آثار هنری نمادین در مصر باستان! (قسمت اول)

 مصر باستان یکی از تمدن های پر رونق و باشکوه دنیاست و آثار هنری بی نظیری دارد. از اهرام آسمان خراش گرفته تا مجسمه های فوق العاده گرفته که در دروازه ها و مقبره فراعنه واقع شدند، همه و همه گویای مهارت هنرمندان مصر می باشد. با تاریخ ما همراه باشید تا آثار هنری نمادین در مصر باستان! (قسمت اول) را به شما معرفی کنیم..

 

۱.مقبره پادشاه توتانخامون 

مقبره توتانخامون
مقبره توتانخامون

مقبره شگفت انگیز پادشاه توتانخامون، کمی از مقبره فراعنه دیگر کوچکتر ولی باشکوه تر می باشد. آثار هنری که داخل این مقبره یافت شده ، کمک زیادی به یادگیری درباره عصر باستان کرده است. یکی از مهمترین چیزهایی که در اینجا کشف شد، تاج و تخت پادشاه و ماسک طلایی او بود. حفاری مقبره یک روند طولانی و طاقت فرسا بود و حدود ۳۵۰۰ اثر هنری کشف شد.


۲.تخت توتانخامون (قرن چهاردهم ق.م)

تخت توتانخامون
تخت توتانخامون

تخت طلا که در ۱۲۲ توسط باستان شناس بریتانیایی در طول حفاری مقبره توتانخامون کشف شد. این تخت باشکوه نشان دهنده احترامی ست که مردم برای فراعنه خود قائل بودند. رنگ این تخت همچنان با گذشت ۳۰۰۰ سال از بین نرفته و این بیانگر مهارت و تخصص هنرمندان مصر باستان می باشد.


۳.کتاب مردگان مصر ( قرن ۱۶ ق.م)

کتاب مردگان مصر
کتاب مردگان مصر

کتاب مردگان مصر از آغاز پادشاهی جدید (حدود ۱۵۵۰ ق.م) تا حدود ۵۰ ق.م، در مراسم خاکسپاری مصریان مورد استفاده قرار می گرفت. برای زندگی پس از مرگ نوشته شده بود تا مردگان بدانند در آن دنیای مردگان چه کارهایی باید انجام دهند.  این یکی از قدیمی ترین کتابهایی ست که نوشته شده است.


۴.درخت زندگی طلا

درخت زندگی
درخت زندگی

مصریان باستان اعتقادات محمی به مکتب رمزی و نمادها داشتند، همانطور که در نقاشی پایپیروسی درخت زندگی دیده می شود. از آنجایی که خورشید از شرق طلوع می کرد، شرق را جهت زندگی می دانستند  و غرب که محل غروب خورشید بود ، جهت مرگ بر می شمردند. در نقاشی، پرندگان روی درخت نمادی از مراحل زندگی هستند. این نقاشی زیبا پر از رنگ می باشد و پام معنوی عمیقی را منتقل می کند.


۵.مجسمه نفرتیتی (قرن ۱۴ ق.م)

نفرتیتی
نفرتیتی

مجسمه نفرتیتی حدود ۱۳۴۰ ق.م ساخته شد و در همان زمان مجسمه بزرگ آخناتن را ساختند. وزن آن ۲۰ کیلوگرم است و از جنس سنگ آهک می باشد. چیزی که این مجسمه را منحصر به فرد می سازد، شباهت عینی آن به ملکه نفرتیتی ست. صورت او به گونه ای حکاکی شده که استخوان های برجسته گونه، و بینی تیز او به خوبی نشان داده شده است. در نتیجه یک شک ظاهری دقیق از نفرتیتی ایجاد شده است. همچنین جزئیاتی مثل پوست تیره، لبهای قرمز، جواهرات و تاج رعایت شده است.چشمها نیز با سنگ های قیمتی کار شده اند.

 

ادامه دارد..

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها