چرا بیزانس موفق ترین امپراطوری بود؟

در سال ۲۸۵ بعد از میلاد، امپراطور دیوکلتیان ، امپراطوری روم را به دو بخش تقسیم کرد چرا که به قدری وسعت یافته بود که یک پایتخت و حاکمیت جوابگو نبود. بخش غربی را روم و بخش شرقی را بیزانس نامید. رم در سال ۴۷۶ سقوط کرد ولی بیزانس همچنان پابرجا بود و برای حفظ قلمرو تلاش می کرد. بعدها جنگ های صلیبی باعث نابودی بیزانس شد.پس از آن در ۱۴۵۳ تحت امپراطوری عثمانی ها در آمد و بیش ۱۱۰۰ سال به طول انجامید. با ما باشید تا ۳ تا از دلایل موفقیت امپراطوری بیزانس را برای شما شرح دهیم. چرا بیزانس موفق ترین امپراطوری بود؟

۱.موقعیت

مسیحیان در قسطنتنیه
مسیحیان در قسطنتنیه

شهر بیزانس در سال ۶۷۱ قبل از میلاد توسط استعمارگران یونانی تاسیس شد، و این نام را حتی بعد از پیروزی رومی ها یدک می کشید. در قرن سوم بعد از میلاد، روم از بخش شرقی ، قلمرو خود را گسترش داد و دیگر قادر به کنترل مردم و کالاها در مرز شرقی نبود. در تلاش برای تحکیم قدرت، امپراطور رومی ، کنستانتین اول ، در ۱۱ می ۳۳۰ بیزانس را به عنوان روم جدید و پایتخت خود قرار داد.این شهر بعد از او به قسطنتنیه تغییر نام داده شد.

این کار درستی بود. شهر در امتداد تنگه بسفر بود که از اروپا و آسیا عبور می کند و دریای سیاه را به مدیترانه متصل می کند. روم می توانست تجارت و نفوذ خود را از قسطنتنیه گسترش دهد. از شمال گرفته (جایی که بلغاری ها و پارس ها بودند ) تا شرق (جایی که عرب ها بودند).

قسطنتنیه به خاطر موقعیت استراتژیک خود، تسلط بهتری روی مرز شرقی داشت و با سرعت بیشتری اطلاعات را از رم به غرب منتقل می کرد.


۲.مرز دفاعی طبیعی و دست ساز

مرز های قسطنتنیه
مرز های قسطنتنیه

قسطنتنیه به عنوان یک بندر دریایی با آب احاطه می شد.  یک شاخ طلایی ( آبراه اصلی که به بسفر می ریخت) آن را از اروپا جدا می ساخت. برای جلوگیری از حملات یک زنجیره سنگین در این ورودی قرار دادند که در زمان صلح برای عبور و مرور کشتی ها پایین آورده می شد. در جنوب این شهر دریایی مرمره قرار داشت.

البته از طرف غرب باز بود و به همین دلیل امپراطور قسطنتنیه دستور ساخت یک دیوار دفاعی در سال ۳۲۴ بعد از میلاد را داد. بعدها از طرف غرب قلمرو خود را گسترش دادند و امپراطور تئودوسیوس دستور ساخت دیواری در یک مایل جلوتر را داد. این دیوار که از دریای مرمر تا گلدن هورن کشیده می شد، یکی از بزرگترین دیوارهای این منطقه می باشد.


۳.فناوری تسلیحات پیشرفته

قسطنتنیه به عنوان یک تقاطع و قدرت اقتصادی اصلی ، ذهن اندیشمندان زمانش را به خود جذب می کرد. یکی از آنها فردی یونانی به نام کلینوکوز بود که آتش یونان را کشف کرد.

در مورد آن اطلاعات زیادی وجود ندارد چرا که بیزانسی ها میخواستند از استفاده آن توسط دشمن جلوگیری کنند. شواهد دال بر این است که مایعی داغ تر از آتش بوده است. از آنجایی که یک ناوگان کشتی با این ماده را میتوان نابود کرد، بیزانس در صنعت تسلیحات پیشرو به شمار می رفت.

منبع veryshorthistory
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها