اساطیر یونانی و صورتهای فلکی!

ستارگان در طول تاریخ یک موضوع شگفت انگیز بود و هر یک از تمدن های باستانی ، ایده های خودشان را درباره پیدایش آنها ستاره ها و صورت فلکی داشتند. اساطیر یونان باستان هم از این قائده مستثنی نیست. با تاریخ ما همراه باشید تا اساطیر یونانی و صورتهای فلکی! را بدانید.

 

آندرومدا 

آندرومدا
آندرومدا

آندرومدا دختر پادشاه اتیوپی و ملکه سفئوس بود. انها آندرومدا را زیباتر از دختر پوزیدن می دانستند. پوزیدون که از این مسئله خوشش نمی آمد، دستور داد آندرومدا را به صخره ای زنجیر کنند و هیولای دریا، ستوس از او تغذیه کند. خوشبختانه پرسئوس به موقع رسید و او را از شر عجوزه ماری شکل پشمالو نجات داد. پرسئوس و آندرومدا عاشق همدیگر شدند و ازدواج کردند. پس از مرگ آندرومدا، آتنا او را در میان صورت فلکی در شمالی ترین نقطه آسمان قرار داد.


اکویلا و سیگنوس

سیگنوس (عقاب)
سیگنوس (عقاب)

اکویلا  و سیگنوس ، “عقاب” و “قو” دو صورت فلکی هستند که با افسانه های مربوط به زئوس احاطه شدند. برخی بر این باورند که عقاب همان پرنده ای ست که زئوس به دنبال پروپمتئوس فرستاد و قو به افسانه لدا مربوط می شود ، زئوس به قو تبدیل می شود تا زنی به نام لدا را گمراه کند. همچنین ممکن است دو صورت فلکی نشانی از داستان زئوس باشد که تبدیل به قو شد و الهه نمسیس را گمراه کرد و از آفرودیت کمک خواست تا به شکل عقاب از آنجا بیرون رود.


صورت فلکی هرکول

هرکول
هرکول

نام این صورت فلکی هرکول از روی نام یک قهرمان رومانیایی گرفته شده که نام او نیز از نام یک قهرمان یونانی گرفته شده بود. همچنین صورت فلکی دیگری وجود دارد که ۱۲ کارگر هراکلز را نشان می دهد که شامل هیدرا، لیرا، سیگنوس، سرپنس، آکویلا و چندین صورت فلکی دیگر می شود.


اوریون ( صورت فلکی جبار یا شکارچی)

اوریون
اوریون

بر اساس اساطیر یونانی، اوریون یک شکارچی غول پیکر مورد علاقه زئوس بوده است. او اولین بار در ادیسه معرفی شد و ورژن های مختلفی از ماجرای او به دست ما رسیده است. میتوان فهمید که زئوس و او وجه اشتراک های زیادی داشتند مثل علاقه به خشونت و توهم شکوه و بزرگی! در حقیقت اوریون قسم خورده بود که هر جانوری روی زمین را بکشد. زمین از این گفته ناخوشایند شد و یک عقرب به سراغ او فرستاد. بعد از اینکه عقرب او را کشت، زئوس او را در بین صورت های فلکی قرار داد!


صورت فلکی دب اصغر و دب اکبر

دب اکبر (خرس بزرگ)
دب اکبر (خرس بزرگ)

اورسا ماژور ، یا خرس بزرگ یا دب اکبر، در واقع  یکی از معروف ترین و قدیمی ترین صورت های فلکی در نیمکره شمالی دنیاست. در افسانه های یونان، کالیستو یکی از علایق معشوقه های زئوس بوده است.  اسم این خرس کالیستو بوده و هرا زن زئوس، از او نفرت داشت. یک روز که آنها با هم قدم می زندن، هرا متوجه شد و زئوس برای اینکه به او صدمه نرسد، او را به شکل خرس در آورد. زئوس او را رها کرد و جادوی خود را برنگرداند . در نهایت کالیستو توسط پسر خودش کشته شد و زئوس او را به یکی از بزرگترین صورت های فلکی دنیا یعنی دب اکبر تبدیل کرد و آرکاس پسر کالیستو هم دب اصغر می باشد.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

خانم وفادار ایندفعه می‌تونم بگم که واقعا مقاله زیبا و کاملی رو ارائه دادید و بنظر می‌رسه که پیشرفت محسوسی کردید.