رویدادهای مهم در مصر باستان (قسمت دوم)

قدمت تاریخ مصر باستان به ۳۱۰۰ سال پیش باز می گردد، زمانی که عشایر در مناطق شمالی دره نیل ساکن شدند. گفته می شود این تمدن ۳۰۰۰ سال ادامه یافت و در طول آن حملاتی رخ داد. این حملات در نتیجه ترکیب فرهنگ ها و سنت های مختلف صورت گرفت و یکی از مهمترین آنها پیروزی اسکندر مقدونی در ۳۳۲ ق.م بود. در طول سلطنتش، به خاطر احترامی که فرهنگ ها و مذاهب مختلف گذاشت، عشق و احترام زیادی دریافت کرد. تاریخ مصر باستان به چندین دوره زمانی تقسیم می شود و هر دوره یک حاکم داشت. هرچند هنوز زمان دقیق رخداد رویدادهای مختلف مشخص نیست. با تاریخ ما همراه باشید تا رویدادهای مهم در مصر باستان (قسمت دوم) را به شما معرفی کنیم:

۶.دوره میانه دوم

دوره میانه دوم

همانطور که قبلا گفته شد تاریخ مصر باستان به دو دوره زمانی تقسیم شده و دوره میانه دوم ، دوره ایست که بیانگر تاثیرپذیری از فرهنگ آسیایی می باشد. در واقع این دوره بین قرون وسطی و پادشاهی جدید رخ داد.

در طول این دوره، دوباره مصر تقسیم شد و توسط سه حذب اداره می شد. درست مثل دوره میانه اول، در این دوره هم جنگ، فساد و خونریزی زیادی رخ داد. هر چند برخی از باستان شناسان بر این باورند که این دوره چندان هم مخوف نبوده است.

تیبز به پایتخت مصر تبدیل شد و مهاجرت و تجارت افزایش یافت. این جنبش باعث شد اقوام سامی به ثروت و قدرت زیادی برسند و در نتیجه تاثیر زیادی بر کشور مصر گذاشتند. مردم مصر آنها را حاکمان سرزمین های خارجی ویرانگر می نامیدند. این قوم درگیری های زیادی به وجود آوردند، معابد را غارت کردند، ضعفا را سرکوب کردند و به زنان تجاوز کردند. ولی با به سلطنت رسیدن احموز از تیبز ، و بیرون راندن آنها از مصر،  تمامی این مشکلات به پایان رسید.


۷.ظهور پادشاهی جدید 

پادشاهی جدید مصر
پادشاهی جدید مصر

با سلطنت احموز دوره پادشاهی جدید شروع شد. در این دوران مردم به رشد و رونق رسیدند . سلسله ۱۸، ۱۹ و ۲۰ بخشی از سلسله مراتب سلطنتی را شکل دادند. در واقع ، برخی از قدرتمند ترین فراعنه مصر از جمله رامسس دوم، آخناتن، توتانخامون به این سلسله ها تعلق داشتند.

در طول این دوران مردم زمین های بسیاری در منطقه جنوبی عربی کشف و فتح کردند. کوش، نوبیا، لبنان، سوریه، برای دسترسی به منابع جدید فتح شدند. این گسترش زمین ها ، مسیر را برای تجارت هموار کرد. معادن طلای نوبیا برای استخراج طلا استفاده شد.

یکی دیگر از شگفتی های باستانی گورستانی بود که متعلق به فراعنه پادشاهی جدید بود. یکی از اکتشافات جدید در این گورستان، مقبره توتانخامون می باشد.

پادشاهی جدید در طول سلطنت رامسس سوم سقوط کرد. او در جنگ های زیادی بود ولی جنگ علیه قبایل لیبی، اقتصاد کشور را ضعیف ساخت. این جنگ های مداوم باعث کمبود غذا ، گرسنگی و فرصت های شغلی کمتر شد. فساد داخلی هم نقش مهمی در ضعیف ساختن اقتصاد کشور داشت. رامسس شوم اخرین امپراطور دوره خود بود و بعد از آن دوره میانه سوم شروع شد.


۸.دوره میانه سوم

دوره میانه سوم مصر
دوره میانه سوم مصر

دوره میانه سوم از ۱۰۷۸ ق.م شروع شد و سقوط فراعنه مصر را رقم زد. دلیل اصلی سقوط انها حملات نیروهای خارجی مثل آشوری ها و لیبی ها بود.

کشیش های شهر تیبز شروع به در دست گرفتن قدرت کردند و در نهایت حکومت بخش جنوبی کشور را از آن خود ساختند. تقسیم قدرت بر اقتصاد تاثیر گذاشت و مردم همچنان از کمبود آب و غذا رنج می بردند.

لیبی ها حدود ۹۴۳ ق.م به مصر حمله کردند و این باعث شروع سلطنت خارجی شد. یکی از معروف ترین رهبران لیبی ، شوشنگ اول، مسئول پیوستن مناطق شمالی و جنوبی مصر به یکدیگر بود. این صلح تقریبا یک قرن ادامه یافت و سه جانشین شوشنگ اول زندگی مرفهی داشتند. در ۸۵۳ ق.م ، آشوری ها به مصر حمله کردند و آن را به دو منطقه تقسیم کردند : شوشنگ سوم بر مصر پایین و تاکلوت دوم بر مصر علیا و وسطا سلطنت می کردند.

در سال ۷۰۰ ق.م، نیروهای آشوری با کشورهای همسایه متحد شدند و سلطنت کل مصر را به دست آوردند. این سلطنت یک قرن ادامه پیدا کرد تا نیروهای ایرانی به مصر آمدند.


۹.فتح مصر توسط الکساندر

الکساندر کبیر
الکساندر کبیر

هم ایرانی ها و هم نوبی ها در فتح مصر موفق بودند و سلطنت آنها بر مصر قرن ها طول کشید. هر چند آنها از قدرت گرفتن یونانیان رو رهبر آنها، الکساندر کبیر بی اطلاع بودند.

در سال ۳۳۲ ق.م اسکندر مقدونی با شکست ایرانیان ، مصر را فتح کرد. مصریان از آنجایی که اسکندر به دین و فرهنگ آنها احترام می گذاشت، به او احترام می گذاشتند. اسکندر به قدری مجذوب فرهنگ آنها شد، که لباس مصری به تن می کرد و بسیاری از دست نوشته ها و کتاب های مقدس آنها را مطالعه کرد.

اسکندر بسیاری از مناطق مصر را فتح کرد و اسم شهرها را بعد از فتح تغییر میداد. الکساندریا را پایتخت خود قرار داد و با استفاده از ثروت مصریان ، امپراطوری ایران را هم فتح کرد.


۱۰.سلسله بطلیموسی

امپراطوری بطلیموسی
امپراطوری بطلیموسی

دودمان بطلیموسی آخرین سلسله حکومتی مصر بود. زمانی که دوره اسکندر مقدونی به پایان رسید، ژنرال او، بطلیموس اول تاج و تخت را به دست آورد. این شروع دوره بطلیموسی بود که سه قرن طول کشید.

آخرین حاکم سلسله بطلیموس ، ملکه کلوپاترا هشتم بود که خودکشی کرد و این دوره را به پایان رساند و پس از آن رومیان اعراب به مصر حکومت کردند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها