۵ حقیقت جالب درباره امپراطوری اکد باستان!

شهر اکد واقع در بین النهرین باستان بود و امپراطوری آکد یکی از بزرگترین امپراطوری های تاریخ به شمار میرفت. این امپراطوری در اوج خود ، کنترل عراق، کویت، سوریه، لبنان، ترکیه و ایران را در دست داشت. این امپراطوری حدود ۱۸۰ سال از ۲۳۳۴ تا ۲۱۵۴ ق.م تداوم یافت. مردم منطقه به زبان آکدی حرف می زدند. با تاریخ ما همراه باشید تا در باره پیدایش، سقوط، و دستاوردهای آکد بدانید. ۵ حقیقت شگفت انگیز درباره امپراطوری اکد باستان! کدامند؟

 

۱.تاسیس امپراطوری آکد توسط سارگون بزرگ!

سر برنزی حاکم آکدیان، سارگون بزرگ
سر برنزی حاکم آکدیان، سارگون بزرگ

سومر ، اولین تمدن شهری بین النهرین، از هزاره ششم قبل از میلاد وجود داشت. پادشاه سومری شهر اوما، لوگال-زاگی-سی، سومر و فتوحات خود را نیمه دوم قرن ۲۴ ق.م متحد ساخت. سارگون بزرگ، به خاطر بازسازی شهر آکد معروف شد. سارگون آکد، که به سارگون بزرگ هم معروف بود، لوگال زاگی سی، را در جنگ اوروک شکست داد و امپراطوری خود را گسترش داد. شهرهای استقلال خود را بازیافتند و البته سارگون برای بدست آوردن برتری خود نسبت به سومر، چندین جنگ متوالی دیگر انجام داد.


۲.گسترش امپراطوری آکد تحت سلطنت نارام سین!

پیروزی نارام سین
پیروزی نارام سین

نارام سین به مدت ۳۶ سال سلطنت کرد. امپراطوری آکد تا آناتولی در شمال، ایران در شرق، عربستان در جنوب و مدیترانه در غرب را فتح کرد. او همچنین اولین پادشاه بین النهرین بود که خود را خدا می خواند و به خود عنوان “خدای اکد” را داد.


۳.آکدی، اولین زبان سامی!

نوشته آکدی با خط میخی
نوشته آکدی با خط میخی

زبان های سامی شاخه ای از زبان های آفریقاسیایی هستند که از خاورمیانه سرچشمه گرفتند. زبان آکد، که قرن ها قبل از تاسیس شهر آکد به وجود آمد، یکی از اولین زبان های سامی ست. در هزاره سوم قبل از میلاد، یک همزیستی فرهنگی نزدیک بین سومریان و آکدیان وجود داشت که دوزبانگی را رواج داد. این زبانها تاثیر زیادی روی یکدیگر گذاشتند. زبان آکدی در بین النهرین از هزاره سوم تا اول قبل از میلاد استفاده می شد. آکدیان از خط میخی سومری برای نوشتن زبان آکدی استفاده می کردند.


۴.مجسمه باستکی،معروف ترین اثر هنری آکد!

مجسمه باستکی در موزه عراق
مجسمه باستکی ،در موزه عراق

آثار هنری آکدیان شامل ستون سنگی پیروزی نارام سین _ که او را به شکل خدایی که از کوه بالا می رود تا بر فراز سربازان خود و دشمنان شکست خورده اش قرار گیرد_ و مجسمه باستکی_مجسمه یک انسان برهنه و نشسته_ می باشد.همچنین دوره آکدیان در برش الماس دقت بالایی داشتند و نمونه آثار آنها از دوره سارگون بزرگ کشف شده است.


۵.حکومت آکد، الگوی سایر امپراطوری های بین النهرین!

سارگون آکد
سارگون آکد

اکدیان بر سیستم متمرکز دولتی، با یک پادشاه در راس تاکید داشتند. پسران پادشاه به عنوان فرماندهان مکان های مختلف منصوب می شدند و دخترانشان با حکام سایر امپراطوری ها ازدواج می کردند. همچنین شاهزاده ها در منصب های مذهبی مشغول می شدند تا قدرت سلسله را محکم سازند. سیستم حکومتی اکد ، یک الگوی استاندارد برای دولت های بین النهرین شد. اقتصاد منطقه وابسته به کشاورزی بود. سیسات شاهان اکد بر حفظ منابع سنگ معدن، چوب و آلات ساختمانی بود. امپراطوری اکد جاده های خوب و سیستم پستی منظم داشت. زبان رسمی امپراطوری ، اکدی بود.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
رضا

آیا نارام سین پادشاه مقتدر اکد که خودر خدا نامید، همان نمرود معروف نیست که حضرت ابراهیم را درون آتش انداخت؟؟

:)

هیچ اطلاعات بیشتری و دارای سند و مدرکی درباره ی این امپراطوری وجود نداره؟
آخه هر سایتی اطلاعات متفاوتی رو در اختیار ما میذاره