رانی جانسی زن قدرتمند هند

رانی جانسی، ملکه هند و نماد مقاومت دربرابر استعمار انگلیس

رانی جانسی در سال ۱۸۲۸ زاده شد و مادرش زمانی که او هنوز طفلی بیش نبود از دنیا رفت. پدر رانی نیز به‌جای اینکه آموزش‌های رایج آن زمان را به رانی جانسی بدهد به او فیل‌سواری، پریدن با اسب، شمیرزنی و تیر انداختن با کمان را آموخت. رانی زمانی که نوجوان بود با یک مهاراجه هندی از خاندان جانسی ازدواج کرد. این مهاراجه خوش‌قلب به رانی اجازه داد تا تمرین‌های ورزشی و نظامی که به آن‌ها علاقه داشت را ادامه دهد.

از آنجایی که تمرین‌های نظامی به‌تنهایی انجام نمی‌شود، رانی برای رسیدن به هدف خود ارتشی از زن‌های هندی را تشکیل داد تا به آن‌ها آموزش دهد و در کنار هم تمرین کنند. روزگار به رانی و همسرش فرزندی نداد و به همین دلیل آن‌ها یک پسر را به فرزندی گرفتند و مهاراجه به ناگاه از دنیا رفت. در نتیجه پسری که به فرزندی گرفته بودند توسط رانی جانسی بزرگ شد تا با رسیدن به سن لازم، تخت و تاج را بدست بگیرد. رانی جانسی نیز تا بزرگ شدن پسرش به‌عنوان ملکه حکومت جانسی بر سرزمین‌های شمال هند فرمانروایی کرد.

در این بین انگلیسی‌ها که تخت و تاج مهاراجه را خالی دیدند به فکر سرنگونی رانی جانسی افتادند، در همین بین بود که شورش بزرگی در سال ۱۸۵۷ در هندوستان شکل گرفت و رانی جانسی که فرصت را به نفع خودش می‌دید به این شورش ملحق شد. وی سپاه بزرگی تدارک دید و ارتش خود را به سمت نیروهای دشمن هدایت کرد.

رانی جانسی به لطف تمرین‌های نظامی و آموزش‌هایی که دیده بود یک‌تنه به دل دشمن زد و حماسه‌ای بزرگ در هندوستان آفرید. گفته می‌شود رانی جانسی در حالی که افسار اسب را در دهان گرفته بود با دو شمشیر در هر دو دست هر جنبنده‌ای که سر راه او قرار می‌گرفت را از میان‌ برمی‌داشت. حتی در افسانه‌های هندی آمده است که رانی جانسی در نبرد روی اسب، پسرش را هم به پشتش بسته بود.

در نهایت رانی جانسی جان خود را در میدان نبرد از دست داد و خون پاکش خاک هندوستان را گلگون کرد اما این شیرزن قهرمان به اندازه‌ای جانانه جنگیده بود که افسران انگلیسی وی را خطرناک‌ترین رهبر شورشیان خطاب کردند.

در کنار مردان و زنان بزرگی که نام و آوازه آن‌ها به تاریخ راه پیدا کرده است هزاران زن و مرد موفق را سراغ داریم که خط و خبری از آن‌ها در تاریخ نیست، اما آدم‌های بزرگی هستند و آوازه آن‌ها نقل مجلس هر خانواده‌ای است، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم بانوی بزرگی را می‌شناسید که رفتارهای جالبی دارد، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان بزرگ‌منشی این بانو و همچنین رفتارهای او قرار دهید.

منبع سایت برترینها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها