگار سفر نانگ به سیالکوت . معبد ((دیره چایل )) اقامت گاه جد مادرى نانگ ، معبد ((چکى صاحب ))، محل اقامت نانگ در شهر امین آباد، معبد ((رودى صاحب ))، محل بیتوته یک شبه نانگ و…
سیکها داراى سى و سه معبد هستند و هر جا که ((نانگ )) قدم گذاشته ، معبدى برافراشته اند.
کلیه مراسم عبادى و غیر عبادى سیکها در معبد انجام مى گیرد (ازدواج ، مرگ و…) مراسم در معبد این گونه آغاز مى شود:


مراسم ازدواج :


۱ قرائت سرودى از کتاب گوروگرانت صاحب که ((پورى )) نامیده مى شود که اعتراف به وحدانیت حق تعالى است .
۲ مراسم دعا و نماز که ((در داس )) نام دارد تا مثلا ازدواج مبارک باشد.
۳ پیشواى روحانى معبد، ضمن سخنانى به عروس و داماد اندرز مى دهد (در فرقه سیکها طلاق رسمیت ندارد).
۴ خواندن بخشى از کتاب مقدس ((گوروگرانت صاحب )) که ناپایدارى دنیا را یادآورى مى کند. آنگاه عروس و داماد یک بار دور کتاب مقدس ‍ طواف مى کنند و سپس سه قسمت دیگر از کتاب مقدس خوانده مى شود و بار دیگر عروس و داماد طواف مى کنند…جمعا چهار مرتبه طواف مى کنند، آنگاه روبروى کتاب مقدس ایستاده ، تعظیم مى کنند. بعد از خواندن کتاب مقدس ، سرور و شادمانى و دعا و نیایش به شکرانه ازدواج صورت مى گیرد.
آنگاه همه حاضرین در مجلس از جاى خود برخاسته و براى عروس و داماد دعا مى کنند. و بعد پذیرائى انجام مى شود.
سن ازدواج براى پسر ۲۴ سال و براى دختر ۱۸ سال است . انتخاب همسر به عهده والدین است . دوران نامزدى کوتاه و معاشرت بین دختر و پسر ممنوع است . تعیین زمان ازدواج با رضایت طرفین است (خانواده پسر و دختر) و…

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها