۵ حقیقت شگفت انگیز درباره امپراطورهای روم باستان!

قبل از سقوط امپراطوری روم غربی،(امپراطوری روم شرقی کمی طولانی تر بود) حدود ۱۵۰حاکم بر این کشور حکومت کردند. اولین امپرا طور روم، آگوستوس سزار در ۲۷ ق.م بود و آخرین امپراطور روم باستان هم رومولوس آگوستولوس در ۴۷۶ب.م بود. اغلب به حکام روم، القابی مثل “آگوستوس” و “سزار” داده میشد تا بر اهمیت جایگاه آنها تاکید بیشتری شود. در ۲۷ ق.م روم به یک جمهوری تبدیل شد. این اتفاق توسط ژولیوس سزار رقم خورد و پسرش، اکتاویان (آگوستوس) اولین امپراطور رومی به شمار می رفت.بسیاری از حکام روم باستان باعث پیشرفت و گسترش دولت خود شدند ولی برخی دیگر مثل کالیگولا و نرو باعث فساد و رعب و وحشت و بی نظمی شدند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ حقیقت شگفت انگیز درباره امپراطورهای روم باستان! را بدانید..

 

 ۱.گارد ویژه امپراطوری

گارد پراتریان
گارد پراتریان

امپراطورهای روم باستان برای حفاظت از خود یک گارد ویژه نظامی به نام گارد پراتریان داشتند. اعضای گارد مسئول امنیتت امپراطور و خانواده اش بودند ولی وظایف دیگری هم داشتند مثل سرکوب شورشیان و دخالت در امور سیاسی..

گارد ویژه امپراطوری از نظر سیاسی قدرتمند بود و در امور سیاسی مهم نفوذ داشت. آنها اغلب برای براندازی امپراطوری ها توطئه می کردند و در برخی موارد موفق می شدند. مثل به قدرت رسیدن کلودیوس در ۴۱ ب.م و سرنگونی کالیگا.. این مقامات نظامی میدانستند که در صورت موفقیت، پاداش های خوبی دریافت خواهند کرد.


۲.چالش های امپراطور

امپراطور آگوستوس
امپراطور آگوستوس

بر اساس اسناد تاریخ روم، نبرد لوگدونوم همچنین معروف به جنگ Lyons، در ۱۹۷ ب.م بین امپراطور سپتیمیوس سوروس و کلودیوس آلبینوس صورت گرفت. گفته می شود حدود ۳۰۰۰۰۰ رومی در این جنگ شرکت کردند که این تعداد ۷۵ درصد از کل سربازان امپراطوری در آن زمان را تشکیل می دادند. یک جنگ برابر بود که در نهایت سوروس پیروز میدان شد.


۳.قدرت امپراطور

قدرت امپراطوری
قدرت امپراطوری

وقتی به یک امپراطور لقب شاهزاده سناتوس داده می شد، بدین معنا بود که او رئیس سنا می باشد، ریاست جلسات را بر عهده دارد، مباحثات را جهت می دهد، و قوانین و استانداردها را تعیین می کند. او قدرت استخدام و اخراج را داشت، هر وقت دلش میخواست مجلس سنا را لغو می کرد و میتوانست تصمیمات مجلس را وتو کند. همچنین او یک رهبر مذهبی هم بود و امور مالی کشور هام به او مربوط می شد.


۴.دیوکلتیان

دیوکلتیان
دیوکلتیان

شاید عجیب باشد که اسم امپراطور دیوکلتیان را در این فهرست حقایق عجیب امپراطور های روم می بینید. دیوکلتیان یک حاکم محبوب بود که توانست نظام خود را از فشارهای دشمن های داخلی حفظ کند. آنچه باعث شد ما نام دیوکلتیان را در این لیست قرار دهیم، رفتارهای وحشیانه او با مسیحیان بود.

مسیحیان گاها مورد احترام رومیان بودند ولی دیوکلتیان تصمیم به نابودی کلی مسیحیت گرفت. کلیساها را نابود کردند، متون و کتابهای مقدس را سوزازندند، وزرای مسیحی دستگیر شدند و با شکنجه مجبور به انکار مذهب خود شدند. مسیحیانی که مقاومت کردند هم در نهایت اعدام شدند.

این رفتار کاملا عجیب بود چرا که رومیان معمولا به دین های مختلف احترام می گذاشتند. شاید دلیل این اقدام ترس و احساس ناامنی دیوکلتیان در برابر مسیحیان بوده است. مسیحیان اعتقادات سنتی و مذهبی رومیان را قبول نداشتند و دیوکلتیان در برابر این اتفاق تاب نیاورد.


۵.تیبریوس

تیبریوس
تیبریوس

تیبریوس جانشین آگوستوس، یک افسر نظامی ماهر و عضو سنا بود.  او ذاتا بدگمان و متزلزل بود و باعث حذف افرادی شد که از طرف آنها احساس خطر می کرد. بعد از این پاکسازی، آگرپیانا ، بیوه برادر زاده اش، قهرمان جنگ گرمانیکوس را تبعید کرد.

تیبریوس به جزیره رودس عقب نشینی کرد و در آنجا دوباره هر کسی را که مشکوک بود، به مرگ محکوم کرد. برخی مورخان رومی بر این باورند که این عقب نشینی و اقدامات در نتیجه روابط بد تیبریوس با همسرش بود که به او وفادار نبود. البته این در حد یک نظریه می باشد.

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها