آنچه درباره دموکراسی یونان باستان نمیدانید!

چقدر در مورد دموکراسی یونان اطلاعات دارید؟ با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ حقیقت درباره دموکراسی یونان را به شما معرفی کنیم.آنچه درباره دموکراسی یونان باستان نمیدانید!

 

۱.تشبیه دموکراسی آتن باستان به باشگاه مردانه! 

برای مدت طولانی، دموکراسی در آتن یک سیستم سیاسی نخبه گرا بود و به مردان ثروتمند (صاحبان مملکت) تعلق داشت که به ارتش خدمت می کردند. بعدها ، حق رای به تمام مردان آتنی بالای ۲۰ سال داده شد، که تقریبا شامل ۱۰ درصد جمعیت می شد. و زنان و بردگاه هیچگاه حق اظهار نظر در این زمینه را نداشتند.


۲.دموکراسی یونان، یک دموکراسی مستقیم!

در واقع، طبق سیستم های دموکراتیک مدرن ما، دموکراسی یونان باستان به نوعی ملوک الطوایفی بود، بدین معنا که قدرت در دست تعدادی از اغنیا بود و حرف آخر را مردم نمی زدند. در نظام های مدرن ، ما مردم، حکومت نمیکنیم ولی نمایندگانی انتخاب می کنیم و برای بهتر شدن شرایط ، تصمیم گیری را به آنها واگذار میکنیم . اما این در واقع همان چیزیست که دموکراسی باستان رعایت نمیکرد! یونانیان باستان تصور می کردند انتخابات فقط باید طبق سلیقه چند نفر، یا به عبارت دیگر ثروتمندان باشد. آتنی های باستان هر ۱۰ روز یکبار جلسه ای تشکیل می دادند و با بالا بردن دست ها رای گیری می کردند و امور شهر را اداره می کردند.


۳.تعداد مخالفان دموکراسی بیشتر از موافقان!

اندیشمندان معروفی که به خاطر خردمندی مورد ستایش قرار می گیرند_ مثل سقراط، افلاطون، ارسطو_ از دموکراسی متنفر بودند. به طور مثال، از نظر سقراط، دموکراسی با قرار دادن قدرت در دست افراد فاسد، ذاتا باعث فساد خواهد شد. افلاطون با او هم عقیده بود و میگفت دموکراسی منجر به استبداد می شود. ارسطو کمتر نسبت به این مساله مغرض بود و قوانین دموکراسی را سیاست می نامید.


۴.آتن تنها شهر اجرا کننده دموکراسی نبود!

آتن بعد از بسیاری از شهرهای یونان باستان، شروع به اجرای دموکراسی کرد. شهر اسپارتا حدود ۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل از رقیب آتنی خود، دموکراسی را اجرا کرد. هرچند اسپارتا یک حکومت با دو پادشاه بود، ولی قانون اساسی آن، قدرت آنها را محدود می کرد. علاوه بر این ، شهر پلوپونز، در جهت منافع مردم، یک شورای سالمندان و یک مجلس حکومتی داشت. در پلوپونز زنان از حقوقی برخوردار بودند که در هیچ جای دیگر به گوش نمی رسید، هر چند حق رای نداشتند! البته رژیم نظامی خشن و بدنام شهر پلوپونز و نظام ظالمانه برده داری ، چیزیست که امروزه بیشتر به یاد می آوریم!


۵.وجود دموکراسی های دیگر ، داخل و خارج از یونان!

در طول عهد عتیق، یونان از حدود ۱۰۰۰ شهر تشکیل می شد. برخی جاها رژیم سلطنتی بود مثل مقدونیه در شمال، و برخی دیگر ملوک الطوایفی یا حکومت مشروعه داشتند. برخی دیگر ، دموکراسی های میانه رو داشتند مثل آتن… شواهد نشان می دهد که برخی شهرهای دیگر دارای رژیم دموکراتیک بودند مثل آگروس، مگارا، قرنتس، یا حتی رودز.. در مورد رودس، در طول تاریخ، فتوحات و معاهدات تاسف آورش باعث سقوط دموکراسی شد. در بیرون از یونان، سایر مستعمره های یونانی مثل سیراکوز در سیسیل، یا متاپونتوم در جنوب ایتالیا نیز دموکراسی را اجرا می کردند.

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها