قدرتمندترین فراعنه مصر باستان! (قسمت دوم)

این فهرست قدرتمندترین فراعنه مصر باستان (قسمت اول) و دوم، شامل برخی از برجسته ترین  و معروف ترین شخصیت های مصر باستان می باشد. شاید دستاوردهای برجسته ای نداشتند ولی برتری آنها در تاریخ ، نسبت به سایر فراعنه مصر متمایزشان می سازد. هر یک از این فراعنه ، ثروت فراوانی برای نسل های آینده به ارمغان اوردند و به لطف آنها در حال حاضر مصر، یک جاذبه گردشگری محبوب در بین مردم دنیاست.  اگر میخواهید قدرتمندترین فراعنه مصر باستان! (قسمت دوم) بشناسید با تاریخ ما همراه باشید..

 

۶.خشایار شا اول (۵۱۹-۴۶۵ ق.م)

خشایار شاه
خشایار شاه

خشایار شا معروف به خشایار شای بزرگ ، پنجمین پادشاه سلسله هخامنشی ایران بود. او پسر داریوش کبیر بود و سلطنت او از ۴۸۶ تا ۴۶۵ ق.م ادامه یافت. او به خاطر موفقیتش در نبرد ترموپیل با یونانیان به شهرت رسید. بعدها، در همان سال، در جنگ سالامیس شکست خورد و مجبور به فرار شد. او هم حاکم ایران بود و هم فرعون مصر ، چرا که در آن زمان مصر بخشی از امپراطوری ایران به شمار می رفت. او توسط فرمانده نیروهای محافظتی خودش، اردوان به قتل رسید. خشایار شا در کتاب ها و منابع یونانی، به عنوان شخصیتی منفی و نماد ظلم و ستم به تصویر کشیده شده است.


۷.آخناتون (۱۳۸۰ تا ۱۳۳۴ ق.م)

آخناتون
آخناتون

آخناتن، معروف به آمنهوتب چهارم، یکی از قدرتمندترین فراعنه مصر در سلسله هجدهم بود. سلطنت او از ۱۳۵۳ ق.م تا ۱۳۳۶ ق.م ادامه یافت و به خاطر اصلاحات منفوری که انجام داد، چندان در بین مردم محبوب نبود. مردم مصر عادت داشتند خدایان متعددی را بپرستند ولی آخناتون سعی داشت آنها را مجبور به یکتاپرستی کند و فقط آتن (خدای خورشید) را بپرستند. مردم و فراعنه بعدی به قدری از این حرکت ناخشنود بودند که بعد از مرگ آخناتون ، مجسمه او را ویران ساختند. و دوباره شروع به پرستیدن خدایان متعدد خود کردند. او از لیست شاهان هم حذف شده و تا یافتن بقایای او ، هیچ اثری از وی نبود. بعدها، توتانخامون، اصلاحات پدر را به حالت اول باز گرداند.


۸.جوزر (۲۶۸۶ تا ۲۶۴۹ ق.م)

جوزر
جوزر

جوزر بنیانگذار پادشاهی قدیم، فرعون سلسله نهم بود. او از ۲۶۳۰ ق.م تا ۲۶۱۱ ق.م سلطنت کرد و به خاطر همکاری اش در ساخت پلکان آهکی هرم سقرا، معروف است. این بنا نمونه ای از نوآوری های بزرگ مصریان می باشد. این بنا برای محافظت از مقبره فرعون جوزر ساخته شد. روی سنگ ها نوشته های حکاکی شده است. این هرم جوزر نمونه ای از شگفتی های معماری مصری ست که با وجود وزن زیادش ، استوار است. بعد از مرگ جوزر، ایرن هرم توسط ایموتب کامل شد.


۹.خوفو (۲۵۸۹ تا ۲۵۶۶ ق.م)

پادشاه خوفو مصر
پادشاه خوفو مصر

خوفو ، دومین فرعون سلسله چهارم ، به خنوم خوفو هم معروف بود. او متعلق به پادشاهی قدیم بود و از ۲۵۸۹ تا ۲۵۶۶ ق.م سلطنت کرد. متون تاریخی زیادی وجود ندارد که دوران سلطنت او را توصیف کند ولی بزرگترین دستاورد او برای تمدن مصر، هرم بزرگ جیزه می باشد. این بنا نماد معماری بی عیب و نقص مصر باستان می باشد. این هرم از سنگ آهک و آجرهای گلی ساخته شده است. هرم جیزه سه اتاق و یک گالری بزرگ دارد.


۱۰.کلئوپاترا هفتم (۶۹ تا ۳۰ ق.م)

کلئوپاترا هفتم
کلئوپاترا هفتم

کلئو پاترا VII ، آخرین فرعون پادشاهی بطلیموسی بود. او از بومیان مصر نبود ولی دختر ژنرال بطلیموس اول بود. سلطنت او از ۵۱ ق.م تا ۳۰ ق.م ادامه یافت که خود را به عنوان یک رهبر توانا ثابت کرد. پادشاهی مصر تحت سلطنت او رونق یافت و اصلاحات زیادی انجام داد و اقتصاد مصر بهبود بخشید. روابط خارجی اش، سیاسی و شخصی، باعث تجارت های خارجی زیادی شد.

سلطنت مصر کار ساده ای برای او نبود و ملکه ای باهوش و صالح بود. وی در سن ۳۹ سالگی خودکشی کرد. آخرین فرعون مصر تاثیر زیادی بر ادبیات، درام، نمایشنامه ها و آثار هنری گذاشت.

بعد از مرگ او امپراطوری مصریان به پایان رسید.

 

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها