۴ اختراع حیرت انگیز ایرانیان باستان

تمدن فارسی به خاطر نوآوری های بسیار یکی از معروف ترین تمدن های علمی دنیای باستان به شمار می رود. ایران امروزی با اختراعاتی مثل یخچال، باتری، اسید سولفوریک، معتبر شده است. این اختراعات ساده بودند و از منابع انرژی در منطقه گرفته شدند. پتانسیل این کشفیات برای ایجاد دنیای مدرن، شاید در ایران باستان به خوبی درک نشده بود. با ما باشید تا ۴ اختراع حیرت انگیز ایرانیان باستان را به شما معرفی کنیم.

 

۴.سرویس پست

سرویس پستی
Postal Service

شواهد قابل قبولی وجود دارد که اولین سیستم پستی در ایران باستان بوده است. اسب سواران و درشکه چی ها ، نامه های مهم دفاتر دولتی را از جایی به جای دیگر می بردند. به گفته مورخ یونانی، هرودوت، سرویس پستی در قرن شش قبل از میلاد در طول سلطنت اولین پادشاه هخامنشی، کوروش کبیر، ابداع شد. سیستم پستی بسیار سریع بود و توسط اسب سوارانی که در میانه راه منتظر بودند انجام میشد.


۳.انیمیشن

انیمیشن
Animation

انمیشن پیشرفت های زیادی در طول زمان داشته ولی قدمت آن به عصر برنز در ایران باستان برمی گردد. در شهر سوخته سیستان و بلوچستان شواهدی یافت شد که متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش می باشد. این شواهد یک سری از نقاشی هایی درباره یک بز می باشد که به سمت درختی می پرد و علف میخورد. این تصاویر پیوندی و پشت سر هم در قرون وسطی در یاران باستان کشف شد.


۲.سیستم مالیات

مالیات
tax

سیستم مالیاتی هم قدمتش به ایران باستان برمی گردد. مالیات بخش مهمی از سیستم اجرایی حکومت هخامنشی بود و به عنوان مالیات هخامنشی شناخته می شد. در امپراطوری ایران تحت سلطنت کوروش دوم و کامبیز ، از مردم و کشورهای همسایه هدایایی می گرفتند و مالیات منظم اولین بار تحت حاکمیت داریوش اول رقم خورد. در حالی که سیستم مالیاتی در زمان کوروش اول هم بود ولی به طور منظم دریافت نمی شد و مردمی که مالیات نمیدادند مجبور به دادن هدایا می شدند و یا برعکس..

زمانی رسید که ایرانیان از مالیات پولی معاف شدند و باید مالیات غیر پولی پرداخت می کردند. اطلاعات مربوط به جمع آوری مالیات در جنوب غربی ایران در طول سلطنت داریوش اول در اسناد غنی سازی الامیت یافت شده است. برخی شواهد دال بر این است که برای چیزهای کوچک هم باید مالیات دولتی پرداخت میشد.


۱.قنات

قنات
Qanat

قنات یک کانال آب زیر زمینی ست که آب را از سطحی شیبدار به خانه ها و مزارع منتقل می کند. این برای آبیاری محصولات کشاورزی و آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گرفت. این یک روش قدیمی برای تهیه آب از چاه های عمیق بود و البته هنوز هم برای آبیاری در آب و هوای خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
unknown
امتیاز :
     

درود و سپاس فراوان از شما بابت مقاله ولی متاسفانه به مهم ترین اختراع ایرانیان باز هم اشاره نشده و من دلیل این همه دشمنی با حکومت اشکانی رو درک نکردم !!!!
امیدوارم عدم توجه و اشاره به ساخت اولین باتری دنیا توسط اشکانیان تصادفی بوده باشه و از روی عمد صورت نگرفته باشه!

سحر وفادار

با سلام و احترام دوست عزیز..
در آینده مقاله ای جامع در این مورد ارائه میدیم..
ممنون از همراهی تون

TTTT

پس چرا چیزی درمورد باتری الکتریکی ننوشتید؟