قدیمی ترین تمدن های باستان را بشناسید!

در جریان تکامل بشریت، زندگی در یک گروه با درک متقابل و وابستگی به یک سبک زندگی تبدیل شده و از گروه های کوچک، اجتماع بزرگ شکل گرفته اند. و بعد از آن جوامعی که به مرور زمان به تمدن تبدیل شده اند. اینکه چگونه ذهنیت بشری به سمت چنین پیشرفتی رفته، یک موضوع پر طرفدار در بین مورخان و انسان شناسان می باشد. با ما باشید و قدیمی ترین تمدن های باستان را بشناسید!

 

۴.تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان
Ancient Egyptian Civilization
  • دوره: ۳۱۵۰ ق م، ۳۰ ق م
  • موقعیت اصلی: حاشیه رود نیل
  • موقعیت فعلی: مصر
  • مهمترین ویژگی: اهرام مصر

مصر باستان یکی از قدیمی ترین و از لحاظ فرهنگی غنی ترین تمدن های باستانی به شمار می رود. تمدن مصر باستان، یک تمدن باشکوه از حاشیه رود نیل بود که بخاطر فرهنگ غنی، اهرام خیره کننده و اسفینکس معروف است.

تاریخ مصر باستان به چند دوره پادشاهی تقسیم می شود: پادشاهی قدیم در اوایل عصر برنز، پادشاهی وسط در اواسط عصر برنز، و پادشاهی جدید در اواخر عصر برنز..

از جاذبه های مصر باستان میتوان به اهرام اشاره کرد، مومیایی هایی که فارائوس باستان را تا امروز حفظ کردند، کتیبه های باستانی و غیره. مصرباستان در دوره پادشاهی جدید به اوج خود رسید، زمانی که فارائوس مثل رامس کبیر حاکم مصر بود.


۳.تمدن چین باستان

تمدن چین باستان
Chinese Civilization
  • دوره: ۱۶۰۰ ق م، ۱۰۴۶ ق م
  • موقعیت اصلی: رودخانه زرد و منطقه یانگتسه
  • موقعیت فعلی: کشور چین
  • مهمترین ویژگی: ابداع کاغذ و ابریشم

چین باستان بدون شک یکی از متنوع ترین تاریخچه ها را دارد. در واقع اگر بخواهید تمام سلسله ها از اوایل تا اواخر حاکمیت در تاریخ چین را در نظر بگیرید، زمان زیادی را در برمیگیرد.

تمدن رودخانه زرد آغاز تمدن چین بود ، جایی که اولین سلسله چین شکل گرفت. حدود ۲۷۰۰ قبل از میلاد بود که امپراطور زرد افسانه ای حاکمیت خود را شروع کرد. و بعد از آن بسیاری از سلسله های مهم چین پدید آمد.

در ۲۰۷۰ قبل از میلاد، سلسله شیا بر کل چین سلطنت کرد. پس از آن سلسله های بی شماری روی کار آمدند تا با انقلاب شینهای در ۱۹۱۲ بعد از میلاد در اواخر سلسله کینگ پایان یافت. در این دوران برخی از مفید تری نوآوری ها و محصولات مثل کاغذ، صنعت چاپ، الکل و غیره را به دنیا معرفی کردند.


۲.تمدن یونان باستان

تمدن یونان باستان
Ancient Greek Civilization
  • دوره: ۲۷۰۰ ق م، ۴۷۹ ق م
  • موقعیت اصلی: سیسل، ایتالیا، آفریقای شمالی، فرانسه غربی
  • موقعیت فعلی: یونان
  • مهمترین ویژگی: مفاهیم دموکراسی و سناتور، المپیک

یونان باستان شاید یکی از قدیمی ترین تمدن های باستانی نباشد ولی بدون شک یکی از تاثیرگذارترین انهاست. اگرچه تمدن یونان باستان از تمدن های سیکلادیک و مینوان پدید آمد اما شواهدی وجود دارد که قدمت یونان به ۷۲۵۰ قبل از میلاد بازمیگردد . تاریخ این تمدن در دوره زمانی طولانی گسترده شده است که مورخان آن را به دوره های مختلف تقسیم کرده اند که معروف ترین دوه های تاریخ یونان آرکیک، کلاسیک، و دوران هلنیستیک می باشد.

از نوآوری های یونانیان به  المپیک باستان ، مفاهیم دموکراسی و مجلس سنات میتوان اشاره کرد. انها هندسه، بیولوژی و فیزیک را پایه گذاری کردند. سقراط، پلاتو، ارسطو، الکساندر کبیر.. کتاب تاریخ پر از این اسامی می باشد که عقاید، تئوری ها، نوآوری ها آنها تاثیر چشمگیری بر تمدن های بعدی گذاشتند.


۱.تمدن فارس ها

تمدن فارس ها
Persian Civilization
  • دوره: ۵۵۰ ق م، ۳۳۱ ق م
  • موقعیت اصلی: از مصر در غرب تا ترکیه در شمال
  • موقعیت فعلی: ایران مدرن امروزی
  • مهمترین ویژگی : جاده های سلطنتی

زمانی تمدن و تاریخ ایران باستان یکی از قوی ترین امپراطوری ها در دنیا به شمار می رفت. در طول یک دوره کوتاه، سرزمین فارس ها حدود ۲ میلیون متر مربع وسعت داشت. ایران از بخش های جنوبی مصر گرفته تا بخش هایی از یونان و هند شرقی، تحت حاکیت باهوش ترین حاکمان بود.

وقتی پادشاه کوروش دوم که بعدها به کوروش کبیر معروف شد، به قدرت رسید، قبل از پیروزی بر بابیلون اتحاد را بر فارس حاکم ساخت. بعدها به هند حمله کرد و قلمرو خود را گسترش داد. حتی بعد از مرگ کوروش، پیروانش به این گسترش قلمرو ادامه دادند. در آغاز یونانیان باستان بر سر تاسر آسیای مرکزی و مصر حکومت می کردند. ولی همه چیز در زمان الکساندر کبیر تغییر یافت و تمدن فارسها در ۳۳۰ قبل از میلاد به پایان رسید.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
امیر

سلام
لااقل بجای این تصویر خیالی از ایران تصویر تپه های چغامیش دزفول را میگذاشتین که ده هزار سال تمدن داخلش هست و رسم خط درایران از اونجا شروع شده یا لااقل نمایی از چغازنبیل راکه متعلق به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاده.