۵ جنگ بزرگ روم در تاریخ باستان!

بر اساس یک جمله معروف  ” رم یکروزه ساخته نشد!” درحالی که رومیان به خاطر سبک زندگی افراطی شان معروف بودند، جنگ های زیادی در تاریخ روم رخ داد تا بقای امپراطوری روم باستان را تضمین کند. جنگ اغلب منجر به تغییراتی در رهبری می شد که باعث پیشرفت و توسعه فرهنگ و تاریخ روم باستان می شد. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ جنگ بزرگ روم در تاریخ باستان! را بشناسید.

 

۱.جنگ داخلی سزار 

جنگ داخلی سزار
جنگ داخلی سزار

جنگ داخلی سزار که به جنگ داخلی و بزرگ روم هم معروف بود، از ۴۹ تا ۴۵ ق.م، بین ژولیوس سزار و سنای روم در گرفت. سزار هنوز از نظر مردم روم،بعد از جنگ گالیک یک سوپر قهرمان بود که اصلاحات زیادی برای مردم روم انجام داد.

قبل از جنگ داخلی سزار، یک مسری جنگ ها در ایتالیا، یونان، آفریقا و بخش هایی از اروپا صورت گرفت و رهبران برای رسیدن به امتیازات سیاسی میجنگیدند.

در نتیجه جنگ داخلی، امپراطوری رومی تاسیس شد. مارک آنتونی و ژولیوس سزار  به حاکمان ین امپراطوری تبدیل شدند. ژولیوس سزار به قتل رسید و مارک آنتونی بعد از مرگ کلئوپاترا خودکشی کرد.


۲.جنگ های مقدونیه

جنگ روم و مقدونیه
جنگ روم و مقدونیه

جنگ مقدونیه یک سری از جنگ هایی بود که در منطقه مدیترانه بین جمهوری روم و متحدان یونان علیه قلمرو پادشاهی یونان صورت گرفت. در نهایت شش درگیری رخ داد که شامل چهار جنگ در مقدونیه، یکی علیه امپراطوری سلوکی _که در طول آن امپراطوری سلوکی نابود شد_ و یکی علیه امپراطوری آخا. این جنگ ها در ۲۱۴ ق.م شروع شد و ۱۴۸ ق.م به پایان رسید.

جنگ اول مقدونیه در ۲۱۴ ق.م علیه فیلیپ پنجم مقدونی شروع شد و در ۲۰۵ ق.م پایان یافت.جنگ دوم مقدونیه به دنبال جنگ های دهه گذشته رخ داد. این جنگ در ۲۰۰ ق.م شروع شد و در ۱۹۶ ق.م با مرگ فیلیپ مقدونی پایان یافت. جنگ سوم مقدونیه از ۱۷۱ تا ۱۶۸ ق.م بین روم و پسر فیلیپی، پرسیوس صورت گرفت. پرسئوس شکست خورد و امپراطوری مقدونی به ۴ بخش ، تحت حاکمیت روم تقسیم شد. جنگ چهارم مقدونیه در ۱۵۰ ق.م با شورش هایی علیه روم توسط پسر پرسیوس، شروع شد. او در ۱۴۸ ق.م شکست خورد.


۳.جنگ پیریک

جنگ فرسایشی
جنگ فرسایشی

جنگ پیریک در ۲۸۰ ق.م شروع شد، و در ۲۷۵ ق.م پایان یافت و بین پیروس، پادشاه اپیروس، و جمهوری روم صورت گرفت. پیروس برای شکست روم از یونان کمک خواست. جنگ با پیروزی رومیان پایان یافت ولی هر دو طرف تلفات سنگینی را تجربه کردند. این جنگ پیریک یک هشدار به سایر امپراطوری ها بود که روم حتی با وجود تلفات می توان جنگ را پیروز شود.


۴.جنگ گالیک

جنگ گالیک
جنگ گالیک

قبل از اینکه آنها بخشی از امپراطوری لاتین به شمار بروند، اهالی کشور گل در فرانسه، به قبلیه گالیک معروف بودند. این جنگ بین قبلیه گالیک و رومیان از ۵۸ تا ۵۰ ق.م ادامه یافت. به نظر می رسد انگیزه اصلی سزار برای جنگ های گالیک، تقویت موقعیت سیاسی و پرداخت بدهی هایش بوده است. اهل گل ثروتمند بودند، به ویژه اهالی هلوتی روابط تجاری خوبی با بازرگانان رومی داشتند.

چندین مبارزه علیه قوم گالیک صورت گرفت، ولی در نهای آنها توانستند امپراطوری سزار را در اختیار گیرند.


۵.جنگ های پونی

جنگ های پونی
جنگ های پونی

همانند جنگ مقدونی، جنگ های پونی، در واقع یک سری از جنگ ها بود: جنگ اول، دوم و سوم که از ۲۶۴ ق.م تا ۱۴۶ ق.م بین روم و کارتاژ صورت گرفت.

جنگ اول پونیک در ۲۶۴ صورت گرفت. یک جنگ دشوار که هر دو طرف تلفات زیادی دادند. این جنگ در نهایت با امضای یک معاهده به پایان رسید که بر اساس آن کارتاژ باید خسارات جنگی روم را می پرداخت.

جنگ دوم پونی در ۲۱۸ ق. م شروع شد و در ۲۰۱ ق.م پایان یافت. هانابیل ژنرال کارتاژی، به شمال ایتالیا حمله کرد و روم را در جنگ های مختلف شکست داد.

جنگ سوم پونی در ۱۴۹ ق.م شروع شد و در ۱۴۶ق.م به پایان رسید. این آخری جنگ پونی بود که با ویراین کارتاژی ها و پیروزی رومیان باستان به پایان رسید.

منبع
عضویت
اطلاع از
guest

23 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

بنظر می‌رسد که شما سعی کردید که این مقاله را بسیار سریع تایپ کنید زیرا در چند نقطه از این مقاله غلطهای املایی مشاهده می‌شود. مانند “اهالی، نهایت، هانیبال و آخرین” که به ترتیب “اهل، نهای، هانابیل و آخری” نوشته شده بودند.
اگر نظر شخصی مرا بپرسند، می‌گویم که مهمترین جنگ‌هایی که رومیان در طول تاریخ با آن روبه‌رو شدند؛ جنگ‌هایی است که با ایرانیان اشکانی و ساسانی انجام دادند که تعدادشان بسیار زیاد است.

امیرحسبن
امتیاز :
     

واقعا به سرزمینم می‌بالم که ۷۰۰ سال مقابل این امپراطوری پیروز بود

محمد ملکی

بیشتر شکست های مهم رو حکومت های ایران داشتن که در زمان اشکانی ۳یا۲بار پایتخت ایران توسطحگومت روم فتح شد

آخرین ویراییش 2 سال قبل توسط محمد ملکی
ایران

آخه آدم عاقل چرا چرت و پرت میگی جدا از اینکه همچین چیزی تو تاریخ ثبت نشده یکم عقلتو به کار بنداز پایتخت یک کشور سقوط کنه عملا همون کشور سقوط کرده تناقض تو حرفات فقط اونجاش که میگی دو سه بار فتح شد آره رومیان بارها سعی در فتح تیسفون داشتند ولی شکست خوردند

ناشناس

تیسفون یک بار توسط رومیان اشغال شد

ناشناس

پادشاه روم هم یک بار به اسارت ایران درآمد، بعد از جنگ با روم روم شکست میخوره اگه بیشتر میخوندی مفهمیدی، سورنا با ۱۲ هزار لشکر ۳۵ هزار رومی رو شکست داد، بعدشم این ایران بود که روم رو مجبور کرد که برای ارمنستان پول هنگفتی بده

عشق فقط ایران

واقعا افتخار میکنم که ایرانی هستم.کشور ما چندین بار این روم را شکست داد و فتح کرد. نمونه اش جنگ شاهپور یکم با والرین،که والرین به اسارت شاهپور در آمد و روم به کشور عزیز ما شکست خورد.

تاریخ

ناشناس چرا شعر میگی
تیسفون هیچوقت به دست روم فتح نشد سرچ کن میفهمی توی نبرد تیسفون روم شکست خورد
ادمی احمقی مثل تو که احتمالا ۱۰ سالشه هیچی از تاریخ نمیدونه نباید نظر بده

ساسان

صد رحمت به مورخین غربی همچون مارسلینوس که با تمام نفرتی که از ایرانیان داشته نتونسته حقیقت ابرقدرتی ایرانیان و حقارت روم رو در جنگ های ۷۰۰ ساله به تصویر نکشه.

ناشناس

خوبه کتابهای مقدس هم در مورد غلبه رومیان بر قوم های دیگه نوشتن.

سعید

این نوشته جای تاسف دارد. (فقط شاپور اول ساسانی سه امپراطور بزرگ روم را شکست داده کشته یا اسیر کرد) اما به خاطر گستردگی موضوع فقط نتیجه دو جنگ بزرگ دوران باستان میان روم و پارتیان ذکر می شود؛ ۱. نبرد حران(ایران _ روم) نتیجه شکست روم با ۳۰ هزار کشته و اسیر تلفات ایران بر اساس نوشته های مورخین غربی کمتر از ۱۰۰ذنفر ۲. جنگی که معروف به حمله مارک آنتونی به ایران است نتیجه شکست روم با بیش از ۴۰ذهزار کشته و اسیر( ده هزار سرباز رومی هنگام فرار و در مسیر ارمنستان به سوریه در اثر سرما… مطالعه بیشتر »

آخرین ویراییش 8 ماه قبل توسط سعید
شاهین

اما واقعیت این است که؛
ایرانیان ۷۰۰ سال چون سدی محکم و دروازه پولادین آسیا، با امپراتوری روم جنگیدند و در ۸۵ درصد جنگ ها(بر اساس نوشته های مورخین غربی) پیروز شدند تا تمام آسیا برده رومی ها نشوند.
چون اساس و ساختار امپراتوری روم باستان بر پایه برده داری و فروش و تجارت برده بنا شده و استوار بود. چنانکه بارها پس از غلبه بر اعراب شبه جزیره و سوریه، مردمان این نواحی را به عنوان برده میان زمین داران و صنعتگران خود تقسیم کرده یا به عنوان سرباز بدون مواجب در ارتش بهره می جستند.

رحیمی

ایران باستان چون خاری است در چشم امثال این نویسنده، خود مورخین غربی اذعان دارند که در ۹نگ های ۷۰۰ ساله ایران و روم در ۸۵ درصد جنگ ها روم متجاوز بود، و در بیش از ۹۰ درصد جنگ ها ایران پیروز جنگ.

ناشناس

رم چندین بار به ایران حمله و لشکر ایرانو شکست داده ولی چیزی نگفتید خیلی جاها هنوز آثارشون هست

تاریخ

بیا برو وطن فروش در اخر پیروزی اصلی با ایران بود

ناشناس

برید در مورد گلادیاتورهای رو و مشهور تحقیق کنید که کارشون مبارزه و بالای هزار جنگ با شوالیه ها و حیوانات داشتن و به ندرت شکست خوردن.

مهدی

من واقعا دلم میخواست این جنگ ها را از نزدیک ببینم بخصوص جنگ های روم باستان با یونان باستان

ناشناس

بزرگترین ثروتمندترین و با فرهنگ ترین امپراطوری تاریخ رم بوده بیشتر جنگ ها هم اونا به سرزمین های دیگه میومدن مثه ترسوها تو سرزمین خودشون نمیجنگیدن.آثارشون همه جا هست حتی تخت جمشید بی خود نمیگن همه راهها به رم ختم میشه.

امیر

نه کاملا اشتباه بافرهنگ ترین ثروتمند ترین و بزرگ ترین امپراتوری‌ های تاریخ رو ایران داشته یک اگر منظورت از ترسو ها ایران گه داری حرف الکی و چرت پرت میزنی بعد اینکه اگه فکر میکنی اونها شجاعت اشتباه میگی اونها وحشی بودن اگر ایرا نبود و صد راه رم نمیشد ساید الان کل آسیا یا ۳ چهارم آسیا برای رم میشد

ناشناس

تیسفون پایتخت ایران۲ بار توسط روم فتح شد اما ایران حتی نتونست به رم پایتخت روم نزدیک بشه
درضمن همونطور که امپراطور والرین جلوی شاپور زانو زده و نقاشی اون رو کشیدن
امپراطور خسرو پرویز هم جلوی هراکلیوس امپراطور روم زانو زده و نقاشی اون رو هم کشیدن

saeed

چرا شعر میگی کجا خسروپرویز زانو زد

ناشناس

comment image اینو ببین تا واقعیت رو بفهمی

احسان

خسرو پرویز زانو زده ححححح